MBH sikertelen migrálás

Fórumok

Volt egy bankszámlám a BB-nél, ami átkerült a MKB-hoz, ami meg ment a MBH-hoz 1 éven belül. Most már 1 hete nem jönnek-mennek az utalások...

Amikor belekezdenek egy migrálásba, és nem jön össze, akkor miért nem lehet visszaállni a régi rendszerre!? Normális az, hogy az informatikai problémákkal tönkrtesznek ügyfeleket?

Leg jobb az, hogy így hónap elejére időzítették, amikor számlákat, bért stb. kell utalni.

Hozzászólások

Most mi a baj ? Ahogy itt mondani szokták Lölő / Viktor stb lenyúlta/lenyúlja a pénzt :D Majd a közösből pótolják, nincs itt semmi látnivaló :D

Fedora 38, Thinkpad x280

Ha a régi Java-s CIB Internet Bankról van szó, akkor ahhoz már nem valószínű, hogy nyúl bárki arrafelé, be is jelentették, hogy év végén kivezetik..  Legnagyobb sajnálatomra gyakorlatilag kikoptatták és már alig néhányan használják, ebben az elmúlt évek technológiai átállásai (Java applet -> Java Web Start -> önálló telepítendő Java alkalmazás) is segítettek.  Én személy szerint nagyon kedveltem, mert logikusan szervezett, villámgyors, minden a helyén van benne és a sebességével is elégedett vagyok.  Azt el kell ismerni, hogy egy ilyen megoldás a mostani világban már nagyon oldschoolnak számít.

Oldschool vagy nem, gyors, működik, logikus. Ellentétben a webes szarral... Én eleve baromira ellene vagyok, hogy mindent is a böngészőbe tegyünk.

Viszont mondtam az kapcsolattartónak még nyáron, hogy ha nem lesz használható alternatíva ingyenesen, akkor otthagyom a bankot. Szerintem legalább 3 éve szarakodnak ezzel a webes html5-ös szarral....

"Sose a gép a hülye."

Viszont mondtam az kapcsolattartónak még nyáron, hogy ha nem lesz használható alternatíva ingyenesen, akkor otthagyom a bankot.

Hát, ahogy néztem, ez a jellegű felület terjed másutt is, úgyhogy csak ideig-óráig tudod megúszni másik bankra váltással.  A háztartásban a másik számlánk Rafis, a Raiffeisen Direktnet még elég régivágású és funkcionális.  Megfelelő szintű jövedelem mellett akad nagyon kedvező számlacsomaguk is.  A CIB Online-ra visszatérve a kedvencem a "számlatörténet" alatt a "Mutass többet" gomb, ami valamennyi tranzakciót mindig betölt a lista aljára, mintha egy facebook hírfolyamon lennék :D

Egyébként a kapcsolattartód sokat nem fog tudni a sajnálkozáson túl, mert hivatalosan bejelentették a december 31-el történő kivezetést, a 2024 január 1-től érvényes hirdetményekben már nincs is benne.  Ami a pozitívum, hogy mostanra már legalább a fontos funkciókat átpakolták a CIB Online felületre és a sebességén is javítottak az indulás óta.  Az meg már aztán tényleg a mi egyéni szociális problémánk, hogy nem annyira áll kézre :D  Vannak apróbb különbségek, számlakivonat is már csak pdf-ben letölthető a jó öreg plain text formátum helyett, de valahogy túlélhető.  Ha már pdf-re váltanak, rakhattak volna rá digitális aláírást is, ehelyett benne van, hogy "zárt banki rendszerben, emberi beavatkozás nélkül készült, pecsét és aláírás nélkül hiteles".  Tényleg, van olyan magyarországi bank, ami az online rendszeréből ad elektronikusan hitelesített bizonylatokat?  Miért tűnik ez olyan nagyon extra igénynek?

Onnantól kezdve, hogy a privát kulcs nem csak és kizárólag a end-usernél van meg, az user hitelt érdemlő azonosítására nem alkalmas. Nekem volt szerencsém olyan speciális célú portálhoz, ahol a böngészőben tud a végfelhasználó kulcsot és request-et generálni (ez helyben js-ben készül, illetve kerül a request felküldésre a CA-hoz), és néhány kattintást követően a kulcs+cert+CA-cert a böngészőből le is tölthető. Az, hogy az adott böngészőlapon futó js-ben generált privát kulcs mennyire támadható vagy sem, mennyire védett, az más kérdés - még mindig jobb, mintha a CA oldalon készülne egy kulcspár, amit "istenbizony" nem tárolnak el ott...

 

"mostanra már legalább a fontos funkciókat átpakolták a CIB Online felületre és a sebességén is javítottak az indulás óta"

Még így is a béka segge alatt van. Használhatatlan. A javason 5 perc alatt elintézek 3-4 utalást, a html5-ös szar meg van hogy 5 percig csak teker login után, vagy épp az átutalás menüpontra. Jah és ilyen finomságok is vann, hogy nem lehet több tab nyitva, mert rögtön kibasz hogy invalid token, szóval azt se tudod megjátszani, hogy 2-3-4 tabon elindítasz párhuzamosan valamit.

"Sose a gép a hülye."

Azért a JAVA-s kliens elég régóta már idejemúlt, egy FullHD / 14" felbontású képernyőn már használhatatlan volt a karakterméret miatt. Azt meg, hogy beraknak mindent egy böngészőbe, és azon keresztül lehete elérni a bankszámlát én előnynek látom, mint hátránynak, el kell felejteni a natív alkalmazásokat.

 A JAVA-s programból sem tudtál futtatani több verziót, csak egyet, és az online-n is simán el lehet utalni 5 perc alatt 3-4 utalást. 

A karakterméret állítható az alkalmazásban, és ha jól gondolom, awt-s, így talán java VM paraméterrel is felskálázható hidpi-re.  A több párhuzamos műveletet nem több CIB Internet Bank alkalmazás egyidejű futtatásával lehet elérni, hanem a bejelentkezés után több fülön is lehet benne dolgozni, irtó hatékony.  Az, hogy nem kell telepíteni, szerintem is előny, ráadásul vannak olyan környezetek (például manage-elt munkahelyi gépeken), ahol amúgy sem lehet mindenfélét telepítgetni - mondjuk Java Applet korában ezt sem kellett, csak nem erre haladt tovább a világ.  Sebesség: sajnos az új nem hozza a régi sebességét és használhatóságát, de azt elismerem, hogy sokat javítottak rajta.  Amúgy most, hogy a számomra hiányzó funkciók (számlakivonat, rendszeres utalások kezelése, díjnet, deviza műveletek) is átkerültek, én személy szerint már el tudom engedni a régit, csak a marketingmaszlagot (új, tehát jobb) ne erőltessék.

Itt nem csak erről van szó, sok cég biztosít a személyzetnek wireless hálózatot BYOD és egyéb eszközöknek, ami deklaráltan használható személyes célra.  Ott is jellemző a bontás mivel enterprise leszarja a helyi IT törvényeket, mert ahol meghoznak egy döntést globálisan nem minden esetben van igény arra, hogy felmérjék lokálisan. Ilyenkor jön a helyi jogi megfejtő ember aki elfogadtat veled bármit is, csak ettől még nem lesz jogszerű.

Miért kell elfelejteni a natív alkalmazásokat? Sose lesz annál jobb...

A mobilok viszont meg már kurvára átestek a ló túloldalára, hogy mindenhez kell egy szaros alkalmazás... Egy static QR kódot mutatni (MOL, LIDL, akármilyen kártya), egy szaros netrádiót hallgatni, egy akármilyen hírportált elolvasni... Bloah.

"Sose a gép a hülye."

App? Ne szórakozzál... Egyszer felraktam az appot, screenshot a mobilról, kinyomtattam a QR-t, kivágtam, ráragasztottam arra a mágneskártyára ami azelőtt volt, és ugyanúgy ott van a pénztárcámban kéznél...

Eleinte mondták ahogy meglátták a kezemben, hogy "a-a, az már nem lesz jó...". Én meg mondom "De". :D

Aztán valszeg nem én vagyok az egyedüli aki így csinálom, mert jó ideje már se a MOL-nál, se a LIDL-nél nem szól senki. :)

"Sose a gép a hülye."

Azt meg, hogy beraknak mindent egy böngészőbe, és azon keresztül lehete elérni a bankszámlát én előnynek látom, mint hátránynak, el kell felejteni a natív alkalmazásokat.

Nekem nem faj, hogy nativ helyett bongeszos app van valahol, ha egyebkent a feature parity megvan. Az a baj, hogy altalaban nem igy van, hanem amikor az uj app a felet tudja a reginek, akkor kivegzik a regit.

Az Erstenel is bongeszos->bongeszos->bongeszos netbank valtasok voltak, megis az original bongeszos app merfoldekkel hasznalhatobb volt, mint a George (volt akkor, amikor inkabb otthagytam vegul a faszba azt a bankot)

az "asztali alkalmazást" megszoktam, és a kivezetése miatt én is "panaszkodtam", de tudom, hogy semmi foganatja nem lesz...

engem csak annyi zavart, hogy a kivonatok lekérdezése időkorlátos, és egyszer kénytelen voltam utólagosan az egyik kivonatot lekérni, amit akkoriban csak személyesen lehetett megtenni, ok, bementem, kérvényeztem, kb. 2 hét múlva (mi tart ennyi ideig?) küldte az ügyintéző emailben a pdf-et, és mit látok a harmadik oldalon? "HIBÁS KIVONAT!!!!!!       HIBÁS KIVONAT!!!!!!", értem én, hogy az ügyintéző esetlegesen nem nézhet bele a kivonatba, ezért ő nem látta, de ha a kivonatoló program "tudta", hogy hibás a kivonat, akkor miért került továbbküldésre? mindegy is, megint be kellett mennem kérvényezni, megint eltelt vagy 2 hét, azaz 1 kivonat utólagos lekérdezése eltartott kb. 4 hétig... (tudom, én voltam a h.ly., le kellett volna mentenem időben),

volt még pár "kellemetlenségem" a CIB-bel, de nem fogok váltani, mert biztos vagyok benne, hogy máshol sem jobb a helyzet (vagyis ezzel ámítom magam),

Igen, a régi Java-s CIB internet Bankról van szó, de nem magához a programhoz kéne hozzányúlni, hanem csak a felhasználó/ügyfél adataihoz, beállításaihoz! Pontosabban migrálták is ezeket az adatokat, de csak valami réges-régi, sok éves mentésükből, ami ma már teljesen használhatatlan mert elavult. Akkor kéne migrálni ezeket, amikor a felhasználó áttér az új programra, mert akkor az éppen aktuális adatok kerülnének át az új rendszerbe. Erre azonban a CIB láthatólag nem képes!!!

Ha már CIB flame, tapasztalatok:

- Minden egyes webes login után, ahogy félig kirenderelődik a kezdőképernyő a böngészőben, megszakad a session, lehet újra belépni.

- Az utalás aláírásánál beolvasandó QR kódot sokszor csak akkor értelmezi a telefonos app, ha ki-be kapcsolom közben a vakut.

- A push notify-k hol magyar nyelvűek, hol angolok, utóbbi esetben sokszor a megszólítás "Dear NULL,"

Másnál is ilyen jó minőségű? :)

Nem hónap elejére időzítették, hanem hónap végére, a havi zárások miatt. A bankrendszerben ez a bevált ügymenet.

"Normális ember már nem kommentel sehol." (c) Poli

Nem, ez nem bevált ügymenet. Maximum játékbankoknál. Határidő van amikor a váltás történik, nem a "migrálásra".  A technológiával előbb kell készen állni, szinkronizálni az adatokat, majd átváltani. Ilyen cutoverhez nem kell 3 szünnap, csak akkor, ha XYZ* miatt valós technológiai folyamatoknak kell lefutni.

*ez általában üzleti döntés folyománya. 

A legnagyobb hiba az volt, hogy a szedett-vedett banki rendszerekbol az adatokat latszolag nem egy teljesen uj infrastrukturaba mozgattak at, hanem ugyanazt a foshalmot gorgetik maguk elott (lasd a 4 kulonbozo mobilapp, amiert kulturalt helyen PIP jarna). Ha azt mondtak volna, hogy 3 napig kuss van, utana itt az uj rendszer, nekem szavam se lenne.

Egyébként olyan király lenne, ha lehetne bankszámlaszámot is hordozni, mint telefonszámot.

