"A Nikola visszahívja az elektromos teherautó-flottáját akkumulátortüzek miatt"

[...]

it's now recalling nearly all of its battery electric vehicles due to a fire risk.

The automaker said Friday it was recalling approximately 209 Class 8 Tre BEV semi trucks, as well as putting a hold on sales of the vehicles until it fixes the problem. According to Nikola, a single supplier component within its Tre battery packs is the likely source of coolant leaks that caused a Tre to catch on fire at Nikola's Phoenix, Arizona HQ in June.

A second vehicle at a Nikola plant experienced "a minor thermal incident" with the same cause earlier this month, according to the troubled automotive biz.

No injuries have been reported to Nikola yet and the issue has only been found in the two battery packs on those two vehicles "out of more than 3,100 packs on trucks produced to date," which the EV maker said amounts to less than 0.07 percent of total battery packs.

[...]

Hozzászólások

Ez pl. nagy per lesz, ha lesz:

CATL collaborates with companies including BMW,[22] Daimler AG, Hyundai,[23] Honda,[24] Li Auto, NIO, PSA,[25] Tesla, Toyota, Volkswagen, Volvo and XPeng.[4][18] In China, its clients include BAIC Motor, Geely, GAC Group, Yutong Bus, Zhongtong Bus, Xiamen King Long, SAIC Motor and Foton Motor.

Ugye megvan, hogy ahogy a memóriákat is egy maroknyi cég gyártja az EV akkukat is?

trey @ gépház

A légzsákkal sem az a baj, ha nem nyílik ki, hanem ha rossz időben nyílik, akkor megöl.

Vagy az is rossz, hogy ha kinyílik akkor, amikor kell, de olyan dolgokat lő a képedbe ezerrel, amiknek nem kellene ott lenniük. Például fém repeszeket.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Mondjuk az akku cella, meg az autóba beépített komplett akku csomag vázzal, szerelvényekkel, hűtéssel, miegyébbel nem ugyan az.

A hírben is az szerepel, hogy az akku pakk hűtőrendszerének szivárgása a hibás (ami nyilván zárlatot okoz), nem az, hogy a cella lenne belül rossz.

Pont ezt mondta...

Az EV-k sajnos az autóipar azon hullámában érkeznek, amikor a lényeg, hogy minden annyira ki legyen könnyítve, olcsósítva, hogy napra pontosan a garanciaidőt bírja ki, minimális bekerülési ár mellett.

Ilyen hozzáállás mellett egy ilyen merőben új, feldedezetlen, ismeretlen területre menni eléggé nagy szívás (lesz az autók vevőinek).

Ugyanis az EV-k előtt (legalábbis tömegesen) nem volt olyan rendszer polgári használatban, ahol 400-800V feszültség mellett 1000A nagyságrendű áramot kell kivenni akkumulátorból. Ezek óriási számok és óriási pillanatnyi teljesítmények olyan pici helyen, mint egy autó gépészete. Akkumulátoros eszközöknél mindkét érték ennek a töredéke volt az EV-k megjelenése előtt. És ezen óriási számok miatt van az, hogy több a váratlan tűzeset (>0) a kelleténél.. Ezt meg lehetne előzni azzal, ha túlméreteznék az akkuk bizonyos részeit (ahogy régen tették olyan részegységekkel, amiket nem tudtak tényleges valós terkelésnek kitenni szélsőséges körülmények között). De nem tervezik túl, mert anélkül is túl drága...

De amint láttuk benzinessel is nullánál több tűzeset volt. Most ilyen alapon ne is fejlesszenek semmit, mert veszélyes. Vannak előírások, vannak akik rábiggyesztik a nevüket tervekre és gyártásra. Több hatósági vegzálás és szigorúbb ítéletek kellenek.

Ez igaz, viszont nem rémlik olyan tűzeset belső égévű motoros autók részvételével, hogy egy parkoló, garázsban álló autó, jóval a használat után gyulladt volna ki.

