"A finnek rájöttek, miért durran ki az elektromos autók abroncsa"

Hajlamosabbak a sérülésre az autók kis gördülési ellenállású, ezért kevésbé mély futófelületű gumiabroncsai, persze, csak rossz murvás úton. Elsősorban elektromos autóknak van ilyen gumijuk. A finn Kauppalehti kereskedelmi szaklap körbejárta kérdést.

[...]

Gyakoribbak a defektek azóta, amióta a futófelület mélységének csökkentését is bevetik az abroncs gördülési ellenállásának mérséklésére azért, hogy az autó kevesebbet fogyasszon – számolt be egy finnországi abroncsértékesítő. Ez még inkább igaz az e-autók abroncsaira.

[...]

Az elektromos autók abroncsait ugyanis a gördülési ellenállás figyelembevételével fejlesztették ki. Ennek érdekében a futófelület mélységét csökkentették, így viszont az éles kövek könnyebbek ki is szúrják az abroncsot – közölte a finn Kauppalehti kereskedelmi lappal Lauri Kortesalmi, a Lapin Kumi Oy nevű társaság oului részlegének abroncsértékesítője.

[...]

Arról egyébként, hogy ezen a nyáron a finnországi gumiabroncs-üzletek szerint sok e-autó abroncsa lyukadt ki az észak-finnországi murvás utakon és útépítéseken, korábban beszámolt a finn állami rádió, az Yle.

Link: https://www.vg.hu/logisztika/2023/09/a-finnek-rajottek-miert-durran-ki-…

Hozzászólások

Megint egy trade-off. A hatótáv kényszeres növelése érdekében ilyesmikkel trükköznek. Annyira gáz, hogy ennek ellenére állítják egyesek: a gyenge hatótáv nem kérdés. Nem a faszt nem! Majd bele szakadnak, hogy ócska, műanyag dísztárcsákkal, meg ilyen trükközésekkel növeljenek rajta akár 1-2%-ot is ...

trey @ gépház

Aki gyakorlatilag mindig korrekten karbantartott "varosi" utakon jar, tenyleg jobban jar takarekosabb gumival. NB: ez a "nyugati" emberek 80-90%-a.

Arra a par utra, amikor par km-t tenyleg murvas uton kell megtenni, ovatosan kell vezetni. csak ugye tudjuk, az emberek tobbsege csak gazpedal-nehezek, nem is szolva a feledekenysegrol. Aztan meg a gyartot hibaztatja, hogy szar a gumi, amikor szar terepen csapatva durran. Majdnem biztosan leirtak es elmondtak vasarlaskor, hogy mire kell vigyazni, mi a tradeoff. Es majdnem biztosan lehetett kerni 'rendes' gumit is.

Amugy meg igen, EV gyerekcipoben jar meg mindig, es igen, nehany ilyen trukk jelenti a 400 vs 450km hatotavot. Csak olvasni kell. Ami az emberek tobbsegenek faraszto, sot, egyenesen fajdalmas.

Itt a legnagyobb trade-off, hogy ilyen minőségű lapot olvasol. Ilyen gagyi cikket...

Egész cikkben horonymélység meg futófelület mélysége van. Ezek mik?

Nem a profilmélységre gondoltak csak a fordító fogalmatlan volt? Ennek van értelme :) (a cikknek nem sok)

EVkről beszél miközben arról ír, hogy minden gumi profilmélységre csökkent. Ezeket a fejlesztéseket nem csak az EVk hozták, hanem a szigorodó előírások. Ugyanúgy ahogy kikönnyítették az autókat a gumikat is fejlesztették.

 

Szerk megnéztem az eredeti cikket is. Ezt a részt elfelejtették a VGsek lefordítani:

 

Nykyrenkailla korostuu oikean tilannenopeuden tärkeys, sanoo Lapin Kumi Oy:n toimitusjohtaja Ville Ruokanen Rovaniemeltä.

”Tienrakennuksessa käytetään kalliosta louhittua karkeaa kiveä. Sateella soratien kivet ovat kuin terävät puukot pystyssä, jotka rikkovat renkaat oli kyseessä sitten sähkö- tai bensa-auto”, Ruokanen sanoo.

