hofi75 blogja

Polestar 2 szerviz tapasztalatok

Korábban írtam 2 blog bejegyzést, hogy a múlt évben elektromosra váltottam, itt egy kis összefoglaló az első szervizről.

Elérkezett a 30e km-es szerviz ideje es keresnem kellett hivatalos markaszervizt. A Polestar oldala szerint Magyarországon 2 helyen is van szerviz pont, Volvo Ivanicsnál es Volvo Galériánál. Fel is hívtam mindkettőt. Az Ivanicsnál azt ajánlották, hogy bar volt mar ilyen megkeresésük, mindenkit a Volvo Galériához irányítottak, mivel ok mar foglalkoztak ilyennel. A Volvo Galéria hosszas unszolásra adott egy 75e bruttó ajánlatot, ami első körben nem tűnt annyira soknak, viszont ha azt vesszük, hogy ezeknek az autóknak kvázi nulla a szerviz igénye, megsem olyan kevés. Időközben megkerestem az eredeti marka kereskedést ahol üzembehelyezték, ez egy Wiener Neudorf-i Volvo szalon. Ok azt mondtak, hogy kb. 350 EUR lesz, ami kb. 280 EUR nettó számlás céges költséget jelent számomra. Számolgattam, mérlegeltem es végül úgy döntöttem, hogy az osztrákok tapasztalatában bízva mégis inkább hozzájuk viszem. Mivel minden héten járok, igy az utazás nem került külön költségbe.

Reggel 7:30-ra vittem az autót, ott kiderült, hogy náluk meg mindig az eredeti osztrák vevő nevén van nyilvántartva a kocsi, kb. 10 perc alatt a papírunkat lerendezve átadtam a kulcsot. Az ügyintéző megkérdezte, mennyire töltsék fel az autót ha megcsináltak a szervizt. Mondtam, hogy 90%, mert maximum annyira szoktam, próbálom kímélni az akkumulátort. Egyébként kb. 20%-on érkeztem.
Délután 2-kor hívtak, hogy kész a kocsi, mehetek érté. Kérdeztem meddig kell odaérjek a pénztár miatt. Legnagyobb meglepetésemre mondtak, hogy a Polestartnál az első 3 évben a szerviz ingyenes, nem kell semmit fizessek. :)
Kb. 4kor érkeztem az autóért, a kulcsokat átvettem, egy meleg kézfogással búcsúztunk. Egy dolgot nagyon elszúrtak... 100%-ra töltötték az autót es természetesen lemosva adtak vissza. :D

A haza út 100%-ról 22%-ra merítve 340km volt, 19"-os teligumival, nem kellett töltsek. Az átlagfogyasztás a boardcomputer szerint 17.4kWh/100km, 95 km/h átlag. Hozzáteszem autópályán max. 115km/h-val szoktam közlekedni (tudom útakadály vagyok), ami a teljes út kb. 2/3 része. Autóút, főút a szokásos megengedett sebesség. Az utolsó 15km-en aránylag lassan (75km/h) mentem vadveszély miatt.

Szóval még mindig nem bántam meg, hogy a Polestar mellett döntöttem.

Polestar 2

Lassan 2 hete hasznalom, ahogy igertem irok rola par dolgot. Termeszetesen elfogultan.

Alap adatok: Single Motor (170kW/231LE) Long Range (78/75kWh), Plus, Pilot csomagok, Magnezium color, 20" alufelni

Heti rendszeresseggel jarok Becsbe, iden mar 20 eve. Egy 2004-es evjaratu Volvo S60-al ( D5 /163LE) oldottam meg eddig a feladatot, 630e km-t tettem az autoba. Egy ideje foglalkoztatott a gondolat, ha lecserelem akkor csakis elektromosra valtok. Korabban nem nagyon voltak olyan elektromos autok amelyek biztonsaggal megteszik ezt a tavot egy iranyban (faltol-falig 333km). Most kerultek a piacra olyan autok ami miatt mar hajlando voltam valtani. Mivel erosen Volvo parti vagyok a Polestar eleg nagy elonnyel indult a versenyben, de futottak meg BMW i4, Tesla M3, Kia EV6. A Teslabol egy kicsit kiabrandultam, de sokaig ugy volt azt veszek. Vegul nem mertem rizikot vallalni egy 20+ millios autonal, hogy evekig gyartasi hibakat nezegessek. BMW, Kia 12-14 honap hataridovel volt csak hozzaferheto. Igy maradt a Polestar, amit uj autokent, de osztrak importbol par 2-3 honap alatt be tudtam szerezni.

