( hajbazer | 2024. 04. 09., k – 22:37 )

Én tudom, csak úgy állítod be.

Nem állítottam be így. A felhasználói tudatosság gyakorlása nem szabadságharc. Ha szerinted mégis az, akkor burkoltan azt is elismered, hogy a Google a monopolhelyzetéből sakkban tartja a felhasználókat. A multikat felszopkodó, tudatos felhasználókat gyalázó hozzászólásaid után kicsit ironikus lenne, ha pont te ismernél el ilyet, akár csak burkoltan is.

Jövőre vonatkozóan jóslatokba bocsátkoztál.

Csupán ismerem a piaci trendeket, az okokat és az okozatokat. Minél többen használnak hirdetésblokkolót, annál inkább kénytelen a Google hirdetésmentes alternatívákat kínálni, hiszen a piacának erre van igénye (reklámmentességre). Minél kevesebben használnak hirdetésblokkolót, a Google annál inkább működő üzleti modellnek fogja megítélni a reklámok bedobását és annál több reklámot fog bedobni. Mivel a befektetők a végtelenbe akarnak növekedni, így előbb-utóbb a prémium előfizetőkre is. Ezek szimpla ok-okozati összefüggések. Így működik a piac. A streaming-szolgáltatóknál is ezt láthatjuk.

ha minden ember elkezdene holnaptól reklámblokkolót használni (mondom mindenki, mert mindenkinek jár nem csak neked) akkor egy rövid ideig a tartalomszolgáltatók elesnének egy jókora jövedelemtől

Üres riogatás. Semmivel nem lenne rosszabb nekik, mint 10 évvel ezelőtt, amikor egyáltalán nem voltak ott azok a reklámok, amiket a hirdetésblokkolók most kivágnak. A prémium előfizetőkön realizált bevétele már 2019-ben el tudta volna tartani az egész infrastruktúrát (10 milliárd dollár évente). 2019-ben 30 millió prémium előfizetőjük volt. 2024-re ezt a számot több, mint megtriplázták, 100 millió prémium előfizetőre. Mindeközben a felhasználók összlétszáma (2019-ben 532 millió) összesen 75%-kal nőtt 2019 óta (2024-ben 933 millió). Nem hiszem, hogy 33 millárd dollár költségű infrastruktúra kéne 1,75x annyi felhasználó kiszolgálásához. Ergo, ha most levenné az összes reklámot a Google, vagy mindenki felrakna egy uBlock Origint, a jelenlegi prémium előfizetők nemcsak, hogy kitermelnék az üzemeltetési költségeket, de még profitot is hoznának. Csupán befektetőcskéknek nem maradna új yachtra és az irreális növekedési elvárásaikra, amit jelenleg is már csak újabb és újabb reklám bedobásával lehet hozni.

majd a Youtube végleg bezárná a lehetőséget

A Youtube-nak ebben az esetben is pontosan ugyanúgy két választása lenne, mint most. Vagy zárttá és fizetőssé teszi az egész platformot, vagy megtartja a jelenlegi modellt. Ha zárttá és fizetőssé teszi, akkor lesz 100 másik jelentkező, aki a világ legnagyobb ingyenes videomegosztó pozíciójából szeretné kiütni, és meg is fogja tenni. Ha nem teszi zárttá és fizetőssé, akkor kénytelen lesz valamit kitalálni, hogyan verbuvál össze minél több prémium előfizetőt, hogy a befektetőcskék is vehessenek jövőre 3x nagyobb új yachtot. A hirdetésblokkolók boszorkányüldözésével ezt nem lehet hosszútávon kivitelezni, mert minden támadó lépésükre lesz ellenválasz. Szóval kénytelenek lesznek valamilyen plusz értéket teremteni, ami nem annyi, hogy "nem kriminalizállak, ha nem használsz hirdetésblokkolót", hanem valami ezen felüli plusz.

De ameddig neki többe kerül ellene harcolni addig csak a tartalomszolgáltatók szívják meg. Ennyi. 

Csak azok, akik makacskodnak, mint muszashi és a saját sikertelenségükért másokat okolnak (pl. a nem fizetőképes keresletet) olyan nem realizált bevételért, amit soha senki nem is garantált nekik. A professzionális tartalomkészítői hozzáállás az az, amit Louis Rossmann képvisel (előző topikban linkeltem tőle). [1]