A másodlagos azonosító nem rossz megoldás, de azért nem is az igazi (pl.: nemzetközi utalásban működik?; csak felmenő rendszerben lehet megadni; stb)

Az OTP-nél ha másik fiókba mennél át, mert elköltöztél, az is számlaszám változással jár, mert az iratmegőrzési helyet is megváltoztatják.
De hogy még szebb legyen a 21. században az élet, a vállalkozói számlánál a limitet csak személyesen a bankfiókban lehet módosítani. :)

Jó, hogy nem hónap elején csinálták, így tudok időben fizetést utalni az embereimnek!

Oh, wait...

Fizetest utalni barmikor lehet, ha jol remlik, utoljara 2014-ben kaptam ugy fizut, hogy a T+1 honapban volt az utalas. Azota mindenhol ugy jott, hogy adott honap 25-26. vagy a honap utolso munkanapja, vagy ilyesmi.

Reszben talan pont azert, hogy az utolso pillanatos adobevallasok mintajara elkerulje a ceg a hasonlo helyzeteket, de ez mar csak az en tippem, a valodi okat nem tudom.

Ehhez képest Mtk szerint tárgyhavi fizetést legkésőbb köv. hónap 10.-n meg kell kapja a dógozó. Amelyik cég cigánykodik h. munkaszerződésbe köv. hónap 5.-t ír, aztán munkaszerződés módosítással már 10.-re átírják, ott egyéb ganéjságok is elő fognak kerülni hamarosan, így onnan érdemes azonnal lépni.

Ez véletlenlenül nem a szeptember havi fizetésed, amit a hó utolsó munka/banki napján utalnak? Nekem jött hasonlóan, de valójában teljesen mind1, hogy melyik két nap között telik el a szokásos 30 nap. :) A munkáltatónak tárgyhót követő hónap 10. naptári napjáig kell utalnia az esedékes munkabért.

Arra gondoltam h. kevés az a hely ebben az országban, ahol idő előtt hajlandóak odaadni a melósnak a fizettségét. Jellemzőbb, h. addig húzzák a kifizetést, ameddig csak törvényileg lehetséges. Voltam én is olyan helyen ezelőtt, ahol hónap végéefelé már odaadták a tárgyhavi fizetést. Most meg az 5.-és módi van. Ismerve ezeket, nem hogy hamarabbra hozzák majd, hanem a kőccségcsökkentés részeként elkezd majd ez is mászni a 10.-e irányába. Amivel nem nyernek effektíve semmit, csak mégis jel annak akinek már érzékenyek a receptorai a süllyedő hajón kapálódzás nevű effektusra.

Akkor ezek varázslók. Honnan faszból tudják, hogy nem leszel-e beteg az utolsó napon? Eddig azt hittem rekorder vagyok azzal, hogy 1.-je bérszámfejtés és a legkésőbb másnapra utalom azoknak, akik a betegpapírjaikat leadták vagy nem voltak betegek.

Na de el is engednek azonnal? Próbáltam már erre a kérdésre választ találni, de a hup-jogászai szerint nem csinalhatok olyat h. tele a f@szom a hellyel, bemegyek pénteken a hr-hez h. én márpedig mai nappal felmondtam, itt van a laptop, és hétfőn már nem akarok bejönni. Háddehádde ilyet nem lehet, merthogy a cég érdekei, meg át kell adni a munkámat valakinek, meg találniuk kell másik embert a helyemre, szóval a munkaszerződésben írt 2 hónapot muszáj vagyok kitölteni mert különben szerződést szegek! No akkor hogy is van ez a valóságban?

Igen, ha nem tudtok megegyezni, akkor kb. annyit tudsz tenni, hogy felmondasz rendesen, majd másnaptól nem mész be dolgozni, ezzel megszegve a munkaszerződésed. (Arra nehezen tudna kötelezni, hogy bemenj dolgozni.) Emiatt viszont kártérítési pert is indíthat ellened.

(Én nagyon régen léptem ezt meg, ha jól emlékszem, akkor a felmondási időre eső bérrel megegyező összegbe fájt. Lehet, hogy van itt valaki, aki munkáltató volt 30 éve, és tudja, mik voltak a szabályok.)

A munkabér kifizetése nem a bevallást jelenti, mivel a bevallás történhet később lehetséges az ebből fakadó korrekció, ahol így utalnak, ott ez a javítás követhető, ezért ezek a "megelőző időszakra vonatkozó korrekciós tétel"-ként van elszámolva (a normál, akár több hónappal előre bejelentett szabadság, vagy a túlóra is, ha alkalmazható) . A törvény betartása a lényeg, és ha ez tudatosan így van rögzítve, senki az ég világon nem fog beleszólni.

Nem kell jövőbe látni.
Akkor elmondom egyik nagy cég működési módját:
- papírokat (pl: táppénz, bankszámlaszám változtatás stb.) le kell adni hónap 15-e körül
- jelenlét / szabadság / távollét stb. zárás hónap 25-ig
- felettesi zárás +1-2 nap
- jön a bérszámfejtés
- hónap 1. munkanapján utalás

A 15-e / 25-e és 1. munkanap közötti időszakot utólag korrekcióztatják. Az se baj, ha az illető beteg volt - következő havi fizetése kevesebb lesz. Ha tartósan beteg, akkor az se gond - csak el kell juttatni a papírokat adott hónap X napig HR-nek. Ha ez késve történik meg, akkor később lesz korrekciózva. Na bumm.

Kilépés, felmondás esetén kivétellel fut a folyamat. Az elmenő kolléga utolsó nap után 1-2 napon belül megkapja a pénzét.
 

Azota mindenhol ugy jott, hogy adott honap 25-26. vagy a honap utolso munkanapja, vagy ilyesmi.

Hogy a picsába bérszámfejted azt a hónapot, amiről még nem tudhatod, hogy a jobbágy a hónap utolsó napjait munkában, szabin, vagy betegszabin fogja tölteni? Hogy utalsz bérszámfejtés nélkül? Munkabér-előleg átalány-jelleggel?

Kérdezd meg a bérszámfejtőt, biztos jobban el tudja magyarázni. Mivel ez egy működő, használt gyakorlat, és még csak nem is kkv-knál ahol a jogkövetés hadilábon áll, nem megugorhatatlan. (amúgy semmi nem akadályozza meg azt se, hogy valaki előre fizessen munkabért, az, hogy köv 10-ig ki kell fizetni, az csak a legvégső határ)

Nálunk pl. úgy ment ez a típusú gyakorlat, hogy előre kitöltöttük a munkaidő nyilvántartást (utolsó héten az egész hónapra), aztán utolsó munkanapon kaptuk az átutalást. Nem tudom, hogy ez mennyire szabályos, igazából nem is érdekel. Most változott, mert váltás volt a könyvelés/bérszámfejtésen, aki azt mondta, hogy így nem vállalja, ezért a következő hónap első hetének valamelyik napján jön (általában második vagy harmadik).

Nincs igaza.

A bér kifizetése és a bér elszámolása egymástól elkülönül. Az elszámolás során a munkáltató megállapítja azt, hogy az adott időszakban a munkavállaló mennyi munkabérre jogosult, és a munkabért milyen levonások terhelik. [...]

A Munka Törvénykönyve új szabályt vezetett be bérek elszámolására vonatkozóan. Ugyanis a gyakorlatban előfordul, hogy a munkabér elszámolása az elszámolási időszak vége előtt megtörténik, így az elszámolás és a kifizetés között bekövetkezhetnek olyan események, amelyek módosíthatják a munkabér elszámolását. Ilyen esemény lehet pl. keresőképtelenség bekövetkezte, vagy megszűnte, rendkívüli munka teljesítése. [...] Az írásbeli elszámolás téves kifizetésnél a visszakövetelés jogosságát is megalapozhatja. 

A tájékoztatással egyidejűleg ki kell fizetni a munkabér-különbözetet, ha a munkavállaló a módosított elszámolás alapján a részére járó munkabérnél alacsonyabb összegű munkabérben részesült. A munkáltató, ha a módosított elszámolás alapján a munkavállaló részére az őt megillető munkabérnél magasabb összegű munkabért fizetett ki, a többletet az előlegnyújtásból eredő követelésre vonatkozó szabályok szerint vonhatja le.

Nem vagyok berszamfejto, de ez a gugli elso talalata. Olyan berszamfejto cegek is csinaljak ezt a gyakorlatot, mint a Process Solutions, ami a fel multi-vilagnak csinalja a berszamfejteset Magyarorszagon. Konkret jogszabalyt nem akarok most keresni, de hogy nem szabalytalan, az biztos.

Szerintem viszonylag regi, mert 2018-ban mar biztosan igy kaptam a fizut, de szerintem 2015-ben is, csak erre mar nem mernek megeskudni.

Na meg így duplán kell elszámolni. 

En arra tippelnek, hogy automatikusan megy, es ezert van az, hogy kis cegeknek (ahol nem erte meg kiszervezni/automatizalni a payrollt), ott nem is volt T honapos fizetes, csak T+1.

Látszik, hogy sosem voltál vállalkozó... Mindenért is büntetnek.

Ugyanúgy szabálytalan, mint a bármilyen előre vagy visszadátumozott számviteli bizonylat, szabadságengedély. Egyik sem szabályos. Ha kapsz egy munkaügyi ellenőrzést, azért megbüntetnek, hogy ha 8:00-kor kezdődik a munkaidőd, akkor 8:30 még miért nincs beírva. Ugyanígy, ha 16:30-kor végzel, akkor 16:40-kor, vagy másnap reggel 8-kor még miért nincs beírva. Meg azért is, ha akár csak 15:00-kor beírod, hogy 16:30-ig vagy. Meg azért is magyarázkodhatsz, hogy miért vagy még ott 16:40kor, ha 16:30-ig dolgozol (mert megvárod a kollégát, később jön busz, akármi)... Meg azért is, hogy miért nem vagy ott 14:00-kor, amikor 16:30-ig van munkaidőd (pl. terepen vagy, beletartozik a munkakörödbe). Ha fél óra ebédszüneted van, akkor 8-tól 16:30-ig dolgozol, tehát 16:31-kor már túlórázol... Ezt külön vezetni, papírozni, számfejteni kellene.

"Sose a gép a hülye."

Én valóban nem vagyok az, szüleimnek van vállalkozása, oda ezzel-azzal azért be szoktam segíteni. Volt már munkaügyi ellenőrzésünk nem egyszer (pár hónapja volt egy nagyobb roham, rövid időn belül többször is jöttek), de ilyennel sosem szenvedtek. Minden hónapban van egy kitöltött munkaidő nyilvántartás, amit a dolgozó szignóz, hogy rendben van és kész. Mondjuk itt nem nagy cégekről beszélünk, mindössze pár (<10) alkalmazottal.

Legközelebb időben kiugrasz a száguldó fekete lyukból.
Tudod, még az eseményhorizont elérése előtt...

Megveszik 1 forintért. Na és utána? Odaállítanak vezetőnek  valami barmot az állományból, aki a jól futó céget 6-12 hónap alatt szétbassza. Az erre érzékeny jó munkaerő amúgy is azonnal lép, amint a fidesz megvesz egy IT-s profilú céget (4ig, Delta stb.). Ennek így mi értelme? Aki felépítette, annak az élete munkáját basszák szét egy gyors adásvétellel, hasznot meg nem fog hozni utána senkinek.

En mashonnan kerultem at az MBH-hoz, de ez mar a 2. migracios kor volt, igy le is leptem mert meguntam a sok szivatast. Pl. a banki appban mar honapok ota le van tiltva a biometrikus aznonositas lehetosege es nem tudjak/akarjak megcsinalni.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Probald meg attenni az appot masik telefonra, aztan lassuk mukodik-e. Nekem az nem megy, a meglevo ujlenyomatos azonositas mukodik, de amint kikapcsolod (vagy deaktivaljak az uj eszkozre telepites miatt) onnantol besz*ptam...

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Néhány "apróság", amire a sok Lölözés és gásszerelőzés közben nem maradt idő:

Nem 3 banki rendszer összevonásáról van szó, hanem 3 bank több, mint egy tucat rendszerének az "összefésüléséről" (kevésbé pol. korrekten összegányolása)! Ezen rendszerek mindegyike überfontos információkat tartalmaz különböző struktúrákban, eltérő dokumentáltsági szintekkel. Szóval szigorúan informatikai szempontból nézve ez egy qva nagy szakmai kihívás/szopás. Aki esetleg látott már belülről banki informatikai rendszert, annak ez nem újdonság..

