Autóm fenntartási költségei (2023. év)

Korábbi blogbejegyzés folytatása. Lásd: https://hup.hu/node/180901

Mivel az autó minden férfiembert érdekel, ezért folytatom a fenntartási költségeim publikálását. Plusz szeretném segíteni az embereket, hogy reálisan lássanak.

Táblázat:

Év Üzemanyag költség Ü. liter KGFB+Casco Telj. adó Megtett út (km) Szervizktg. Átlagfogy. Üzemanyag ktg. (Ft/km Halmozott üzemanyag költség (Ft/km) Összes költség (Ft) Km-enkénti összktg. (Ft) Halmozott összes költség (Ft) Halm. Km-enkénti összktg. (Ft)

2018.

218 205 Ft

560 liter

156 274 Ft

0 Ft

9 700 km

448 218 Ft

5,77 liter/100 km

22 Ft/km

22 Ft/km

822 697 Ft

85 Ft

822 697 Ft

85 Ft

2019.

282 524 Ft

761 liter

163 961 Ft

43 125 Ft

12 299 km

153 942 Ft

6,19 liter/100 km

23 Ft/km

23 Ft/km

643 552 Ft

52 Ft

1 466 249 Ft

67 Ft

2020.

203 569 Ft

551 liter

163 460 Ft

43 125 Ft

8 227 km

157 431 Ft

6,69 liter/100 km

25 Ft/km

23 Ft/km

567 585 Ft

69 Ft

2 033 834 Ft

67 Ft

2021.

191 473 Ft

344 liter

148 533 Ft

37 500 Ft

5 828 km

366 227 Ft

5,90 liter/100 km

33 Ft/km

25 Ft/km

743 733 Ft

128 Ft

2 777 567 Ft

77 Ft

2022.

330 528 Ft

651 liter

167 164 Ft

37 500 Ft

11 446 km

320 589 Ft

5,69 liter/100 km

29 Ft/km

26 Ft/km

855 781 Ft

75 Ft

3 633 348 Ft

76 Ft

2023.

223 112 Ft

373 liter

202 086 Ft

37 500 Ft

6 000 km

728 803 Ft

6,26 liter/100 km

37 Ft/km

27 Ft/km

1 191 501 Ft

199 Ft

4 824 849 Ft

90 Ft

Kis magyarázat a 2023. évi számokhoz:
- A fix költségek (KGFB, Casco) láthatóan emelkednek balesetmentesség ellenére is.
- Az emelkedő üzemanyag költségek jól láthatóak km-re vetítve. Csak azért nem ütközik ez ki a teljes költségben, mert keveset mentem az autóval. Sebaj, majd idén. :)
- Gyakorlatilag ugyanannyit költöttem fix költségekre, mint üzemanyagra.
- A rendkívül magas szervizköltség oka, hogy a 6. éves szerviz "nagyszerviz" volt. Azaz az olaj, olajszűrő, levegőszűrő, pollenszűrők cseréje mellett vezérlés csere is volt (görgőkkel, feszítőkkel). Továbbá kértem a vízpumpa cseréjét is, szíjakkal együtt. Ez utóbbiról le akartak beszélni - önmagában is vaskos tétel, de én szeretnék nyugodtan aludni. Emellett akkor a hűtőrendszerben lévő folyadék is cserére került. Egyszerűbb volt mindent egyszerre letudni.
- A nagyszervizen belül a munkadíj csak kb. 18%-t képviselt. A többi a felhasznált anyag volt.
- Idén kellett vinni műszakira az autót. Természetesen mindenféle felkészítés nélkül, csont nélkül átment rajta. Nem, nem susmus helyre vittem.
- A 2024. évi szervizköltségem - valószínűleg, kopp-kopp-kopp - jóval alacsonyabb lesz. 2025-26. fog majd fájni picit - időszerű lesz a gumicsere.
- AdBlue fogyasztás: Mivel az autó nem írja ki, hogy még mennyi van a tartályban és aggódtam a benne lévő folyadék minősége és mennyisége miatt, így májusban vettem egy 10 literes flakonnal. Utánaszámolva az autó az én használati profilom mellett kb. 46800 km alatt evett meg 8 litert. Nem elírás, tényleg ilyen keveset evett (0,17 dl / 1000 km).

