Bennégett egy Teslában a tulaj

Vasárnap hajnalban bennégett a sofőr a Teslában miután az balesetezett.

Gumicsont treynek: A sütemények is elégtek a kocsiban

Hozzászólások

Szomorú, de az égett két t-vel írandó.

Azért ha a műszerfalból veszik ki az oszlopot, ott nem csak nekikoccantak. Mennyivel mehetett? A kötelező, és ADAC töréstesztek miatt annyira nem lehetnek az autók gyengék.

Ebben most mi a hir?

A durva karambolokban a szetfolyo benzin is okoz ilyet, nezz meg barmilyen akciofilmet, biztos lesz benne legalabb ket langolo auto.

Eddig sem kellett engedélyt kérned a fikázáshoz, ezután sem kell. Arra való a flame, hogy kiöntsd a problémád. Nekem egyébként felesleges segítened, én eddig is feltaláltam magam, nélküled is. Csak ezért felesleges törnöd magad. Akkugyárat is nyugodtan szapuljad, kicsit sem lesz visszás az EV melletti vinnyogásaid mellett :D

trey @ gépház

Különbséget ott vélem felfedezni, hogy a benzin/gázolaj oltása egy rutinművelet, míg a Li-ION akkuké nem. 

Ha lehetne választani, hogy milyen autó gyulladjon ki míg arra várok, hogy a tűzoltók kivágnak 2-3 óra alatt és hol, akkor én a benzint/dízelt választanám a hátam mögött, mintsem a Li-ION-t a talpam alatt.

Főleg, mert utóbbit útszélen meg sem kísérlik eloltani (nem tudják), leginkább hagyják leégni a picsába.

trey @ gépház

Júliusban Balatonberényben tanúja voltam egy autó kiégésének. Tudtommal benzines volt, mindenesetre még kezdeti fázisban megpróbálták eloltani, annyit tudtak elérni, hogy ne égjen lánggal addig, amíg kihúzták a többi autó közül. Az oltópalack kifogyott. Utána ismét előjött a láng a kocsi alól, és elég hamar már az utastér is lángolt, a tűzoltók se tudtak sokat csinálni vele (elég későn értek ki), teljesen kiégett, pedig elég sok oltóanyagot használtak fel. Szóval egy kigyulladt benzines is inkább kiég, minthogy el tudnák oltani.

A sztori arról szól, hogy melyikben nagyobb az esélyed a túlélésre, nem arról, hogy az egyikben biztosan túléled a másikban pedig biztos nem. Az, hogy felkészületlenül mentek oda meg nyilván nem segített.

Induljunk ki abból, hogy időben odaér a megfelelő színvonalú segítség.

trey @ gépház

Abban nagyobb az esélyed a túlélésre, amiből gyorsabban ki tudsz jutni.

Vagy, amelyikből gyorsabban kiszednek, ha az ajtók nem nyílnak. Csak az a baj, hogy a LI-Ion-t nem állnak neki feszítővágózni, mert olyan hevesen és hőfokon ég, hogy nincs ember, aki a közelébe menjen.

Majd szépen letakarják a lefojtóponyvával az emberrel együtt.

Neked honnan van olyan információd, hogy felkészületlenek voltak?

Tőled. Hint: kifogyott

trey @ gépház

Ilyen az, amikor félreolvasod, amit írtam. Az autó kigyulladásakor egy kézi tűzoltópalackkal tudták elfojtani a lángot átmenetileg. Ezt a közeli büféből hozta el az egyik ismerősöm. Még jóval a tűzoltók kiérkezése előtt. Ez a palack fogyott ki, nyilván olyan egy autótűzhöz, mint a vízipisztoly erdőtűz ellen. Viszont semmi köze a tűzoltók felkészültségéhez.

A sztori arról szól, hogy melyikben nagyobb az esélyed a túlélésre

Jótanács: ha kigyullad egy autó, ne az autóban próbáld túlélni, hanem szállj ki nagyon hamar! ;-)

Komolyra fordítva a szót:

Láttam már olyan esetet, ahol benzines autó motorteréből kicsapó lángot hipp-hopp eloltották. A gond szerintem akkor van, amikor a benzines égését nem fojtják el azonnal. Sok emberben megvan az filmekből, hogy a benzines autó majd (előbb-utóbb) felrobban, ezért ha már nagyobb lánggal ég, sokan nem mernek odamenni a közelébe. Ha valaki mondjuk eszméletlen, vagy csak nem tudja kioldani az övet vagy kinyitni az ajtót, az ezért megszívhatja.

