Hidrogénes busz érkezik Győrbe

Megnyílt Budapesten az ország első hidrogén-töltőállomása, ami a lakosság számára is ingyenesen használható. Az új technológiát nem csak a lakosság körében próbálják ki, hanem a közösségi közlekedésben, így hidrogén meghajtású buszokat tesztelnek több nagyvárosban, így Győrben is.

A győri Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. szakmai közreműködésével, a Linde Gáz Magyarország üzemeltetésében nyílt meg Magyarország első hidrogén-töltőállomása. A tesztidőszak alatt előzetes bejelentkezés után ingyenesen lehet tankolni összesen 4000 kilogramm hidrogént. 

Ez lehet a nagy áttörés a közlekedésben? 

Az összes szén-dioxid-kibocsátás ötödéért a közlekedési szektor, ezen belül pedig döntő részben a közúti forgalom felel. A közlekedés zöldítése nagyban hozzájárul a klímasemlegesség eléréséhez, csökkenti a települési zajterhelést és levegőszennyezést. Kísérleti projektjében a HUMDA a közösségi közlekedésben történő felhasználás lehetőségeit teszteli, a fővárosi agglomeráció mellett Debrecenben, Győrben, Kecskeméten, Kaposváron, Miskolcon és Zalaegerszegen is időszakosan forgalomba állítanak hidrogén üzemanyagcellás buszokat. 

Szagtalan és hangtalan 

A teszt járművek tartályaiban összesen 37,5 kilogramm hidrogéngáz tárolható. Egyetlen töltéssel így 400 kilométert képes megtenni. A helyi légszennyezéstől mentesen és nagyon csekély zajkibocsátással üzemelő járművek tartós tesztelése alapján megalapozott döntés születhet majd a hidrogén alkalmazásáról a hazai közösségi közlekedésben. 

[...]

Teljes cikk itt.

Hozzászólások

Ez most akkor kizárólag üzemanyagcellás, akku nélkül, ugye? (nem a kis 24 V-os akksira gondoltam)

Mert akkor hajrá!

FIXME, de szerintem minden üzemanyagcellás járműben van puffer akkumulátor, mert az üzemanyagcellából nem realtime jön annyi áram, mint amennyi a haladáshoz szükséges.

UPDATE:

... egy háromajtós, 73 utas szállítására alkalmas Caetano H2.City Gold típusú buszt üzemeltet egy évig a Volánbusz. A jármű összesen 37,5 kilogramm hidrogéngázt képes magával vinni, amely 400 kilométerre elegendő, az utántöltés pedig 9 percig tart. A jármű üzemanyagcellájának teljesítménye 60 kW, amely egy 44 kWh-s lítium-titanát (LTO) akkumulátorral kiegészítve biztosítja a 180 kW-os villanymotor energiaellátását.

Fixelem :-) Az üzemanyagcellás jármű is villanyjármű, és fent említett okokból kell bele puffer akku. A Merci pár éve tervezett olyan SUV-ot, ami PHEV is egyben, tehát rövidebb utakra konnektorról is tölthető az akku, hosszabb utakra meg az üzemanyagcella hidrogénből táplálta volna árammal. Sejthető, hogy nem lett belőle tömegtermék :-)

De miért?! Itt van a Toyota üzemanyagcellás buszról egy ábra. Pl.: padlólemez alá lehetne újabb üzemanyagcellákat tenni (vagy az egészet áttervezni és nem a diesel buszokat villanyosítani), és akkor lenne elég teljesítmény a 180 kW-os motorhoz. Felejtsük már el az akkumulátorokat, mutasson végre fenntartható irányba a közlekedés fejlesztése!

https://www.autoblog.hu/media/2022/03/Toyota_SORA_4.jpg

Ezt mire alapozod? A Prius Plus és a Prius PHEV egyaránt lítiumos akkuval fut, és még annyi probléma sincs velük, mint a nikkel-metálhidrid akkukkal. Vannak Teslák félmillió kilométeres futással, eredeti akkuval. A lítium akku annyival megbízhatóbb, hogy a Tesla rendre átáll minden típusával a 12V-os rendszeren is lítium akkura.