Forrás: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/sahkoauton-renkaita-kehitetaan-vierintavastus-edella-urasyvyytta-on-madallettu-ja-teravat-kivet-puhkovat-renkaita/136fb150-8e32-4407-87d7-62024b8beec2

Goolgle angol fordítása:

With modern tires, the importance of the correct situational speed is emphasized, says CEO of Lapin Kumi Oy Ville Ruokanen from Rovaniemi.

"Road construction uses rough stone quarried from the rock. In the rain, the stones on the gravel road are like sharp knives standing up, which break the tires, whether it's an electric or gasoline car," says Ruokanen.

Jaj, de szép hosszú, biztos akkor igaz is ...

A lényeg: az EV-ken találhatók meg ezek a gumik nagyrészt, mert ezzel is a gyér range-t próbálják kozmetikázni.

Rendes autóra teszel rendes gumit, semmi sem történik. Ezeknél az amúgy is szar range lesz kevesebb, ha rendes gumit rakatsz.

trey @ gépház

Pont azt írja, hogy az újabb gumiknak alacsonyabb a profilmélysége (mindnek!) mert alacsony profilmélységgel is jó értékeket hoznak.

Arra panaszkodik  cikkben az interjúalany ,hogy a jobb ICE gumik 7mm a BEV gumik meg 6.5mm profillal jönnek már (míg pár éve ez 7-8mm előtte meg 10mm volt.) gyorsan ránézve az ADAC-ra ott a 8mm-t a téli gumikra írja mint általános.

Ezek rendes gumik és nem csak EVken találhatók meg. Téliben az enyémre nem is találtam kifejezetten EVre fejlesztett gumit, a nyári meg MIchelin Energy Saver de azt se az EVk miatt találták ki:

 

https://www.michelinman.com/auto/browse-tires/by-family/energy#:~:text=MICHELIN%C2%AE%20Energy%20Saver%E2%84%A2,by%20keeping%20the%20tire%20cooler.

 

MICHELIN® Energy Saver™ and Energy™ tires are not only great for your gas bill, but they offer all-season traction and safety, as well as a comfortable, smooth ride. MICHELIN® EnergySaver Construction combined with a unique silica-based rubber helps improve fuel efficiency by keeping the tire cooler.

Csak halkan említem, hogy a csökkentett profilmélységet a zaj miatt is csinálhatják a jobb gyártók - a prémium sofőrök igényei miatt :P

Itt nézegerheted a Tesla gumikat: https://villanyautosok.hu/2023/09/05/kiderult-miert-lassabb-az-uj-model-3/

Michelinből az e Primacy ami EV igényekre lett továbbfejlesztve.

Az én kocsim az hasonló a kisáruszállítókhoz ahol fontos az alacsonyabb üzemeltetési költség (gördülési ellenállás, kopás, teherbírás). Ezért is van rajta Michelin energy saver.

A cikkben az emberünk a 10mm-ért sír és átkozza a 7-8mm-t is nem csak az szélső példaként említett BEV gumi 6.5mm-t. A cikket te hoztad ;-)

A Michelin energy sorozatát meg nem az EVk miatt csinálják immár több int 10 éve. Itt azt írja Opel Corsa 1.4D is jött ilyennel: https://www.tyrereviews.com/Tyre/Michelin/Energy-Saver.htm

Milyen kompromisszumról beszélsz? Ezek a gumik általában magasabb minőséget képvislenek (és sajnos emiatt drágábbak is).

Még 1x azért sírt az ember mert csökken a profilmélység. De nem azért csökken mert gagyibbak lennének a gumik hanem mert csökkentet profilmélységgel is hozzák és el is verik a régebbi gumikat. Ez ICE-nél 7mm BEVnél meg 6.5re ment le.

 

Tudom az előírásokat csalással is lehet hozni mint ahogy a VW csinálta ;-)

Míg mások innováltak és jobb gumikat gyártanak. (pl alacsonyabb profilmélység jobb kopásállóság, halkabb gumi és igen alacsonyabb fogyasztás(~kisebb kibocsátás))

Nem sikerült. Ha rendes gumit teszel az EV-re, kisebb lesz a hatótávja = kompromisszum

Vékony szart teszel, nagyobb lesz a hatótávja, de sérülékenyebb lesz = komromisszum

Nekem nem kell kompromisszumot kötnöm, mert tartós gumit is feltehetek, nem kell aggódnom, hogy hazaérek-e. Se azért, hogy kisebb lesz a hatótáv, se azért, hogy kilyukad-e a gumi.