Ez vilagos, emiatt nem kellene a sz*rt gorgetni (ahol valaki itt korabban megfogalmazta), mert 5 ev mulva megjobban nem lesz dokumentalva :D
Velem vegigtoltak egy Allianz Bank -> FHB Bank -> Takarekbank -> MBH migraciot az evek alatt, most lett elegem... vagyis korabban, de csak most tudtam lepni az ugyben.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Nem tudom hogyan mukodnek a banki rendszerek, de gondolom nem nagyon engedheto meg a legkisebb hibaszazalek sem (pl. bocsi, nem tudjuk hova lett az a sok nulla a szamlan levo osszegrol amiert 50 evig dolgozott a Pista bacsi). A migraciot nem tudom hogyan oldottak meg, de ugy gondolom egy X (uj) rendszerbe amit ugy fejlesztettek, hogy A, B, C rendszer adatait tudja fogadni konnyebb migralni mint osszegyurni 3-4 bank rendszereit (gondolom az egyiket alapnak hagyva) es esetleg ugy beledolgozni a tobbi rendszer adatait. Lehet inkonzisztens vagy allando leallasok vannak a javitasok/migralas miatt vagy az ugyfelek felé 2-3 fele feluleten kell kommunikalni, stb., stb. ...

Biztos nagyon nehez ezt megoldani, de lehet azert mert a nehezebb (de valoszinu olcsobb) utat valasztottak? Nem tudom, csupan eszmefuttatas.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Az átállás költségeit szerinted miből tudja a bank előteremteni? Ennek a költségét csak az ügyfelektől tudják összeszedni, ami olyan elvándorlást indíthat el a banktól, ami aztán a bevételi oldal összeomlásához vezethet. Ez viszont már akár a magyar bankszektor teljesítményét is visszavetheti tekintve, hogy az ország második legnagyobb bankjáról van szó. Szóval rohadtul nem egyszerű egy ilyen egyesülés, még évekig el fog tartani..

A folyamatos kiesesek es a migracioval jarok kellemetlensegek is indithatnak be elvandorlast (sajat peldam). Biztos nem egyszeru egy ilyen atallas es nem tudom mi van a hatterben, de esetleg tudtak volna elore tervezni is, egy banki osszeolvadas nem egy veszhelyzet, lehet valamilyen szinten tervezni (de biztos vannak okosok fent, akik a hataridokre mennek es nem minnel simabb atallasra).

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Volt egy nagyobb kiesés most és májusban. Ezt azért ne nevezzük már folyamatosnak! :)

Egy banki összeolvadás nem egy vészhelyzet, hanem egy felfoghatatlanul nagy meló. Szerintem itt a HUP-on nagyon kevés embernek van meg egy ilyen típusú átállás levezényléséhez szükséges tudása. Én voltam BB-s és Takarékos ügyfél is. Az átállás előtt már csak Takarékos számláim (céges és magán) voltak. Nem érzek késztetést a tovább lépésre.

Én ott voltam egy darabig a Takarékban. Nem értek a rakétatudományhoz úgyhogy nem tudom összehasonlítani vele de ezek baromi bonyolultak tudnak lenni. 
És ugye nyilván csak a 100% helyes eredmény az elfogadható, ez nem egy Netflix ahol legföljebb nyomsz egy reload-ot.

Ne felejtsük el h AFR miatt gyakorlatilag röptében kell motort cserélni a repülőn. 
Nem irigylem azokat akik ott vannak. Tapasztalatból mondom hogy maximum szép tudsz lenni de okos biztos nem.

Gábriel Ákos

És ugye nyilván csak a 100% helyes eredmény az elfogadható

Ezen felröhögtem.

Azt kellene megérteni, hogy az ilyen technológiai műveleteknek van technológiai elfogadási folyamata, valaki ebben a láncban azt mondta erre az előre megtervezett változásra, hogy mehet.

A regulátor nem azt ellenőrzi, hogy sikeres volt e a változás, hanem azt, hogy követhető e amit csináltak, és a végeredmény megfelel e a regulációnak (és a valóságnak)

De mivel havercég, gondolom nem érdekes annyira.

Na most abból, hogy leszakadtak az AFR-ről, és még mindig ügyfél panasz van sem a 100%-osság nincs meg, sem a követhetőség sem pedig a végeredmény nem tekinthető megfelelőnek. 

Nem a nehézséget kifogásoltam, hanem a handabandázást.

Ne csináld már, milyen ügyfél szavaz itt? A legrugalmatlanabb ügyfélkör van ennél a csapatnál, ezért is merik megtenni velük, minimális a lemorzsolódás. Addig csökkentik a rendszer fenntartási költségét ameddig lehet, folytatva azzal, hogy elküldik azt akit lehet. Kormányzati hátszél nélkül teljesen használhatatlan csapat. 

Csak hogy érthető legyen mire gondolok: pl. tavaly 30 nappal azelőtt szóltak, hogy megszüntetnek helyi kirendeltségeket, hogy valóban megszüntették volna, persze a dolgozók is akkor tudták meg. Majd az otthagyott automaták kezdtek el szarul működni. Szted, aki ezt kibírta, mivel lehet még lebeszélni?

Ezeken a vidékeken érdekes módon nem tapossák egymást a bankok ügyfél szerés címén! Ez az ügyfélkör pont, hogy nem rugalmatlan, hanem kb. a jég hátán is megélnek. Ők azok, akik nem vágnak eret, ha nem tudnak hitelkártyához jutni vagy nem tudnak ne adj isten szombat hajnal kettőkor egy átutalást megoldani. Ők még elvannak pénzügyi digitalizáció nélkül.

"De mivel havercég, gondolom nem érdekes annyira."

Nem havercégeknél is simán megcsinálják ugyanezt és ugyanígy handabandáznak. Amikor valami nagy összeomlást tapasztalsz és mellette jön a "Technikai probléma, a kollégák dolgoznak az elhárításon" kommunikáció, akkor szinte biztos lehetsz benne, hogy valami egészen elképesztő hibázás van a háttérben.

Volt egy nagyobb kiesés most és májusban. Ezt azért ne nevezzük már folyamatosnak! :)

Oszinten szolva nem tudom milyen kiesesek voltak, lenyegeben ez egy "alvo" szamla, mivel nem Magyarorszagon elek, de a 4. valtast meguntam es a allando szemelyes ugyintezest ami eleg kenyelmetlen ha nem vagyok az orszagban. Tobbszor szembesultem az "onnek nem lehet euro alapu kartyaja/szamlaja" mondattal, aztan el kellett magyarazni, hogy de, mert a bank ami beolvadt ott volt ra lehetoseg, stb.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Minek véded ezeket? Ott dolgozol talán? Arról mesélj inkább, hogy vajon miért nem engedik a biometrikus azonosítást bekapcsolni. Talán mert volt egy kurvanagy  biztonsági luk a rendszerben és rengeteg ember pénzét lopták így el? Megvárják a nyomozás végét vagy szakmailag alkalmatlan a csapat a foltozásra?

Ezt nem értitek. Kihúzom a dugót, kiállok az ablakba és elkiabálom: TERVEZETT LEÁLLÁS!

Ennyi.

( •̀ᴗ•́)╭∩╮

"speciel a blockchain igenis hogy jó megoldás, ezért nagy erőkkel keressük hozzá a problémát"

"A picsat, az internet a porno es a macskas kepek tarolorandszere! : HJ"

Hamarabb kell fizetni nem az utolsó pillanatban! #worksforme  :P

A n napos utalás az nem n. nap, hanem n napon belül bármikor.

Jo, ez problema, de a fizetesek utalasat pont nem kellene zavarnia. Meg a folyoszamlavezeto bankom is kuldott ertesitest, hogy az MKB-nal leallas lesz, pedig semmi koze hozzajuk. 

Ha tudod, hogy valamit kell utalni, es pont aznap van a hatarido, amikor leallas van, akkor utald ki elobb. (Ertsd jol, a 3 nap akar ciki, akar nem, nem a leallassal van a gond, hanem hogy a tervezett leallas utan is leallas van. :))

nem feltétlen, az oldalukon elég részletesen le volt írva, napra pontosan mikor mi fog megállni, gyakorlatilag a kártyás tranzakciókon kívül minden (ÁFR is!)

a probléma ott van, hogy rávertek még 1,5 napot mire használható lett, illetve az itteni tapasztalatok alapján valakiknek még többet, úgy hogy l*faszt nem kommunikáltak róla

 

meg jött a duma, hogy túlterhelés, baszki nem telik vasra meg rendszerre? WTF

Nyilván úgy keletkezett ez a förmedvény, hogy valaki okos írt egy követelményrendszert, hogy minek kell benne lenni. Aztán körbeküldte a társosztályoknak, és azok is hozzáírták a magukét. Az utolsó fázis, a logikus rendszerezés elmaradt, mert senki nem értette, amit mások írtak bele. A végén valaki rámondta, hogy senki többet, mindenki beleírta az igényét, ez így teljes. Aztán kiadták egy fejlesztőnek, aki lelkiismeretesen megvalósított minden követelménypontot. Változtatni, más logikai elrendezést kitalálni nyilván nem volt joga. A követelmények megfogalmazói közül ki-ki megtalálta a sajátját a késztermékben, tehát a megbízás teljesült.

Jó leírás, de a probléma nagyobb ennél.

Szerda hajnalban láttam ezt a felületet utoljára. Azóta nem enged belépni.

Kártyás fizetés neten semelyik kártyával nem működik, csak a korábban elindított ismétlődő fizetések mennek.

Ex-BB automatából se pénzt nem lehet kivenni se egyenleget megnézni.

Bankfiókba bementem, hogy legalább egy tranzakciólistát nyomtassanak, hogy lássam, kik utaltak - nem férnek hozzá, menjek a számlavezető fiókba, ami 250 km-re van.

Ex-MKB automatából tudtam pénzt kivenni, valszeg ezen keresztül szépen naponta kiveszem a limitet, ha nem tiltják le azt is.

Az ominózus hétvégén egy bevásárlóközpontban az egyik üzletben tudtam fizetni bankkártyával, egy másikban nem. Szerencsére tudtam kp-t kivenni (idegen) ATM-ből.

Ami a vicc, hogy a "számlavezető fiókomat" áttették Budapest egyik tőlem nagyon távol eső kerületébe, noha tőlem pár száz méterre is van bankfiók. Remélem, soha nem fog kelleni odautaznom, minimum 3/4 óra.

Rant Cardinal->Electra: A termék az elbaszott banki felületek mögött

Francba, ha tudom, hogy a Granit is ezt hasznalja akkor lehet nem oda megyek az MBH-tol....

Mondjuk a Granit bankos felulet maskepp nez ki, sokkal kezelhetobb (olyan szinten amire nekem szuksegem van).

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Gondolom sejted, hogy mi annak a következménye, ha egy agyonszabályozott piacon működő megrendelőnek nem az általuk jóváhagyott specifikáció szerint szállítasz. A specifikálás alatt _talán_ van lehetőséged, hogy jelezd a javító szándékú ötleteidet, de azokat is igen gyorsan negálhatják.

Kettőn közül szerintem nem te láttál ilyet közelebbről...

Szerintem nagyon rossz vegen fogjatok a problemat, a usert nem erdekli, hogy milyan alvallalkozo mit szallitott, hanem hogy tudja-e hasznalni a szoftvert.

Ezt a paradgimavaltast ha meg tudnatok ugrani, akkor el lehetne kezdeni olyan banki szoftvereket gyartani, amit az ugyfel is tud hasznalni.

Az erste 2018 októberig használt fasza, fícsörgazdag és villámgyors netbankot. Utána jött egy katasztrófa netbank-apgréd, ami szétbaszta az előtte évekig perfektül működő netbankjukat. Majd erre jött egy másik villámgyors migrálás erre a mostani georg szarra. A régi hasznos funkciók fele eltűnt, de legalább lett helyette mindenféle fintekk-es adatnyelő faszság (pl. költéseid bekategórizálása éjáj alapon), meg heti rendszerességű ledöglések és karbantartások. Egy hónapban többet áll ez a george szar, mint előtte 10 év alatt a régi netbank rendszerük. Agilis debilizmus szoftverfejlesztés van hálistennek.

 ami szétbaszta az előtte évekig perfektül működő netbankjukat. 

Pl.: Mindig is Erste-s volam. Pontsabban mikor nyitottam a számlát, még agrobank volt -> mezőbank -> postabank -> Erste bank.

2001 ben csináltattam meg az online bankot. Szóval használom egy ideje, megéltem 1-2 netbank felület váltást is, viszont látva a többit itt lófasz szopásom se volt. Nekem George al sincsen bajom, ami kell (számlát meglesni, utalni stb megfelel).