Addig állj fél lábon, míg elfogy a lítium :D

Csak beszoptad a baromságot terjesztő benzines propagandát. Az a lítium nem olyan sok, amit kb csak össze kell söpörni egy kiszárad tó medréből. De rengeteg van olyanból, amivel kicsit dolgozni is kell. Vannak olyanok, ahol vizet pumpálnak le és szivattyűznak fel, hogy kioldja. De igazából a sivatagos országok tengerpartjain szaporodó tengervíz sótlanító üzmekekben melléktermékként keletkező sűrítményt kell felhasználni, ahelyett, hogy ugyanezt a sivatag közepén víz bepumpálásával próbálnák oldatként kiszedni. Eddig simán visszanyomták a tengerbe, de már talán elkezdték hasznosítani. Most is üzemel vagy 6 ezer sótlanító üzem, szóval nyersanyag van bőven, csak olcsóbb volt megvenni a könnyen kitermelhető helyekről és kidobni azt, amivel dolgozni kell.

Az ev alkatrészeinek vs a paci élettartama során a lószerszám ill patkók gyártásának környezetterhelését akarod hasonlítani és azt mondod, hogy az ev fenntarthatóbb? nem hiszem.

mókás:

Analysis by the Argonne National Laboratory in Illinois, cited by the US Environmental Protection Agency, suggests that manufacturing battery cars produces about 60% more carbon emissions than their fossil fuel cousins.

De miért? Azért, mert a busznak induláskor sok áram kell, lassításkor meg épp fordítva, visszatermel. Ezt az üzemanyagcella nem tudja. Nem csak a visszatermelést, hanem a hirtelen teljesítménynövelést sem.

Ez a "felejtsük már el az akkumulátorokat.." ugyan jól hangzik, csak semmi realitása. Úgy csinálsz, mintha az akku valami borzasztó rémes dolog lenne, pedig az üzemanyagcella is tartalmaz például platinát, és nem működik a Lindétől elhozott palackkal, hanem nagy tisztaságú hidrogént igényel. Az meg nem terem a bokorban.

Szóval a hidrogénes üzemanyagcella sem a csodaszer, ami megold mindent.

Az üzemanyag cella alapvetően egyenletes teljesítményleadásra képes, elég lomha változásokkal nem túl széles tartományban. Na a közúti közlekedés igénye jellemzően nagyon nem ilyen, kell valamilyen elektromos puffer tároló, ami ki tudja elégíŧeni a csúcsokat illetve fel tudja venni akkor is a termelt energiát, amikor éppen nem kell a haladáshoz.

No, akkor gyorsba szolok a rokonoknak, hogy reggeljen be mindenki de szaporan, aztan mig felmegyunk egy tartalykocsival, es elhozzuk azt a fejenkent 4 tonnacska hidrogent, addig a Pityu osszekendacsol egy hidrogenes kazant, es nyarig ingyen futjuk a lakast. Nincs valakinek kolcsonbe egy tartalykocsija? Vagy egy Zeppelinje? Az meg jobb lenne, mert arra palyamatrica sem kell. :-)

Tekintsd hungarikumnak :-(

Sajnos ez annyira igaz, hogy nem is köthető társadalmi-etnikai csoportokhoz. Kolléganőm jómódú családból származik, a rendszerváltás környéki céges bécsi túrán mégis majdnem ellopott egy parfümöt a boltból, mert túl drágának találta. De viszont neki az kell. Pontosabban jár. Mert ha otthon a húszforintos Caolát meg tudja venni, akkor micsoda dolog, hogy a kétezer schillinges parfümöt meg nem. Sajna a Kádár-rendszer kitermelte ezt a hozzáállást, hogy bár csak a pofánk jár, de azért a minden is jár.

Az az utcan szaro indiaiaknak is van. Meg lehet, hogy az ehezo E-Koreanak meg a szinten nem tul fejlett Irannak.