Ennél többet nem tudok segíteni.

trey @ gépház

Na akkor még egyszer a cikkben a sérülékenyebb gumi a 7-8mm (és már láttak 6.5mm-t is EVn).

Ha megnézed a régebbi Tesla gumikat: Ventus S1 Evo3 EV (7.8mm)

Ezek a gumik tartósak mert jó a kopásállóságuk. Az más kérdés, hogy mivel azonnal van nyomatékod hülyegyerek módon gyorsulgatva hamar el lehet koptatni. Aztán akkor tényleg kiszúrják a kövek.

DE nem azért mert ezek a gumik gagyik lennének. Az EV annyit számít, hogy gyorsabban lehet koptatni mert van nyomaték kis kocsikban is...

Hallod, itt futtatod magad 800 ezres szett gumival, a HUP-on, ahol az emberek 500 ezer - 1 millióért vesznek autót? :D

Az sem zavar, hogy R22-es méreteket ajánlgatsz egy autóra, amire gyárilag R19 a legnagyobb feltehető méret?

Menj, keresgélj még faszságokat, ehhez értesz ...

trey @ gépház

Nem tudtam hogy az A3-ra milyen gumi kell, nem vagyok autószerelő.

A kompetens embert ebben az esetben úgy hívják, hogy gumiszerelő.Tök más szakma.

Te álltál belèm, hogy mutassak 200e-s abroncsot.

Nem, nem, terelő juhász. Az úgy volt, hogy nekem kínálgattál gumit, amit nem tudok megvenni.

Mutattam, most meg megint magyarázol.

Mutattál nekem valamit, ami nekem nem lenne jó. Ennyi erővel gázbeton tégla is lehetett volna, kb. annyi relevanciája lett volna.

trey @ gépház

Más kérdés hogy te fillérbaszó vagy és nem vennél 800e-ért egy garnitúrát belőle..

:D :D :D

Sok sikert a 800 ezres garnitúrához. Nyári is passzoljon ám hozzá, újabb 800 ezerért, így elmondhatod, hogy mennyit spóroltál az EV-zésen :D :D 1,6 millió csak a gumi.

Legyünk őszinték, olcsójános, nem veszel te ennyiért gumit, csak a szád jár.

trey @ gépház

Ennyibe kerul. Nincs szalonado, amit adott orszagban ratesznek. Kevered a magyar afaval meg a forint gyengesegevel.

De ha mar igy felvetetted, akkor

 - Mostani forint arfolyammal: 1.1M HUF (1.4M afaval)

 - Akkori forinttal: 920e HUF (1.1M afaval)

Szoval itt max magyar lehuzas lenne, de nem akartam idehozni ilyen temat. De ezt te jobban tudod, te elsz abban a szarkupacban :)

A te valosagod egy alternativ valosag vagy projekcio a magyar viszonyok alapjan.

Itt ebben a vilagban IT-ban, akinek van munkaja, annak van normalis egeszsegugyi biztositasa. Nekem is van. Fogorvost is allja. Mi a kenszagu vastagbajszu budoslabu oreganyagert mennek Magyarorszagra fogorvoshoz? :D Eszemfaszommegall :D

Elestel a motorral aztan beverted a fejed, mi? :D

loop

edit: De amugy tovabbra sem ertem, hogy _nekunk_ mi kozunk van ehhez :D Csak azt lattam, hogy olcsojanosnak nevezted jakubovicsot, mert dragabb autot vett. Majd ebbol levezetted, hogy fogorvoshoz is biztosan Gyorbe jar.