Ami még nekem pozítivum, hogy mostmár George kezeli a privát és a vállalkozói számlát is, nem kell a másik SMS alapú-t webes felületet használni. 

Egy hónapban többet áll ez a george szar, mint előtte 10 év alatt a régi netbank rendszerük.

Ez  így van. Gondolom a migrációk nem egyszerűek, cserébe működik, nem úgy mint egy MBH vagy annó takarék ...

de legalább lett helyette mindenféle fintekk-es adatnyelő faszság (pl. költéseid bekategórizálása éjáj alapon), 

Jah tiszta szomorú, mert látom mennyit költök el faszságokra :D

Fedora 38, Thinkpad x280

A Takarékok esetében többféle számlavezető rendszer és hozzájuk kapcsolódóan többféle netbanki felület volt - maga a számlavezető rendszerek egymásba migrálása sem volt egyszerű - hogy a különböző "örökölt" netbanki csodarendszereket ne is említsem.

"mostmár George kezeli a privát és a vállalkozói számlát is" Azaz a céges számla "elől" is ki lett szedve az Electra, és be lettek kötve a gyagyagyuri alá... (Az, hogy az EIB-hez nem csináltak a céges ügyfeleknek rendes 2FA-t, az esélyes, hogy szándékos volt - kivezetés alatti rendszerben célszerűen maximum hibajavításra költöttek.

A korábbi BB webfelületen nekem az tetszett a legjobban hogy az automatikus logout az kliens oldalon javascriptben volt implementálva. Jobb felső sarokban fainul számolta vissza az időt 10 perctől. Viszont ha mondjuk 1 percnél csak simán bezártam a böngésző fület, majd 15 perccel később újranyitottam, akkor szépen ott volt a felület belépve és indult újra 10 perctől a számláló. :-D

Most a migrálás óta 1x tudtam belépni az MBH új webfelületén a kapott jelszóval, cseréltem jelszót, aztán az új appot is telepítettem és oda is be tudtam lépni, azt hittem minden szuper de váratlanul kidobott a webfelület is meg a mobilapp is és azóta egyik sem enged be, szerinte hibás a jelszó. :)
 

Nos az ügyfélszolgálat állítása szerint azért dobott ki mert a mobil appban beállítottam a biometrikus azonosítást és olyankor kidob mindenhonnan és nem enged belépni. Kitörölte és kérte ne kapcsoljam vissza amíg nem szólnak, hogy megjavították az appot, bár azt nem tudják hogy mikor lesz. A webfelület így beenged de kivonatok nincsenek. Állítása szerint a szeptemberi az holnap kerül majd fel, a korábbiakat meg csak bankfiókban lehet kérni.

Megnéztem a cikket, és azért baromi egyszerű nálam, mert a menüpontok háromnegyede hiányzik.

Pedig nálam is céges es több cég is tartozik alá.

 

Amúgy a legszebb, hogy egy sima utalás indításánál legalább 3* kell kliens szerver kapcsolatra várni.

Meg olyan nyalanksagok, hogyha eloszor kivalasztod a datumot, utána a partnert (amire ugye varni kell, hogy ujra betoltodjon), akkor nullaza a datumot, mert kliens-szervernel gondolom ez valahol elveszett... (vagy el se küldte)

Az ilyen webkettorol meg hasonló okossagokrol hirbol se hallhattak.

 

Probalj bankszamlakivonatot letölteni, hallod naponta kell .pdf-et tolteni az utalasokrol. Orak mennek el vele.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

Ilyen esetekben kell új bankot keresni, de tényleg. Egyszeri kényelmetlenség átvezettetni ott, ahol kell, cserébe viszont iszonyatos mennyiségű időt nyersz. Sok-sok éve, akkor lett elegem a céges OTP-ből, amikor kijelentették, hogy az akkori netbank nem tudja azt, hogy berögzítek N db. átutalást és 1 db jóváhagyással szeretném elengedni őket (akkor még csak SMS kód volt, butafonok kora). Máshol tudták ezt, rábeszéltem azt, akit kell, csere megtörtént, élet boldogabb lett.

Sirámaidból egy dolog látszik: életedben nem dolgoztál bankban. Vagy ha mégis, abból semmi jó nem származott.

Zeller/Ebcsont, ti vagytok azok? :D

Amugy kurva jol megvilagitja ez a komment, hogy mi a problema. Megalmodja a banki "szakerto" a rendszert, amit aztan a fejlesztes legvegen odaadnak a usernek. A user meg hasznalna, de ugye ot senki nem kerdezte meg, hogy mi a napi workflow, amire hasznalna a szoftvert. Jo, jo, tudom, a jelenlevok a kivetelek. En azert lattam mar nehany projektet, ahol a nagypofaju IT-s brigad meg cegen belul sem kerdezte meg a celcsoportot, nemhogy fuggetlen fokuszcsoport lett volna, vagy hasonlo, az ugyis csak kuruzslas.

Aztan amikor a user osszeszedi, hogy mit lehetne jobban csinalni, akkor jonne az, hogy "a kurva anyad", de ehelyett egy finomabb modon lesz lekoptatva a fizetovendeg: "nem tudod, milyen melo ezt csinalni".

En szemely szerint nagyon kivancsi lennek, hogy nehany banki IT-s hogy elne tul a valo vilagban, pl. ha konkretan az o szoftveruk lenne a termek, amit el kell adni, es a user nemcsak igy mellekesen, a szerzodeskotes utan latna, hogy mit kapott.

Illene azért ezt gördülékenyen megoldania egy banknak. Elég nagy káosz lehet ott a vezetőségben. 

Sajnos HR szempontból elkövettek az “előd-intézmények” olyan hibákat amik miatt jelentős intellektuális kapacitás távozott a visszatérés legkisebb esélye nélkül.

Tudomásul kell venni hogy egy ilyen projekt elsősorban a költség-kockázat koordinátarendszerben működik, a minőség és az ügyfélélmény sokadik dimenzió csak.

Gábriel Ákos

Tökmind1 ki távozott meg milyen hibákat követtek el. Egy normális managment felméri a helyzetet megnézi képesek-e megvalósítani és ha igen megnyomják a start gombot. Kis hazánkban az a divat, hogy ilyenkor kirúgják a "takarítót". Az "ügyfél élménnyel" való szívózás addig sokadik dimenzió még gyorsan bankot váltanak jó nagy százalékban. És akkor már az anyagilag is fájni fog. 

Amúgy amit az IT ipar megenged magának az egy vicc. A userek folyamatosan betateszterek, félkész oprendszerek hibáktól hemzsegő portálok stb... Ugyanezt csinálná bármelyik másik ipar pl a gyógyszeripar (csak félig kész terméket adnának ki majd megnézzük mennyien döglenek meg és utána finomítunk, vagy autóipar megnézzük az első 100 baleset után hányszor nyílt ki a légzsák majd utána finomítunk) már menne a rinya de az IT ipar bármit megtehet. Vicc. Lekéne már ezt szabályozni a picsába és megkövetelni, hogy ne szórakozzanak a felhasználókkal. 

+1

Bár ebben a userek elku.lása is vastagon benne van. Pl. amíg egy game nem bukik meg mert 3x fagy szét 10p alatt, egy OS/szoftver eladása nem szakad be mert egy bughalmaz stb... Persze van az a lvl amit már elég kevesen vállalnak be (win8 bukása) de addig kimegy egy raklap bugos verzió.  De ez érvényes az árakra is amúgy. Drágulnak pl. a telefonok, mert csökkent ugyan a piac 10-11-12-13... X %-al (épp melyik gyártó mennyit) de a többi sorban áll érte. Ha egyszerűen 500 dollár felett nem lehetne eladni telefont fogadjunk, hogy k. gyorsan megtanulnának 499 dollárért is csúcskészüléket az asztalodra tenni :D 

Sajnos ha ezt a vásárló réteg nem bünteti, akkor jöhet egy jogszabály amely nem képes mindent lefedni, és máris kezdődik az ügyeskedés. Most is van egy raklap jogszabály amit simán kijátszanak.

-42-

Akkor a következőt szeretném kérni: a legutóbbi rendszerben amin te személy szerint dolgoztál, kérlek vedd elő a követelmény listádat és nézd végig. Milyen üzleti igények vannak? Fel voltak ezek mérve? Ki a stakeholder az egyes üzleti igényekhez? Mi a prioritásuk? Mi a kockázatuk? Mutasd meg ahogy az üzleti igényekből le lettek vezetve a rendszer követelmények. Ki vizsgálta felül ezeket, ki verifikálta és validálta a követelményeket? Ez hogyan történt, mi a módszertan, és hol van ez dokumentálva? Mutasd meg a logikai/funkcionális rendszertervet/rendszerterveket amiket a trade off study-hoz használtál. Mutasd meg a traceability-t, melyik követelmény hol lett kielégítve, majd mutasd meg hogy az egyes rendszerterveket ki és hogyan ellenőrizte? Mutasd be az adatáramlást az egyes rendszerek között. Mutasd be a szimuláció eredményeket melyek biztosítják hogy a rendszer tényleg működni fog az elvártaknak megfelelően. Mutasd be azokat a nem funkcionális követelményeket amelyeket valamilyen szabvány miatt meg kellett valósítanod, és mutasd meg hogy ezek hol lettek megvalósítva. Adj hozzá traceability mátrixot. Biztonságkritikus a rendszered? Remek, akkor kérlek mutasd meg hogy ezt hogyan lett auditálva, mely common criteria verzió alapján, milyen protection profile-t használva. Mutasd meg a fejlesztéshez és az üzemeltetéshez kapcsolódó folyamatokat hogyan biztosítják hogy hogy a csúnya gaz támadó nem tudott betámadni. Ja, és ezek hol vannak dokumentálva, és ki auditálta őket. 

Ezt szívesen folytatnám oldalakon keresztül, de szerintem így is átment az üzenet. A (security-safety-etc.)critical rendszerek fejlesztése során ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kell választ adnia az egész szervezetnek, és ezen folyamatok és módszertanok segítségével biztosítják azt, hogy a végfelhasználó nem hal bele a légzsák nyitásba. Csak ezen fejlesztések költsége jóval-jóval nagyobb mint egy webshop vagy hasonló tákolmányé, amit viszont a consumer felhasználók egyszerűen nem fognak megfizetni.

Egyrészt mellébeszéles amit csinálsz. Másrészt meg az a termék amit mi eloallitunk pontosan olyan, hogy validalunk kell minden egyes kamionnyi szállítmányt. Ahhoz hogy erre képesek legyünk meg kell félnünk több ISO tanúsításnak és egyéb a partnerek által megkövetelt paraméternek. És ha már ilyen nagyon vagesz vagy ez kb a teljes iparra igaz. Nem ám úgy gyartogatnak ezt azt mint ahogy az IT ipar teszi. Amúgy meg minek kérsz olyat amit tudod hogy nem fogok megtenni? Ez egy fórum nem kiseloadast akarok neked tartani hogy mi miként állítjuk elő a kesztermekunket. De mivel beszállítunk a gyógyszeriparba is gondolhatod hogy nem úgy ahogy az IT-s cégek fejlesztenek. Tessék - lássék módon. 

Ja és természetesen ez csapat munka. Úgy van megszervezve a cég hogy erre képes legyen.

És kisebb lenne a felelősségük? (IT ipar) Loszart! A gépeken keresztül ellophatjak az összes számodra fontos adatodat vagy csak elintézik neked hogy egy hétig ne bankolj mert az IT csapat "updatel".

Odáig jutottunk hogy mikor az ember meghalja azt a szót hogy update vagy fejlesztés már előre becsokizza a gatyajat. 

Szóval ja. Lehet neked szokatlan de más területeken megkövetelik a minőséget mert nem szórakozhatnak a felhasználóval (aki a folyamat végén van).

Azt meg hagyjuk hogy ezen belül is a legnagyobbak miket megengednek maguknak mikor update van. Sokszor direkt a felhasználók eroszakolas történik. Mintha egy autógyártó arra kényszerítene, hogy holnaptól ne jobb oldalról vezesd a gépet hanem bal oldalról mert a fomarketinges így akarja megkülönböztetni a céget a többiektől. 

