HVG szavazás: "Belsőégésű vagy elektromos autót vásárolna a következő fél évben?"

Hozzászólások

Lefordítom:

Aki venne, az belső égésűt. A többi kivár.

trey @ gépház

Azt nem tudjuk meg. De azt látjuk hányan vásárolnak és az 5%. Itt lehet nézni a darabszámokat: https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/transport-mode/road/hungary

 

Év BEV
2011 9
2012 90
2013 131
2014 194
2015 385
2016 852
2017 2185
2018 4224
2019 7103
2020 11736
2021 19926
2022 33433

Itthon kevesen vesznek új autót, a magyar piac szerintem nem indikátora a BEV elterjedésnek.

Ezt érdemes inkább nézni (itt a népek a pénzükkel szavaztak): https://www.acea.auto/pc-registrations/new-car-registrations-21-in-august-battery-electric-exceeds-20-share-for-the-first-time/

In August 2023, EU battery-electric car registrations surged by 118.1%, reaching 165,165 units, accounting for 21% of the market. Except for Malta (-22.6%), all EU markets saw double- and triple-digit percentage growth, with Germany, the largest market by volume, growing by a remarkable 170.7%. Belgium recorded the highest growth rate of 224.5%. Overall, battery-electric car sales increased by a significant 62.7%, with nearly 1 million units registered from January to August.

In August, the EU petrol car market slightly increased by 2.1%, although its market share decreased from 38.7% to 32.7% compared to August last year. A solid performance in Italy (+25.3%) and France (+21.5%) primarily drove this growth, while most of the bloc’s markets declined.

Conversely, the EU’s diesel car market continued its decline in August (-6%), despite growth in Germany (+9.2%) and Central and Eastern European markets, notably Slovakia (+22.6%) and Romania (+19.4%). Diesel cars now have a market share of 12.5%, down from 16.1% in August of the previous year.

Érdekes lenne, ha melléjük lenne téve országonként az állami dotáció mértéke is. Ugyanis az EV eladások jelenleg két dolog miatt mennek:

  1. a gyártók keresztfinanszírozzák az ICE autókon realizált hazonból az EV buktát
  2. államok komoly mértékben dotálják az EV vásárlást

Ez mesterséges beavatkozás a piaci folyamatokba mindkét oldalon.

trey @ gépház

Ez mesterséges beavatkozás a piaci folyamatokba mindkét oldalon.

Valóban nem szabad beavatkozni a piaci folyamatokba. Így pl. továbbra is az egészségtudatos adófizetők fizetik meg a dohányos és az alkoholista - kevésbé tudatos - állampolgárok kezelési költségeinek jelentős részét.

Én - aki szeret rápöffenteni egy kávé mellé - benne vagyok, hogy töröljük el a TB-t. Sőt mindent ami kötelező: nyugdíjjárulék, biztosítás, oktatás. Na akkor fog kiderülni, hogy ki miben és mennyire tudatos.

„Az összeomlás elkerülhetetlen, a katasztrófa valószínű, a kihalás lehetséges.” (Jem Bendell)

Az 1.es hogy vonatkozik a tisztán villanyautót gyártókra pl Tesla?

2. Ha dotálják is nem olyan komoly az a mérték. Norvégok is elég sokat visszavettek már a dotálásból és ez folytatódni fog. Ez a dotálás a fejlődés elősegítése mint a roncsprémium programok, nem az EV hozta be az autóipar ezen keresztüli támogatását. Ha ez se lenne az európai autógyártók szerintem még úgy sem állnának mint ma kínához és a Teslahoz viszonyítva.

Amúgy a magyar kormány ennél nagyságrendekkel nagyobb piactorzító intézkedéseihez nem voltál ilyen kritikus ;-)

Gondolom tudod, hogy itthon is van dotáció az elektromos autókra, csak nem kimondottan a vásárlásra vonatkozik. Példul: https://kiszamolo.com/regisztracios-ado-kalkulator/

Elektromosra 0Ft, de ha mondjuk valami jóféle suvot veszel akár használtan 2500 köbcenti körül, akkor lehet meglepődsz a félmilás regadón. Az új és EUR 6 az 185k, az A3-as 65k.