Mintha valami kifordult valosagban elnel. :)

Vagy azert olcsojanos, mert kikoltozott es igy nem fizeti a 27%-os afat es olcsobban tud vasarolni termekeket? :D

edit: De amugy tovabbra sem ertem, hogy _nekunk_ mi kozunk van ehhez :D

Belátom, nem egyszerű három lépésnél tovább fejben tartani a beszélgetés menetét. Vannak erre jó technikák, nézz szét a neten! Esetleg egy jó coach ...

trey @ gépház

Ez igy meg furcsabb. Azt allitod rolam beszeltel. De kozben T/3 szemelyre hivatkoztal "olcsojanosok" kifejezessel.

Ezt azzal indokoltad, hogy tobbe kerul par szolgaltatas, tehat tobbet fizetunk par dologert. Meg azzal, hogy van olyan ember, aki Gyorbe megy fogorvoshoz.

Ennek ellenere persze siman lehetek en is olcsojanos. Sosem gondoltam bele es akar igazad is lehet, de sztem nincs koze ahhoz, hogy tobbet fizetek valamiert :D

 

En viszont tovabbra is azt furcsaltam, hogy jakubovicsot kozben azert olcsojanosoztad le, mert draga autoja van.

Akkor szerintem ez csak egy felreertes lesz es nem tudod mit jelent a szo. Esetleg valami projekcio a komplexusod miatt (🤏). :)

Az, hogy kamu vagy nem, nem kulonsebben erdekel. Miben lesz rosszabb nekem ha igaz amit ir vagy nem igaz? Semmiben.

Viszont a benyan tenyleg sporolt, mert EV. Ez a mellekhatas, vagy elony. Ez vele jar. Igaza is van.

Akkor is sporolt a benyan, ha kozben 40 millas autot vett, raadasul plaid verziot, de kozben csak 1-2 millat nem koltott el benyara.

Kereken meg nem nagyon tudsz sporolni. Nagy autora draga. Teljesen mind1, hogy EV vagy ICE.

Komoly hazugságspirálba keveredtél koma! Én azt állítottam hogy te vihogsz azon, hogy drága gumi kell a EV-re. Én meg tükröt tartottam neked, hogy vegyed te a tesco budet gumit az A3-asra, 9999Ftért! Egy szót nem olvashattál arról, hogy én mikor milyen gumit vettem. Én csak azt állítottam neked, hogy ennyibe kerül. Ha ez megynugtat egy nyergesvontatóra is 200e+ az abroncs ára és kell belőle akár 10db is!

Ez van olyankor, amikor kevered a latorfaszt a fatorlasszal. A szöveget sem értetted, amihez hozzászóltál. Nem, az EV-kre nem drága gumit szerelnek általában, hanem ócska szarokat. Egyetlen paraméterük, amire a gyártók figyelnek: 2 kilométerrel többet lehessen egy töltéssel elmenni. Hogy közben emiatt sérülékenyebbek lesznek? Kit érdekel?

Erre te jöttél, hogy a Tesla-ra (spin doctor hogyan csinál az EV-kből Tesla-t itt szépen tetten érhető) tett valaki egyszer egy 800K / szett garnitúrát. De, az is lehet, hogy nem, csak ezt dobta ki neked az árgép jó drága gumira. Majd az sem zavart, hogy az egy R22-es téli szett, de nekem ajánlgattad.

Mint az óvoda, bazmeg :D

trey @ gépház

Trey szereti azt gondolni, hogy jól megy a szekér. Valamiért úgy érzi, hogy ezt bizonygatnia is kell, meg kell írnia mindenkinek, hogy ő direkt a legdrágább benzint tankolja, meg vadonat új autót vett ám. Meg befektetése is van.

De úgy tűnik, azt nem szereti, amikor a közönség nincs eléggé megilletődve, attól, hogy ő vett pl. egy új kisautót, vagy egy tárgyat, vagy prémium benzint. Ilyenkor jön az, hogy elkezdi fikázni a másikat. Logikát nem kell keresned benne, csak vagdalkozik. Remélem, annyi haszna van a dolognak, hogy jobban tud aludni egy ilyen menet után.

