"20 ezer elektromos autót ad el a Hertz, inkább belső égésű motorosakat vesznek helyettük"

Címkék

Előzmények itt: A Hertz visszavett az elektromos autó ambícióiból a Tesla értékcsökkenése és a magas javítási költségek miatt

Gyakori érv a villanyautók mellett, hogy fenntartásuk és üzemeltetésük jelentősen olcsóbb lehet a belső égésű motoros társaikhoz képest. [...] a vállalat most mégis 20 ezer elektromos bérautóját – a teljes elektromos flotta egyharmadát – adja el, és cseréli belső égésű motoros modellekre.

Részletek itt, itt, itt.

Hozzászólások

Persze, hogy beakadt. Minden beakad, amivel kapcsolatban hazugságokat terjesztenek. Ilyen a Apple által összevissza hazudozott iPhone biztonság is.

Amíg itt leszek, nyugodtan számolhatsz azzal, hogy ezek rendre meg lesznek énekelve.

trey @ gépház

Dehogy! Vegyük például az

  • ukránok mindjárt győznek
  • leszállunk mindjárt a Holdra
  • nem jól fizet a PMÁP
  • tanárok tüntetnek
  • szankciók működnek
  • <random kormányellenes szólamok>
  • 70%-os inflció
  • stb.

Igazságaitokat is :D

trey @ gépház

Ne mar, hetek ota varom, hogy legyen valami EV flame, ez tok jo! :-)

Mindjart bele is szolok, csak meg vegigolvasom, hogy... hulye vagyok, ehhez nem kell tudni semmit a temarol, az az amatoroknek valo. Az egyeduli amit el kell dontenem, hogy mit akarok mondani, es higy csavarjam a tenyeket ugy, hogy azok alatamasszak a dolgot.

Szoval... Szerintem ez a dolog pont az EV elotoreset jelzi, mert egy ekkora volumenu adasvetel rengeteg elektromos autot tol a hasznaltpiacra, ahonnan a kispenzuek is meg tudjak venni, vagyis ez egy gyikemberes hatterhatalmas osszeeskuves, hogy 20 ezer atlagembert beetessenek, akik pszichologiai okokbol (olcson vettem, ezt hasznalom ha beledoglok is, es mindenkinek ajnarozom, kulonben kinevetnek  hogy mit vettem) sokkal meggyozobben fogjak reklamozni az EV josagat mint barmilyen FB reklamkampany.

Ennyi, megfejtettem nektek, szivesen. Na, most mar elolvashatom, hogy mirol szol ez a topic...

Azért vagyunk a változás ellen, mert nem hagytok választási lehetőséget. Talán nem ész nélkül, fenyegetésekkel és tarthatatlan határidők lebegtetésével kéne csinálni. Kisebb lenne az ellenállás.

A változásnak pedig természetesnek kellene lennie és nem mindenféle állami ösztönzők általi mesterségesnek.

trey @ gépház

ROTFL mondod ezt Magyarországon az EUban. Ahol nemrég még üzemanyag ársapka volt a német gazdák meg a dízel támogatások eltörlése miatt (is) tüntetnek. A rezsicsökkentésről nem is beszélve ahol súlyos pénzek mennek/mentek a földgáz felhasználás támogatására... Még azért ilyen is van ám: https://ifka.hu/hu/article/1064

Nem is értem milyen természetes dologról beszélsz...

A tarthatatlan határidőkről meg annyit, hogy a 90es évek elejétől kb kiszámítható módon fejlődnek a kibocsátási normák.

A vállalatoknak mi érdekük lenne drágább de kevésbé szennyező technológiákat használni? Az ólmozott benzint is visszakívánod? Természetesen szűnt meg? https://index.hu/techtud/2022/03/13/olmozott-benzin-alacsony-intelligencia-autozas-robbanomotor-szociologia-epidemiologia/

Ez a természetes? https://24.hu/tudomany/2019/04/22/benzin-mereg-olom-kornyezetszennyezes/

Londoni LEZ/ULEZ tanulmány? Semmit nem csináltak csak nem engednek be bizonyos kibocsátási normáknak nem megfelelő autókat. Kimutatható a hatás több éves idősoron vizsgálva. NOX hatásai bizonyítottak. Mi kell még?

És ez 0 klímapara, sima egészségügyi kérdés.

Amúgy ebben a szálban a támogatások voltak a téma ;)

A KSH sem hazudik annál profibbak ;-) (Nyíltan kozmetikázzák az adatokat)

A londoni hivatal kért peer review-t tőle: https://www.imperial.ac.uk/people/g.fuller

És nagyon más tészta összeszedni a nyilvános mért adatokat (mind az egészségügyi nyilvántartást, mind a levegőminőség méréseket) mint olyan bonyolult közgazdasági (nem egzakt) dolgot meghatározni mint az infláció pl.

Azért sem értelek, mert pont azt csinálták amit szoktál említeni: kitiltották a bontószökevényeket körzetekből.

Erre a mérőhálózat adatai mutatták a hatást... (azt szerintem előre ők sem tudták pontosan ez mennyit jelent)

Hagyjad már ezeket a peer review-öket, mintha Karácsony a CEU-tól kérne :D

A nyilvános adatokat ki biztosította?

Te tényleg nem hallottál még lobby-król? Politikai haszonszerzésből tolt zöld propagandáról?

Én nem állítom, hogy nem igazak az állításaik, azt firtatom, hogy te miért hiszed el vakon.

trey @ gépház

Azért mert ez nekik is macera. (igaz bevételi forrás is) Sokkal könyebb egy városverzetésnek  hagyni az egészet a francba. (lásd budapesti dugódíj)

A nyilvános adatokat nem ők biztosították és nem egy forrásból vannak. Utólag ezeket módosítani nehéz. (sok évre visszatekintő tanulmány - beleértve a bevezetés előtti éveket is)

Ilyen esetben a tanulmányban kell "okosan" értelmezni azokat az adatokat hogy lobbistáknak kedvező eredmény jöjjön ki, de ez itt eléggé egyértelmű.

 

A "zöld propaganda" általában az ellenpropaganda definíciója. Rengeteg példát lehet, hozni hogyan nyomták el az egészséges életkörülményekhez való hozzáférést és a környezetvédelmet - lásd az ólmozott benzin sztorit. Az ellenpropaganda oldalán sokszoros pénz van. (hiszen a jelenlegi rendszer fő haszonélvezői)

Tehát, akkor semmi konkrét. A sok éves tanulmányokkal kérlek hagyj. Sok éves tanulmányok vannak mindenre és az ellenkezőjére is. Olyanra is volt példa, hogy nagynevű szakértő tanulmányáról kiderült, hogy hamis, az egész egy lózung.

Majd hosszútávon kiderül, hogy minek milyen hatása lesz.

trey @ gépház

Ez full konkrét. Ha el sem olvasod a tanulmányt csak az adatokat nézed akkor nyilvánvaló az összefüggés. Azért mert vannak extrém példák tanulmányok hamisítására attól még nem az összes hazugság ;-)

Ráadásul amit vizsgál más szakterületek más megközelítésből is kimutatták. (pl NOx és a tüdőbetegségek - nem most hanem már 50 éve is...)

Inkáb a szponzorációról van szó. Aki hirdet és fizet nekik, arról csak óvatosan lehet rosszat írni, különben nem dől a lé. Miről írjanak, hát semmi érdekes nem tőrténik a benzintemetőknél, az ezredik bőrt húzzák le ugyanarról. A kamu környezetvédelmükről és veszteséges ev részlegeikről is úgy írnak, mintha az a tesláé lenne :D

Ugyanez az amcsi politikusoknál is látható. Miközben megy a rizsa az ev támogatásáról, mégis beszólogatnak a legynagyobb amcsi ev gyártónak, mert tőlük nem kapnak lobbi pénzeket, ellenben a dealership maffiától, akik létét sok államban törvény szavatolja a sok politikusba tolt pénzzért cserében már.

Úgy gondolod, hogy akik beleöltek 100 milliárdokat az EV-be, már nincs pár 10 milliójuk egy kis hype-ra? Vagy ők oly szűzies kisfiuk, hogy nem tudják mit kell csinálni? (csak az autónkénti 7500 $ tudták kilobbizni, meg az átállási határidőket, aztán elfogyott az erejük. ). Megint csak azt tudom mondani: na ne már !