Menet közben és baleset során tudnak kigyulladni az ilyen járművek, esetleg közvetlen leállítás után, amikor forró még minden és elkezd olyan (egyébként műszaki hibás) rész átmelegedni, ami menet közben nem forrósodik annyira. De csak úgy álltában nem gyuillad ki egy benzines (pláne dízel) autó.

Ellenben a lítium akkumulátor több okból ki tud gyulladni üzemen kívüli álló autónál is.

Én is támogatnám a szigorúbb ellenőrzést és a sokkal szigorúbb szankciót egy-egy akkutüzes eset után. Mint pl. a Prius beragadó gázpedál utáni büntetés volt, amit nem is a műszaki hiba (ami vagy volt vagy nem, nem bizonyított), hanem a részletek elhallgatása miatt kapott a gyártó. De azóta nagyot fordult a világ minden téren. Sajna.

a 12v -os elektromos rendszer hiba bármikor előjöhet. A rágcsálók például megrágják a kábeleket vagy mechanikai stressz esetleg a meleg miatt megsérült valami szigetelés... ilyen esetek előfordulnak hajtáslánctól függetlenül.

Nem hinném, hogy megalapozott állítás az, hogy a lithium akku több okból tudna kigyúladni bármikor. Lényegében csakis mechanikai hiba miatt tud kigyúladni, ha megsérült valamiért. Ennek egyik oka lehet az is, ha túlmelegszik, de akkor már eleve ég az autó más miatt.

Ez igaz, viszont nem rémlik olyan tűzeset belső égévű motoros autók részvételével, hogy egy parkoló, garázsban álló autó, jóval a használat után gyulladt volna ki.

Nyestek csak közvetlen használat után aktívak?

Ellenben a lítium akkumulátor több okból ki tud gyulladni üzemen kívüli álló autónál is.

Két dolog okozhat hőmegfutást: töltés vagy kisütés. Azért a mai korszerű akkuk vannak olyan biztonságosak mint az ólom-savas akkuk. A köré épített autó tud veszélyes lenni. Konkrétan a Skodánál láttam, hogy költségmegtakarítási okokból olyan rövidek a kábekorbácsok benne, amennyire csak lehet. Egy koccanás során is a kábelek egyből szakadnak.

Ahogy nem kis arcú kolléga szokta írni, lássuk a számokat!

Mennyi EV Nikola éget eddig le és mennyi benyás BMW?

Hirtelen ezt találtam, hogy lángolhasson a flém.

"

Ennek a toplistának az elején a 2002-2010 között gyártott 5-ös és 6-os BMW-k állnak, összesen 273 698 autó érintett az ügyben. Ezeket a kocsikat azért hívta vissza a gyártó, mert akár ki is gyulladhatnak egy elektromos hiba miatt.

A lista második helyén szintén a BMW modelljei kaptak helyet: a 2009 és 2011 között gyártott 1-es, 3-as és X1-es modelleket hívták vissza, szintén elektromos hiba miatt - bár ezek a tapasztalatok szerint ki nem gyulladnak, de akár az elektromos rendszer, vagy a motor is gallyra mehet a probléma miatt. Összesen 148 052 gépjármű érintett a visszahívásban.
 

"

https://www.penzcentrum.hu/auto/20200102/tobb-szazezer-kocsit-hivtak-vi…

természetesen gyártási sorozat*on belül az összeset visszahívják ilyenkor. 

*A gyártási sorozat fogalmának flémelésére mást kel találnod.

" Ráadásul elektromos hiba? "

van olyan autó ahol mechanikus a gyújtás? 
a tiéd ilyen? 
hogy kell ezt elképzelni?  egy ősember ül a motortérben és pattingatja a kőbaltát az Audinál? 

 

Mennyi az összes?