Hozzászólások

V Klasse Bp-Lecce-Bp  = 15 liter adblue

Szerintem igen, mivel pont abban a tartományban megyek, aminél használja végig.

lényegében ez  a táv és a nyári használat kb 5.000 km ami 0,3 liter / 100 km

https://www.google.com/search?channel=fs&client=ubuntu-sn&q=adblue+fogy…

 

"Az Adblue szükséges mennyiségének a kiszámításához a dízel felhasználás 2-8%-át kell alapul használni."

forrás: https://www.autoszektor.hu/hu/content/adblue-kerdezz-felelek-1-resz

Az általad másodiknak linket oldalon ez szerepel:

"Becsült felhasználás személygépkocsik számára:
Középkategóriás dízel (Opel Insignia, Peugeot 508): 1 liter AdBlue 1000 km-en"

versus 0,17 dl / 1000 km. Vagy a becslés rossz vagy az én vezetési körülményeim speciálisak.

Tovabbra is tartom azt, hogy amennyivel olcsobban tankol az ember diesel szemelyautoba, atlagos esetben nagyjabol annyival tobbet hagy ott a szervizben, mint a benzines "versenytarsa". :)

Az mas kerdes, hogy a magyar szabalyozas alapjan sosem erte meg cegesbol benzinesre gondolni se.

olcsobban tankol az ember diesel szemelyautoba, atlagos esetben nagyjabol annyival tobbet hagy ott a szervizben

Csaló dízelemmel most léptem át a 265 ezres küszöböt. Eddig csak egy dízel specifikus alkatrész volt ami elromlott: az AGR szelep. Ezt meg, a dízel botránynak hála, ingyen cserélte a Skoda.

A gond máshol van: tavaly július óta megváltoztatták a füst mérési előírásokat. Egyelőre itt Németországban csak az E6 érintett, Belgiumban az E5 is, más európai országról nem tudok, ahol bevezették volna, de ha egyszer elindult egyre többen be fogják vezetni. A lényeg az, hogy újabban a részecskéket kell számolni, amiknek az értéke, ha jól tudom, E6 esetében nem haladhatja meg a 250 ezer/cm3 E5 esetén az 1 millió/cm3 értéket. E módosítás után rengeteg dízel, főleg olyan amit nagyrészt városban használnak, bukik meg a vizsgán. Utánaolvasva a legjobban a Fordok szenvednek, kb 7%-al több Ford bukik meg a vizsgán mint előtte. Szervizesek szerint a részecskeszűrő mosása se nagyon segít a problémán, csak eredeti, űj alkatrész cserével lehet az autót sikeresen levizsgázni. Gondolkoztam, vegyek egy újabb autót, de ilyen körülmények között lehet marad a régi, ami elromlik megjavítom és kész. Amint látszik minden téren próbálkoznak, hogy az olcsó autózást ellehetetlenítsék. Ha ezt E4-E5 normákra is kiterjesztik, akkor sok szakértő szerint a dízel autók nagy része el fog tűnni az utakról, mert nem tudják teljesíteni ezeket az értékeket.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Az a kérdés, hogy a dízelek hány százaléka az, amelyik tényleg kormol, mert szar benne valamelyik porlasztócsúcs, teleokádja korommal a szűrőt, és nem javítják meg, mert minek, menni megy, vizsgán átcsúszik. Ha ezek buknak most meg, akkor nagyon ideje volt a változásnak.

Egy autónak azt kell tudnia teljesíteni, ami gyártása idején érvényben volt. Ha akkor nem voltak ilyen normák, akkor utólag nem kéne semmi újat kitalálni csak azért hogy minden áron szabaduljunk tőle.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Ez egyrészt nem teljesen igaz, mert van olyan, hogy kiderül, hogy az eredeti szabályozás nem volt elegendően szigorú, ha úgy folytatjuk, belefulladunk a kipufogógázba. Azért az ólmozott benzint (ólom-tetraetil adalékot) sem ok nélkül vezették ki, és Trabanttal sem ok nélkül nem pöfögünk a városban. Másrészt az viszont a lehető legtermészetesebb, hogy ha kiderül, hogy a gyártáskori normákat sokan nem tartották, mert olcsóbb nem foglalkozni vele, akkor bevezetik az ellenőrzést. Nem tudom, hogy itt melyikről van szó, vagy egyáltalán ezek egyikéről van-e szó, de ha igen, az normális.