Del-Afrikanak is volt regen (nem sok, talan 6 darab), ok sem az a nagyon fejlett orszag (es megy lefele).

A strange game. The only winning move is not to play. How about a nice game of chess?

Szerkesztve: 2024. 01. 26., p – 23:37

Ez nem áttörés, hanem egy lerágott csont. Szimpla pénzégetés. Zéró előnyt tud kb felmutatni az akkus elektromos buszokkal szemben cserébe nem hatékony és iszonyú drága.

A tanulságot mások már levonták: https://www.hydrogeninsight.com/transport/german-city-to-retire-its-one-year-old-hydrogen-fuel-cell-buses-after-2-3m-filling-station-breaks-down/2-1-1375568

The German city of Wiesbaden is to retire its ten hydrogen-powered fuel-cell buses — a year after they were delivered — after its publicly owned transport company’s €2.3m ($2.44m) filling station broke down.

Nem baj mi a saját kárunkon szeretünk tanulni. :(

Az külön öröm, hogy orosz gázból gyártunk hidrogént. Ennyi erővel gázos buszokat is vehetnénk jóval olcsóbban... (és még kevesebb gáz is fogyna) - ja arra nem ad az EU elégethető pénzt. Értem.

Legalább távolsági buszoknak tesztelnék és ne városinak, bár nem sokkal nagyobb a hatótáv mint az akkusoknak...

Igen. Itt van pár a hidrogénről: https://www.ediweekly.com/game-over-for-hydrogen-fuel-cells-not-really-but-an-explosion-in-norway-halts-sales-of-hydrogen-fuel-cell-cars-locally/

Akkutüzektől rettegőknek:

The explosion at the Uno-X station in Sandvika, Norway was massive enough to prompt the shut down of other stations and — temporarily, at least — new car sales of fuel-cell models from two manufacturers. Hydrogen is highly volatile — the reason it’s no longer used in airships — mandating caution in terms of safety. Hydrogen is among the most volatile of gases.

Hidegben nem jó a BEV hívőknek:

do not perform well in sub-zero temperatures.

A nem tartós az akku jövendőmondóknak:

Fuel cells currently are not durable

Az BEV drágállóknak:

more expensive than hybrids and most electric vehicles,

A senkinek se kell a BEV bezzeg a hidrogén a jövő okosoknak. https://www.hydrogeninsight.com/transport/sales-of-hydrogen-powered-vehicles-in-china-rose-by-more-than-70-in-2023/2-1-1586080

Meanwhile, Germany — Europe’s largest FCEV market — only registered 263 hydrogen cars in 2023, a near-70% drop from the 835 registered in 2022.

Ezzek jó része sajnos megoldhatatlan. Nem lesz olcsó és megbízható töltőállomás, nem lesznek olcsó FCEV autók. Szállítmányozásnál, távolsági buszoknál talán még van remény, de az idő fogy...

Kényelmes problémamentes töltés, hidegben üzemelés, elterjedt és sormentes töltőhálózat, üzemanyag tároló újrahasznosítása, ezekre gondoltál?
Oldják meg ezeket és legyen normális ára, akkor én is olyat veszek majd igáslónak és nem teszem szóvá a hátrányait.

Kényelmes problémanélküli töltés:

- technológiailag ez megoldott, egységes töltőfej van egész európában (Type2+CCS2). Ami nem megoldott az az egységes fizetési rendszer, de már terjednek a POS terminálok is.

- Tesla töltése és az egyre gyakoribb plug&charge kényelmesebb a tankolásnál. Nincs benzin, gázolaj, prémium gázolaj, prémium benzin. Nincs shopban sorbanállás. Cserében hosszabb.

- az otthontöltés még a tankolásnál is kényelmesebb

Hidegben üzemeltetés:

- teljes mértékben megoldott. Mindben van állófűtés (meg utcán parkolva is). A hideg csak fogyasztásnövekedést okoz (hatótáv csökkenéssel). Norvégok, svédek, finnek de még az izlandiak is jónak tartják.

Akku újrahasznosítás.