Maga az auto egy nagyon jol osszerakott kocsi, igazi Volvo minoseg. Van par ismerosom az autoiparban, akik atneztek a kocsit es nagyon pozitivan nyilatkoztak a gyartasi minosegrol. En magam nem talaltam semmilyen illesztesi, gyartasi, stb hibat. Fenyezes hibatlan. A rendelesnel csalodott voltam, hogy a Snow White szinu mar elfogyott abban a konfiguracioban, amire szuksegem volt, de most hogy eloben latom milyen a Magnezium egyaltalan nem bantam meg, sot. Elsore ha ranez az ember, akkor azt mondana az ember, hogy feher, de valojaban egy nagyon vilagos metal szin, tenyleg az oxidalodott magneziumra hasonlit. A sok fekete betettel nagyon jol all neki a kontrasztossag.

Fogyasztas: Eddig egyszer voltam Becsi turan. 90%-rol indulva 15%-os toltottseggel erkezek. 115-120-as tempo az autopalyan (a D5 dizellel is ezzel a tempoval utazok). Az 75kWh akkukapacitassal szamolva ~16.9kWh/100km a fogyasztas, a boardcomputer szerint 17.4. Ami a hiedelmekkel ellentetben szerintem eleg jo ertek. Azt hozza kell tegyem, en elegge ovatosan vezetek. Heti rendszeresseggel teszem meg ezt a tavot, nem szeretnek a nagy szamok torvenye szerint egyszer bekerulni a hirekbe. :)
Hetvegen voltunk a Matraban, egy lejtmenet ~15km alatt sikerul 0.1kWh/100km atlagot osszehozni.

A kocsi 2T sulya miatt varosban nemileg tobbet fogyaszt, errol pontos adataim nincsenek. A rekuperacio tokeletesen mukodik, fek hasznalata soran ameddig lehet a generator fekez, bar en mar csak a One Pedal modban hasznalom es szinte soha nem kell a tarcsafeknek mukodesbe lepnie.

A kocsihoz kaptam egy 1000 EUR erteku Plugsurfing/Ionity kartyat amivel villamtolton 120HUF/kWh aron tankolhatok. Ez kb 16e km hatotav.

Mivel import auto, az elso heten par funkcio nem mukodott. Hozzarendeles az en Polestar ID-mhoz, illetve a 3 evig europaban teljesen ingyenes LTE kartyat nem sikerult aktivalni. Par email/telefon a Polestarral es a Telekommal es minden ilyen gond megoldodott.

Az Infortainment rendszer Android alapu, kell ido mire megszokja az ember. Egyelore keves alkalmazas ami elerheto ra, de alapvetoen a lokalizaciom sem ferek hozza par fontosabb app-hoz ( vivaldi browser ). Ezeket a dolgokat meg tisztaznom kell.

Egyelore ennyi. Ha kerdes van, szivesen valaszolok.

[KV] Tapasztalatok

Elkaptam, csütörtök hajnalban érkezett a lelet. 

Tapasztalatok: szerencsére nagyon enyhe tünetek voltak. Múlt hét elején pár óráig  ~37.2 hőemelkedés, pár napig nátha jellegű tünetek, picit köhögtem. Nem gyanakodtam semmire, mivel előtte néhány nappal ittam némi hideg sört és mostanában érzékeny vagyok rá. Csütörtökön fokozatosan, de teljes mértékben szaglás és ízlelésvesztés, ami 4-5 napig tarott. Pénteken beszéltem a háziorvos asszisztensével, aki most hétfőn bejelentett az ANTSZ-nél betegként. Aznap teszteltek és mint írtam csütörtök hajnalban tudtam meg, hogy covid pozitív vagyok. Azóta a nátha teljesen elmúlt, szaglás/ízlelés majdnem teljesen helyreállt. A család jövő szombatig karanténban, én a következő negatív tesztig. Jelenleg teljesen tünetmentes vagyok. Fogalmam sincs, hol kaphattam el. Külföldön dolgozok, de már 5 hete fixen homeoffice-ban vagyok.

Ha kérdés van, szívesen válaszolok.