"mert tőlük nem kapnak lobbi pénzeket,"   LOL

Kevered a dolgokat. Az ev-t is gyártogató, de eladni nem annyira akaró olajos balfasz cégek kenik rendesen a politikusokat, csak nem azért, hogy haladjon az ev-re váltás. A médiát is kenik rendesen, hogy írják a cuki füstölős életélmény cikkeiket.

Minden baromságot összehordanak a teslák kapcsán, aminek se füle se farka, csak mert ők nem fizetnek kenőpénzt. A többi ev-ről nem nagyon hallani a szenszációs apokalipszis híreket, hanem csak az olajfüst árnyékából megy a mese, hogy jaj ha már ev, akkor a régi jó gyártók mekkora királyok. Bár fw frissítéshez be kell vinni az autót a szervibe, mert lefagy a gyenge 12v-os akku miatt meg hasonlók :D

Szerkesztve: 2024. 01. 13., szo – 20:33

https://www.hertz.com/us/en/vehicles/tesla/faq/your-first-drive

- ugyanúgy feltöltve kell visszaadni, mint a benzines kocsit (szerintem ez okozza a legtöbb problémát)

- idegen városban töltőt keresni kb. senkinek nincs kedve -> erre vmi megoldást kellett volna nyújtani

- csak akkor kezdték visszafogni a teljesítményt, amikor már tömegével törték meg a Teslákat a gyakorlatlan sofőrök (virágnyelven ezt írják).

- ugyanazon az áron nagyobb benzines autót lehet bérelni (San Francisco repteret néztem). Ráadásul ezen az áron csak a "Standard Range" -es Teslák vannak, amikre hatványozottan igaz, hogy szenvedni kell a töltéssel.

Ez így egy rossz termék (a Hertz EV autóbérlés), nem csoda, hogy megbukott. Ilyen feltételekkel én is benzinest választanék, pedig szeretem az EV-ket.

 

Példa jó EV bérlésre (illetve ez inkább carshare): Mywheels.nl 

- olcsóbb volt az elektromos autó mint a benzines

- a felvételi / leadási hely környékén volt töltő (már ahol mi használtuk), amihez könnyen oda lehetett állni. De ha épp foglalt volt a töltő, csak jelezni kellett az appban, és ott lehetett hagyni, nem kellett küzdeni vele.

Vagy mint Mark Watney a Marsi-ban cipelni a napelemeket, nappal kinyitogatni és aludni töltés közben, éjszaka meg autózni..

Amúgy nem jó ötlet, én is autóztam arrafelé, nappal a Death Valley-ben közel 50 fok volt, mi azon is drukkoltunk, hogy a klíma ne adja meg magát, mert akkor 5 perc alatt elpárolgunk. 

Erre szokás piackutatást végezni.

Az biztos, hogy valaki, valamit nagyon elkúrt. Bevásároltak, mert milyen jó lesz, aztán az emberek nem ezeket az autókat bérelték. Itt valaki vagy nem végezte a dolgát, vagy rosszul csinált valamit.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Annyit azért át kell gondolni, hogy számukra ismeretlen területre tévedtek. Az EVk kapcsán a legnagyobb hiba amit el szokták követni az az, hogy "benzineseként" kezelik.

Ez meglátszik a termék ajánlatban, meglátszik abban, hogy feltételezték a felhasználók értenek hozzá és arra meg végképp nem számíthatnak, hogy politikailag is támadják az EVket.

Az Uber bérlés rész (már) remekül működik az elektromosokkal (Teslakkal).

Azt ne felejtsétek, hogy a Hertz csődközeli helyzetben volt amikor ezt meglépte. (2020/2021 - COVID-19) Húzni kellett egy "nagy és bátor lépést", hogy a piac elhiggye a feltámadásukat - abban az időben a Tesla szárnyra kapott - felületek rá.

Az, hogy nem dobják el teljesen a programot mutatja, hogy nem volt teljesen sikertelen. (Meg az is, hogy nem mentek csődbe)

Olvasnivaló: https://cleantechnica.com/2023/12/30/hertz-not-enough-teslas-are-getting-rented/

Ha ezzel elkerülték a csődöt akkor bármennyire is képtelenek voltak kivitelezni nem volt ez rossz döntés. Ez akkor bukás, ha csődbe mennek és ma már nincs Hertz. Vagy esetleg akkor ha teljesen leállítják a programot.

Az bebizonyosodott, hogy előtte sem véletlenül voltak a csőd szélén...

Kicsit továbbgondolva, rá kellett jönnöm, tévedtem. Van ez a trey által üzemeltetett HUP.hu, ami "tele van EV-t fikázó" topikokkal. Ezt érezte politikai támadásnak a Hertz, és ezért inkább eladott 20eTeslát.

Mi köze van a támogatásnak a Hertz problémájához???

Itt arra gondoltam, hogy akkora FUD megy az EVk ellen, hogy adott politikai táborban nullázz(t)a a minimális nyitottságot az EV technika felé ami közvetlen hatással lehet a bérlési kedvre. (még alacsonyabbra viszi)

Egyszerűen:

Jó republikánus nem bérel woke EVt ;-)

Mondjuk egy ilyen karácsonyi üzenet? https://cleantechnica.com/2023/12/27/trumps-recent-tirade-lands-again-on-ev-supporters-rot-in-hell/

(Nem ez volt az első ilyen, ez csak a tetőpont a szeretet ünnepén...)

Én nagyon nem szeretem a támogatásokat úgy általában, de el tudom fogadni ha látok benne rációt. Ehhez pedig valamiféle megtérülés kell kapcsolódjon...

+1

Az, hogy benzinkutat nem tud üzemeltetni a telephelyén egy bérautó flottakezelő, az rendben van.

De az, hogy töltőinfrastruktúrát nem épit ki, ha elektromos autókat ad bérbe, az vicc kategória.

Elszámolás sem lehet ok, mert mig a benzinesből nehezen kiolvasható, hogy pontosan hány liter hiányzik teletankhoz, elektromosnál ez triviális.

Nemrég béreltünk autót egy nem is annyira kicsi helyen (Európa). Mondtuk, hogy éjjel 11 körül hozzuk vissza, mi a teendő. Pasi közölte, hogy semmi gond, hagyjuk a parkolóban, kulcsot dobjuk be a postaládába (nincs ott senki), de előtte még tankoljuk meg.

Kérdeztük hol, válasz (kicsit hülyén nézve ránk): pld. a szemben lévő benzinkúton, vagy a városban lévő akármelyik (10+) másikon.

Elmentünk autókázni 600+ km-t, majd visszaértünk éjjel. Végigjártuk 40 km-es körzetben az összes benzinkutat, mindegyik bezárt legkésőbb 10-kor. Anyád. :D

- ugyanúgy feltöltve kell visszaadni, mint a benzines kocsit (szerintem ez okozza a legtöbb problémát)

Ezzel minek szivatjak a berlot? Miurtan visszaadom, ott fogja varni a kovetkezo berlot a telephelyen, nem egyszerubb ott tolteni? A felhasznalt aramot siman fel lehet szamolni plusz koltsegkent, vagy barmi. Siman eleg lenne az, ha nem csutkara meritve adjak le.

A ceg fizeti. Allami tamogatas mar van valamilyen, de az inkabb arra vonatkozik, hogy az EV toltesre hasznalt energiat nem szamoljak bele az iroda fenntartasahoz szukseges energiaba, igy zold besorolasu maradhat. Tehat nem feltetlen tamogatas, hanem nem buntetik EV toltos irodahazakat az extra energiaigeny miatt.

Na de nincs mind a 100 auto egyszerre ott, es nem is kell egyszerre toltodnie mindegyiknek, lehet automatikusan, egyszerre max 5-ot valtogatva, vagy barmi. Ha autokolcsonzot nyit valaki, akkor nem varhatja el, hogy a kornyek toltoinfrastrukturaja ellassa az o flottajat, ez benne van a pakliban az elektromosnal.

Kiszamlazzak majd szepen a berlonek a telephelyi toltest, de legalabb nem szopatjak azzal, hogy neki kell 100%-ra tolteni.

Tehat pl videkrol visszamesz telephelyre leadni autot, mert indul a repulo. Aztan meg tolts idot toltessel elegge abszurd. Raadasul, ha nincs sajat toltojuk, akkor keresgess is. Ez igy ebben a formaban alkalmatlan kolcsonzesre es en sem vennem igenybe, mint ahogy mar irtam. Oldjak meg telephelyi toltest. Ha nem tudjak, akkor kar is volt belekezdeni ebbe az EV temaba.