- teljesen kidolgozott technológiák vannak rá. A mi cégünknél a technológia 100%os újrahasznosítást és ugyanolyan minőségű újrafelhasználást biztosít a műanyag alkatrészek kivételével. 

https://www.hydrovolt.com/en

A battery can become a battery an infinite number of times

Ami nincs még az az olcsó elektromos autó. De azok is jönni fognak.

Ez előrevetíti, hogy nincs is olyan messze ez az idő: https://villanyautosok.hu/2024/01/27/egymas-torkanak-estek-a-kinai-akkumulatorgyartok-gyorsan-bezuhantak-az-arak/

Kényelmes problémanélküli töltés:
Szintén egységes töltőfej egész Európában gyártótól függetlenül. Maximum 5 perc alatt feltöltöm, maximum 5 percet állok sorban mire kifizetem, nem kell hozzá semmilyen telefonos alkalmazás. Nem kell tervezni útvonalat hosszabb utaknál.
Amivel kevésbé tudok vitatkozni az az otthoni töltés jellemzően éjszaka amikor nincs használva a kocsi. Ehhez viszont méretezni kell az otthoni hálózatot ami plusz költség, illetve ha nincs napelemed (szintén beruházás és plusz költség) akkor a sapka fölötti mennyiségnél már nem is olyan olcsó.

Hidegben üzemeltetés:
Mindenki jónak tartja még a kevésbé gazdag országok is, nincs drasztikus hatótávcsökkenés.

Elégetett tüzelőanyag újrahasznosítás:
Menet közben ártalmatlanítja a katalizátor (dízelnél pluszban részecskeszűrő és adblue). Ami marad arra meg lehet fákat ültetni ami kevésbé káros az egészségre és a vízkészletre.

Nagyjából 10 éve megy az EV újra-feltalálása és egyelőre még mindig csak ezeket szajkózza a sajtó (is): "majd lesz, majd jön, mindjárt kész, forradalmasíthatja xy akksi a villanyautózást".
Amennyiben ugyanolyan kényelmes lesz a fenti problémahalmaz villany esetén és ugyanolyan olcsó lesz mint a belsőégésű, akkor majd veszek EV-t és behunyom a szemem az akksi környezetre gyakorolt hatása kapcsán. Egyelőre még nem tart ott a technológia.

Talán nem vagy kellően tájékozott a villanyautók kapcsán, azért írtad fentieket. A villanyautó jelenleg egyetlen téren marad el a belsőégésűtől: a töltése lassúbb. Minden más téren jobb. Az, hogy 5+5 perc alatt tankolsz, vagy 20-25 percig töltesz - az ennyire létfontosságú különbség? Egy futár vagy egy területi képviselő lehet, hogy ezt a különbséget nem tolerálja, de mindenki másnak ez simán bele kell férjen. Ha hosszú útra mész, 300 km után biztos, hogy kell 10 percnél több pihenő. A villanyautónál nem kell ott állni töltés közben, mint a benzinkútnál. Lehet közben enni-inni, mosdóba menni, tornázni, helybenfutni, kézenállni.

A telefonos applikációkkal nem értem, mi a problémád. Mindaddig, míg a töltőhálózat nem éri el legalább a benzinkúthálózat sűrűségét, a telefonos app csak előny lehet. Utat tervez, mutatja, hol a szabad töltő, hol van alternatíva.

Az elégetett tüzelőanyag újrahasznosításnál írtakat konkrétan nem értem.

A sajtó mindig azt szajkózza, amit szenzációnak gondol. Nemrég épp bölcsen kiderítették, hogy a nagy hidegben megállnak a villanyautók. egy amerikai cikk alapján. Aztán kiderült, hogy néhány töltő adta meg magát a hidegben (a többség vidáman üzemelt), és azok szívtak a töltéssel, akik agyatlanul nullára merítették az autót, majd ott szobroztak fél napokat a a problémás töltőknél.