Elektromos autó tüzét lehet, hogy nehéz (lehetetlen) eloltani, cserébe nem fog felrobbanni, szóval a sofőrt _szerintem_ jobb eséllyel megpróbálják kimenteni a járókelők, még akkor is, ha már nagyobb lánggal ég.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

És ha ég az autód, de az ütközéstől nem nyílik az ajtó, akkor majd ezt fogod kiabálni az embereknek, akik az ostoba filmekben látott nagy robbanások miatt nem mernek az autó közelébe jönni, hogy segítsenek?

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Pár éve az öreg Toyotam kigyulladt a Tesco parkolóban. A motortérben keletkezett a láng. Már én magam is sikeresen lefolytottam homokkal amit a Shell benzinkuton adtak a palack ami nálam volt az mondjuk kb nullát ért. Amikor viszont a tűzoltók kiértek kb 30 másodperc alatt eloltották az utastérre át se terjedt a láng. Más liga oltás szempontjából.

Úgy rémlik a benzinnek a gőze gyullad be, nem maga a folyadék. Viszont szobahőmérsékleten is nagyon erősen párolog, ezért gyullad be könnyen. Gázolaj tudtommal nem megy ilyen könnyen, ott a nagy nyomás kell neki pl. a motortérben. Normál légköri nyomáson mintha mythbusters-ék is próbálták volna begyújtani, és nem sikerült nekik. Vagy legalábbis nem olyan könnyen, mint a benzint.

Vagy a felesleg apa teherautójából :)

Begyújtás: gyufát beledobtad, kis szolíd lánggal elkezdett égni.

De félig vidéki gyerek voltam, a tavaszi gally égetés során gázolajat használtunk gyujtósnak (így utólag szégyellem), szépen működött, semmi durva hatás. Egyszer épp csak mosóbenzin volt otthon, szokásos mennyiséget rálöttyintettem - nem érte el a lángot amikor belobbant, 10m fölötti lángmagasságot produkálva, leégett a szemöldököm és a hajam eleje. Szerencsére viszont pillanatok alatt elfogyott a hatása, így nem lett szükség tűzoltóra...

MINDEN folyadéknak a gőze gyullad be, nem maga a folyadék,

A benzin illékony, mindig van annyi a levegőben a folyadék fölött, ami ég. A gázolaj sokkal kevésbé párolog, ezért nehezebb begyújtani.

 

Azonban ha bármilyen olaj felmelegszik (dízel,étolaj, disznózsír), az is fog annyira párologni, hogy égjen. Utána oltani igen nehéz.

A helyzet az, hogy ha becsattansz valahova, itt gyanúsan nagy sebességgel, akkor a legkisebb bajod lesz a tűz. Ha mégis magadnál vagy, és úgy indul el a tűz, akkor óriási mázli kell, hogy ki tudj kászálódni a rommá tört autóból, ami feltételezi, hogy tudsz mozogni. Egyáltalán nem az a kérdés, hogy el tudják-e oltani, hanem hogy odaér-e bárki még időben, aki érdemben tud oltani, ÉS ki tud szedni belőle. Nézd meg például a hárombetűs gyártó elhíresült motortüzeit. Felpörög a motor, jön a füst, és kb. kiszállni van időd egy gyors megállás után, mert az üzemmeleg minden az pláne jó a tűznek.

Persze. Egy világ nézte, hogy Grosjean meghalt a kettészakadt, szalagkorlátba beszorult, égő F1 autóban. Ő is azt hitte. Azt mondta mindenki (én is), hogy azt nem lehet túlélni.

...

Aztán kiszállt belőle. Meg, Niki Lauda is.

Ne vedd el senkitől azt a pár százalékot. Továbbra is maradnék a benzinnél/gázolajnál.

trey @ gépház

Mert jelentősen kisebb az energiasűrűsége, tehát (jelenleg) leginkább a kisebb akkumulátoros példányokat szállítják LFP akkuval. (Ez pár éven belül várhatóan változni fog, pl. ha jól rémlik, a Ford a mach-e újabb, nagyobb akkus példányait már LFP akkuval fogja szállítani.)

FUD. ~10%-al kisebb. A sima kobaltos Li-ion csak az öregedés miatt 1-2 év után már kisebb kapacitású lesz, mint az LFP.