Nem ez a probléma, hanem az, hogy nem tudnak minden telephelyre korlátlan villamosigényt kielégíteni. Vagy ha igen, kurva drágán.

V.ö.: saját üzemanyagtöltő állomás üzemeltetése, amit heti egyszer a tartálykocsi telehord üzemanyaggal.

trey @ gépház

Ez igy van. Akinek nincs otthon vagy cegnel konnektor amibe be tudja dugni toltot, annak extraszopas ICE-hoz kepest. Raadasul hosszabb utakra, akiknek nincs supercharger hozzaferese, az szopni fog. De ez nem az EV hibaja. Ez siman allami tamogatasbol epult, nem piaci alapu epitkezes rakfeneje, de ettol meg nincs kisegitve tulaj, akinek igert a Merci, Audi, VW, stb fut-fat sajat halozat nelkul.

Ha olyan EV-t arusitanak, amihez nem biztositanak toltot, pl Nemet, Francia, Kinai gyarak, akkor a gyarake. Az allami/eus penzt bezzeg eltettek epitesre, karbantartasra. Aztan kb pont addig mukodott az egesz, amig megepitettek es elso karbantartasi munkara szukseg lett volna. Raadasul meg sajat ugyfeleiknek is elo kell fizetni ezekre, hogy olcson tudjanak tolteni. Tiszta szegyen, amit muvelnek.

Pedig ez lenne minimum mielott elkezdik gyartani szarjaikat, hogy biztositsak, hogy hasznalni is lehessen oket :D

Érthető... Hány kuncsaftnak van ideje egy bérelt autó töltésére várni mikor ő csak be szeretne ülni és elvégezni a dolgát?

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Márpedig aki rendszeresen kölcsönöz autót, az tudja, hogy a legtöbb esetben tele tankkal kell visszavinni. Aki nem úgy viszi vissza, az pótdíjat fizet.

Tudod, mint a videótékákban. Visszatekerve kellett a VHS kazettát visszavinni, különben jött a visszatekerési díj. 😆

trey @ gépház

Márpedig aki rendszeresen kölcsönöz autót, az tudja, hogy a legtöbb esetben tele tankkal kell visszavinni.

Hát, ha megnézel bármilyen EV bérelhető flottát vagy carsharing megoldást, ott nem kell töltve visszaadni, jó példa erre a GreenGo és a MolLimo is; vagy például autóház esetén: https://www.ivanics.hu/hyundai-kona-electric-berles

Amikor két éve béreltem plug-in hibridet pár napra csereautónak, ott se kellett az akkut feltöltve visszaadni az autót. Értelmesen is hozzá lehet állni, mert lehet balfasz a cég, mint a Hertz.

Valószínűleg az EV-ket kiszolgáló fostalicska infrára vezethető vissza.

Nem, ez valószínűleg arra vezethető vissza, hogy balfaszok. Egyrészt azért, mert nem gondolkodnak, másrészt azért, hogy ha már nem gondolkodnak, akkor próbálják ki egy 20-50 autóval a dolgot, hogy tud-e működni az, amit nem gondoltak át teljesen. De nem, a hülyeség szorgalommal párosult.

Ivancsi.hu (mi a faszom ez bazmeg :) vs. Hertz :D :D :D

Ez egy valós példa volt csak, hogy nem kérik vissza feltöltve. Ahogy a többi EV-t kölcsönző cég se, se a GreenGo, se a MolLimo, satöbbi. A Hertz-nél balfaszok voltak. Ennyi a történet.

De nézzük a legnagyobb konkurenciát - Sixt, mit ír: "You may purchase the full tank of fuel/battery charge at the time of reservation or at the time of rental. The price quoted at reservation or rental will lock in your fuel/battery charging price at a competitive price with local fuel/recharging stations. If you purchase the tank/battery charge upfront, do not refuel/recharge (however, you must ensure the vehicle is returned with at least a 20% charge). No refunds will be given for unused fuel/battery."

Meglepődött villámnyúl.

Biztosan a világ legnagyobb repterein üzemelő autókölcsönző az ugyanaz, mint az Invacsi (vagy akármi) faszom lerobbant telephelyéről heti egy alkalommal brahiból elvitt villanyautó. :D

Ahogy a Sixt esetén is, ami szintén a világ legnagyobb repterein üzemelő autókölcsönző, igen, rájöttek, hogy az ügyfél seggét ki kell nyalni, ha verseny van a piacon. A Hertz-nél nem jöttek rá arra az egyszerű összefüggésre, hogy az ügyfél elmegy máshova, mondjuk a szomszéd boxban a Sixt-hez autót bérelni, ha szopatják. Érdekes módon a Sixt nem is volt csőd szélén pedig van náluk is bőven bérelhető EV. Véletlen egybeesés lenne tán?

Nem tudom hogy mit az a Hertz (vagy bármelyik másik kölcsönző) applikációja de azt tudom hogy egy villanyautóhoz nem elég egy hitelkártya. Faszom applikáció(k) kell(enek). Kicsike esze van a bérbeadó cégnek akkor mint "integrátor" lép fel hogy a villanyautót kb bárhol lehessen tölteni - mint ahogy benzinkút is van bárhol.

Az üffél valszeg azért választja inkább a benzinest mert azzal tudja h nincs szopodáré, beáll bármelyik kútra és 5p alatt megtölti. 
Nincs "kedve" villanyossal "újat tanulni / szopkodni".

Nekem legalábbis nem lenne.

Ha a kölcsönző azzal kezdi h - nézd, itt az app, ezzel bárhol tölthetsz jó áron - akkor már egy fontos majré pontot megoldott.

Gábriel Ákos

[...]

A fenti problémákon túl valószínűleg azért az sem segített, hogy a téma kapcsán olvasott közösségi média bejegyzésekben elég vegyes kép alakult ki a felhasználókban a Hertz villanyautós szolgáltatásáról. Mint ilyenkor mindig, most is érdemes aláhúzni, hogy ez nem valami reprezentatív minta, a fórumokon véleményt megosztók között minden termék és szolgáltatás kapcsán túlsúlyban vannak azok, akiknek valami problémájuk, negatív tapasztalatuk volt.

Ezzel együtt sok helyen olvastunk olyan történeteket, amelyek kapcsán úgy tűnik, talán a Hertz, vagy az autógyártók is tehettek volna többet a helyzet javításáért.

Többen számoltak be arról, hogy a lefoglalt autót közel 100 százalékra töltöttnek ígérték, ám az idegen városba megérkezve, a reptér parkolójában 50 százalékra töltött kocsit találtak. Ezután töltőt kellett keresniük az ismeretlen környéken, miközben sokan azt sem tudták, hogy sok típus navigációs rendszere ezt magától megoldja, betervezi a töltést az úti célhoz vezető úton. De visszatérő elem volt az is, hogy nagyon magas töltési költséget számoltak fel, ha nem legalább 80 százalékkal vitte vissza az autót. (Ez egyébként benzineseknél is pont így van, nem éri meg a kölcsönzővel tankoltatni, hisz az alkalmazottjuk idejét is kifizetjük).

[...]

Link: https://villanyautosok.hu/2024/01/12/harmadaval-csokkenti-villanyautona…

Tehát, ahogy mondtam. Azért kell visszavinni 100%-ra töltötten, mert a töltés a Hertz-nek időbe és pénzbe kerül. Ezt pedig kiszámlázza, ha nem úgy viszed vissza.

Nézzük a kölcsönzést. Kikölcsönzök egy villanyautót, mielőtt viszem vissza, akár egy-két órát arra szánok, hogy 100%-ra töltsem (igen, igen ... minél jobban haladunk a 100% felé a töltéssel, az annál lassabb ....)? Ezzel szemben egy tankolás 5 perc? Ráadásul, reptérre visszafele menet keressek a repülőtérhez közel töltőt? Biztos nem lesz fullon az összes, mert mindenki ott akarja a kölcsönautót visszatölteni. :D A villanyautó töltögetése a kölcsönzési időből (ami kurván nem olcsó) jön le. Ezeket ki akarja magának nyűgnek? :D

Az egész egy vicc.

trey @ gépház

Az egész egy vicc.

Jah, a Hertz egy vicc. Lefoglalsz egy teli tank autót és kapsz féltankosat? Hát tényleg kurva anyját az autónak, nem? :D

Ezeket ki akarja magának nyűgnek? :D

Ezért mennek legközelebb más kölcsönzőhöz. Nem véletlen, hogy a Hertz majdnem csődbe ment három éve...