Itt szerintem a dízel tűzesetekre céloztak, nem az olyan öngól szagú dolgokra, hogy megint felgyújtotta az autókat a villany, ami egyébként a jövő (szerintük). BTW: az általad linkelt cikk szerint "mert akár ki is gyulladhatnak egy elektromos hiba miatt"

De valójában mennyi gyulladt ki?

trey @ gépház

A BMW próbá(t/j)a titkolni a számokat, illetve a padló alá söpörni az egészet. Ők "önkéntes technikai ellenörzés" -ként hivatkoznak rá. Azt is csak azután, hogy Dél_Koreában megfennyegették őket, hogy az autókat kitiltják az utakról. :)

Bár nem hiszek a Nikola dolgaiban, hogy egyáltalán képesek leszenk kihozni bármit is, de nyílt tájékoztatás a javukra szól.
 

"

A BMW először azt követően volt kénytelen komolyan foglalkozni az EGR-hiba miatt kigyulladó dízelekkel, hogy 2018 novemberéig, Dél-Koreában 52 ilyen motorral szerelt autó semmisült meg. Mivel az ügyről szóló első cikkemet 2017 nyarán írtam, majd a megjelenést követő két héten belül egy második eset érintettje is jelentkezett, elkezdtem utánajárni a jelenségnek. Kiderült, hogy a dél-koreai esetek és az ottani hatóságok kemény fellépése miatt főhet a feje a gyárnak. 10 millió dollárnak megfelelő vonra büntették a márkaképviseletet, és a közlekedési hatóság ki akarta tiltani a forgalomból a még nem nem javított autókat. A BMW Korea vezetője nyilvánosan kért bocsánatot a történtek miatt és ígérte, hogy a cég mindenben együttműködik az ügyek kivizsgálása során.

Először 172 ezer autót rendeltek hívtak szervizbe, végül világméretűvé vált a BMW saját dízelbotránya, vagy ahogy a gyár nevezi, az önkéntes technikai ellenőrzés. Először közel 480 ezer példányra, végül 1,6 millióra terjesztették ki a kampányt. Az érintett modelleket mind 2010 augusztusa és 2017 augusztusa közt gyártották, és négy- vagy hathengeres dízelmotorral készültek, tehát gyakorlatilag minden ebben az időszakban gyártott dízel BMW-t érdemes átnézetni. Közben 2020 szeptemberében házkutatást tartott a Szöuli Központi Kerületi ügyészség a BMW importőrénél, mert a gyanú szerint a cég megpróbálta eltitkolni a tüzeket okozó technikai hibákat, majd az akciókat kiterjesztették a keresztmotoros BMW és MINI dízelekre is, sőt, bizonyos autókat egy második ellenőrzésre is behívnak.
"

Szotyizni a főnököd szokott.
Én csak ide-ide nézek, ha ki akarok kapcsolódni. Mert a szakma szint sajna már régóta mélyrepülésben van a régi érához képest.
Pl ha esetleg Unix/Linux/Networking témában lennél annyira aktív, mint amit mostanában előadsz EV területen, akkor talán újra szakmai(bb) fórum lehetne...

Szotyizni a főnököd szokott.

Ezt honnan veszed?

Én csak ide-ide nézek,

LOL

Mert a szakma szint sajna már régóta mélyrepülésben van a régi érához képest.

Hát, sok minden messze van már a régi érához képest. Régen minden is jobb volt!

Pl ha esetleg Unix/Linux/Networking témában lennél annyira aktív, mint amit mostanában előadsz EV területen, akkor talán újra szakmai(bb) fórum lehetne...

Ahhoz sem értek, minek?

trey @ gépház

Ez gyors volt, még ki sem értek, máris mehetnek vissza... :P

Szerkesztve: 2023. 08. 16., sze – 15:46

A Nikolát nem zavarja a lejtő, sőt kifejezetten azzal műküdik ;)

Az mind semmi! A tesla visszahívott 5 hónapja 170e Model Y-t, mert leeshetnek a kormányok… Hasonló eset történt a Nissan EV-vel is.