Hogy tudnék hálózati hibát lokalizálni?

Az a jelenség, hogy időnként egy-egy alkalmazás azt mondja, hogy nincs internet kapcsolata. Jellemzően telefonokon vesszük észre. Eléggé random, és jellemzően viszonylag hamar véget ér.

Úgy tűnik, hogy néha minden eszköz (vagy legalábbis több eszköz) érintett, és néha talán nem mind. Az a benyomásom, hogy a laptopokon nem vagy csak ritkábban fordul elő.

Ahogy látjátok, nem igazán tudom, hogy pontosan mi is történik. Nem tudom, hányszor, milyen hosszan, mi az, ami megy, mi az, ami nem. Melyik eszközöket érinti. És főleg, hogy mi okozza.

A helyszín egy ház. Üvegszálon jön az internet a házba. A szolgáltatónak van egy modeme, ami egyben WiFi-t is ad. 2.4G és 5G. Ethernet->elektromos hálózat->WiFi ad az ajtóhoz közel egy másik SSID-vel hálózatot a csengőnek. Ezen kívül állandóan csak egy BananaPI NAS (etherneten) és az Amazon Fire stick megy. Amikor itthon vagyunk, akkor még jellemzően olyan 3-6 mobiltelefon, 3-5 laptop, 1 iPad, 2-3 Nintendo konzol (1 Wii, 2 Switch), ritkán egy nyomtató kapcsolódik. 1 laptopot ritkán ethernettel használok, minden más, és az idő nagy részében ez a laptop is a WiFin lóg.

A modem/WiFi router az első emeleten van, a ház egyik sarkában. Régebben a jel erősségével nem volt gond a házon belül sehol. Mostanában a második emeleten néha panaszkodik egyik-másik app (pl. játékok), hogy nincs kapcsolat, de nem tudom, hogy ilyenkor a WiFi jel erőssége rossz, vagy valami más okozza.

Amit biztosan tudok az az, hogy amikor nincs internet kapcsolat, akkor a telefon szerint WiFi azért van.

Korábban évekig volt olyan gondunk, hogy időnként a router újraindult, és akkor amíg bootolt (kb. 10 perc), nem volt WiFi (se). Ezt (az újraindulást) a szolgáltató is látta, szóval lehetett felvenni hibajegyet, kijöttek a szerelők és próbálgattak mindenféle dolgot.

Ezt a mostanit nem tudom, hogy látják-e. Ma megpróbáltam, amikor épp a telefon panaszkodott, hogy nincs kapcsolat, hogy felhívtam őket és szóltam, hogy gond van, de az ő tesztjük nem látott semmit. Persze lehet, hogy azért, mert csak fél percig nem működött, és mire a tesztet elindították, már minden jó volt ismét.

Arra gondoltam, hogy megpróbálnék egyfelől kizárni lehetőségeket, másfelől hátha sikerülne több adatot gyűjteni és ebből valami következtetést levonni.

Szóval egyfelől ötleteket szeretnék, hogy mit teszteljek le, másfelől ha tudnátok ajánlani valami hálózat tesztelő szoftvert, ami nem mozgat hatalmas mennyiségű adatot, de be tudom állítani, hogy mondjuk "pingelje" a telefonom a NAS-t, vagy a Linuxos laptop pingelje a routert, esetleg a NAS pingeljen valami külső weboldalt. És rögzítse, hogy mikor és mennyi ideig volt kiesés. Vagy esetleg lassulás (mert hátha van kapcsolat, csak lassan jön a válasz).

Valami ötlet?

Hozzászólások

Szerkesztve: 2023. 01. 04., sze – 21:44

egy ZABBIX szerver és minden eszközre agent.

Lenne millió log, amit lehetne historikusan vizsgálni - illetve alerteket definiálni kimaradás esetére..