Aztán nem kell gépjárműadót fizetniük. Ez 150 kW teljesítménynél (kb.110 LE, ami nem acélos manapság) 51k évente egy normál új autónál, de valszin bőven több egy suvnál. E mellé volt már itthon is dotáció elektromosra, és lesz is, bár főleg taxisok és autómegosztók számára, ami egyébként egész értelmes elképzelés. Szóval ha három évig tartja a tehetős pógár a suvját, vagy villanyosát, akkor máris kb. szűk 1 milával beljebb van, és ha tehetős, akkor valszin otthon ingyé' tölti.

Igen vannak támogatások itthon is. A cégautó adó is ilyen a felsoroltak mellett. Az állítás az, hogy ez nem jelentős, az elektromosok felárát egy hasonló benzineshez pl nem kompenzálja itthon. Tippre az új akkugyárak támogatása itthon  többé kerül mint az EV támogatás. (Ami nem is BEV mert az FCEV (hidrogén) is ugyanúgy támogatott ezek által)

mellekszal, de nincs "EV bukta".

Amit te annak latsz, az R&D, gyartosorok es beszallitoi lanc felepitese, teszteles. Ezek igy is - ugy is kellenenek, mivel a limitalt koolaj mennyiseg miatt az EV atallas csak elodazhato, nem elkerulheto.

Termeszetesen a termeles felfuttatasanak koltsegei vannak, es a kezdeti limitalt termeles nem elegendo ennek visszatermelesere, meg massziv tularazassal sem. Nyilvan ez hosszu tavu befektetes, aminek a megterulese is hosszu tavon tortenik.

Igem akkor lesz érdekes ez a kérdés itthon, amikor lesz 4 millióért 400+ km-es EV használtan (amikor ~10-12 évesek lesznek). Mert autó vásárlás alatt a legtöbb magyar nem a "szalonba megyünk új autót venni"-re gondol, hanem egy használt kocsira. És az ilyen képességű használt EV-k jelenleg az új belső égésűek árában mennek (mert csak néhány évesek).

Eleve hibás, hogy a "vásárolNA" kérdésre van egy "Nem tervezek..." válasz.

Most akkor döntsük el, hogy "Milyet vásárolNA" - ha tehetné?, vagy "Milyet TERVEZ vásárolni?" - Qrvára nem mindegy.

 

Mellesleg, a 400+ km-t tudó, pár éves, használt EV-k nem hogy egy új belső égésű árában, de sajnos bőven felette vannak :(

"Probléma esetén nyomják meg a piros gombot és nyugodjanak békében!"

mint a pici mobil? mindenki az utan sir, aztan megveszi a lapattelefont...

lehet.

de azert sirni se kell az ICE miatt. alapvetoen benzinbol limitalt mennyisegu van, es nem segit az uveghazhatasban. raadasul a foldon a legtobb olcso olaj-lelohely idiota/terrorista/megbizhatatlan orszagokban van, tehat strategiailag is rossz dontes tovabb fuggeni tole.

elobb-utobb ugyis elment volna, szal hogy most par evtizeddel hamarabb, tokmindegy. igy legalabb a mi eletunkben tortenik a valtas, ami mindig izgalmas.

Mint az Apple M1/M2 laptop. Áradoznak, hogy ARM!!! meg defasza!!!, majd elmegy és vesz egy Intelest.

Mert, hát nagyon trendi meg minden az Apple M1/M2, raj lehetsz vele pár napig, de aztán elmúlik az újdonság varázsa és kiderül, hogy se erre, se arra nem jó igazán.

trey @ gépház

A MacBook az Apple-nél sosem volt húzótermék. Azért kellett csak, hogy valamit le tudjanak tenni az asztalra is.

Here’s how Apple’s quarter broke down:

  • iPhone: $39.7B (Down 2 percent)
  • iPad: $5.8B (Down 20 percent)
  • Mac: $6.8B (Down 7 percent)
  • Wearables/Home: $8.3B (Up 2 percent)
  • Services: $21.2 billion (Up 8 percent)

Tabletből majdnem több fogy.

trey @ gépház

Vannak Apple vásárlók és nem-Apple vásárlók.

Az Apple vásárlókat nem érdekli, hogy milyen CPU van a gépben, Ők Apple terméket szeretnének biztokolni (egészen különböző indíttatásokból), és az Apple az üzelti érdeke, nem felhasználói igények alapján választ CPU-t a gépekbe.