Vannak olyan rendszerek amelyek mission critical-ok. Ilyenek az autóipari rendszerek egy része (fék, abs, stb.) a vasúti biztosítástechnika, orvostechnikai rendszerek bizonyos moduljai, reaktorok vezérlőrendszerei, digitális aláírással foglalkozó modulok, és a többi. Ezen szoftver rendszereknél amiket fent leírtam mind biztosítva van, és ezek fejlesztési ideje, költsége jóval-jóval magasabb, mint egy hagyományos, konzumer termék esetén. De miért csinálják ezt? Azért, mert a szabályozások ezt elvárják. Miért várják el a szabályozások? Risk-impact analízis alapján: ha valami félremegy, akkor annak nagyon nagy impactja van, például emberek kerülnek közvetlen életveszélybe. Ezt pedig nem lehet megengedni.

Ha egy webshop nem működik, annak milyen impactja van? Ja, semmilyen, max 2 nap múlva veszel gumicukrot. Teljesen jogos tehát, hogy ilyen (és hasonló) esetekben jóval lazább a szabályozás, egyszerűen a versenyképesség miatt: minél magasabb szintre húzod a bizonyítékokkal kapcsolatos elvárásokat (a rendszer helyességét tekintve) annál inkább kizárod a nagy cégek kivételével az összes többit, és ennek megfelelően annál drágább termékek lesznek a piacon, amelyet aztán a végfelhasználónak kell megfizetni. Éppen ezért megvan hogy mikor kell nagyon komoly szabályozásnak lenni és mely körülmények között lehet sokkal-sokkal rugalmasabb a szabályozás, lehetőséget adva a minél nagyobb versenyre és ezzel együtt a nagyságrenddel alacsonyabb árakra.

Tehát még egyszer, nem nekem szokatlan hogy más területen megkövetelik a minőséget, a szoftverek területén is ugyanúgy megvannak a megfelelő módszertanok erre. Csak hogy ezt te (mint consumer) sosem fogod tudni/akarni megfizetni, és igazából nincs is rá szükséged.

Valószínüleg ritkán kerülsz közel mondjuk egy MRI, CT, vagy vasúti vonatbefolyásoló, vagy biztber szoftverhez. Óriási keverés és misimosi amit mondasz, már bocsánat. Egy "IT osztály", az legfeljebb támogatni tud egy halom olyan dolgot, amit felülről a menedzser szintről kellene elvárásként támasztani, akár külső szakértőkkel projekt alapon felméretni. Késebb akár úgymond szak-programozókkal (tehát aki látott már olyat, és nem egy sikeres webshop után lesz "bankmérnök"), legalábbis nagyrészt, kellene nekilendülni a kivitelezésnek. Jellemzően egy specifikáció összeállítás önmagában elvihet hónapokat, amiben talán némi program tervezés is van már, hogy azért ne szálljon el a specifikáció. Aztán ehhez kell egy üzemeltetési környezetet szerkeszteni valahogy, mert az hogy feltesszük a sarokban lévő pc-re és lesz valami, az manapság elég kevés igénynek felel meg.

Amíg az ájtitól várják a farzsebből előhúzott dolgokat, hogy "dehát te ezzel foglalkozol, csak van valami" alapon, addig kár is belegondolni, hogy bármelyik bank, vagy nagyvállalatnál mennyire más szinten mozognak.

Én a sötét múltam egyik szeletében tőzsdei kereskedési rendszerek üzemeltetésével foglalkoztam.  Egy ilyet úgy kell elképzelni, hogy az ügyfelek/partnerek beadhattak megbízásokat, azt kb. megroute-oltuk és a megfelelő irányba (adott tőzsdére közvetlenül vagy másik partnerhez, akinek ritkábban használt tőzsdéhez van kapcsolata) továbbítottuk.  Ott minden verzióváltás vagy infrastruktúrához történő hozzányúlás (jópár irányba dedikált vonalak voltak, nem Internet kapcsolaton át ment) során nagyon komoly regressziós tesztelés folyt, márcsak azon egyszerű oknál fogva is, mert ha ott gond van, akárcsak működik, de a korábbinál lassabban, az komoly pénzbe tud kerülni.  Hidd el, eléggé odafigyelt mindenki arra, hogy a problémákat amennyire lehet elkerüljük.

Az első bekezdés kapcsán finoman fogalmazva sem biztos, hogy a management nyomta meg azt a start gombot, hanem bőven beleszólt abba a politika is...

A második bekezdésre meg... Jó kérdés, hogy melyik kedvezőbb a felhasználóknak? A hosszú és részletekbe menő tesztelés és ritkán (és drágán) kihozott új verzió, vagy a RERO stratégia...?

Tehát például ha találsz egy bugot, vagy beküldtél egy feature rquest-et, akkor nyugodtan megvárod, hogy a -mondjuk- egy év múlva kiadott verzióba belekerül a javítás, illetve a kért funkció, vagy szeretnéd, ha hamarabb érkezne az új verzió? Mi legyen akkor, ha jogszabálykövetés miatt kell erőteljesen hozzányúlni a szoftverhez? Nagyon ritka az olyan jogszabályi változás, ahol az elfogadás és a hatályba lépés között néhány hónapnál több idő van...

A felhasználónak természetesen az lenne a legjobb ha kapna egy szuper stabilan működő rendszert közel zéró hibával, és természetesen nevetve kifizetné ezért a 100x-os árakat. Windows 40 ezer helyett 4 millió. Laptop 500k helyett 50 millió. A hülyének is megérné...

Szerintem meg csak érvényesül a "gyorsan, olcsón, jót" mondás. És ez nem az IT hibája, amikor nem adnak időt a tervezésre, a megvalósításra és a tesztelésre sem és így nyomják ki az éles környezetbe, mert nagyon sürgős a főnöknek, az MNB-nek, az auditornak, a belső ellenőrzésnek, a bónusznak, ... - a tetszőlegest húzd alá. Nem mondom, hogy az IT patyolattiszta, de elég sok esetben irreális elvárásokat is kapnak.

Szerdán utaltam egy kötegeltet. Minden tétel elment, de a saját bankszámláikra nem ment el az összeg. Nincsenek sem az előrögzítettben, sem folyamatban lévőben sem, de a státuszuk szerint várakozik. Mire?
Azért az kemény, hogy saját maguknak nem tudnak utalni. 

Sziasztok,

 

adott egy cég aki Kulcs-Bér -ből kap egy exportot amit eddig az MKB kivezetett progijába importáltak és ment is az utalás, most a következő hibaüzenetet adja a webes felület:

A sor rövid (1)

 

Kulcs ügyfélszolgálat eddig lerázós, MBH dettó, valaki futott már ezzel?

 

köszi!

FBK

Soros meg a migrancsok, bofff....mindenki tudhassa...nelkuluk elore megyunk nem hatra :D

Nem tudom mennyi az IT-s bere arrafele, es ehhez a celhoz meg kiemelkedo szukseges (globalis szinten is). Latva ezt a migraciot, ketlem hogy meg lesz ehhez a szellemi toke ott.

Mondjuk ez minden tradicionalis bankra igaz. Nincs meg a kultura hozza hogy egy ilyen digitalis atallast megugorjanak. 

Ez a "digitális" akármi (most éppen: bank) számomra egy megfoghatatlan bullshit. Az átlag szavazó-adófizető tudja vajon ez mit jelent mikor hallja a reklámokban és bőszen bólogat rá, h. "digitális?? az akkor biztos nagyon jaó lesz nekem!"

Eddig analóg mentek a bankok? Nincs számítógép a bankokban? A számlavezetés nem digitálisan megy már huszon-harmincon éve? Nincs netbank? Nincs app?

Vagy a papíralapú létformát akarják teljesen megszüntetni? Nem kell papírt kinyomtatni, menjen elektronikusan az aláírás? Egykattintásos (lakossági) hiteligénylés mindenféle elvárt gondosság nélkül meggyőződve az igénylő valódi személyazonosságáról, és a szándék valódiságáról? Nuku személyes ügyfélszolgálat, lehet pofázni az inkompetens és hülye csetbotokkal, embert meg az életben nem lehet majd elérni ha bármi 1.0-nál komolyabb baja lesz az embernek?

Vagy a mégjobban megismert (lakossági) felhasználói szokások alapján történő targetált banki lehúzások és adósságba verések digitálizálása nem megoldott még? Azaz látjuk h. észnélkül költesz fizetésnapon, nesze itt 1 hitelkártya, h. még jobban adóasagba verjed magad, és vigyük a házadat amint el tudjuk árverezni? Látjuk a tankolási kártyahasználatot, látjuk h. ide v. oda jársz plázába szórni a pénzed, puccos étterem, kaszinó stb, ebből mind-mind lehetne valahogy hitelre rábeszélni, vagy a haverjainknak továbbértékesíteni ezeket a feldolgozott szokásaidat, hátha ők majd ki tudnak plusz pénzt húzni a zsebedből?

Vagy a fraud rendszer jobb digitalizációjáról van szó? Azaz h. a netbank jelszavát a hülye birkáknak folyamatosan teszteljük, összevetjük a publikus jelszódumpokkal, ha gyenge jelszót találunk felhívjuk rá a user figyelmét, mielőtt vmi köcsög hekker ukrajnába v. szerbiába utalná a teljes lóvédat? Esetleg ha sok lóvé van a számládon, nem engedjük a hozzáférést csak személyesen, előre leegyeztetett bankfiókban megjelenéssel?

Ezek így 2023 végefelé még újdonságok/nem megoldott dolgok egy nagy banknál? Mikor lesz digitalizáltan transzformált egy bank? Van olyan egyáltalán h. ezt az állapotot el lehet érni, vagy ez egy végetbemérő körforgás? Avagy ez 1 olyan megfoghatatlan iparági bullshit, amiről okosnak beállított szakértők konferenciakon tudnak gyomorkihülésig pofázni, miközben semmit nem mondtak, a hallgatóság meg nem akar hülyének tűnni és ezért ők meg egyetértően hümmögnek és bólogatnak hozzá?

Eddig analóg mentek a bankok?

Joreszt amugy igen, bar ez nyilvan nem mentseg a bullshitre. Az pl. kurva kemeny, hogy hiteligenylesnel egy szazoldalas paksametat futarral kell elkuldeni a HQ-ba, holott minden info megvan digitalisan (hiszen abbol generalta a rendszer a formanyomtatvanyt), illetve a mellekletek (pl. hiteles tulajdoni lap) is elektronikus formaban van meg eredetben, es a kinyomtatott lesz a masolat.

De nem, b+, el kell kuldeni futarral a hitelbiralonak, mert o nem tudja ezeket a gepen megnezni, vagy uram bocsa' maganak kinyomtatni, ha mar mindenkeppen papiron kell.

Mikor lesz digitalizáltan transzformált egy bank?

Amikor lesz egy uj buzzword, most epp az AI alapu banking tunik a kovetkezo befutonak.

Amitől számomra "digitális" lenne egy bank:

  • a bejelentkezéskor ne kelljen már OTP-t pötyögnöm a telefonomról. Ha be vagyok authentikálva (biometrikusan) a telefonos app-ba, legyen már elég, hogy rábökök ott, hogy "igen, én vagyok".
     
  • ugyanez az utalások jóváhagyásánál / aláírásánál
     
  • legyen már közös a partnertörzs és az utalási sablonlista a mobilapp-ban és a webes felületen
     
  • a tranzakciók lekérdezésénél ne legyenek idióta korlátok (csak az utolsó x nap adatai kérdezhetőek le)
     
  • tranzakciók keresésénél működjön már rendesen a full text (ne adj' Isten fuzzy) search, ne kapjak idegrohamot minden alkalommal
     
  • ha már van ez a szerencsétlen 3D secure izé (pl. Mastercard ID check), legyen már tanítható, ismerje már fel, hogy amikor a gyerek vonatjegyet vesz a telefonjáról (tipikusan 1000 Ft alatt), ne kérdezzen rá már minden alkalommal, hanem tegye el, hogy ennek a kártyaelfogadónak, ilyen értékben, erről az eszközről ne kérjen mindig megerősítést.

 

És akkor ezek még csak az elvárt alapfunkciók, a pénzforgalom intelligens nyomonkövetése, osztályozása és hasonló jóságok is megvalósíthatóak lennének kevésbé béna módon.

API az van, csak fogyatekos modon lett implementalva (ez is). Nincs egyszerusitett track, ha pl. csak a sajat vagy a ceged szamlaihoz akarsz hozzaferni. Az a feltetelezes, hogy mindenki szolgaltato akar lenni, annak minden nyugjevel. Nem mondhatod azt, hogy csak le akarom kerdezni a sajat ERP rendszerembol a sajat szamlaimat, hogy lassam, melyik rendeles van mar kifizetve, ide nekem az API tokent.