Nem csak elérhetőséget loggolná, de pl. ha SNMP-n lekérdezhető, akkor akár a WIFI jelszint is rögzítésre kerülne 1-2-5 percenként, ahogy akarod..

For Whites Only meeting room!

Router log van-e?

Itthoni halozatban nevfeloldasi problemak eseten tapasztaltam hasonlo tuneteket (szarakodott a szolgaltato nevszervere). 

Jaja, nekem is elsonek a DNS problema ugrott be.

dig hup.hu

Amikor epp nem megy, be ugye ezt keznel kene tartani. Vagy kell egy sajat DNS szerver, vagy valtani a szolgaltoirol a 8.8.8.8 es tarsaira (vagy forditva, onnet vissza), es vagy jobb lesz vagy nem :)

Nálunk decemberben teljesen általános problémává vált amit írsz, végül valami nagyon alternatív DNS-ekre álltunk - ezzel meg is oldódott a dolog. Két világhálós vonalunk van összedrótozva, szóval kvázi 4 DNS van megadva a tűzfalon és nagyon erős kritika, hogy immár egyik sem a megfelelő szolgáltatóké.

Vortex Rikers NC114-85EKLS

1-2 hete a vodafone-os modemem időnként pár órára 50-60%-os packet lossokat hozott össze az internet felé. Újraindítástól mindig, időként magától is helyreállt. Ezt egy factory reset megoldotta. Semmi más nem volt átállítva, mint a LAN IP tartomány és a wifi ssid/jelszó. A reset után ugyanúgy visszaállítottam mindent, mint előtte volt és azóta is stabil.

Szerkesztve: 2023. 01. 04., sze – 23:01

https://oss.oetiker.ch/smokeping/

Innentől a kérdés, hogy a szolgáltató routerén vezetéken lógó eszköz és a WiFi-n lógó eszközödnél egyidőben jelentkezik-e az internet felé a kellemetlen érték?
Illetve a fenti kettővel párhuzamosan egy harmadik smokeping sem rossz gondolat a WiFi-n lógó eszköz és a vezetéken lógó eszközöd között. Ez közvetlenül a lakásodon belüli anomáliára mutat rá.

Emiatt beállítani egy rendszert teljes logolásra szerintem bonyolultabb, nagyobb meló, mint akkor és ott ránézni az érintett gépre, mikor éppen nincsen net: Aktuális IP cím, traceroute 8.8.8.8, ping index.hu

Nagy tétben mernék fogadni, hogy valaki (tippre a 2. wifi router) még a szolgáltatói router-en kívül DHCP-t oszt a hálózaton és mikor tőle vesz fel érvénytelen címet+gw-t v.melyik eszköz, akkor természetesen nem lát ki a netre.

Ha nem ez, akkor viszon szolgáltatói router log-ja, illetve közvetlen ráakasztva kábelen egy nélkülözhető laptop és ping -t 24/7-ben egy darabig.

"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

A szolgáltatói DNS-t én is benyaltam, 8.8.8.8 vagy 1.1.1.1 (Cloudlflare) esetleg 9.9.9.9 (Quad9) ha valaki ódzkodik a Guglitól.

A másik ami még nálam gond volt, az az AP-k száma/teljesítménye, kb 16 mobil eszközre (telefon/tablet/óra/laptop) vegyesen kevés volt az 1 AP még akkor is ha nem egyszerre voltak jelen illetve aktívak, kb olyan 7-8 eszöznél már elöfordult hogy valamelyik nem kapott netet, WI-Fi kapcsolat viszont volt. mióta 2 AP van nincs panasz, de lehet hamarosan kelleni fog egy harmadik.

Azon gondolom túl vagy hogy megpróbáltad lokalizálni kb melyik szobábn fordul elö többször.

További több napos fejfájást okozott hogy 2 dhcp szerver került a hálózatra, mire kiderült ki a ludas már majdnem feladtam, azóta 2x leellenörzöm hogy ne akarjon dhcp-t adni akinek nem kellene.