Solar Photovoltaic

Április közepén belevágtam egy nagyobb beruházásba és felszereltettem egy napelemes rendszert a házra.

A rendszer összetevői:
- 24db 255W Heckert Solar NeMo 60P napelem, 6120W névleges teljesítmény
- Fronius Symo 6-3.0 Web inverter, 6kW/3 fázis

A tájolás nem a legideálisabb, déltől -70 fokban keleti irányba néz, a tető hajlásszöge 23 fok. Árnyékhatás szerencsére nincs. Az online szolár kalkulátorok szerint elenyésző veszteséggel (10%) számolhatok az optimális tájoláshoz képest. Ez meggyőzött és megvalósult a rendszer. Kb 1 hónap volt amíg sikerült megkötni a szerződést az áramszolgáltatóval és felszerelték az új digitális fogyasztásmérőt, ami már a visszatáplált energiát is méri.
Korábbi évek tapasztalata alapján az éves fogyasztásunk 4500-5000kWh köröli, a napelemes rendszer a számítások szerint 6000kWh felett fog teljesíteni. Azért terveztem felül, mert még egy központosított klíma beruházás előtt állunk, így szeretném, ha azt is befedné a termelés. A jelenlegi szabályozás szerint, a rendszerbe visszatáplált áramot kWh éves elszámolásban 1-1-ben visszavehetem, tehát azt nem terheli rendszer használati díj.

OpenWRT & pppoe

Vettem pár hónapja egy TP-Link Archer C7 routert, hogy lecseréljem a régi eszközömet, amire máshol lett szükségem. Eleinte sok problémám adódott a gyári firmware-el, pedig próbálgattam több verziót is, sokszor akadozott a hálózati forgalom WAN-LAN irányban, fagyások, stb. Sokat gondolkodtam, hogy érvényesítem a garanciát és visszaküldöm. Végül adtam még egy esélyt neki és telepítettem az OpenWRT-t, hátha azzal ki tudom hozni belőle amit a hardware tud. Pár hete megelégedéssel használom, viszont egy rejtélyes probléma ezzel is előjött.

Gondok voltak a pppoe kapcsolat felépítésével és állandóan a szolgáltató segítségét kellett kérjem, kijavítani a hibát. A syslog szerint: "Timeout waiting for PADO packets". Ilyenkor valami varázslás történt a fogadó oldali modemmel és egyszer csak működött. A pppd folyamatosan próbálkozik felépíteni a kapcsolatot, de minden alkalommal 15mp után lebont timeout-al. Volt itt egy ismerősöm aki történetesen a szolgáltatonál DSL vonalon dolgozik és nem tudta megfejteni a probléma okát. Érdekessége a dolognak, hogy ha egy sima PC-ne keresztül állítom be a pppoe kacsolatot, akkor egy kicsi késleltetéssel, de sikeresen bejelentkezik és működik a net. Azt az ígéretet kaptam, hogy holnap áthelyezik a fogadó oldalt egy másik panelre a szolgáltatónál, várhatóan az megoldja a problémát. Volt időm kicsit foglalkozni a dologgal és gondoltam átnézem a pppd forráskodját, milyen esetekben dobja ezt a hibát. Beállítottam debug módot és nézegettem mi történik. Elküld PADI csomagot, majd 5mp-t vár a válasz PADI csomagra, amennyiben ez nem jön meg még 2x megpróbálja. Az érdekes az volt, hogy ezt a metódust egy másik forráskódban is megtaláltam, viszont ott minden alkalommal megduplázta a várakozási időt. Kicsit kutakodtam a Makefile-okban és nagy nehezen összeraktam ezt a kódot plugin-ként tudja futtatni a pppd.

Boston - NYC - NJ

Végre elérkezett ez is, holnap indulok a cég jóvoltából ismét USA-ba.

Program:
- 1 hét Boston, Share.org konferencia, városnézés
- 4 nap New York
- 2 nap New Jersey

Szeretnék venni egy új Nexus 7-t, amíg kint vagyok, de félek, ha megrendelem most pénteken vagy szombaton Gogle Play-en, akkor nem érkezik meg 5-6 napon belül a Bostoni szállodába. Nem tudom mekkora a hype körülötte így 1-2 héttel a megjelenés után, mennyi idő alatt szállítanak. Azon is gondolkodtam, hogy Bostonból elkocsikázok New Hampshire-be mert ott elvileg minden adómentes. Majd meglátom még mennyi időnk lesz. Ha van valakinek ötlete hogyan csináljam, ossza meg velem.