Bullshit. A gyártó mindig az épp érvényben lévő szabály és a szabvány szerint állítja elő a terméket. A politikus dolga a szabály megalkotása, a gyártóé ennek a betartása. Miben hibás a gyártó vagy a vásárló, ha utólag jön egy idióta sötétzöld és új szabályt talál ki, mert a régi nem elég szigorú? Új autóra szigorítani semmi gond, majd a gyártó eldönti érdemes-e egyáltalán erre gyártani, pénzt fektetni a fejlesztésbe vagy nem, de egy 7 évvel ezelőttire azért disznóság amit csinálnak.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Kivéve, amikor szoftveresen megumbuldálja a gyártó, hogy az autó észrevegye a mérési ciklust, és olyankor jobban viselkedjen (cserébe kisebb teljesítményt tudjon). Meg amikor eldugul a szűrő, és egy hosszú fúróval "javítják meg", kiiktatják az EGR-t, meg az AdBlue-rendszert, chiptuningolnak, és hasonló apróságok. Ilyenkor nem az az állam dolga, hogy hagyja tovább szennyezni ezeket az autókat, hanem hogy fenntartsa a bíróságokat, ahol a tulaj beperelheti a gyártót/előző tulajt/fuser szerelőt.

Mikor a részecskeszűrő megjelent azt mondták nincs korom mert megfogja a részecskeszűrő. A csapdába ejtett korom a regenerálás folyamán magas hőmérsékleten finom hamuvá alakul ami már elhagyja a részecskeszűrőt.
Ehhez képest semmit sem változott a norma, csak rájöttek, hogy a részecskeszűrőre lehet lyukat ütni vagy természetes üzem közben is sérülhet így viszont a korom is ki tud jutni. Azzal, hogy megmérik a részecskéket csak a szűrő állapotát ellenőrzik.
Szóval a norma nem változott, viszont az szégyenteljes, hogy itthon nem foglalkozik a hatóság a sok kiherélt szarral. És nem arra gondolok, hogy a műszaki vizsga bázisokat kötelezzék egy több milliós beruházásra, hanem arra hogy a rendőr ne fordítsa el a fejét a másik irányba ha ilyet lát, hanem intézkedjen. 

A trey szerint nem elektromos öszvéremet utoljára Horvátországban tankoltam meg nyáron, azóta kicsit több mint 5000km belekerült :)

Idén kellett vinni műszakira az autót. Természetesen mindenféle felkészítés nélkül, csont nélkül átment rajta. Nem, nem susmus helyre vittem.

Mert karban van tartva az autó. Anno az én 15 éves Lancerem 270000km-rel is csont nélkül ment át a műszakin (ahogy előtte is az összesen, 10 évig volt meg), az idén 16 éves Kiánk is (ez is évek óta megvan, minden műszaki sikerült). Mert foglalkozok vele. Meg aztán... egy időben én is nagyon feszültem rá, hogy bezzeg milyen simán átmennek az autóink a műszakin, most meg már ott tartok, hogy kicsit talán "engedékeny" a műszaki vizsgáztatás, pláne elnézve az utakon pöfögő romokat...

Rendesen karbantartott autó szerintem is átmegy. Van egy 26 éves golfom (most épp nem azzal járok, mert macerás lett volna átrendszámozni EU-n kívülre, de azért megvan még), az is mindig átmegy gond nélkül. Kap rendes éves szervizt gyári előírások szerint, nem füstöl, nem eszi az olajat, nem fogyaszt többet, mint régen. Sosem a szerelő vitte a műszakira, nem a szerviz után, hanem éppen amikor lejárna. Azt viszont nem hiszem, hogy a rozsdás, fekete kormot okádó romhalmazok azért mennek át, mert a vizsga elvárásai alacsonyak, inkább valahogy megumbuldálják.

