( andrej_ | 2024. 02. 04., v – 09:29 )

Sajnos mindketten belemásztatok a marhaságokba.

1) A vasúti teherszállításban az villamos vontatás a nyerő, különösen ott, ahol teljesítmény kell. Egy modern tehervonati üzemre tervezett villanymozdony 6000-8000kW teljesítmény leadásra képes, illetve megfelelő a vonóerő. A hatásfokuk ugye bőven 90% körüli. Tessék megnézni az osztrák, svájci és olasz hegyi pályákat. Akkor is hegyi lesz az, ha alagút épül már sok helyen, mert azok nem tengerszinten vannak.

2) A dízel elektromos vontatás az erőátvitel miatt került előtérbe, és ezek nem hibridek, hanem egyszerűen genetáror üzemben járó dízelmotorokkal hajtanak villanymotorokat. További előny, hogy a mozdony tervezésnél így igen sok közös pont lesz a teljesen villamos darabokkal.

3) A 2000-es évektől készült (érdemi mennyiségben, nyilván nem egy új találmány) kettős üzemű mozdony, ami egy dízelmotoros segédüzemmel, vagy akksival, egyfajta lastmile és minimális tolató szolgálatra alkalmas. Olyan iparvágányokon, vagy rövid mellékvonali kiágazáson vethető be, ahol nincs, vagy kevés a helyi kiszolgálóüzem.

4) A hatásosság, hatékonyság sok esetben nem abból ered hogy mi hajtja, hanem hogy egységnyi rakományra (utas vagy áru) mekkora károsanyag kibocsájtás jut. Egy érdemi személyvonaton 200-500 ember lazán utazik, áruból pedig 1000-1500 tonnás távolsági tehervonatok általánosak.

5) A hajózásban, ahol nem egy ilyen párszáz tonnás bárkáról van szó, jellemzően speciálisabb motorok fordulnak elő. Ha használnak is dízelt, az nem az a dízel amit az autóba töltünk: https://www.senmatic.com/sensors/knowledge/the-5-most-relevant-marine-f… és https://www.wartsila.com/marine/products/engines-and-generating-sets/du…

Az ipari dízelmotoroknál, pl. dízelmozdony, szintén vannak igen szigorú kibocsátási normák, pl. a IIIc és hasonló előírások. Az könnyen belátható, hogy egy szigorú szervízciklussal (itthon adott jelű vizsgának, vagy fővizsgának hívják) üzemelő dízelmotor valszin még 10 év után is inkább rendben lesz, mint egy random személyautó, aminél valszin még rendes karbantartással is nehezen tarthatóak a gyári értékek, vagy az üzemeltetőtől irreálisan magas ráfordítást igényelne.