USA Tours

Verem a fenekem a földhöz. A napokban kiderült, hogy az évben 2x lehetőségem lesz munka-konferencia miatt Amerikába utaznom.
1.) A cég ahol dolgozok kétfejű, így időnként alkalmunk nyílik, hogy eljussunk az amerikai központba Seattle-be (Bellevue). Egy szerdai megbeszélés során konkretizálódott, hogy májusban 1 hétre egy kollégámmal átrepülünk az óceán másik partjára egy programkód átvétele miatt.
2.) A főnököm pár hete engedélyt adott egy másik útra augusztus közepén, ami Bostonba szól egy mainframe konferenciára (www.share.org), így abban a szerencsében van részem, hogy idén 2x mehetek Amerikába. A bostoni utat szeretném egybekötni egy pár napos NYC látogatással.

USA túra

Ahogy egy korábbi bejegyzésemben írtam, volt szerencsém a cég jóvoltából elutazni Seattlebe és szétnézni egy kicsit a nyugati parton. Fizetett szabadság. :-)

Akit érdekel, itt van pár kép a túráról. Rengeteg élménnyel gazdagodtam, sok mindent láttam, sokat utaztam. Miután hazaérkeztem 2-3 éjszaka úgy ébredtem, hogy fogalmam sincs hol vagyok. Persze belejátszott a jetlag dolog is, de a egyszerűen annyi látnivaló, élmény után kellett pár nap mire visszatértem a megszokott kerékvágásba.

Seattle, Las Vegas, Los Angeles, San Francisco

Egy hete kérdezte a főnököm, hogy lenne-e kedvem helyette elutazni Seattle-be egy technikai training-re. Öt napos elfoglaltság, de csak egyik napon kellene két 1 órás előadást tartanom. Már előtte héten utazunk pénteken, hogy "aklimatizálódjunk" és a kollégákkal úgy döntöttünk, ha már ott vagyunk szétnézünk a környéken. A tanfolyam végén átrepülünk Las Vegas-ba, majd autóval LA és San Francisco.
To be continued...

XFS defrag on ARM5 based NAS

A napokban vettem egy használt Linkstation LS-GL NAS-t egy barátomnak a német ebay-en. Kicseréltem benne a 250GB-os lemezt egy nagyobbra és tükröztem rá az én meglévő Debian Squeeze rendszerem. Volt pár dolog amit én használok, de nem kell neki, azt leszedtem róla és így alapból csak samba, apache, ftp és transmission fut. Ezen kívül annyi az eltérés az én rendszeremhez képest, hogy az adat partíció EXT4 lett, XFS helyett.

Csináltam pár performance tesztet és csodálkozva vettem észre, hogy sokkal gyorsabb a Samba rajta mint az én NAS-omon, pedig a két hardware (armv5 400MHz, 128MB RAM) ugyanaz. Kb. 10MB/s-el tudtam másolni oda-vissza, szemben az én 3-4MB/s sebességemmel. Utánaolvastam a dolgoknak és gondoltam megpróbálom defregmentálni az adatpartícióm.

64bit zlinux telepítése pc-re

Pár éve foglalkozom mainframe-el és néha szükségem van zlinux-ra emulált környezetben. Sose volt időm dokumentálni az installálás folyamatát és minden esetben újra ki kellett találnom, mit-hogy csináljak, legtöbbször a hálózattal akadtak problémáim. Ha valakinek van kedve, ideje, és nem utolsó sorban szüksége egy ilyen rendszerre, akkor talán ez a leírás segítségére lehet.

Napkollektorokat összehasonlító táblázat

Régóta tervezem, hogy megvalósítom a saját kis napkollektoros rendszeremet, az építkezés óta tudatosan előkészültem, hogy a illeszthető legyen a ház gépészetéhez. Idén tavasszal úgy néz ki megteszem az utolsó lépést és beindul a rendszer. Sokáig halogattam a kollektor vásárlást, mivel nem volt kellő időm megvizsgálni őket és igen zavaros a piac, nagyon nehéz optimális döntést hozni ár/teljesítmény/minőség tekintetében.

Amennyiben valaki gondolkodik napkollektoros rendszer megvalósításán, annak talán hasznos lehet ez a táblázat.