A nem-Apple vásárlókat pedig szintén nem érdekli, milyen CPU van a gépben, de mivel a Windows jelenleg nem teljes értékű ARM-on, ezért x86-os CPU-val gyártják ezeket a gépeket a gyártóik.

Vannak renitensek, amik gyártótól és CPU-tól függetlenül Linux-ot tesznek ezekre a gépekre, és nem érdekli őket, hogy a gyártó mit akart, hobbiból megírják ami hiányzik ehhez.

Annak kiderítéséhez pedig, hogy a nem-Apple gépekben miért nem lehet hatékony és gyors ARM CPU, a Microsoft-Intel megállapodásokat kellene vizsgálgatni, ha nem lennének titkosak... De tippre üzleti érdekek miatt, nem a felhasználók igényei mentén.

dev szemszogbol mondom, az egyetlen gazos dolog a docker volt vele, de mar evek ota kvazi mindenbol van arm image is, pont azert, mert a dev-eket szoktak elkenyeztetni meregdraga macbook-okkal, es dev-ek kozott nagyon magas a macos aranya.

pedig ugy fos a macos, ahogy van, meg a snap-es ubuntu is megeszi oket reggelire.

de hat az eye candy meg a wow-factor nagy ur...

nem teljesen értem...
fixme, de ~60km-t lehet menni egy töltéssel - ami pl simán elég lehet munkába járáshoz.
Emellett egy Mitsubishi Outlander PHEV állítólag 5.5literes fogyasztással elvan (ha nem elég a villanyos mód).
Ja, az autó villannyal hajt - a benzinmotor pedig áramot ad, nem hajtást.

Pedig már kifejtettem. Adott egy autó, ami maximumra feltankolva és feltöltve elmegy mondjuk 1000 km-t (lényegtelen, kerek szám a számoláshoz). Ebből meg tud tenni villanymotorral 40 kilométert, meg 960-at benzin/dízel motorral. 🤷‍♂️

Ja, az autó villannyal hajt - a benzinmotor pedig áramot ad, nem hajtást.

Valójában ott az energia a fosszilisből jön.  🤷‍♂️

trey @ gépház

érdekes, az elmúlt ~20 évben használt autóimmal jellemzően ~500km-t tudtam elmenni egy tank benzinnel. nem mondom, hogy ezzel elégedett voltam - mert milyen cool lett volna, ha nem kellett volna kint tankolni amikor az osztrák alpokba mentem - de ezt nem érzetem különösebben szűk keresztmetszetnek.

Ráadásul (most) az esetek ~80%-ban bőven napi 50km-nél kevesebbet hajtok (ami kijönne tisztán EV), és gyanús, hogy a felhasználók legalább felénél hasonló a profil...

 

Valójában ott az energia a fosszilisből jön. 

Mint a dizel generatorral taplalt EV toltokbe :) (volt itt valami tema errol nemreg)
Gyakorlatilag minden EV reszben fosszilis uzemanyaggal mukodik (regionkent/orszagonkent valtozo, hogy ez hany szazalek).

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Ez így van, de nem is arra van kihegyezve az EV marketing, hogy az csak zöld energiával működik, hanem leginkább arra, hogy normál esetben nem ott ég a fosszilis, ahol az EV közlekedik (város), hanem máshol (remélhetőleg nem a város mellett). Ezen felül a villany előállítása fosszilisból, plusz az EV hajtása villanyból összeadott hatásfoka lehet nagyobb mint a belső égésű motoroké, így kevésbé szennyezi a környezetet azonos futás mellett.

Meg van olyan opció, hogy az EV akár fosszilis nélkül is működik ha muszáj (mert másból is lehet villanyt nyerni), ellenben egy belső égésű tankja sohasem lesz tele napfényből meg szélfújásból.