:-)

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

De úgy tűnik, azt nem szereti, amikor a közönség nincs eléggé megilletődve, attól, hogy ő vett pl. egy új kisautót,

Mondod te, aki vett egy 15 éves, leszakadt Minit (még a neve is kicsi bazmeg), az Angliában világ minden pénzét megkereső állásod biztosította fizetésedből. :D

Nem lehet, hogy inkább fordítva van? Hogy trey vesz valamit, ami az emberek jó része szerint minőséget képvisel (Rolex, Audi, Ducati), erre itt lejön a valagatok vége, úgy erőlködtök, hogy bizonygassátok: ezek szarok, mert ... őőő ... őőő, izé ... most nem jut eszembe ... őőő izé ...

:D

trey @ gépház

Mondod te, aki vett egy 15 éves, leszakadt Minit (még a neve is kicsi bazmeg)

Igen, én vettem egy 15 éves autót kevesebb, mint 2 heti fizetésemből. Ez igaz. Az a különbség, hogy nekem nincs szükségem se arra, hogy saját magam számára bizonygassam, hogy meg tudnék venni egy drágább autót, se arra, hogy mások azt mondják, hogy hú, ez aztán igen, látom, jól megy a szekér, mert drága és nagy autód van. A Mini pont a kicsi mérete miatt nagyon praktikus városi közlekedésre. Éppen ezért választottam ezt.

Ha nem lenne világos, természetesen 2 heti fizetésnél többért is tudnék venni autót (vagy bármi mást) kp-ért.

trey vesz valamit, ami az emberek jó része szerint minőséget képvisel (Rolex, Audi, Ducati) ... bizonygassátok: ezek szarok

Engem kb. nem érdekel, hogy mit veszel, ahogy az se, hogy mások mit vesznek. Nem hiszem, hogy valaha azt mondtam volna, hogy az órád vagy az autód szar. Azt lehet, hogy mondtam, hogy én nem vennék ilyeneket, de nem azért, mert szarok, hanem egyszerűen nekem nem kellene. Ducatira lehet, hogy mondtam azt, hogy szar, vagy lehet, hogy eddig nem írtam róla semmit, nem emlékszem. Jártam motorozni eleget, elég sok emberrel, láttam sokféle motort. Nem voltam a Ducati minőségétől elájulva. Ettől még lehet, hogy a tiéd jobb, és nem kell pl. levenned a szárazkuplung fedelét, hogy ne melegedjen túl, mint a haveromnak, aki márkatársad. De engem az se érdekel, ha szart veszel. Vegyél bármit, ami boldoggá tesz.

bizonygassátok: ezek szarok

Mondta a bagoly a verébnek, miközben napi 10 postot ír arról, hogy az EV-k szarok.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

hogy saját magam számára bizonygassam, hogy meg tudnék venni egy drágább autót, se arra, hogy mások azt mondják, hogy hú, ez aztán igen, látom, jól megy a szekér, mert drága és nagy autód van.

Igen, ha veszek egy kényelmes, az én igényeimre kialakított cipőt, akkor az azért van, hogy másnak vagy magamnak bizonygassak valamit. Ezt honnan a faszból szeded? Kinek bizonygatok mit, ha szerintetek úgyis csak a garázsban áll. :D

Ettől még lehet, hogy a tiéd jobb, és nem kell pl. levenned a szárazkuplung fedelét,

LOL, látod fogalmad sincs, ezer éves mantráid annál inkább. Az új Ducati-k évek óta wet (olajos) kuplunggal szereltek :D

Mondta a bagoly a verébnek, miközben napi 10 postot ír arról, hogy az EV-k szarok.

Lehet, hogy van az 20 is, ki számolja? Valójában az már csak egy reakció a ti szarozásaitokra. 🤷‍♂️

trey @ gépház

Az A3 nem tudom kire van alakítva, mert senem A2, hogy kisebb és városi legyen, senem A4/A6, hogy utazósabb történetté váljon. Akkor már inkább egy Superb-re tenném a voksom, abból az L&K kivitelre, ha már VW csoport. Mondjuk biztosan nem cserélgetném 3-5 évente, ahogy lejár a lízing, mert minek, pláne ha 10k km/évet megyek, nagyon messze lennének a húzósabb szervízek. Inkább költeném a maradék zsetont utazásra, és nem éves 1db horvátba elrohanásra.

Nem, nem kell válasz, mindenki arra költi a pénzét, amire szeretné.

ha veszek egy kényelmes, az én igényeimre kialakított cipőt, akkor az azért van, hogy másnak vagy magamnak bizonygassak valamit. Ezt honnan a faszból szeded?