Hát tényleg kurva anyját az autónak, nem? :D

Nem. Kurva anyját a technológiának (kb. félkész), kurva anyját az infrának (kb. félkész) és kurva anyját a hazudozó EV-gyártóknak.

Gondolom, a Hertz úgy kötött szerződést, hogy Musk cége a hatótávokat kétszeres szorzóval ígérte, a töltési időt felének, az akkuélettartamot 3-szorosnak, a költségeket pedig töredékének (sose kell szervizelni) hazudta, ahogy szokta és amit már számtalan oknyomozó riport leplezett le, de ezeket az EV-buzik mindig figyelmen kívül hagyják.

Ismerem az ilyen üzleteket. Az eladó a nagy üzlet reményében szeret olyan ígéretek tenni, hogy a fent említett számok lehet, hogy nem lesznek meg azonnal, de istenbizony' évközbeni fejlesztésekkel meg mit tudom mikkel meglesznek.

Nem lettek a számok meggyőzőek.  

trey @ gépház

lófaszt mama... a hertz volt akkora balfasz, hogy odaadta őket az ubernek fix díjért, azok meg éjjel nappal hajtják őket. Sokkal többet mennek az ev autóik, mint a benzinesek és így a sokkal több használattól jobban kopnak és persze arányosan több balesetben is vesznek részt. Az uber marha jól járt ezzel, a herzt meg nem, mert hülye volt :D

Nem lettek a számok meggyőzőek.

Úgy érted, a kitalált számaid nem lettek meggyőzőek? :D

(sose kell szervizelni)

Ha megtörik a kocsit az ügyfelek, akkor kell szervizelni, ami pénzbe kerül. És ahogy írva volt, a fő forrása a szervizigénynek az volt, hogy a bérlők megtörték a kocsikat.

Nem. Kurva anyját a technológiának (kb. félkész), kurva anyját az infrának (kb. félkész) és kurva anyját a hazudozó EV-gyártóknak.

Más kölcsönzőknél - például Sixt - miért tud mégis működni? Egyszerűen annyi a különbség a Hertz és a Sixt között szolgáltatási színvonalban, mint mondjuk egy Coop és egy Lidl között.

Ne magyarázd a bizonyítványt, ami megbukott :D Itt volt egy éles teszt, ami lehetett volna sikersztori is, de eddig inkább negatív PR, mint pozitív.

Sehol nem vagyunk még az EV-k elterjedésében, az early adapter / tech. buzi szintnél vagyunk és most látszik, hogy problémás az egész. A nagyobb baj az, hogy senkinek sincs válasza a problémákra, azon kívül, hogy "tarts mellette egy ICE autót" ... :D

trey @ gépház

Te is csak a címet olvasod el... :D

Kezdjük: EV != Tesla.

Ez le is van írva: "it’s phasing out Tesla electric rental cars from its fleets because of reduced resale costs"; "Sixt says that it still plans to electrify 90% of its fleet by the end of the decade, but at least for the foreseeable future, it probably won’t include new Tesla vehicles."

A fő probléma nem az EV, hanem a Tesla és az, hogy az ügyfelek megtörik a Teslát.

Ha megtörik a kocsit az ügyfelek, akkor kell szervizelni, ami pénzbe kerül.

 

En ezért vagyok különösen merges a Teslara, ami miatt ezt a szart meghonositottak az autogyartok koreben.

Konkretan nincs konkret tipus (pl model S, vagy model 3), mert random, egy heten belul akar tobbszor is, hozzanyulnak a kocsihoz.

Megtehetik, mert sok a darabszam es keves a model(cyber-s3xy)

Viszont igy nem egy model 3 birtokosa vagy, hanem egy model 3 2021.34b (2021. 34. heten beluli b verzio).

 

Ebbol a folyamatos public beta test-bol egyetlen egy dolog következik:

Nincs potalkatresz, mert csak a Tesla tud adni, ha van neki meg belole (retoolingrol ne is almodjunk).

Konkretan megcsinaltak a luxusautok limitalt darabszamat egy valoban tomeggyartott evi felmillios darabszamra eladott modellre.

 

Es akkor olyat olvasol, hogy megkoccan elol, komolyabb szerkezeti elem nem is karosul es a biztosito inkabb gazdasagi totalkarra leirja.

 

A legkirivobb esett az volt amikor parkolas kozben sikerült az emberunknek eloadni egy gazdasagi totalkart.

 

A tobbi autogyarto oromkodve koveti a Teslat ebbe a throw away sociatybe: egy auto *tervezesi* eletciklusa lerovidult 18-24 honapra (a korabbi 5 evrol).

Az eddig se ugy volt hogy a maradek 3-3.5evben sorozni meg sakkozni jartak be... Valahol ebbe a szoftveriparbol atemelt publikus beta tesztnek le kell csapodnia...

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

A legkirivobb esett az volt amikor parkolas kozben sikerült az emberunknek eloadni egy gazdasagi totalkart.

Lassan megy ez a többieknek is, parkolóban sporttárs lehúzta ~1 éves céges (Mazda 6, nyilván semmi hű de extra kocsi, de azért nem teljesen olcsójános kategória) járgány elejét. Lófasz sérülés, semmi nem tört, semmi nem mozdult, lökhárítót és az egyik lámpaburát festékezte össze, le kellett fényezni, meg a lámpát kicserélték (ha nem gari/casco, simán kipolírozzák valahol). A kocsi árának oly ~13%-a volt a számla vége. Kicsit még szarabbra veszi emberünk az ívet, és mondjuk a sárhányó lemezt meg a motorháztető sarkát is meghajtja, akkor már közelítünk is ahhoz a GTKhoz.

Egyrészt ne idézd meg Hevit, másrészt nem hiszem, hogy ez user sajátosság volna. Az nem normális, hogy sok milliós eszközön egy minimális javítás az eszköz több mint 10%-ba kerüljön. Ebben a konkrét esetben a tragédián sokat dobott, hogy a lámpát kicserélték, ami ugye iszonyat drága, mivel ugye állítgatja magát menet közben. Miközben ha nem ennyire elcseszett tervezés mellett maximum a lámpaburát kellett volna cserélni, mert egyébként semmi baja nem volt annak a lámpának. De ha ezt leszámítom, akkor is ott van, hogy egy lökhárító festése is egy szemmel látható elem a listában.

Annyi kiegészítés, hogy a kölcsönzők 20 - 80% között szeretik járatni az akksit, mert akkor bírja a legtovább. Tehát valójában azt akarják, hogy ~80%-on vidd vissza. Sőt, vannak olyan töltők a Hertz szerint (lásd amit linkeltem), ahol extrát kell fizetni, ha rajtahagyod a kocsit úgy, hogy elérte a 80%-ot.
 

Annyi kiegészítés, hogy a kölcsönzők 20 - 80% között szeretik járatni az akksit, mert akkor bírja a legtovább. Tehát valójában azt akarják, hogy ~80%-on vidd vissza.

Mi értelme, ha maga az autó is így tartja a töltöttséget, sose meríti le fizikailag teljesen és sose tölti fel fizikailag teljesen? :)

Sőt, vannak olyan töltők a Hertz szerint (lásd amit linkeltem), ahol extrát kell fizetni, ha rajtahagyod a kocsit úgy, hogy elérte a 80%-ot.

Ez leginkább azért van, mert valamekkora töltöttség felett az autó átvált a gyors töltésről lassú töltésre és foglalod a töltőt feleslegesen.

Tavaly az e-Berlingóval voltam Ellmauban (kicsit van csak messzebb mint Salzburg), aztán Primostenben (Sibeniken túl) és év végén még Zakopaneban.

Városi esernyő jah... :-)

Szerk: keletre tavaly előtt voltam Vehécben (Vechec - Kassán túl). 

...és te is úgy utaztál, mint az átlag i3-as os csodapók az M5-ön nyáron (nagyon kevés kivétel ami nem így megy és tisztán elektromos)? Kamion szélárnyékban, lehúzott ablakkal, hogy a klíma se fogyasszon?
Másrészt meg hogy nem azzal, hogy kerülök itt-ott 20-40-60 km-t és tartok egy 3/4 órás "pihenőt" mert "jól esik"? Mint a Totalcaros szerencsétlenek, akik elmentek dél horvátországva, hogy bírja az e-autó :D

Nem én 115 tempomat-al mentem mindenhova. (Ausztriában voltak 120-125ös szakaszok is). A Berlingónak nagy a légellenállása :)

Ausztriába 6 személlyel mentem, Primostenbe is 6 személy plusz full kempingfelszerelés, 530L tetőbox (Hapro Traxer 8.6), hátul bicikliszállító SUP szállítóvá átalakítva és rajta 2db bazi nagy SUP.