Ha pedig az akku környezeti hatásai miatt aggódsz, akkor talán nézz utána, mekkora a környezetterhelése a kőolajiparnak. De ne csak a benzinkúttól nézd, hanem a kitermelést, a szállítást, finomítást, logisztikát is. Egyetlen tankhajó baleset többet árt a környezetnek, mint az egész villanyautózás. És tankhajó vagy olajkút baleset nem egy volt a történelemben, hanem nagyon sok.

Jellemzően a 20-25 perces töltéshez speciális töltő kell (otthonra nagyon ritkán ruház be bárki ilyesmibe), jellemzőbb az hogy tovább kell várakozni töltéskor annak sebessége miatt, míg az 5+5 percben benne van hogy tele töltöm a tankot, közben ugyanúgy lehet klozetre menni meg kajálni is stb. Pont az idézett handrás (is) beszopódott nyaraláskor a töltésnél, mivel nincs tömegesen kiépített töltőhálózat (majd lesz!).
A többség aki a boltban nem szeret sorban állni, nem hiszem hogy annyira szeretne töltésre várni utazás közben, de legyen igazad, hátha türelemre tanítja majd az embereket az EV.

A telefonos applikációkkal nem értem, mi a problémád

Az hogy ahány töltőállomás annyi applikáció kell, van amelyiknél rendszeresen újra kell telepíteni az alkalmazást mert nem akar elindulni a töltés. "Talán nem vagy kellően tájékozott a villanyautók kapcsán, azért írtad fentieket".

Kőolajszármazékok egy része részben újrahasznosítható (műanyag), másik meg megy (jó esetben katalizátor és egyéb szűrők után) a levegőbe amit meg lehet kötni/lebontani növényzettel. Akksikat meg végső soron le lehet darálni és kémiai úton vegyszerekkel szétválasztani a komponenseket.

Ha pedig az akku környezeti hatásai miatt aggódsz, akkor talán nézz utána, mekkora a környezetterhelése a kőolajiparnak. De ne csak a benzinkúttól nézd, hanem a kitermelést, a szállítást, finomítást, logisztikát is. Egyetlen tankhajó baleset többet árt a környezetnek, mint az egész villanyautózás. És tankhajó vagy olajkút baleset nem egy volt a történelemben, hanem nagyon sok.

Mindkettő baromira szennyez ezt nem vitatom csak ne tegyünk úgy hogy az akksi az olyan zöld mert baromira nem az. Logisztikai szempontból az akksi alapanyagát is szállítani kell, kinyerni belőle a ritkaföldfémet, logisztika. Egyetlen baleset és cserébe az ivóvízbázis (esetleg pár köhögő főispán) szennyeződik a tenger helyett.
Kőolajnál meg azt is tessék beleszámolni hogy van egy csomó vacak mellékterméke pl a műanyag ami szintén kell minden autóba, meg elektronikához, ruházathoz. Inkább mihez nem szükséges műanyag manapság?

Van kiépített töltőhálózat. A kérdés az, hogy a hálózat növekszik gyorsabban vagy az eladott elektromos autók száma. HA elakadása műszaki hiba és a csúcsidő egyidejű hatása volt. Csúcsidőben horvátországban te sem töltöd tele a tankot 5+5 perc alatt. Sőt amíg sorban állsz a fizetéshez nem tudsz mást csinálni...

Ha nem Tesla autód van tényleg lehet applikációzgatni, de szinte mindenkinek van RFID kártyája is. Az se szép, hogy sok kártya van nálad, de akkor egy bankkártyás fizetésnél is egyszerűbb. Ezen van mit javítani.

Kőolajszármazékokat nem lehet normálisan/végtelenszer azonos minőségben újrahasznosítani. A műanyagot legtöbbször vagy elássák vagy elégetik. EV akku legnagyobb része alu és réz. Ezeket igen jól újra lehet hasznosítani.

Az akku nagyságrendekkel zöldebb mint a kőolaj. A nagy mennyiségben használt anyagok egyike sem ritkaföldfém. Al, Cu, Li, Co, Mn, P, Fe. Elektromos motorokhoz használnak ritkaföldfémeket (például Nd).

Műanyagot elő lehet állítani nem csak kőolajból, ráadásul sokkal kevesebbet kéne előállítani mert brutálisan szennyez.