Megveszed és csak használod csendben, vagy minden egyes hupos oldalra beírod többször is, hogy mit vettél, mid van, és milyen prémium, és milyen prémium cipőfűzővel használod, és bezzeg az összes többi ember összes többi cipője szar? Na. Innen veszem.

disclaimer: ha valamit beidéztem és alá írtam valamit, akkor a válaszom a beidézett szövegre vonatkozik és nem mindenféle más, random dolgokra.

Nem a hatótávval van baj, hanem a töltés sebességével. 

Meg az abroncsok megbízhatóságával. Mindezekkel együtt: hosszabb távolságra csak erős idegzetűeknek. Nem elég, hogy külső sáv, 100-zal, még azon is agyaljon az ember, hogy a legagyisított abroncs mikor adja meg magát? Pótkerék szokott ezekben lenni?

trey @ gépház

Jó, az abroncs minősége is ultragagyi lehet, hisz senki nem vesz új gumit az új kocsijára (én vettem, a gyári kínait --mert a szalon szerintem lecserélte-- eladtam)

Plusz a sok nyomaték-lóerő miatt alultervezett gumi is ludas lehet a dologban (300+ lóerő pl tesla, jó, van néhány 300 alatti, kb 4db model/évjárat)

Aztán ha majd kijönnek a levegő nélküli 'abroncsok', trey keres új hisztitárgyat.

Egy Unix fórumon a gumikon kell rugózni...

Pótkerék? Kizárt. Plusz 30 kiló :) Itt vidéken jó az EV, mivel nincsen külső sáv.. két sáv van összesen. Ráadásul az út minősége miatt örülhetsz, ha 80-al tudsz menni. Úgy látszik a kormány elintézte, hogy vidékre megérje az EV, ki mondta, hogy nem veszik figyelembe a lakossági igényeket?? 

Ha a töltési sebesség 6 perc lenne 20->80%-ra, akkor lehetne normális abroncsot rátenni, lehetne vele 130-al menni, nem lenne gond, hogy csak 300-400 km a hatótáv.

csak rossz murvás úton.

 

Kedves Finnek, építsetek normális utakat és nem lesz gond.

Aláírás _Franko_ miatt törölve.
neut @

Pedig ahogy egyik tanult fórumtársunk többször is előállt vele: a földön csak az emberek mennyiségével van baj!

Ha jóval kevesebb ember lenne, kevesebb fölösleges terméket állítanánk elő, kevesebb autó lenne az utakon, kevésbé terhelnénk a környezetet.

És nem kéne ilyen ostobaságokon gondolkodni, hogy mivel menjünk el bármikor A-ból B-be.

 

[POL] Putyin apánk mutatja a helyes utat. 

 

 

 

 

 

 

A fent leírtak nem a saját véleményemet tükrözik, csak egy összefoglaló a fórumban olvasottakból.

"Normális ember már nem kommentel sehol." (c) Poli

Nos megnéztem Skoda Enyaq (Kodiaq-Karoq közti elektrosuv) abroncs igényét, és a "8Jx19 ET45, 235/55" -ből az jött ki az egyik webgumisnál, hogy nincs külön e-suv gumi (legalábbis nem volt ennek jele, és a Skodánál sem jelzik ezt), hanem SUV optimalizált van. Na most akkor mi a helyzet? Ja és természetesen a prémium gyártókat, illetve "büdzsé" márkáikat néztem.

Persze. Finn videk hatalmas, es ott sincs kolbaszbol a kerites. Koltseg-optimalizalas.

Masreszt, nyugaton szokas karbantarasi koltseget is szamitani epiteskor. Nem csak mepepitjuk, atadjuk, oszt' majd valami paraszt 10 ev mulva elkezdi toldozgatni-foltozgatni --- eleve epites elott, tervezesi fazisban eldontik, ki fogja karbantartani, es keresnek hozza forrast is. Ha nincs, meg se epitik, mert akkor "nincs ra penz".