Ha kamiont kell előzni felgyorsulok 130-ra is ;-) (de aztán nincs tovább mert annyit bír max óra szerint 137km/ó)

Ausztriában semmi kerülő és semmi szívás nem volt. (kivéve, hogy egy helyen eltévedtem és lett egy 15km plusz kanyarom - nem jó pályára hajtottam fel) Horvátoknál ott volt szívás a hazaúton IONITY töltőn mert le kellett jönni a pályáról kb 5km-t és fizetőkapu oda-vissza + ott volt sor is. (de a pálya meg be volt állva mint a szög később meg egész Zágrábot meg kellett kerülnöm nyugatról mert annyira elsett a pálya a fizetőkapus dugó és egy baleset miatt) - az durva nap volt mert a meki is elesett Vukova Gorica-nal annyian voltak)

Töltögetés miatt meg kellett állni folyamatosan

Nem teljesen erre, de ilyen válaszra számítottam. De ez még így is jobb, mint az itthoni átlag, ám sokkal rosszabb mint a hagyományos autó. (Ismerős Toyota priusának a 29 km/h-s átlagsebességén konkrétan zokogtam).

Ausztriában "igazi távolságra" nem voltam 15+ éve, így arról nem tudok nyilatkozni, a horvát oldalról igen. (Elektromossal nem mernék neki indulni, csak ha SOKAT fizetnének érte.) Az idei nyáron az út:
- Varazdin-ban (Letenye) megtankoltam, megtehető táv: 950 km.
- Dobra -nál (Zágráb után 80 km) megállni mert isteni a krémes ott meg hát egészségügyi pihenő is kell
- Ston-nál megállni kagylót enni
- Korculaban megállni bevásárolni és tankolni.
Ekkor még kb 200-250 km megtehető, összes utazási idő 8 óra autózás, plusz 1 óra pihenő idő (jellemzően kajálással töltve).

Ugyanezt az utat a Totalcarosok (Nissan leaf-al) nem tették meg, hanem megálltak Splitnél - mert ott van egy komp, ami átvisz a szigetre (3 óra utazás, ám spóroltak kb 150 km vezetési távot úgy, hogy jó eséllyel nincs töltés lehetőség arra, amerre dízellel simán mehetek). Ők a töltéssel és a komppal utaztak 13 órát + vártak a kompra 2,5 további órát (a határtól számolva, tapolcától nézve további 2 óra út), azaz összesen az indulástól - a szigetre érkezésig 15,5 (17,5) órát. Ugyanez nem elektromossal 9 (+ 2 óra BP-Letenye)
Anyagi oldalt nézve kicsit olcsóbb a nem EV - de kb 10% eltérés a teljes útiköltséget tekintve, mert a 150 km többlet út (pálya matrica, de rövidebb komp) kb 8000 ft, nekik nekik akkor 22-23000 Ft-ba került a komp.

Nekem az utazási költség eltérés nem nagy nyereség, de ez a 6 óra utazási idő eltérés továbbra sem az elfogadható kompromisszum az autózás terén. 

Nem teljesen erre, de ilyen válaszra számítottam. De ez még így is jobb, mint az itthoni átlag, ám sokkal rosszabb mint a hagyományos autó. (Ismerős Toyota priusának a 29 km/h-s átlagsebességén konkrétan zokogtam).

Annyit hagy tegyek hozzá, hogy ez sokszor a sofőrtől függ, és nem elektromos vagy hagyományos kérdés.

Amikor pl. dízel egyterűm volt, tipikusan 110km/h sebességgel mentem Magyarországon belül az autópályákon. Semmi hatótáv para nem játszott szerepet (vegyes üzemben 1300km-enként tankoltam, csak országút és autópálya esetén 1500km-enként), viszont ahogy nss esetében is, nekem is a nagy légellenállás sokat számított. A 110-es 3,8l/100-ról felment 130-as tempónál kb. 6l/100-ra a fogyasztás + erős szélzaj. Menetidőben meg nincs jelentős eltérés a 110-es és a 130-as pályázás között. Azért, hogy 5 perccel hamarabb érjek le a Balatonhoz, nem fogom a szelet hallgatni a rádió helyett és dupla annyit tankolni.

A 29 km/h átlagsebesség vegyes üzemben szerintem teljesen normális. Országúton persze nem :-D
Vegyes üzemben nekem is huszonakármennyi körül szokott lenni a benzines autómmal. Talán még alacsonyabb is. Nem azért, mert direkt lassan megyek (a sebességhatáron szoktam városban is és országúton is autózni), hanem sokszor van, főleg városban, hogy a forgalom tempója lassú.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

A Leaf városi autó korlátozottan alkalmas nagy távok megtételére mert nincs aktív akku hőmenedzsment.

Én csak Primostenbe mentem ami oda kb 11 óra vissza 13 óra volt. Ez Google maps szerint 6:40 tőlünk benzinessel. Ha megállunk 1:20ra (kb ez reális) akkor 8 óra benzinessel. +3 óra plusz volt az elektromos.

Úgy indultam, hogy odaérjünk a legkorábbi időpontra ahogy a kemping fogadni tud. Odaértünk 😀 (délután egyre)

Az én e-Berlingóm is határeset hosszú utakra (280km WLTP) de ez kb az EVk minimuma amivel azért ki lehet mozdulni.

Ami engem lassított az, hogy 100kW-al tudnék tölteni de több megállónál is csak 50es oszlopok voltak. Most, hogy lett Sormáson meg Gospicban is IONITY az ABRP szerint a 11 óra lerövidül 9 óra 42 percre.

Szóval Velencei tó Primosten: (zárójelben a töltések száma) ABRP mostani (január végi) időjárással számolt.

Google maps+1:20 pihenő 08:00
e-Berlingo Valós út 2023 (5) 11:00
e-Berlingo ABRP 2024 (5) 09:42
Tesla Model 3 SR ABRP (3) 07:31
Tesla Model 3 LR ABRP (2) 06:55

WLTP hatótávok:

e-Berlingo 280 km
Tesla Model 3 SR 513 km
Tesla Model 3 LR 629 km

500+km WLTP hatótávú autóval már jelentéktelen az időbeni különbség egy horvát útnál a benzineshez képest.

Márpedig aki rendszeresen kölcsönöz autót, az tudja, hogy a legtöbb esetben tele tankkal kell visszavinni. 

Ja, ha véletlenül 300+ km-t kell megtenni, akkor nem kell tölteni? Nem csak akkor töltsük ám mikor vissza kell adni.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Lehet olcsón használt bevásárlós kocsit újítani az asszonynak? Mennyiér adják őket?

Környékemen több mint 400 db. Teslát árulnak. Nagy részük 5-7 éves, átlag ár 30 ezer euró. Kell a francnak. Ezért a pénzért kettő darab Octaviát vesz az ember, ugyanabból az évjáratból, ami még sokáig autó marad.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Ez igencsak Hertz specifikus probléma, nem EV specifikus, tipikus PEBKAC, mondanánk, ha IT cég lenne. :D

Vettek kurva drágán egy csomó Teslát, amit a bérlők tipikusan megtörtek és a bérlési folyamataikat nem igazították hozzá az EV működéshez, például milyen faszság már a kocsit teletöltve visszaadni? :D

Benzinest sem muszáj, leadhatod üres tankkal is, majd a cég megtankolja és kiszámlázza neked dupla áron: benzin + munkadíj. Utóbbi kb. ugyan annyi mint a beletankolt benzin értéke. Nem is értesítenek róla, csak mikor a bankszámládra nézel veszed észre, hogy az autó bérleti díja több volt ;)

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Én nem általánosságban, hanem konkrétan értettem.

Találós kérdés: Ha egy kölcsönzős droid 10 benzines autót x idő alatt tölt tele(ellenőrzi a mennyiséget és korrigál), mennyi idő alatt teszi ezt meg 10 EV-vel. Főleg ha ugyanannyi kútoszlop van EV- mint benzines. A kiszámlázott munkadíj meg idő * órabér.