Számomra azt jelentené a "digitális", ha már van telefonos üf, videobank, app, hogy ne kelljen már egy szolgáltatás lemondása miatt egy nyüves fiókba mennem. Pláne most amikor úgy tele volt mintha valami dzsemborit tartottak volna. Mondjuk hamar szólítottak, de az összesen egy óra autózás nem hiányzott. Arról lehet vitázni, hogy mi legyen a szolgáltatások köre, meg mennyire erős azonosítás után lehessen különféle tranzakciókat végezni. hogy védjék is a pénzed. De jó lenne, ha minél többminden elérhető lenne "digitális" szolgáltatásokon keresztül.

12 nap után még se netbankon sem az alkalmazáson nem tudok bejelentkezni. Illetve nem igaz, mert az app beenged, csak azt írja, hogy nincs termék az accountomhoz rendelve.

[Hogyszopajalealőlőavelemegykorút]

12 nap az még semmi...

Mikor is volt a UPC beolvadás vodába? Na, azóta nem sikerült rendesen megcsinálni, összeboronálni. Most még hozzácsapták a digit is.... Ez is be fog borulni előbb-utóbb. Remélem akkor már nem leszünk ott.

"Sose a gép a hülye."

Az is szép volt. Pont előtte egy héttel kötöttem szerződést. Először nem akartak  bérlő cégemre kötni, csak a tulajdonosra (az is az enyém). Mondom oké, akkor legyen. Számlát soha nem kaptam csak fizetési felszólítást. Pár hónap után felmondtam, ekkor megkaptam a számlamásolatokat is.

Semmi nem változott. Tavasszal/nyár elején ugyanezt játszottam velük... Külön jó, hogy vodafone-nál a fizetési felszólításnak is díja van, illetve ha a számlát nem fizeted be időre, akkor e-pack nem teljesítés címén újabb büntetést rád vernek kérdés nélkül.

Az utóbbi pár hónapban meg az utalásokat sem sikerül sehogy sem lekönyvelni rendesen. Pár hónapja mondta valamelyik ügyintéző, hogy az a baj, hogy számlaszámot írok a közleménybe. Ügyfélazonosítót kell írni... Mióta voda ügyfél vagyok (~14 éve...), azóta írok számlaszámot... Mindegy. Következő utalásnál beírtam a két ügyfélazonosítót (mobil és net [upc örökség]). Ezt sem sikerült lekönyvelni... Akkor megint telefon ügyfélszolgálatra... Elnézést, a rendszer, migrálás, összevonás, satöbbi... DE! Meg tudják mostmár csinálni, hogy egy ügyfélazonosító alatt legyen mindkettő, és akkor nem lesz ilyen probléma többet! (Na persze...) Mondtam, hogy szaros piszkavassal se nyúljon hozzá, most jönnek a számlák, kapok értesítést, be tudok lépni weben is, ami hátravan még a hűségből valahogy kihúzzuk, aztán a büdös életbe soha többet voda... Kibaszottul kurvára meguntam az egész évek óta tartó szarakodást.

"Sose a gép a hülye."

Szerkesztve: 2023. 10. 14., szo – 14:10

Emlékeztető a tranzakció elutasításáról
Elküldés időpontja: 2023.10.13. 14:58
Tisztelt Ügyfelünk!  
 
Korábbi tájékoztatásunknak megfelelően 2023. szeptember 29. és október 3. között megtörtént a jogelőd Budapest Bank vállalati ügyfelek teljes portfóliójának átemelése az MBH Bank informatikai rendszereibe. 
 
Felhívjuk figyelmét, hogy az előzetesen bejelentett szolgáltatásszünet miatt a fenti időszakra benyújtott postai, deviza és csoportos beszedéses megbízások elutasításra kerültek
Kérjük ellenőrizze, hogy valamennyi benyújtott megbízása teljesült-e és szükség esetén (amennyiben a megbízás a fenti időszakra került volna rögzítésre) indítsa el ismételten azokat. 
A tranzakciók fenti időszakban történő kezelésére vonatkozó részletes tájékoztatást az alábbi oldalon találja: Fúziós hírek Átállási hétvége (mbhbank.hu) -https://www.mbhbank.hu/atallasi-hetvege 
 
Amennyiben további kérdései lennének, úgy forduljon bizalommal referenséhez, érdeklődhet továbbá bankfiókjainkban, valamint hívhatja telefonos ügyfélszolgálatunkat a belföldről díjmentesen hívható +36 80 350 350 vagy a külföldről is hívható +36 1 373 33 99-es számon. 
 
Megértését és türelmét köszönjük! 
 
Üdvözlettel: 
MBH Bank 

Az... Tehát nem csak az IG3 ment a levesbe adott időszakban (ami érthető, hiszen az 5s alatt vagy átmegy, vagy sikertelen), hanem az IG2-re beadott tranzakciók is... Valahol ez érthető, de valahol meg azt mondom, hogy lófogatú jármű erőforrásának hímtagja a hátsójába annak a társulatnak, amely erre nem tudott a fenti "nesze semmi, dugd fel magadnak" választ eredményező "megoldás"-on kívül mást kitalálni...

Még egy dolgot nem tud a business rész amit a private igen (pedig zseniális lenne!): EUR egyenlegről auto-konverzió ha a HUF egyenleg kevés.
Rendszeres időzített konverziót sem láttam, "csak" árfolyamfüggőt.

Meg még egy dolog: a partnerhez (pl nav) jó lenne egy állandó kommentet rögzíteni tudni, oda beírnám az adószámot.
Lehet hogy felesleges de én mindig beleírom.

Gábriel Ákos

Ilyen gondom nincs, mert csv alapon fogok utalni. Annak integrációja max 1 óra nekem.

Íme:
https://wise.com/batch/

 

HUF-HUF B2B  trmplate.csv:

name recipientEmail paymentReference receiverType amountCurrency amount sourceCurrency targetCurrency accountNumber
e.g. Csoportos utalás kedvezményezettje e.g. example@example.ex (optional) e.g. Invoice 101 (optional) INSTITUTION source 0.00 HUF HUF e.g. 120000071234567800000008
                 

Még egy dolgot nem tud a business rész amit a private igen (pedig zseniális lenne!):  EUR egyenlegről auto-konverzió ha a HUF egyenleg kevés.

Ez mintha működött, volna, nem szokott így lenni, szóval nem teszteltem több éve. (független a valutanemtől)

 

Meg még egy dolog: a partnerhez (pl nav) jó lenne egy állandó kommentet rögzíteni tudni, 

Ilyen sajna nincs, de rákeresel az utalások közt a partner nevére -> újrautalás (bocs nem tudom magyarra hogy fordították) -> kijavított az összeget ha kell -> joy.

 

Ezen túl ezekre az API. A felvetéseid (egy részére):

https://docs.wise.com/api-docs/api-reference/balance#convert

https://docs.wise.com/api-docs/api-reference/transfer#create

https://docs.wise.com/api-docs/api-reference/quote#create-authenticated

https://docs.wise.com/api-docs/api-reference/recipient 

Még egy dolgot nem tud a business rész amit a private igen (pedig zseniális lenne!): EUR egyenlegről auto-konverzió ha a HUF egyenleg kevés.

+1, bar ceg eseteben a devizavaltasnak lehet szamviteli hatasa, szoval az ilyen jellegu automatizmust jol at kell gondolni user oldalon.

Amivel tényleg gondod lehet esetleg:

- Rendszeresek (évi 1/2) az account ellenőrzések, oda kell rá figyelni, ha elmulasztod gond lehet. Gondolom ez ez esetben nem gond
- Néhány magyar irány nem támogatott (MÁK ?egyes? számmezői) amit nem tudsz megkerülni sok esetben. Emiatt jól jön egy kvázi 0 költségű másik magyar számla.

A check legtöbb esetben abból áll, hogy kapsz egy értesítést/mailt ami egy kérdőívre visz amit _bizonyos_ idő alatt ki kell tölteni (random hülyeség amit ők sem akarnak de kell, pl.: mire használod, stb). Olyan is van hogy megállít bizonyos utalásokat (elég ritka, és legtöbbször jó oka van pl.: eltér az általános mintától, vagy a címzett kockázatosnak ítéltetett vmiért) és azok átfutnak egy ellenőrzésen. Ez lehet kellemetlen, de többnyire pár óra.

Néhány belföldi számlaszámra azt mondja, hogy a számla nem támogatott, és kész. Számosság 1000-ből 1-2 és mind valami állami sz*r. 

Oké értem, most regisztráltál egy céggel és máris mindent jobban tudsz :)  Nem csalódtam. Hajrá!

(csak hogy érthető legyen, mit akartam írni. Ez legtöbbször ideiglenes, mivel ellenőrizni akarja el tudja e utalni, és ha valamiért ez nem megy akkor nem tudod felvinni címzettként, elképzelhető, hogy _ugyanaz_ a bankszámlaszám kis idővel később simán felvehető a számlaszám, de abban a pillanatban nem megy és azt fogod kapni unsupported, ez főleg akkor kellemetlen ha 2 órán belül kell valami. Ezért jeleztem, de én ezzel a kagylót letettem, mert idő kevés arra, hogy feleslegen írjak erről) 

Az OTP sem remekel ma eddig atallasügyileg. Remelhetoleg nem tart addig nekik, mint az MBH-nak.

I don't run often, but when I do, I run as administrator.

Én már csak nevetek kínomban.

[insert line here]
B.C. 3500 - DIY Vehicle / A.D. 30 - DIY Religion / A.D. 1991 - DIY OS

Este 8:30-kor hívom őket: minden ügyintéző foglalt.

A következő VB script futhat a telebankon:

10: Kér e visszahívás?  -> Igen

20: Ma kér e visszahívást? -> Igen

30: Délelőtt 8-10 között kér: 1-es gomb

40: Délelőtt 10-12 között kér: 2-es gomb

50: Délután 12-14 között kér: 3-as gomb

60: Délután 14-16 között kér: 4-es gomb

70: Délután 16-18 között kér: 5-ös gomb

80: goto 30

 

Már 2 alkalommal voltam bent a fiókban, hozzáférésem még nincs a számlához. Segíteni nem tudtak, de elmondták hogy hívjam a 80/350-350 számot! Én már csak röhögni tudok ezen az egészen...

December 19. - ugye holnap bevallási határidő -, netbankba nem lehet belépni.

Telebank:

Tisztelt Ügyfelünk!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy korábbi MKB vállalati ügyfelek, netbank belépési hibát tapasztalhatnak... Munkatársaink dolgoznak a hiba elhárításán. Szíves megértésüket köszönjük!

[...]

Ügyfélszolgálatunk rendkívűl terhelt. Kérjük ismételje meg hívását később!

Hmm, lárifári!

En mar mindent elvittem onnan (minuszban vagyok a szamlavezetesi koltseg miatt). A szemelyes megjelenes ami varat magara, hogy lezarhassam a szamlat. Amikor legutobb bent voltam csak a kartyakat tudtam ervenytelenittetni, 30 napos atfutasi idovel...

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

az mondjuk más banknál is úgy van.

Nem ertem miert, nem hitelkartya volt egyik sem, sima debit kartyak. Amugy meg mondthattak volna elore, hogy nem uszom meg egyetlen szemelyes megjelenessel. Nem ertem, hogy miert nem irhattam ala a szamla(k) felmondasat amikor leadtam a kartyakat, aztan ha muszaj varniuk 30 napot varjanak, utana pedig szuntessek meg anelkul, hogy ujra meg kelljen jelennem (kulfoldrol nem annyira egyszeru).

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

A legtobb helyen max 30 napig lehet foglalasba tenni egy terhelest. 

Nagy buli lenne, ha mondjuk veszel valamit, es konyveles elott megszunteted a szamlad/kartyad. Persze elobb-utobb behajtanak valahogy a tartozast, de mindenkinek egyszerubb ugy, hogy kivarjak ezt a 30 napot, utana zarjak a szamlat. Persze normalis banknal nem kell 30 nap utan visszamenni, automatikusan megy.

Nagy buli lenne, ha mondjuk veszel valamit, es konyveles elott megszunteted a szamlad/kartyad.

Ilyen manapsag gyakran tortenik, ezert tobb helyen nem fogadjak el a Revolut kartyakat (pl. wizzair fedelzeti fogyasztasnal). Az "okosok" letrehoznak egy virtualis kartyat, fizetnek vele, aztan megszuntetik. Termeszetesen olyan helyen hasznaljak, ahol nem azonnal vonjak le az osszeget es az ilyen helyek egyre ritkabbak gondolom pont emiatt.

Persze normalis banknal nem kell 30 nap utan visszamenni, automatikusan megy.