Szerintem a PHEV egy nagyon jo kompromisszumos megoldas, nekem is tokeletes lenne az elektromos resze ingazashoz vagy dugoban ulni, a benzines pedig nagyobb tavokhoz. Esszel kell hasznalni -> konnektorbol tolteni, akkor az ev nagy reszeben ugy viselkedik mint egy EV.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Szerintem a PHEV egy nagyon jo kompromisszumos megoldás

Az a baj ezzel id mint a legtöbb ICE-vel, hogy feleslegesen Overengineered egy vélt (nemlétező) mesterségesen generált probléma (félelem) miatt. Az ICE azért van halálra ítélve mert nem képes a fejlődésre technikai értelemben. 150 éve küzd ugyan azokkal a problémákjal: Környzetszennyező, rossz hatékonyságú, sok karbantartást igényel…

egy vélt (nemlétező) mesterségesen generált probléma (félelem) miatt

Ertem mire mondod a felelmet es a nemletezo problemat, viszont annyibol letezik a problema, hogy a jelenlegi teletankolt belso egesu motoros autok min. 500km-t megtesznek egy 10 perces tankolassal. A PHEV bonyolultabb mint egy EV vagy ICE (a nemet gyorsvonatokat is igy hivjak, a "valtozonev" tulterhelt) de eloallithatoak, valoszinuleg konnyebbek (sulyra) mint egy EV, jol hasznalva hasonloan tisztak es tudjak ugyanazt mint a belso egesu motoros autok. Ennyit meger a bonyolultabb felepites ha ettol mindenki boldog (a kornyezet, az emberek, stb.). Aki EV-t akar az vehet, akinek fontos az uzemanyagtartaly az PHEV-t.

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Mert öszvér és trey nem szereti, pedig működik. A valóság az hogy a gazdáján múlik. 
Szóval ha ragaszkodik a fenti állításához hogy a phev az benzines akkor az Opel feltalálta a csoda 1.4-es ecotecet ami 1,5L körül eszik. Vagy hülyeség amit trey állít. Mindenki válassza ki a neki szimpatikusat. 

Szerkesztve: 2023. 09. 22., p – 15:42

Aki kivár, az arra vár hogy legyen pénze és/vagy legyen olyan olcsó használt EV amit meg tud venni. Aki ICE-t venne, annak nincs elég pénze egy EV-re. A maradék 14%-nak van pénze rá. Jó hát ha nem is szalad ez a magyar gazdaság, de talán majd lesznek olcsó használt EV-k németből...

Persze. A magyar autopark ketharmada lecserelodik a kovetkezo fel evben. Gratulalok a kerdezonek es a valaszadoknak is.

Amit vennék az egy normális kombi hibrid dízel lenne. Ez jó lenne városba, vásárolni meg hosszú útra is. Sajnos ilyen nem létezik.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

mer' hollandiaban extra durvan adozik a dizel, es szinten extra durvan adozik a nehez auto.

mikor neztem kocsit, ugyanakkor suly eseten a benzin 600 euro/ev, a dizel 2000 euro/ev.

10 ev alatt ki is jon egy uj auto ara... :/

Ennek megfelelo a hasznalt auto ara is. Ott csak nagyon olcson lehetne eladni az ilyet.

Még akkor is '"csak" 6.5 millió, és megvan a munkába járás tisztán villannyal

Jó de hát trey szerint vettél egy ghondot magadnak, pedig vehettél volna 11M-ért egy TFSI mild hibridet. Van aki örül a sok kicsinek is, és nem nagyvonalú jigoló akik 5 milliót simán kidob az ablakon. :D

Mondjuk nekem az is furcsa, hogy egy autószerelő végzettségű IT rendszergazda, szalonautót vesz évi 4000km-ért, amit márkaszervízbe hord... Némi műszaki vénával simán bevállahatna egy jóállapotú használt autót féláron, a maradék lét meg benyomhatná állampapírba. Valami nagyon bűzlik az itt előadott sztorijában. :)

szalonautót vesz

Emlekeim szerint az a megoldas, hogy nem veszi, hanem ceges autokent kapja a meloban. De fixme, ha keverem valamivel a sztorit.

Nyilvan en sem kernek hasznaltat cegesnek, ha amugy lehet ujat is, ezen talan ne lepodjunk meg. :)

Az mindig egy soktényezős döntés, hogy ki milyen autót vesz. Ez igaz a döntés azon szeletére is, hogy újat vagy használtat.