EV töltő lehet épületen belül ott ahová visszaviszik a kocsikat. Benzinkúthoz ki kell gurulni tölteni és visszajönni.  Az ügyfeleket is meg lehet kérni, ha nem akarnak pótdíjat dugják be a kábelt. A visszavételi helyen. Töltöttséget EVk esetében ha van központi rendszer 1 pillanat alatt meg lehet nézni mondjuk 1 tabletről akár több kocsira vonatkozóan is.

Milyen új szereplők? Az autógyárak eddig sem az új autók eladásán fogták a hasznukat. Gondolod, hogy amikor a Tesla-nak már a 34. kínai autógyárral kell versenyeznie és vérre menő árversenyben kell az eladási árait meghatároznia, akkor nem az alkatrészeken meg a kiegészítő szolgáltatásokon akarna majd profitot termelni?

trey @ gépház

Jah csak a Tesla nem egy "hagyományos" autógyár. Eleve úgy építi az autókat, hogy ne romoljanak el és minél kevesebb szervizelés kelljen. (Az más kérdés, hogy ez mennyire sikeres). Ebben is ha követik a kínaiak akkor lesz gondolkodnivaló a régi gyártóknál. Ezért nem fektetett nagy hangsúlyt a Tesla a szervizhálózatra. (Arra nem számítottak, hogy a Hertz halomra töreti az ügyfelekkel a kocsikat, mert nem vették vissza a teljesítményt)

A kiegészítő szolgáltatások mindig is a Tesla stratégiájának a része volt, csak ezek náluk másként néznek ki mint a régi gyártóknál. Ott a Supercharger hálózat és az FSD. (Plusz otthoni töltő és powerwall)

Abban azért döntésre kéne jutnod, hogy azzal támadod a Teslát, hogy javíthatatlna kocsikat gyárt vagy azzal, hogy rá fognak kényszerülni hogy a szervizelésből (ami egy rohadt nagy macera de az ICE autük velejárója) akar megélni ;-)

54000km van az autómban. 1db pollenszűrőt cseréltek a kötelező szervíz alkalmával. (+ az AC töltő comm modulját cserélték garanciában - úgy néz ki gagyit épít be a gyár mert kb szériahiba - az új pöpecül működik)

Ez annak az autógyárnak az első komoly elektromos platformjára épül ahol a benzinesek sorra halnak... (emlékeztetőül: https://telex.hu/belfold/2023/12/16/opel-citroen-benzinmotor-puretech-motorhiba-motorjavitas-auto-garancia-meltanyossag)

Mi lesz itt ha megtanulnak elektromos autót építeni???

így. Sőt. A flotta ~felét tán fix díjért adják bérbe az ubernek. 
Az ubernél az ev-k népszerűbbek, folyamatosan mennek, kisebb az állási idejük a benzinesekhez képest.

Az uber köszöni szépen a sok pénzt, amit keresnek vele.
(nem biztos, hogy összefügg, de egy év alatt duplázódott az uber stock, a hertz meg feleződött)

Szóval a mostani hírnél nem látom azt a fontos részletet, hogy az ubertől visszaviszik-e a náluk lévő ev-ket és azokat adják-e el. 
Hiányoznak a számok, hogy mennyi futással, hogyan jön ki a magasabb fenntartási díj. És tényleg ráfizetés-e vagy csak hülye a management és nem nézi azt, hogy a bevétel is több velük.

Az újságírók sajnos ezekkel nem foglalkoznak, ahogy te sem. Gondolom azt is kitetted, csak mindig elfelejtitek a korábbi bulvárszemét alatti helyreigazításokat, mert minden nap újra üres fejjel ébredtek. Vagy hazudtok.

De pár hónapja is ezért sírt a hertz.

https://www.theverge.com/2023/10/27/23934691/hertz-tesla-uber-ev-plans-…

Akkor miért nem jegyzed meg a fud hülyeséged kijavítását is? Mindig újrakezded a faszakodást a többi benzingőzős balfasszal együtt :D

Persze, hogy tudom miért: mert a faszakdosással pörgetitek az oldalt és mi vagyunk a hülyék, hogy egyáltalán hozzászólunk még, mert nem tudjuk megállni, hogy ne szóljuk: ne légy hülye.

Szerkesztve: 2024. 01. 14., v – 14:05

Néhány gondolat -- nem az EV-hez inkább a storyhoz:

- 20ezer db  az nem kis mennyiség - nem volt pl. 1000 darabbal teszt időszak és ha akkor jelentkeznek a problémák át lehet tevezni a használatot/szervíz költségeket - akkor újra lehet számolni a megtérülést stb..

vagy teszt időszak alatt nem jelentkezett semmi probléma és azért kapott zöldutat ?

- Ha a Hertz visszakozik, akkor tényleg nagy a baj - egy nagy cég felelősségi láncában az ilyen fiaskót simán el tudná kenni - user error, rosszul fogod stb..

- Miért nem kértek gyártói támogatást ? 20e darab az nem kis mennyiség nem érte volna meg magasabb szintű support ?

 

szerintem a Hertz valamit még elhallgat..

erre a hírre mozdult a Tesla árfolyama ?

For Whites Only meeting room!

Persze: https://www.investors.com/news/tesla-stock-breaks-key-level-for-first-time-since-november-as-hertz-downsizes-ev-fleet/

TSLA Jan1hez - 12.5%-on van, HTZ -19,73%-on.

Annyit hozzátennék, hogy a chiphiány is szerepet játszhatott. Abban az időszakban sok autógyártó nem tudott szállítani míg a Tesla tudott.

Ez az egész eseménysor egy nagy autópiaci turbulencia közepén történt.

A Hertz bebizonyította, hogy dinoszaurusz :(

Nem. A világ belehitt a történetükbe amit a csőd elkerülésére találtak ki. Ahhoz, hogy ezt sikerre vigyék fel kellett volna nőniük a feladathoz. Mondhatod, hogy lehetetlen lett volna szerinted ezt sikerre vinni.

Szerintem lehetett volna ezt okosabban is csinálni, lásd a példákat a hülyeségeikre.

erre a hírre mozdult a Tesla árfolyama ?

Tesla reduces driving ranges as EPA strengthens testing rules
Tesla launches upgraded Model 3 in North America at unchanged prices
Tesla slips again on Berlin halt
Tesla hikes pay at US factories following union efforts
Tesla shutters German factory as Red Sea conflict disrupts supply chain

nincs aláírásom

Az - nyilván TELJESEN véletlenül - kimaradt a posztból, ami a cikkben már szerepel: valójában az a fő probléma hogy a Teslak ereje túl nagy volt annak aki nem volt hozzászokva, és gyakorlatilag folyton törték őket azok akik a sima kis benzinmotorokhoz és azok nyomatekahoz/teljesitmenyleadasahoz voltak szokva.

Ezzel egyetertek, en utoljara europai tobborszagos kirandulasra bereltem autot, arra most sem valasztanek elektromost. Attol meg van akinek ez is tok jo lehet.

A problemam nekem ezzel az egesszel az, hogy van a Hertz aki odaadta a nagyon eros, nyomatekos autot azoknak akik sokkal gyengebbhez vannak szokva, akik aztan tortek is oket, ami meg nyilvan sok penzbe kerult. Erre szuletik egy poszt ami arrol beszel hogy milyen dragak a koltsegeik meg nem kell senkinek :D Mintha ket teljesen kulonbozo dologrol lenne szo.

Igen, a "feltoltve hozd vissza" elektromosnal baromsag, ez is csak azt jelenti hogy a Hertz teljesen idiotan allt az egesz temahoz. Nem veletlen hogy mas autokolcsonzoknel en nem lattam ilyen problemakat (bar hogy ott mi hogy mukodik pontosan azt nem tudom, amikor utoljara bereltem akkor meg nem volt opcio az EV)

Fene tudja. 2 hétig használtam aktívan elektromos autót. Először lelkes voltam, 24 órával később már nem annyira, majd végül gyűlöltem minden percét. Pláne amikor töltenem kellett, mert napközben vinnyogott, hogy 10 km megtehető.

Oké, hogy este fenn volt töltőn, de akkor is hánytam tőle, hogy 2342342 méterre a lámpától motor fékezni kellett (sic. javasolt volt), hogy ha beüzemeltem a kocsit úgy, ahogy egy autónak normálisan kell működnie (fűtés, ablakfűtés, rádio/zene, stb. kormány-, ülés fűtésről ne is álmodjak, és máris szemmel láthatóan visszaesett a megtehető távolság. 