Van kiépített töltőhálózat. A kérdés az, hogy a hálózat növekszik gyorsabban vagy az eladott elektromos autók száma. HA elakadása műszaki hiba és a csúcsidő egyidejű hatása volt. Csúcsidőben Horvátországban te sem töltöd tele a tankot 5+5 perc alatt. Sőt amíg sorban állsz a fizetéshez nem tudsz mást csinálni...

Tehát még nem kiforrott olyan szempontból a dolog, hogy kőolajos töltőállomásból már elég van. Horvátországban amikor beszopódtam csúcsidőben, az 5+5-ből nekem 5+20 lett, tele tankkal kaja-klozet-kézenállással együtt. 20 perc alatt handrás még csak a vezetékig jutott el.

Ezen van mit javítani.

Ebben egyetértünk.

A műanyagot legtöbbször vagy elássák vagy elégetik. EV akku legnagyobb része alu és réz. Ezeket igen jól újra lehet hasznosítani.

Valóban nem lehet minden műanyagot, itt arra céloztam hogy járulékosan több hasznos melléktermék esik ki a kőolajból mint az akksigyártásból. Az akksi újrahasznosítási módszere számomra továbbra sem zöldebb mint a mostani kőolajos megoldás.

Az akku nagyságrendekkel zöldebb mint a kőolaj. A nagy mennyiségben használt anyagok egyike sem ritkaföldfém. Al, Cu, Li, Co, Mn, P, Fe. Elektromos motorokhoz használnak ritkaföldfémeket (például Nd).

Olajból több felfedezett készlet van mint egyes fémekből. Üzemanyaghoz finomított kőolaj kell meg egy acéldoboz amibe beletankolod. A doboz szintén újrahasznosítható. Egyelőre nem láttam még értékelhető kimutatást vagy összehasonlítást hogy egy villanykocsihoz az akksicsomag előállítása az olcsóbb vagy környezetbarátabb, vagy a benzin+fémdobozé adott kilométerre lebontva. Egyelőre csak a marketinget hallani mindkét irányból, ami engem nem győzött meg 10 év alatt.

Műanyagot elő lehet állítani nem csak kőolajból, ráadásul sokkal kevesebbet kéne előállítani mert brutálisan szennyez.

A sokkal kevesebbel egyetértek. Tapasztalom hogy az új műanyagok mennyire nem tartósak pl egy 20 éves szigetelőgumit cserélek friss műanyag szigetelőre, nagyon hamar elvetemedik -> még többet kell gyártani belőle. Villanyautó hajtásláncán kívül szinte ugyanannyi műanyag kell bele mint egy gépkocsiba.

Tehát még nem kiforrott olyan szempontból a dolog, hogy kőolajos töltőállomásból már elég van. Horvátországban amikor beszopódtam csúcsidőben, az 5+5-ből nekem 5+20 lett, tele tankkal kaja-klozet-kézenállással együtt. 20 perc alatt handrás még csak a vezetékig jutott el.
 

Szerintem az egész országban van elég helyen villany. Még sokszor a tanyavilágban is. Handrás bénázása nem etalon, vagy ha az, akkor példározzunk az alig több mint 1 évvel ezelőtti benzinhiánnyal, ahol is 10 litert vagy annyit sem lehetett venni!

A tüdőrákot is árazd be legyélszíves! Előny hogy ha megkapod vagy sem? Persze lehet hogy lesz valami genetikai fejlesztés és átállítják az emberiséget ocigénről széndioxidra és nitrogén dioxidra, de jelenleg még ez távoli fikciónak tűnik.

Nem értem a logikád!? Évek óta használok EV-t napi szinten. A személyautót teljesen kiváltotta, amit már több mint féléve árulom kihasználatlanság miatt. Gyakorlatilag csak terepen nem használok EV-t.  Egy oka van az EV iránti ellenérzésnek, hogy 1mFt-os német prémium vásárlók nem akarnak 20M+ magyar forintot kiadni egy nem német prémiumra. :D De az hogy a magyarok csóringerek, az nem a technológia hiányossága. De a hidrogén töltő még nincs is (talán egy teszt), az otthon töltésnek meg esélye sincs.