Nekem most 13 éves a kocsim, újonnan itthon vett (munkatársam által, így ismerem a teljes előéletét), most ér kb. 3 milliót, és ha történetesen megállna benne a legdrágább része, a motor, és kellene bele 3 millióért egy másik (ami a kocsi jelenlegi értéke), nekem akkor is jobban megérné megcsináltatni, mint kidobni (0  Ft értéken megválni tőle), majd venni egy másik használt vagy új kocsi ennek az összegnek a többszöröséért. A használtnál benne lenne az ismeretlen előélet a pakliban, az újnál meg, hogy a mostaninál legalább 1 mérettel kisebb autót kapnék a javítási összeg 3-4-szereséért. De ez természetesen csak az én preferenciám, nem mindenkinek kell így vélekedni.

De persze van, aki vesz egy új kocsit, és a garancia lejártakor lecseréli egy nagyjából ugyan olyan újra, kifizetve a mondjuk 5 milliónyi különbözetet, mert számára az a vállalhatóbb autó fenntartási mód.

Akár a használt, akár az új autónál benne van a pakliban, hogy elromlik, a kérdés csupán az, ki fizeti a javítást. Akinek fontos, hogy legyen kocsija, annak második autót mindenképp kell tartania ezen esetekre, mert csere autó egyik esetben sem jár (itthon nem tudok olyan márkát, ahol a 10-20 milliós új árú autónál a garanciális javítás idejére csereautót biztosítanak). Valamint meglepően sok meghibásodás végzi a végén fizetősként, nem garanciában.

Én akkor kezdtem új autóra váltani, amikor a használt és az új autó közti különbséget gyakorlatilag kifizettem a használt szervizein, állásidején, bosszúságon, amit okozott, az időn, míg rendes szervizt találsz, az alkatrészek keresgetésén, hogy hol olcsóbb stb.

Nem beszélve arról, hogy bármint is csináltam, egy 10 éves autóban ültem. Se a kényelem, se a biztonság, se a szolgáltatásszint nem volt párban az újjal.

trey @ gépház

egy 10 éves autóban ültem. Se a kényelem, se a biztonság, se a szolgáltatásszint nem volt párban az újjal.

19 eve uj autot vettem, Skoda, 4 kerek, 5 szemely, nem volt felextrazva. Par eve egy 18 eves autot vettem, nem banom, hogy kolteni kell ra, viszont a kenyelem, biztonsag es szoltaltatasszint hianyat sem erzem. Vettem bele egy android fejegyseget, mas nem hianyzott. Van benne fekero eloszto, ABS es 4 legzsak. Ezen felul nem tudom a mostani autok mennyivel tudnak tobbet biztonsag, kenyelem es szolgaltatas szinten amire nekem szuksegem lenne (ebben valoszinu tobb "anyag" van mint a mostaniakban).

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Ha most 20. éves lesz, akkor meg pláne.

Majd rakerdezek a szervizben, nem mondtak, pedig minden alkalmat megragadnak egy kis penz legombolasara :)
Ez biztonsagi protokoll vagy csak jo ha ki van cserelve? Mondjuk egy muszerfal bontast nem szivesen vallalnek be ha csak "jo megcsinalni"...

Google szerint:

"In general, there are no age-related requirements for an airbag replacement. Even units installed 30 years ago when airbags first became standard equipment have been shown to operate reliably in an accident. A vehicle's airbag control module also routinely performs self checks to ensure the safety system is functioning properly."

"After 2002, Mercedes research concluded that the airbags it produced after January 1, 1992 would last the life of the vehicle"

"As proof of the lifetime durability of GM airbags, Knowlden pointed to a 1992 Insurance Institute for Highway Safety study, where a rusty 1972 Chevrolet Impala was crash-tested and both the driver's airbag and passenger airbag successfully deployed. That Impala was one of the first 1,000 airbag-equipped cars made by GM."

"Már nem csak tehetségekből, de a hülyékből is kifogytunk..."

Én teljes mértékben megértem és elfogadom, hogy Neked így a kényelmesebb, gazdaságosabb az autótartás.

Nagyon sokan egyszerűen nem tudnak új autót venni (pláne a mostani árakon, amikor egy kisautó is már 8 millió Ft), megint mások pedig (pl. én) csak a bukót látják a vadonat újonnan vett autóban (mert nincs ennyira rossz tapasztalatunk a használt kocsik javításával kapcsolatban).