Harmadreszt, ne feledd, hogy a jobb eletszinvonal -> jobb fizetesek -> dragabb munkaero -> dragabb projektek. Vagyis a magasabb gdp/atlagfizu magasabb kivitelezesi arakat is magaval von, igy, bar meg mindig tobb penz van epiteni, nem annyival, mint a GDP kulonbsege indikalna.

A kulonbseg a pazarlas, hozzaertes es a korrupcio minosegeben, mennyisegeben keresendo inkabb a magyar vs. finn (vagy mas barmely "nyugati" orszag) viszonyokban.

Nalunk azer kevesebb a sima defekt az utakon, mert a (nem letezo) katyuk a foutjainkon a felnit is lenullazzak, olyan melyek.

Az elterjedseguket es a tarsadalom altali elfogadottsagukat a kovetkezo karcolat mutatja: https://kereso.napirajz.hu/index/483.jpg

Es ami nem vicces: https://borsod24.hu/2021/06/06/egy-hatalmas-katyu-okozhatta-a-4-es-fout…

Nem szarabbak, csak nem mind aszfaltút. Ugyanúgy, ahogy Svédországban, Norvégiában. Tudod, ahol 6+ hónapon át hó fedi az utakat, tájat, ott semmire se mennél az aszfalttal.

Kátyús aszfaltút != murvás út. Inkább megyek murvás úton vagy földúton, mint kátyús aszfaltúton. A kátyú önmagában több kárt okoz a futóműben, felniben, gumiban.

Tehát eleve kopott abroncsot tesznek fel újonnan. Nem 4 mm-es profilmélységgel, hanem mondjuk 2 mm-essel, ami egy év múlva lekopik a rendelet által előírt 1.6 mm minimumra, és cserélni kell. Ha jól értem.

Az EV-re szánt abroncsok pont hogy meg vannak erősítve, nem jó rá a mezei abroncs, mert nagyobb a nyomatéka.

„Tizenkét éve dolgozom a gumiiparban. Ezalatt az abroncsok defektállósága gyengült” 

Ebből a mondatból inkább az jön le, hogy az anyaggal és a keverékkel már régóta játszadoznak, pontosan úgy mint minden más téren. Csaló dízelesként az elektromos autó annyira távol áll tőlem mint Tokyo-tól San Francisco, de ez még nem jelenti azt, hogy az EV hibás a gumiabroncs minőségéért. Inkább a gyártó kapzsiságára írnám ezt.

Minden hulla a Mount Everesten valamikor egy nagyon motivált ember volt.

Ilyen az, amikor a szövegértéssel nagy bajok vannak. Nem azt állították, hogy az EV-k miatt gyengültek az abroncsok, hanem azt, hogy az EV-k hatótáv kammantási kényszere miatt azokra rendszerint ilyen fost tesznek. Mivel rendszerint ilyen fost tesznek, azoknál nagyobb számban jelentkezik a probléma.

Tehát megint az került igazolásra, hogy az EV-kel hatótáv problémák vannak, amiket igyekeznek kozmetikázni, egyebek mellett ilyen fos abroncsokkal.

trey @ gépház

Nálunk újra aszfaltozták az összes utcát, a szélét felszórták murvával. Én mehettem szélvédőshöz, haveromnak az éles kavicsok kivágták a gumit (Audi A4 1.9 PD). Szóval nem gondolnám, hogy ez csak az elektromos autók problémája lenne.  

Amugy tudja valaki Trey miert porgott ra most ennyire az EV-re? Nincs idom vegigporgetni a threadeket, hatha ossze tudja valaki foglalni mi a root cause.

Legyorsuljak a hajszaritomotoros autojat a meg kisebb bevasarlokocsik?

Az is szempont lehetne, hogy mennyi menetzajt generál. A városi zajszennyezés egy jó része ebből jön. Csak kb annyira nem érdkel sokakat, mint ahogy sokáig a dohányzás sem. Csak ott van a háttérben és szar, de nem veszi észre.

Össezfoglava a topicot: az EV-k szarok, mert ha jobb gumi defektet tud kapni. És amúgy is túl nehezek, és ha nehezek akkor ki lehet számolni hogy nem tapadnak (b+), és hiába gyorsulnak jól, és mennek gyorsan a kanyarban, a vezetési élmény nincs meg bennük biztosan...