Mire kelleni fog töltő, addigra lesz.

Mint mára az elektromos töltők. Régebben azokkal is ment a jövendőmondás, hogy sose lesz töltő, mert ki fogja lerakni, és miért. Mára meg könnyebb tölteni, mint LPG kutat találni.

Ok, az otthoni töltést el kell engedni a hidrogénnél, meg biztos nem lesz akkora ingyentöltős időszak, mint az EV-nél volt...

"A fejlesztők és a Jóisten versenyben vannak. Az előbbiek egyre hülyebiztosabb szerkezeteket csinálnak, a Jóisten meg egyre hülyébb embereket. És hát a Jóisten áll nyerésre." By:nalaca001 valahol máshol

Hát nálunk a cégnél fejlesztik ezt az üzemanyagcellás hajtásláncot. Méretre akkora az 5kg hidrogén tárolására alkalmas tartály, hogy ha beraknák egy személyautóba, akkor nem lenne utastér. Valamint a levegőt az üzemanyagcellába juttató villamos turbófeltöltő 120000rpm-el forog. A fejlesztő kollégák, azt mondták mozdonyba, hajóba, meg fixen telepített energiatárolóba jó lehet.

Mondod ezt egy olyan országban ahol nemrég még benzinársapka, és kis benzinkutak támogatása volt a téma :) Az nem fáj, ha a benzineseket támogatják úgy néz ki, de ha EVnek megy pénz az jajj.

Az építőipar támogatásáról nem is beszélve. Amúgy az akkugyárak támogatása nálad elégetett közpénz EV támogatásra? (csak kíváncsiságból kérdezem)

Az BEV autók már régen túl vannak a hype időszakon. Az én Berlingóm sem hiszen, hogy nagyon hypolható 😀

Nézzük az adatokat: https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-13-9-in-2023-battery-electric-14-6-market-share/

Tavaly az EUban több tisztán elektromos új autót (BEV) adtak el mint dízelt:

2023 jan-dec BEV Dízel
EU 14.6% 13.6%
EU+EFTA+UK 15.7% 11.7%

 

Kis USA kitekintés: https://www.businessinsider.com/ev-demand-still-strong-despite-slowdown-hybrids-survey-2024-1

Despite the bad press, half of America is still considering an EV or hybrid car — they just want them to be cheaper

Ez nem égeti. Ez teremti a pénzt annak aki kihasználja a lehetőséget 😉

Hogyne.

Tesla CEO Musk: Chinese EV firms will 'demolish' rivals without trade barriers

https://www.reuters.com/business/autos-transportation/tesla-ceo-musk-ch…

--

már régen túl vannak a hype időszakon

Ne dobálózz irreleváns számokkal. Akkor lenne érdekes, ha a vásárló döntene piactorzítás nélkül:

  • betiltás fenyegetés
  • ármódosítás: a benzinárat sem kéne csesztetni (seszanciókkal se kedvezményekkel).
  • nincs hype? Ne nevettess

Ha ezeket akarja venni mindenki, akkor mégis mi szükség torzítani a piacot?

Ha vége a hype-nak akkor miert nem lettek felszamolva az terjesztéséhez adott kedvezmenyek? Ha mindenki ezekert all sorba, es nem a kedvezmenyre utazik...

betiltás fenyegetés

Nincs betiltva sajnos az benzines jármű.

a benzinárat sem kéne csesztetni (seszanciókkal se kedvezményekkel).

2021.11.11. napon vezették be a benzinársapkát. Ekkor még sem szankciók nem voltak, elmondható hógy kedvezményeket élveztek az ICE használók. 2022-ben 72Ft/kWh-ra emelték fel a lakossági áram árát. Ez sem kedvezett az EV használóknak.