Emellett meg jött az összes EV-s kretén, aki reggel beállt a töltőre és este mikor hazament - kiállt... majd jött hőböröve keresni - mert a s...fej Pugeot-os (én) beállt elé keresztbe a 3. nap után. De nem csak a munkahelyemnél tapasztaltam ezt, hanem kb mindenhol. Amikor van 3 töltőoszlop egy helyen és mindegyiknél azt mutatja, hogy már feltöltött... imádtam ezeket a gyökereket. Próbáltam városban, városon kívül - ez nem autó, hanem valami pótlék. Egy 5 éves e-szappantartó.

Másik oldalt (közel új autó) is nézve, hogy új Hyundai Ioniq -al volt "szerencsém" menni BP-ről Szegedre. Hogy történt?

- Elindultunk, megtehető távolság: 490 km (+- pár km). Beültünk összesen négyen. Bekapcsoltuk mindazt, ami egy autózáshoz kell ÉS rááltunk az autópályán a 135 km/h -re. (Meg néha némi dinamikus előzgetés) Mit tapasztaltunk? Megtehető távolság a célban: 140 km (+- kicsi)
- 1-2 héttel később ugyanez egy 1/3 árú (újonnan fele) Hyundai i30-al (diesel, 1,6L) az út, hasonló paraméterekkel. Induláskor megtehető távolság: 940 km, érkezéskor 750 (+- kicsi)

Ezek után - számomra - nem tartozik az autó kategóriába ez a túlhype-olt lom csoport.

[...]

Többször írtam már a jóindulatú és a villanyautókba szerelmes kollégáknak és kommentelőknek, hogy a saját ügyüknek ártanak azzal, hogy széppé számolják a valóságot. Hús-vér átlag vevő meglátja az 500 kilométeres ígért hatótávot, és amikor 280-320 kilométernél a pályán elfogy a szufla, akkor nem érti, hogy mi a fene történt. Halál komolyan beírta itt valaki múltkor is, hogy az ő nagy villanyautója néha elmegy 8 kWh-val. Minek ilyen baromságokat terjeszteni?

Azért posztolok időnként fogyasztási adatokat a való életből, hogy látható legyen, mi a realitás. Nem párás ablakkal a kamion mögött lődörögve, mert erre a többségnek nem lesz se türelme, se kedve.

Visszatérve az Ionity-ra: tavaly év végén a szokásos módon, az appot használva töltöttem az elektromos autót, pont annyira, hogy kényelmesen hazaérjek, hisz otthon van időm tölteni, és jelentősen olcsóbb is. A héten kaptam a mellékelt levelet az ügyfélszolgálattól, mi szerint tartozom nekik. Nem kapták meg az összeget, amit az én számlámról bizony leemeltek. Mellékelve az igazolás erről.

Nem azt mondom, hogy ilyen hiba nem fordulhat elő máshol is, vagy ettől rossz a villanyautózás, vagy elégedetlen vagyok az Ionity-vel. Azt mondom, hogy nekem erre se időm, se kedvem.

Odaálltam egy oszlophoz, használtam a nyomorult applikációjukat, ahogy korábban számtalanszor, levették a számlámról a pénzt, és hetekkel később küldenek egy mailt, mely szerint én tartozom, és fizessek. Hogy? Hogy gondolják? Kinek van erre ideje, idege, kedve?

Írtam levelet, csatoltam az igazolást. Kaptam választ, mely szerint tartozom. Hívtam az ügyfélszolgálatot, szerencsére sokat nem kellett várnom, hogy kapcsoljanak valakit, de nyilván nem magyarul kellett mindezt elmesélni, arra nincs lehetőség. Nekem nem baj, de ha valaki nem beszél idegen nyelvet, az kétszer fizet?

[...]

 🤷‍♂️

Tegyük hozzá, hogy a Tesla is megszépíti a töltési élményét sokszor. Emlékszünk még Handrás szopására a horvátországi töltőn, amikor nem zubogott befele az elektron, hanem éppen csak vánszorgott, mert az összes töltőfej foglalt volt ... Igen, igen! Persze, tudom ... ilyen már nincs, csak a Balkánon! 

:D

trey @ gépház

Ez nagyon jó írás, pedig nem barátja az elektromos autóknak. A Teslanál az adott esetben kapacitás probléma volt a többieknél meg az amit leírt: még a kérdés sem értik (vagy akarják érteni). A nyilvános töltés rákfenéje a sok igen rosszul működő applikáció.

Nem véletlen, hogy az amerikai cég hitelesebb a hardcore villanyosok körében, mint a többiek, akik még mindig nem értik, hogy az "új" világban a jó autó csak az egyik eleme az ökoszisztémának. Átlag felhasználó nem akar szórakozni ezer és egy appal, nem akar minden egyes oszlopnál más rendszerrel, más elszámolással, más sebességgel, más működési elvvel találkozni. Be akarja dugni azt a nyomorult kábelt, várni akar egy keveset, és haladni akar, anélkül, hogy az elszámolással kellene foglalkozni. Azt, hogy ezt miért nem értik a gyártók, hogy 2024-ben miért nem képesek ezt megoldani, számomra egy rejtély.

Ég és föld a különbség. Ezt még ő is elismeri.

Ezért írtam én is régebben, hogy nem az autók a fő probléma az elektromos autózásban (sőt) hanem az infrastruktúra. És most azt is láthatod, hogy nem is az a fő gond, hogy kevés az oszlop, hanem az, hogy nagyon durván el van bonyolítva és ezer sebből vérzik a nyilvános töltés főleg ha külföldre merészkedsz (kivéve a Tesla). Én itt szabályozói oldalról is látok hiányosságot nem csak a gyártók oldaláról.

Még mindig a hollandokat tudom jó példaként felhozni: https://villanyautosok.hu/2023/02/16/az-elektromos-autok-szamanak-gyors-novekedese-nem-a-problema-hanem-a-megoldas-resze/

Valóban, nálunk ma már gyakorlatilag bárhol található töltő, a rendszer motorja pedig az, hogy interoperábilis, vagyis átjárható, mert a különböző töltőhálózatok közös platformon futnak, és az ügyfél egyetlen RFID kártyával bármelyik szolgáltató oszlopát el tudja indítani.

Ennyi... (amúgy kísértetiesen hasonlít a mobil roaming problémára)

Tudod, hogy nem azzal járok. :) Nem volt olyan a kínálatukban ami nekem megfelelt volna. Sajnos MPV-t még benzinesben is nehéz találni nem hogy elektromosban. (A Tesla Model X-et akkor nem lehetett kapni, de amúgy sem az az árkategória ami belefért) Ott kezdődött, hogy nekem 7 személyes autó kellett.

Az e-Berlingo amit hajtok teljesen megbízhatóan teszi a dolgát, még a hosszú úton töltés miatti megállások is beleférnek. Amit viszont első képzből így megtapasztaltam az a töltőszolgáltató/applikáció káosz. A Tesla stratégiája, hogy az infrastruktúrát is adja a kocsik mellé ezen a területen egy jó stratégia. Az se olyan rossz ha adnak márkakártyát és romaingba leszerződik a gyártó sok szolgáltatóval. Ezzel amúgy növelik a tumultust is a töltőknél. (ami a töltőszolgáltatónak jó, de az autósoknak nem). Én tavaly ugyanúgy belefutottam tumultusba töltőnél (Tesla SC és IONITY) miközben a pálya melletti ELEN (50kW & 178kW) töltőkön senki sem volt... (igaz a pálya is be volt állva)

Ha figyelted a válaszaimat én mindig ezt tartottam a legnagyobb problémának az elektromos autózással kapcsolatban, mert ezt tapasztaltam. Nagyon sok félinformáció (és érthetetlen hülyeség) van az elektromos autózás kölül amivel a használhatatlanságát bizonygatják, de mint a "szakértő" is mondja ez a legérthetetlenebb (és ez valós probléma). Ráadásul ez a legbosszantóbb IT szempontból is.

Csak egy példa: IONITY mint európai egész kontinensen (köztük magyarországon is) jelen levő töltőszolgáltató nem tud magyar áfás számlát kiállítani. :( (Tesla pl tud a supercharger töltésekért nem teslásoknak is)

Találtam ott mást is:

Annyian írtatok nekem privát üzenetet, meg kommentet a Hertz ügy kapcsán, hogy úgy érzem, reagálnom kell.