Azért nincs mindenben, mert 10x annyi ciklust bír mint a sima, és nem menne tönkre elég hamar. De mintha a Tesla alkalmazná bizonyos modellekben.

Viszont tud az is égni, csak sokkal nehezebb begyújtani, meg nem ég olyan gyorsan.

Viszont tud az is égni, csak sokkal nehezebb begyújtani, meg nem ég olyan gyorsan.

Valahol (valami autós műsorban, talán Top Gear) hallottam azt, hogy bármilyen formában viszi magával az energiát az autó, az az energia valami formában (pl. tűz) ki tud jönni belőle ha összetörik.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Ezzel elvi szinten tudok vitatkozni. Szerintem ha az autó fölé építünk egy 50 m magas tornyot, amibe felnyomunk 1 m3 vizet, és abban tárolja az energiát, az tuti nem fog kigyulladni! Sőt, még a mellette lévő elektromos autót is lehet hogy eloltja, ha kigyulladna!

Más kérdés, hogy nem fogsz vele túl messzire menni :) Kb. 1 km-t ha jól számolom.

Na, de a sűrített levegős, lendkerekes megoldások sem abból élnek, hogy valamilyen éghető anyagot visznek magukkal. Bár robbanni tud mindkettő, de azt nem látom, hogy tüzet hogyan csinálnának.

FUD. ~10%-al kisebb. A sima kobaltos Li-ion csak az öregedés miatt 1-2 év után már kisebb kapacitású lesz, mint az LFP.

FUD. Az LFP energiasűrűségén sikerült növelni az utóbbi években, de még mindig messze vagyunk. Gyakorlati példa: a Mach-e esetében a 26%-kal nagyobb kapacitású NCM akku még 3 kilóval könnyebb is, mint a kisebb LFP akku.

Emellett, kisebb pillanatnyi teljesítményt lehet belőle kivenni.

De mintha a Tesla alkalmazná bizonyos modellekben.

Igen, a Standard Range Plus-ban van LFP akku, ami közel akkora helyet foglal a padlóban, mint az NCM nagy akku.

Nem ismerek minden kémiát, NCM-ről lemaradtam, de eddig nem az volt az ellenfél, hanem LiCoO2.

LFP tolerálja tartósan a 3C töltő/kisütőáramot és a 20C, esetenként 30C csúcsteljesítményt. 2-3000 ciklussal lehet számolni. Ezt kb. mindegyik tudja.

Viszont a hagyományos kémiákban is van ami nagyobb kapacitású, de azt se gyorsan tölteni/kisütni nem lehet, se nem szereti a mínusz hőmérsékleteket. Ami már ezeket tudja, ott már a kapacitás is kisebb.

Hogyne, persze. Azért tudták megközelíteni az autót, mert az üzemanyag viszonylag nagy területen szóródott szét, nem egy helyre koncentrálódott (a muksó alá) és klasszikus módszerekkel (portoltó) pillanatok alatt eloltották. :D

Ez a lényege.

Most akkor az, hogy a talpad alatt 1000 fokon ég az akku és nem lehet eloltani ... :D :D :D

trey @ gépház

A BMW nem pörög fel, csak szimplán kiég. Ott az egyik kipufogó oldali alkatrész van műanyagból, az izzó koksz gyújtja be, onnan megy a többi éghetőre. 

A felpörgés a diesel runaway, amikor a feltöltő felkapja az olajat és befújja a motornak. A motorolaj elkezd üzemanyagként viselkedni és addig pörög, amíg el nem fogy. Ott nem ég semmi, csak füstöl, mint a barom. De az is inkább arra vezethető vissza, hogy a feltöltő már igencsak viseletes volt. 

Nem lehet, hogy előbb meghalt, és így holtan már nem volt az autó tulaja, mikor a holtteste megégett?

Az én problémám ezzel van

balesetezett

 

Ez valami igénytelenség szülte szörnyűség a hazai "újságíró" körökben, de lehet csak az én fülemet hasogatja.

A Tesla közölte, hogy augusztus 14-étől csökkentette a Model Y hosszú távú és teljesítményváltozatainak árait Kínában. A lépés után a vállalat részvényeinek értéke csökkent, vélhetően azért, mert a befektetők aggódnak a nyereségre visszaesés miatt.

[...]

A Tesla Kínában gyártott járműveinek eladásai júliusban 31%-kal csökkentek júniushoz képest – mutatták ki a hónap elején a Kínai Személyautó Szövetség (CPCA) adatai, ami december óta az első havi csökkenést jelenti.