Írj valami konkrétabbat a kedvezményekkel mert érdekel 😀

Kínában nincs fenyegetőzés, betiltás vagy ilyesmi mégis a legnagyobb BEV piac. Musknak igaza van, brutális lesz ha elkezdenek tarolni a kínai autók. Az EU autógyártók bealudtak. Ha a kínai ad olcsó villanyautót majd meglátjuk mekkora a villanyautókra a valódi kereslet...

A 2035ös EUs betiltás mennyiben érinti a 2023as eladási számokat?

A benzin árát növelni kell. Jelenleg az okozott egészségügyi és környezeti kár nincs beépítve az árába. Ezeket mások, máshol fizetik meg.

Ott a tanulmány az USAból, emberek szeretnék venni, de túl drága jelenleg. Ez indokolhat kezdeti támogatást.

Még egyszer kérdezem milyen kedvezményekre gondolsz?

Magyarországon utoljára 2021ben volt magánszemélyeknek támogatás autóvásárlásra. Ott 3 milliárd forint volt a keretösszeg.

Összehasonlításul az ársapka miatt szükségessé vált kisbenzinkutak támogatása közel 18mrd volt.

Ha a közvetlen autóvásárlási támogatásokat nézed itthon nemrég futott a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása. 2019 jún-2021 Feb időszakban (nem a teljes program hossza) 50mrd-ba került.

Nekem már a cikk eleje is érthetetlen: Budapesten nyitottak hidrogénkutat, de Győrben akarnak buszt üzemeltetni? Nooormális?

https://hup.hu/comment/3018923#comment-3018923

 

"A hidrogéntöltési szolgáltatást traileres hidrogén-töltőegységgel végezzük. Ennek a technikai megoldásnak az előnye a gyors és egyszerű üzembehelyezés és áttelepíthetőség, hiszen hónapról hónapra új helyszínen kell bevetni a töltőegységet, amelyet egy napon belül képesek vagyunk kivitelezni – hangsúlyozta Bohner Zsolt, a legnagyobb hazai ipari gázszolgáltatók közé számító Messer Hungarogáz Kft. ügyvezető igazgatója. "

"A fejlesztők és a Jóisten versenyben vannak. Az előbbiek egyre hülyebiztosabb szerkezeteket csinálnak, a Jóisten meg egyre hülyébb embereket. És hát a Jóisten áll nyerésre." By:nalaca001 valahol máshol

Vajon az a traileres izé mennyi Hidrogént tud tárolni? Nagyságrendileg többet, vagy pedig hasonló nagyságrend és dízel vontatóval kell a helyszínre szállítani a "zöld" hidrogént naponta?

Pedig nem is vagyok fejlődés ellenes, kifejezetten szórakoztatnak az alernatív meghajtások. De az így megfogalmazott hírektől kibújik belőlem mintha az lennék :-)

Nem Magyarország az első, ahol hidrogénes, üzemanyagcellás buszt tesztelnek. Bár papíron ez egy kiváló megoldás, a költségei veszettül nagyok. Nem véletlen, hogy nincs tele Nyugat-Európa sem ilyen buszokkal.

A jelen technikai szinten a városi közlekedésben az önjáró trolibusz tűnik a leghatékonyabbnak. Ami olyan, mint egy villanybusz, csak épp egyes megállókban és a végállomásokon automatikusan feltolja a csápjait, és rátölt az aksira. Nincs hatótáv probléma, nincs téli üzemben jelentős hatótáv veszteség. Van zéró emisszió, van csendes üzem, van rugalmas járatszervezés, hasonlóan a dízelbuszokhoz. Nem kell a remízben eszement elektromos töltő kapacitást kiépíteni, mert nem úgy kell a járműveket üzemeltetni, mint a dízeleket (nem a remízben kell megkapják az egész napos üzemhez szükséges töltést).

Hálózatfejlesztést ez is igényel, de olcsóbb, mint villamosvonalak kiépítése. Ott, ahol nincs szükség a villamosok kapacitására, ez a jó megoldás.

Szerkesztve: 2024. 01. 27., szo – 12:22

Ez a 400km-es hatótáv kő kemény pofon az egyseggel1000km-es fanatikusoknak.