Igen, ezt varnam el en is.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Ez egy security feature, miszerint direkt egyszeri vásárlásra van a virtuális kártya. Külföldi webshopban már használtam, működött rendben, rögtön beterhelte a Revo, a cucc megjött. Ezeket azt gondolnám, hogy a számcsoportból, vagy valamiből kéne tudnia azonosítania az elfogadónak, és csak normál debitet kéne elfogadnia, hogy ha ilyen késleltetős sztori.

Nekem mar dobott vissza egyszer hasznalatos virtualis kartyat website, nem emlekszem melyik. Nem tudom, hogy a normal virtualis kartya barmilyen szamozasban kulonbozik-e egy fizikai kartyatol, szerintem nem. Lehet, hogy az egyszer hasznalatos kartya igen, de en nem arrol beszeltem.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

az egyszer használatos is ugyanazzal a BIN-nel megy, mint a virtuális

A repulogepen nem nezik meg a kartyaszamot. Friss info: par napja repultem Wizzair-el es megkerdeztem mit fogadnak el. Mint kiderult a (barmilyen) Revolut/Wise es talan Vpay kartyak mellett Maestro kartyat sem fogadnak el (akartam vele fizetni). Ebbol azt szurtem le, hogy kizarolag Mastercard vagy Visa kartyaval lehet fizetni a fedelzeten, ha az adott kartya nem Revolut vagy Wise. (Lenyegtelen, hogy debit v. credit ha rajta van a Mastercard/Visa logo)

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Ez ebben a formában nem állja meg a helyét. Az egyszer használatos kártya és a virtuáils kártya esetén - ahogy a többi kártyánál is - van egy authorizációs folyamat, később - a POS zárásakor - egy elszámolás. Az egyszer használatos kártya az authorizáció után 'megsemmisül', ami annyit jelent gyakorlatilag, hogy aurhorizációra még egyszer nem használható. Az elszámolásig - sőt tovább - a kártya még létezik a rendszerben, mert a tényleges kifizetés csak az elszámolás után történik meg, valamint az esetleges chargeback eljárás végéig is léteznie kell. A virtuális kártya is ilyen, a megszüntetés után még adott ideig érkezhet be terhelés, és azt a Revolut rá is terheli az ügyfélre.

Az más kérdés, hogy a naiv, magát okosnak hivő user ezt nem tudja, és próbál trükközni, de nyilván ez egyszeri vásárlásnál nem probléma, az előfizetéses szolgáltatásoknál annál inkább, mert a user azt gondolja, hogy az előfizetést (vagy a próbaidőszakot) nem kell lemondania, mert a szolgáltató a kártya hiányában úgyse tudja ráterhelni. Persze ettől az összeg perelhető, és ha a szolgáltató pert, végrehajtás indít, azt jó eséllyel megnyeri, azonban nem biztos, hogy megéri neki a pluszmunka. Tulajdonképpen ez bármilyen kártyával megjátszható, mert a banknál bármikor letilthatom a kártyát és kérhetek újat - más kérdés, hogy ez többnyire pénzbe kerül, a Revolutnál a virtuális kártyánál adott mennyiség alatt ingyen van. Emiatt látszólag jobban megéri trükközni, és így a Revolut ügyfelek közt nagyobb arányban fordulnak elő ilyen esetek.

ha reservation van a számlán

Nem tudom debit kartyarol lehet-e foglalni osszeget, szerintem nem, de nem vagyok a tema szakertoje. A masik dolog, hogy pl. tomegkozlekedesnel ez ugy mukodik, hogy leellenorzik 1x, hogy mukodik-e a kartya, utazol vele az adott napon es majd a nap vegen terhelik be az osszes utazast, tehat napkozben nincs semmilyen foglalas a kartyan/szamlan, mire lenne, addigra megszunt a (virtualis) kartya. A masik, pl. repulogepek eseten (diszkont legitarsasag) nem tudom a gepen levo terminal mikor tud internetre kapcsolodni es "befoglalni" barmilyen osszeget, lehet a vasarlo leszallas utan torli a kartyat meg a kifutopalyan (mobilnet) mielott ez megtortenhet.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Nem tudom debit kartyarol lehet-e foglalni osszeget

Termeszetesen lehet, kulonben a debit kartya hasznalhatatlan lenne kb. barmire, POS vasarlason kivul.

tehat napkozben nincs semmilyen foglalas a kartyan/szamlan

Egyebkent lehetne, semmi akadalya nincs. 

nem tudom a gepen levo terminal mikor tud internetre kapcsolodni es "befoglalni" barmilyen osszeget

Az offline tranzakcio szokott lenni. Nekem eddig a rekordom a terhelesre kb. masfel honap volt.

Nem tudom debit kartyarol lehet-e foglalni osszeget

Természetesen lehet.

tehat napkozben nincs semmilyen foglalas a kartyan/szamlan, mire lenne, addigra megszunt a (virtualis) kartya

Akkor ez a kereskedő rizikója. Az egyetlen biztos módja annak, hogy tuti ki legyen fizetve a cech, ha van a kereskedőnek előzetes foglalása. Nem csak a virtuális kártya tud megszűnni, az igazi kártyán is tud vásárlási limit lenni, amit időközben más vásárlások ki tudnak meríteni - illetve a tulajdonos is meg tudja változtatni.

lehet a vasarlo leszallas utan torli a kartyat meg a kifutopalyan

De ez egy ritka lehetőség. Az, hogy eleve nem volt érvényes a kártya, vagy nem lehetett volna vele fizetni (limit, egyenleg, letiltás, stb), az ennél sokkal gyakoribb, és ha nincs online kapcsolat, akkor hogy a búbánatba fogják ezeket ellenőrizni? Ha nem ellenőrzik, akkor az megintcsak a kereskedő rizikója.

Utalnak. Nem olyan nagy varazslat ez. :)

Szerintem életszerű, ha valamit nem tervezel használni, azt nem használod pár napig megszüntetés előtt.

Szerintem az lenne* eletszeru, hogy a usernek nem kell a naptart nezegetnie, hanem bemegy, elintezi a papirmunkat, es utana minden megy magatol.

* Ez persze csak hipotetikusan ertendo, mert a valosagban a legtobb banknal mar igy van.

Ma sikerült belépnem! Nem volt egyszerű, de sikerült!

Bementem a fiókba, ahol nem értették hogy mi nem működik. Mondták hívjam fel a telebankot. Felhívtam, elmondták hogy felhasználónevem írjam be a netbank oldalán, aztán a kiküldött jelszavam! Laptopom az pulton, csinálom amit mond de elmarad a siker! Telefonban nem hiszik el, hogy nem megy. Próbáljam meg még 1x. Megpróbálom semmi. Mondom itt a kollégája, oda fordítom a "lapost" aztán mondja el nki, hogy mit csináljon... Neki sem megy! Kész most már senki sem érti, hogy mi van. Sem a telefonban, sem a pult mögött. Na jó időt kér a telefonos, hogy tanácsot kérjen. Kis idő múlva visszajön, azt mondja mindent törölnie kell a netbankból, aztán újra nyitni a hozzáférésem. Ba+! :D :D :D Hallom hogy zongorázik a távolban hosszan, néha felnyög. A pultban ülő nő meg a körmeivel kopog a pulton... Aztán mondja, jó most már minden menni fog! Megpróbálom, és sikerült! Kérdezem mi volt a baj? Hát nem tudom, de valahol összeakadtak a bitek... mondta :D :D :D

A dolog szépséghibája, hogy nem tudok egyben egy havi számlatörténetet lehúzni! Beküldöm a kérelmet, és minden napra generál egy lekérdezést! Mindre külön rá kell kattintani, hogy elkészüljön a doksi, aztán mindet egyenként letöltögetni. Minden doksiba bekerül egy 8 oldalas bevezető szöveg, és utána meg a napi forgalom. XML vagy bármi más importálható formátum nincs! Kész őrület ez az egész, de most már leszarom, lehúzom a 30 db pdf-et, átgépelem egy excel táblába, aztán elküldöm a könyevlőnek, hogy importálja be a programjába! Holnap meg átutalok mindent a Magnetbankos számlára, aztán megszüntetetm a fenébe ezt számlát!

Szerkesztve: 2023. 12. 19., k – 14:10

-

Az MKB-t ezért hagytam ott néhány éve. Balfasz informatikusok irányítják a bankot, hozzáértők helyett. Normális világban az a tulajdonos, aki megengedi, hogy ennyi éven keresztül balfasz idióták csinálják az IT-t a bankban, kiáll az ügyfelek elé, megszaggatja a ruháját, bocsánatot kér, majd lehúzza a tönkrement bankban a rolót és elmegy utcaseprőnek.

Az a probléma ezzel a sztorival, hogy a valóságban a bank nem megy tönkre. Megmagyarázzák a bizonyítványt és minden megy tovább inkompetens emberekkel.

[insert line here]
B.C. 3500 - DIY Vehicle / A.D. 30 - DIY Religion / A.D. 1991 - DIY OS

Persze, de megint csak elméletileg. A gyakorlat azt mutatja, hogy hajlamosak a kormányok (nem csak itthon) megmenteni őket. Vagy egyszerűen felvásárolják őket, de hiába pénzzel játszanak, én felelősségrevonást nem szoktam látni. Ahhoz valami sokkal nagyobb disznóság kell, mint az IT kontárkodás.

[insert line here]
B.C. 3500 - DIY Vehicle / A.D. 30 - DIY Religion / A.D. 1991 - DIY OS

Én a takaréknál voltam, eleinte még tetszett is az ötlet, hiszen amikor kérdeztem készpénz befizetésről automatán, azt mondták a fiókban kizárólag Felcsúton(!) van a takaréknak ilyen ATM. Mondom ok, legalább az átállás után használhatom a BB-s automatákat erre, van is egy a közelben. Mikor nem sikerült megint bementem és tájékoztattak róla, hogy a Takarék ügyfelei továbbra sem használhatják a BB-s automaták szolgáltatásait amihez eddig nem fértek hozzá. Tehát semmiféle összefésülés sem történt? Vicc az egész.

[insert line here]
B.C. 3500 - DIY Vehicle / A.D. 30 - DIY Religion / A.D. 1991 - DIY OS

Amúgy nem, gyakorlatilag megy ugyanúgy a háromféle rendszer párhuzamosan, nincs átjárás azok között. Gyak. névlegesen egy bank, tecnhikailag ugyanúgy három. Ezért is volt pl., hogy felszámolták a tranzakciós illetéket ha ugyanazon számlatulajdonos, de korábban különböző bankoknál lévő számlák között történt utalás, amire a trv alapján nem kell illetéket fizetni.

A jogi meg a technikai fúzió az két (nagyon) különböző dolog. Nyilvánvaló okokból a jogi fúzió megelőzi a technikait. Az MNB elég részletesen szabályozza hogy a jogi fúzió pontosan mit kell jelentsen az ügyfeleknek, ilyen például hogy a fúzió után az azelőtt bankon kívüli utalásokat most már bankon belülinek kell tekinteni. Díjak és tranzakciós idők szempontjából is.

KP felvét ugyanígy - most már az eddig "idegen bank" is honos banknak számít díj szempontjából.
Hogy pl a befizetést lehetővé kell-e tenni azt pontosan nem tudom.
Az is lehet hogy igen, az is lehet hogy ezért az MNB meg is bünteti őket - ha igen akkor tutira beleszámolták a költségekbe.

Minden ilyen giga-projekt a költség optimalizálására törekszik, mind a technikai tökéletesség mind az ügyfélélmény sokadlagos szempont.

Gábriel Ákos

Minden ilyen giga-projekt a költség optimalizálására törekszik, mind a technikai tökéletesség mind az ügyfélélmény sokadlagos szempont.

Vadkeleten.

Normális világban egy bank ebbe a felfogásba tönkremegy három nap alatt.

Itt a bankok olyan erővel rabolnak, hogy megtehetik, hogy ne menjenek tönkre bele.

egy bank ebbe a felfogásba tönkremegy három nap alatt

Ez az uj bank magaba olvasztotta az osszes takarekszovetkezetet, szerintem ahol ezek a (korabbi takarek) fiokok vannak ott nincs tul nagy valasztek bankfiokbol es Mancika neni nem fog online bankolni vagy emiatt bemenni a legkozelebbi nagyobb varosba. Esetleg a korabbi BB ugyfelek lepnek le (es en).