Link: https://index.hu/gazdasag/2023/08/14/tesla-kina-arcsokkentes-auto-elon-…

trey @ gépház

A közlekedés veszélyes üzem. Bizonyos havi megtett km után (pl 1500km) pótvizsgára küldeném a hobbistákat. Vagy nem engedném pl autópályára, autóútra felhajtani őket.

Szerkesztve: 2023. 08. 16., sze – 22:09

Btw. a múltkori hajós hisztiről kiderült, hogy szokás szerint fud volt.

A roncsmentők feltárták a hajót és kiderült, hogy az elektromos autók egyike sem égett el.
Salvage crew say massive ship fire wasn’t caused by electric cars
However, between 900 and 1000 cars including the EVs appeared to be in good condition, the chief of salvage company Royal Boskalis Westminster NV, Peter Berdowski, told media last week. 
https://thedriven.io/2023/08/14/sorry-ev-haters-big-ship-fire-probably-…

Ugyanott garázsban tarott, nem dohányzó orvos feleség autója eladó

Nagyobb bajok is vannak ott, ha szállítólevélen nem szereplő cuccokat lehetnek más fedélzeteken. Azon kívül, amit megtaláltak és meg tudnak számolni, azonosítani és nem gyulladtak ki. Normál esetben legalább darabra stimmelni kéne, hogy hány elektromos autót vittek. Vagy az újságíró akar szenzációt hazudni megint, vagy ez egy csempész hajó, amin feketén vannak cuccok, ami nincs a nyilvántartásban.

tűzvizsgáló úr, mire tippel, mi gyulladhatott ki?

Miért nem kérdezed meg tőle!?

Az üzemanyag nélkül és lekötött akkukkal (áramtalanítva) szállított ICE autók?

Mióta szokás ez? Szerintem saját kerekeken állnak be és ki a járgányok.

Még vizsgálja. Közben várják a zöldek/EV-lobby véleményét/kezőpénzét, hogy hogyan tudna kijönni a jelentésből, hogy nem azok égtek. Mert hát a hollandok és egyéb progresszív népek elkötelezték magukat az EV irányba, rossz sajtója ennek nem lehet / megpróbálja a fuvarozó a felelősségét lerázni, mert elfelejtette megkövetelni az áramtalanított eszközök szállítását.

trey @ gépház

 Közben várják a zöldek/EV-lobby véleményét/kezőpénzét, hogy hogyan tudna kijönni a jelentésből, hogy nem azok égtek.

Hát de a tűzoltók is cáfolták, és azóta kiderült hogy az EV-k sértetlenek. Egy gyenge próbálkozásod volt arra vonatkozóan, hogy hátha kerültek EV-k a leégett fedélzetekre is, de ez is csak vágyakozásod.

és nem lehet kizárni, hogy egy-egy elektromos, vagy hibrid modell a felsőbb fedélzetek valamelyikére is kerülhetett,

:D :D :D

loop

Hát de a tűzoltók is cáfolták

Link? Ez a cáfolat lenne a "probably" (feltehetőeleg) kezdetű cikk?  🤔

The cause of the fire is still unknown. 

:D :D :D

trey @ gépház

A CMR -t semmiképp, mert az közúton van a kamionoknak, ugyanakkor van hajóraklevél, ami egyben értékpapír is. :) Külföldiül Bill of Lading.

A tengeri hajózásban különleges szabályok vonatkoznak egyébként a kárviselésre, bár ez akkor izgalmas, ha több tulajdonosa van az áruknak.

Kérdés, hogy ki mit ért elektromos autó alatt. Kérdés, hogy hány megégett autóban volt Li-ion akkumulátor. Avagy lehet szenzációhajhász ferdítés, hogy az elektromos autók miatt tört ki vagy volt nagy a tűz, de közben lehet igaz, hogy az elektromos autók mellett a különféle hibrid járművekben szintén használt Li-ion akkuk szerepet kaptak a tűzesetben. Szerintem az embereket az utóbbi dolog foglalkoztatja, a hangzatos címek meg csak hangzatos címek.

:)

Az apát, aki próbálta kimenteni az értékeket az égő kocsiból, biztonságos helyre kísérték, majd igyekeztek megnyugtatni.

Vártam a sztori végén h. a fináncok zárjegy nélküli cigit véltek látni a holmi között, ezért végül sóderes fasszal kezelték az apát.