Évi 6000 kilométer?!?!! Ezért autót tartani?!?!?!?

trey @ gépház

Szerkesztve: 2024. 01. 29., h – 15:11

Durva, most cseréltettem vezérlést a szívó benzinesemben, alkatrésszel, munkadíjjal, olajcserével együtt volt 95 ezer (alkatrészt én vettem, nem szeretem, amikor Bárdi listaáron akarja eladni a szerelő).

 

- A nagyszervizen belül a munkadíj csak kb. 18%-t képviselt. A többi a felhasznált anyag volt.

Ne aggódj, az anyagon is fognak 40-50%-ot.

Ne aggódj, az anyagon is fognak 40-50%-ot.

Tisztában vagyok vele. Ettől még az anyag volt jóval drágább, mint a munkadíj.

Alkatrészhez: Ott hagytam az autót a szervizben (2 napos munka). Másnap hívtak, hogy gond van, mert hiába olyan vízpumpát rendeltek az autómhoz, ami alvázszám szerint kellene, mégse olyannal szerelték. Ezért sürgősséggel újra kellett rendelni a vízpumpát (többutas, elektromos verzió kellett).
Ha én szereztem be volna az alkatrészt, akkor enyém lett volna a cserével járó macera is - visszavinni a Bárdiba, kicseréltetni, elvinni a szervizbe. A kiesett időmről nem is beszélve.

Azért ha a motor hamarabb eléri az üzemi hőmérsékletet, akkor az nem csak gázolaj spórolást jelent. Csapágyak, dugattyúk, hengerfal is meghálálja.
Olyan hatékony az autóm motorja, hogy télen -5...0 Celsius külső hőmérséklet mellett simán elmegyek 15-20 km-t is, mire üzemmeleg lesz a hűtővíz és a motorolaj is.

Dízelek már régebben is ilyenek voltak, lassabban melegszenek (és 600.000 km-nél még megköszönték, hogy jól vannak). Én csak arra vagyok kíváncsi, hogy mennyire van kimutatható haszna az elektromos kuplungos megoldásnak a termosztátoshoz képest a gyakorlatban. Mert abban kételkedem, hogy a drágább megoldás behozza az árát az üzemanyagon.

"A fix költségek (KGFB, Casco) láthatóan emelkednek balesetmentesség ellenére is."

Ezt amúgy nagyon utálom, hogy évről-évre lehúznak, mikor sosem volt semmi károkozásom. Úgyhogy tavaly, mikor a semmire megint emelni akartak vagy 15%-ot felhívtam a biztosítót, hogy wtf, és hogy megyek a netriskre kalkuláltatni és elköszönök. Hamar "utánanéztek" hogy "mit lehet tenni" és küldtek új ajánlatot, ami már tűréshatáron belül volt. Egyébként az a poén, hogy újrakötéssel rendszerint a $current biztosítód is jobb -akár sokkal- ajánlatot ad, mintha simán csak maradnál a jelenlegi szerződéssel.

újrakötéssel rendszerint a $current biztosítód is jobb -akár sokkal- ajánlatot ad, mintha simán csak maradnál a jelenlegi szerződéssel.

+1

Minden evben ujrakotom netrisken, szandekosan mindig ugyanannal a biztositonal, mert egyebkent elgedett vagyok veluk. A netrisk intezi az egeszet, next next finish az egesz, es tizezreket sporolsz meg.

Milyen autó ez ? 

Fedora 38, Thinkpad x280

Hát az A20DTH-nak ismert pár hibája - lásd Insignia fórum -, amelyeket ki kell javítani vagy odafigyelést igényelnek (pl: olajfelszívócső tömítés). De ezeket te már biztos jól ismered.
Enyém szerencsére kézi váltós. Néha hiányzik az automata, csak a vele járó macera nem.

Hibákat javítottam előre. Felszívócsőbe ment fém tömítés, az örök élet+1 nap. De egy ilyen autóba nagyon illik az automata. Az elején én is úgy gondoltam, h bzuiknak való, de beláttam, h tévedtem, nagyon szeretem. De igen, sajna egy bonyolultabb szerkezet, ami magával hozza a drága javítást is. Mindensetre szeretem az autót, tetszik, úgyhogy nekem megérte a javíttatás.