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

A "mibe kerül" eltérő devizanemek esetén bonyolult kérdés, mert attól is függ a válasz, hogy milyen árfolyamok jönnek szóba. Ha azt kérdezed, hogy többe kerül-e eurót magyar devizaszámláról német  devizaszámlára indítani, mint fordítva, akkor az a válasz, hogy igen, lényegesen többe. Persze ennek ott van igazán jelentősége, amikor naponta, hetente százas nagyságrendű tranzakciót indítasz. Külföldi bank a külföldi kondícióit kiterjesztheti a külföldi ügyfele magyarországi házaira is, akik sokkal olcsóbban bankolnak, mint a magyar vállalkozások (gyakorlatilag a külföldön szokásos mértékű költséggel, nem a Magyarországon "szokásossal"). 

A forint belföldi fizetőszköz, semmiféle fair vizsgálatba nem vonnám be, ami külföldi tranzakció. Az euró ezzel szemben Magyarországon ugyanolyan fizetőeszköz, mint a forint, tehát az euróban történő átutalás költsége mindkét irányban szerintem összemérhető. Nyilván ehhez eurószámlát kell nyitni, hogy a konverzió szóba se jöjjön.

Németországban tapasztalatom szerint a bankolás magánszemélyeknek is sokkal olcsóbb, mint nálunk, gazdálkodó szervezetk számára meg kifejezetten jelentős a különbség. A magyarországi bankok között gyakorlatilag nincsen verseny, itt simán kiegyeeznek egymással azért, hogy lenyomják az ügyfelet.

Az euró ezzel szemben Magyarországon ugyanolyan fizetőeszköz, mint a forint

Azert nem teljesen...

A magyarországi bankok között gyakorlatilag nincsen verseny, itt simán kiegyeeznek egymással azért, hogy lenyomják az ügyfelet.

Kb. minimalbertol lehet olyan szamlat nyitni tobb helyen is, ahol gyakorlatilag csak tranzakcios illetek van, esetenkent meg az sem. Annyira azert nem draga ez. Az draga, ha sosem vizsgalod felul, hol es milyen kondiciok mellett bankolsz.

Na ne fárassz. Ehhez minimum 8 milliós egyenleg kell.

" A kedvezményes számlavezetési díj igénybevételére meghatározott feltétel teljesítésének elmaradása esetén a Bank - a kedvezményes számlavezetési díjon felül, korrekciós díjat számít fel, amelyet egy összegben, mint kedvezmény nélküli számlavezetési díjat számít fel."

Mindenfélék is vannak értem én, de nálunk a SEPA utalás NEM ingyenes.

Ez azért egy IT portál, nem munkanélküliek fóruma. Nem olyan irreális elvárás ez.

Amúgymeg ez volt a kinyilatkoztatásod:

Ingyenes SEPA nem volt soha Magyarországon.

Tehát, ez nem igaz.

De amúgy tessék, MBH Extra és MBH Kedvezmény Plusz számlacsomag (https://www.mbhbank.hu/apps/backend/regula/current/docs/H-1210-2023-202…)

Eseti elektronikus átutalás teljesítése: 0Ft

Oda van feketén fehéren írva, hogy INGYENES, akkor miért szajkózod, hogy nincs? És soha nem vontak le egy fillért se azért átutalási költségként, mert giro helyett SEPA átutalást küldtem. Konkrétan EU direktíva van rá, hogy nem kerülhet többe a SEPA átutalás, mint a nem SEPA-s belföldi, ha utóbbi 0, akkor a sepa is 0.

Ez azért egy IT portál, nem munkanélküliek fóruma.

Nehéz a helyzet, ha pénzügyi alapműveltség jön szóba. A világ boldogabbik felén tapasztalatom szerint nem olyan könnyű átverni az embereket, mint itt a vadkeleten. 8 millió Ft alaphelyzetben 2024-ben 1,2 milliót kell hozzon éves szinten, ha nem akarsz kockázatot. Még egy informatikusnak is. Nem fogom most végigbogarászni, hogy melyik számlacsomagban hol basznak át, egy normális helyzetben úgysem a SEPA költsége fogja eldönteni, hogy melyik számlacsomagot választod.

normális helyzetben úgysem a SEPA költsége fogja eldönteni, hogy melyik számlacsomagot választod.

Jaja, csak onnan indultunk, hogy a geci magyarok atvernek, mert nalunk dragabb eurot utalni, mint a Becsueltes Nemeteknel, akiknek veletlenul ez a hivatalos fizetoeszkozuk. Szoval most akkor szamit a SEPA koltsege, vagy nem? :)

Nem, nem innen indultunk. Nem a geci magyarok vernek át mindenkit, hanem a geci bankok és azért, mert akkora túlsúlyban vannak a gazdálkodókkal szemben. Erőfölény. Az a német bank, amelyik Németországban x% profittal dolgozik, az Magyarországon x+10% profitot realizál. A magyar tulajdonú bankrendszer elvileg nem lenne hülyeség, az beleköphetne ebbe a levesbe, de ahhoz nem balfaszokat kellene az IT menedzsmentben alkalmazni náluk. 

A SEPA költsége nálunk általában annyi, mint egy sima forintos bankutalásé, nem ingyenes. Az ingyenesség közhiedelem, tévedésen alapul. Az egész SEPA a SHA típusú utalások esetén esetleg felmerülő közvetítői bankköltségre vonatkozik, az a nulla. De ilyen közvetítők azért EU-n belül nem nagyon kellenek, nem tudom, de azt gondolom, hogy az EU-n belül majdnem mindenki benne van a SEPA-ban. A SEPA költsége egy magyar magánszemélynél nem igen számít, mert a többségnek eurója sincsen, devizaszámlája sincsen meg nem utalgat sűrűn külföldre. Én a példát az utalás költségére hoztam, ami lényegesen olcsóbb Németországban, mint Magyarországon - a SEPA-t tanult kollégám hozta ide, aki minimum nyolcmilliót szeret tartani bankszámlán, hogy likvid legyen.

8m az a 6 havi likvid tartalék kb. nagyságrendileg. Azért likvid, hogyha kell azonnal elő kelljen venni. A többi megtakarítás nem igazán ilyen, és ok, most éppen az állampapirt vissza lehet azonnal váltani, de ez a kivétel, ami hamarosan ugyis megszünik.

Tegyük inkább úgy fel a kérdést hogy mennyi pénzednek kell lennie hogy ne érdekeljen picit se az a pénzösszeg amit 8M-val értelmesen lekötve nulla munkával keresni tudsz.
Jelenlegi inflációs és hitelkamat környezetben én inkább tartoznék a banknak (így is teszek) minthogy komolyabb plusz egyenlegem legyen.
Pont tojok rá hogy az account manager előre köszön. Sőt, ha nagyot előre köszön akkor tudhatod igazán h át vagy b@szva :)

Gábriel Ákos

Én ezt értem, sőt még meg is értem az ő szempontjukból. Az a probléma, hogy én pedig az ügyfél vagyok, így nyilvánvalóan az utolsó mondatod érint engem igazából, mert nekem meg a többi sokadlagos szempont.

[insert line here]
B.C. 3500 - DIY Vehicle / A.D. 30 - DIY Religion / A.D. 1991 - DIY OS

Igazad lehet bár arra sem írja hogy befizető lenne, most megnéztem mert volt rá szabad 2 percem. Legközelebbi Bicskén van befizető ATM de az is BB volt, tehát vagy félretájékoztattak vagy rosszul emlékszem, de úgy sem ez volt a sztori lényege.

[insert line here]
B.C. 3500 - DIY Vehicle / A.D. 30 - DIY Religion / A.D. 1991 - DIY OS

En nagyon sokaig elegedett MKB ugyfel voltam. Persze voltak fennakadasok, de nem fogok pl. azert 25-30 millioval dragabb jelzaloghitelt felvenni, mert mashol reszponzivabb a netbank.

Az osszeolvadas elott nekem semmi komolyabb dealbreaker nem volt IT szempontbol. Vagy pesszimistabbaknak: ugyanolyan szar volt, mint a tobbi. :)

Több mint 20 éven keresztül voltam MKB ügyfél, amikor csődbe mentek és az állam beszállt, ugyanez volt, heteken át nem voltak képesek folyószámla egyenleget produkálni.  Pont ugyanaz  ismétlődött, mint most. Ezek nem szakemberek, hanem szélhámosok. Banki szempontból hiába lehetnek akár jók is, ha a menedzsment szélhámos informatikusokat enged hatalomba.

Normálisan egy ilyen helyzetben egy bank tönkremegy, mint a sicc.

Ehhez belsős ember-csapat ismeret kellene, kívülről az IT látszólagos bénázása lehet bentről más okokra is visszavezethető, mint balfasz informatikus dolgozókra. Minden nagyobb szervezetben (legyen az bank, v. pl. telekommunikáció) dolgozik egy relative kis számú de nagyon tapasztalt jó és lelkes ember. Miattuk "működnek a dolgok". Csak tegyenek köréjük egy számban sokkal nagyobb motiválatlan, lusta, buta-ostoba, arrogáns, seggfej dolgozó-tömeget, tegyenek föléjük fillérbaszó impotens/inkompetens zsarnok fasz vezetőséget, és megölték (megfojtották) azt a kicsi hatékony csapatot.

Vagy ott van pl. az Erste george: vettek egy félkész osztrák szart, mert az osztrák gazdájuk ezt parancsolta. Aztán szopnak vele a magyar erste IT-sok lassan 3 éve már: rendszeresen minden héten-hétvégén "karbantartások" miatt elérhetetlen. Ha meg pont hétvégén kéne utalnod v. visszakeresned valamit history-ból, akkor baszhatod, várhatsz hétfő reggelig. Már ha sikerül nekik befejezni a melót vasárnap estig. Ott sem biztos h. az erste magyar IT-sai az inkompetens faszok. Meg kellene nézni a szomszédos országokban az elmúlt 5-6 évben bevezetett george start-okról, azok hogy muzsikáltak/muzsikálnak azóta. Noha ez engem, magyar erste ügyfélként amúgy hol a faszba is kéne érdekeljen? Ha csak annyit látok tapasztalok h. esik-kel folyamatosan, és nem jutok a pénzemhez, nem tudok fölötte rendelkezni az általam igényelt módon és időben.

Persze, a végső felelős a tulajdonos. De a bankolás nem varázslat. Az, hogy az ügyfélnek legyen napi vagy akár percenként frissülő korrekt folyószámla egyenlege, minimális követelmény. Én nem azoknak a balfaszoknak a szakértelmét vonom kétségbe, akik ezt a rendszert bevezették, üzemeltetik, fejlesztik, hanem a menedzsment döntéseit, amely ilyen informatikai balfaszok kezébe adta a bank sorsát. Aki informatikus, nyugodtan lehet balfasz, ha nem hal éhen bele. De bank közelébe csak akkor engedjék, ha a saját kártyájával hadonászik a kapuban.

Ez itt informatikai probléma. Egy bank sem lehet működőképes korrekt informatika nélkül. Értem én, hogy mindig van mindenre mentség, mert egy informatikus sem tud specifikálatlan igényt kielégíteni egy rosszul szervezett rendszerben. De akkor is elvárható, hogy a felelős informatikus nézzen meg referenciákat és próbálja meg megtanulni, hogy milyen elvárást támaszthat a munkáltatója, megbízója és annak az ügyfele. Balfaszokkal semmilyen menedzsment nem fog tudni operálni. Itt a specifikáció is el van baszva, amit informatikusnak kellett volna felállítania.

"rendszeresen minden héten-hétvégén "karbantartások" miatt elérhetetlen" - pontosabban a jogszabályi előírásoknak megfelelően meghirdetnek előre csillió+1 szolgáltatáskiesést - hogy aztán lesz-e szögelés/reszelés, vagy sem, az más kérdés. (Erste ügyfél _is_ vagyok, és a kezdeti nagyonsz@r szinttől igencsak messzire jutottak fölfelé...)

Mintegy karácsonyi ajándékként kaptam egy rosszindulatú üzenetet a MBH® <xs941593@sv13356.xserver.jp> címről 

Tisztelt Ügyfelünk,

Fiókját zároltuk, a szerverek új frissítése miatt
Kövesse a lépéseket fiókja biztonságos aktiválásához

szöveggel. Azt az e-mail címet amire küldték, nem használom, kizárólag az MBH ismeri, aki havonta egyszer erre a címre küldi a kivonatrot.

Most vagy szerencsés hackerek elcsípték az e-mail címemet valahol útközben, vagy nemcsak balfaszok az MBH informatikusai, hanem az alapvető biztonsági követelményeket sem ismerik és a bankból jutottak ki az ügyfelek adatai.