A bejegyzést még októberben írtam, ahol már látható volt, hogy nem lesz hosszú a szerelem az autókölcsönzők és a Tesla között. Korábban a jóval profibban működő Sixt szállt ki a buliból, de a Hertznél is tarthatatlanná vált a helyzet.

Mint úgy pár tucatnyi témánál az elmúlt évekből, akkor is nagy mellénnyel hülyéztek le az egy szent megoldás hívei, Igazmondó Elon apostolai, amikor felhívtam rá a figyelmet, hogy flottát üzemeltetni, különösen autókölcsönzőt üzemeltetni egy rendkívül összetett feladat. Egy külön szakma, aminek vannak alapvető szabályai. Tervezhető árazás, és nagyon gyorsan reagáló gyártói szerviz háttér elengedhetetlen. Voltak, akik alapvetően PR okokból belekóstoltak abba, hogy milyen üzemeltetni komolyabb autóparkokat Teslákból, de összességében a klasszikus szereplői a piacnak elég visszafogottan reagáltak az új szereplő üzletpolitikájára.

Ahogy látható, nekik lett igazuk. Sőt, a flottakezelői világ híreiből arra következtetek, hogy ez a jövőben nem javulni fog, hanem romlani. Maradványérték, alkatrész hiány miatti állásidő, hiányzó ügyfélszolgálat, ad hoc működő szervizek, rejtett költségek jellemzik továbbra is a márkát, ez pedig nem fér bele a "nagy darabszám/vékony profit" üzleti modellbe, mint a megélhetést biztosító eszköz.

Akkor sem, és most sem állítom, hogy ez mindig így lesz. Amit állítok, és ezt fenntartom, hogy a jelenlegi üzleti modell a volumen vásárlókat inkább elriasztja, mint vonzza. Ez pedig, látva a közületi/flottás vásárlások arányát Európában, valamint a kifutó támogatásokat, egy jelentős növekedést gátló faktor lesz, amivel valamit kezdeniük kell.

Ahogy az elején kijelentették, hogy ők bizony nem költenek reklámra, aztán valahogy mégis, úgy fognak pontról pontra végigmenni mindenen, ami márpedig kell ahhoz, hogy a saját maguk által kommunikált eladási darabszámokat el tudják érni. Meg fognak küzdeni a túlkapacitás kérdésével is, pontosabban már küzdenek vele, a lefelé tartó árspirál jelensége már elérte őket, és inkább előbb, mint utóbb, valahogyan keretezniük kell azt, hogy vágytárgyból leértékelt tömegtermék lett. Lehet, hogy egy PR csapatra is szükségük lesz?

Nincs ebben semmi pikírtség. Ez egy ilyen business.

trey @ gépház

Ugyan viszonylag off, de azért ebből bizony azt a következtetést is le lehetne vonni, hogy ha az átlagos sofőr ezeket folyamat töri, akkor lehet, nem lenne szabad ennyire erős autókat közforgalomba engedni.

(Persze nem lehetetlen, hogy akkor hirtelen sokkal kevésbé lenne kelendő)

Szvsz mégcsak ez sem biztos, általában a bérautókat visszafogott teljesítményre kapcsolják, távolról is látni, hogy jaszkarizik-e valaki például a teslával.

Azt felejtik el most, hogy a hertz flotta felét odaadták az ubernek. Pár hónapja is telesírták a sajtót, hogy azok széthajtják a kocsikat és mivel hülyén szerződtek, így a plusz bevétel az übernél marad, a hertznek a széthajtás miatti plusz költségek maradnak.

Amúgy meg lehet csak kell a pénzt a hertznek, lehet likviditási problémáik vannak, amilyen jól vezetik a céget az utóbbi években.

Itt lehet válogatni a Teslákat.

Rengeteg mérföld van bennük. Lehet az Ubereseket árulják a senkinek sem kellőket meg kiadják az Uber sofőröknek?!

A linkelt cikket olvasva nekem ez tunt fel: "despite costing less to maintain, they have higher damage-repair costs and, also, higher depreciation" -> fenntartas olcsobb -> idealis korulmenyek kozott. Ez minden autonal igy van, az elavulas gyorsabb az uj technologia es a "premium Tesla felar" miatt gondolom, ha pl. Hyundai v. Kia flottajuk lett volna lehet maskepp alakul az elavulas es a javitasi koltseg :)
 

A masik amit fentebb irtak, hogy visszaadni feltoltve kell, ezt nem volt a cikkben de eleg nagy kib*szas. En amikor elektromos autot bereltem csak arra kellett figyelnem ha az akku 15-20% alatt van akkor muszaj volt toltore tennem amikor befejeztem a berlest (barmilyen toltore amit talatam a varosban). A masik amit emlitettek hogy ha valaki hosszu tavra akar berelni akkor nem fog az elektromossal szivni, ezt is megertem.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Ez minden autonal igy van, az elavulas gyorsabb az uj technologia es a "premium Tesla felar" miatt gondolom, ha pl. Hyundai v. Kia flottajuk lett volna lehet maskepp alakul az elavulas es a javitasi koltseg

Az elavulási költségben nem vagyok biztos, a javítási biztos olcsóbb lett volna, ha nem Teslákra építenek.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Máig nem értem milyen javítási költségről beszélünk. Új autók ergo garanciálisak. Ha az ügyfél megtöri akkor meg vagy ügyfél fizet vagy biztosító, nem?
Tehát igazából ez is mindegy. Az persze valódi szívás hogy amíg javítják és áll az autó addig nem hoz pénzt. De ez nem költség, ez bevételkiesés.

Gábriel Ákos

Máig nem értem milyen javítási költségről beszélünk. Új autók ergo garanciálisak.

Kivéve, ha az ügyfél hibájából történik. És a Tesla ad-hoc módon van összerakva, kis túlzással minden héten valamilyen alkatrészből új készül és az autó ebből a szempontból nem sorozatgyártott, hanem majdnem egyedi, ha megtöröd, akkor egy darabig eltart, amíg kitalálják, hogy a pótalkatrészből melyik kell, melyik mikori alkatrésszel kompatibilis és a többi és adott esetben legyártják, mert nyilván nincs raktáron, és mindez idő és pénz. Más autó esetén nincs ilyen startup-jellegű szerelés, ott évekig ugyanazzal az alkatrésszel gyártáják.

Ha az ügyfél megtöri akkor meg vagy ügyfél fizet vagy biztosító, nem?

Az is kérdés nálam, hogy egy 20 ezer autós flottánál van-e értelme külső biztosítást fizetni... szerintem ez már akkora autómennyiség, hogy szétteríthető a kockázat a flottában a cégen belül. Viszont ilyenkor minden kiadás ügyfélkiadás lesz...

De ez nem költség, ez bevételkiesés.

Plusz még ez is, igen.

Természetesen a biztosító nem fog árat emelni. Törjék csak nyugodtan, belefér. Többszörös a kár, de kibírják.

De persze szerintem is -s most egyetértek _Franko_ val- valószínűleg a Hertznek van akkor járműparkja, hogy kvázi magát biztosítja.

Máig nem értem milyen javítási költségről beszélünk.

Én feltételeztem, hogy törés javítása. Hibák javítgatása nem szokott jelentős tétel lenni Teslánál (sem).

Viszont mivel a hatékonyabb gyártás miatt jóval nagyobb elemeket használnak, mint a szokásos, ha sérül, akkor nem egy-két kis elemet kell cserélni, hanem nagyot. Ez drágább. Ezért pl. itt, Angliában, a Teslák biztosítása elég drága, mert a biztosítóknak a sérülések esetén az átlagosnál többet kell fizetniük.

Ha az ügyfél megtöri akkor meg vagy ügyfél fizet vagy biztosító, nem?
Tehát igazából ez is mindegy.

Ez igaz, hacsak nem a biztosítás költsége játszik ilyenkor be. Bár akkor miért nem azt írták a cikkben?

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Tegyük hozzá, hogy a Hertz nem arról híres, hogy okosan menedzseli a flottáját.

#marketing #jópr #sixtis #nemkellráköltni #szaramaradványérték #szaraszervizhálózat #mertnemkellszervizelni #nincsjógyártóitámogatás #javíthatóságabonyolultabb #villanyautónálhakioldalégzsákakkorkukaagyártószerint

trey @ gépház