Digi és más -cégcsoporton belüli- mailboxok megszűnése

https://linuxmint.hu/hir/2024/02/az-internet-elofizetes-melle-jaro-digi…

 

A DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft. 2024. augusztus 1. napjától megszünteti az internet díjcsomagokhoz kapcsolódó lakossági és kisvállalati e-mail cím szolgáltatását. 

Ennek megfelelően nem lesznek elérhetőek a kapcsolódó e-mail fiókok, a webmail felület, és a tömeges e-mail kiküldéshez használatos SMTP szerver. A DIGI levelezési szolgáltatással egyidőben az általad használt @digikabel.hu, @hdsnet.hu @invitel.hu, @fibermail.hu @vnet.hu, @globonet.hu, @euroweb.hu, @eol.hu, @dunaweb.hu, @anet.hu, @profinter.hu vagy @kulturnet.hu végű e-mail cím is megszűnik. Előfizetőként a DIGI-től igénybe vett elektronikus postafiókot 2024. augusztus 1. napjától nem éred majd el, annak tartalma véglegesen törlésre kerül.

Hozzászólások

Csak kérdezem, h innentől a Digi az előfizetőknek nem ad saját levelezési lehetőséget, vegyék igénybe azt 3rd party forrásból?

Vajon ad a Digi kupont fizetős email szolgáltatóhoz, hogy további költségek nélkül tudja használni a 3rd party email szolgáltatást? Illetve azoknak akik saját üzemeltetésű email szervert választják maguknak ezután felár nélkül jár a fix IP cím és a 25 port forward (és 587)? 

költői kérdések. 

Ezzel a Digi azonos díjért kevesebb szolgáltatást nyújt. Az ingyenes webmail nem válasz, mert ott  mindenki adataival "fizet" az ingyenességért. Digi ilyet nem tehetett saját email szolgáltatásánál és nem is volt ingyenes, az előfizetési díjért járt cserébe más szolgáltatásokkal csomagban. Még üzleti oldalról is igazi 4iG fillérbaszó rövidlátó lépés ez. A szolgáltatói email cím egy érv az internetszolgáltató megtartása mellett, akik használják aktívan akkor is maradnak a meglevő internetszolgáltatójuk mellett ha időközben lenne jobb alternatíva. A Digi mostani húzásai mellett az alternatívakeresés egyre inkább felmerül. 

Őszintén: Ki az, aki 2024-ben még használja az ISP email fiókokat? 20 éve még rendben volt. Viszont egy ISP váltást nagyon nehézzé tesz.

a gmail es hotmail is arra fele tendal :) vagy befogad levelet vagy nem (ingyenlada@hotmail-be nem megy be, o365 cegesbe ugyanaz a level igen... :D), vagy spambe megy vagy nem (ugyanaz a leveled), supportjukat keresheted, mert az nincs, ha be is regeled a domainedet a "google figyelobe", nodata rola... plusz a napi 500 koruli to:/email limit sok esetben szukos, ha sok emberrel kell levelezned. jameg a gmail 15G free kvotaja nemcsak mail, hanem az osszes fotod/mifened egyben... oszt' megy a fejvakaras miert nem jon meg a level egy nyaralas utan ahol volt mit latni es kattogott a fenykepezo telefon :D
ezert aztan tendal is mindenki o365/gsuite iranyba, mert erosebb kutya...szik, ami szepen ongerjeszti tovabb az onkenyeskedesuket. (mer'az mukodik... hja ha nem lennenek b*ik, hogy full OK domain/szerverrol sziveskednenek befogadni a mailt, nem is menekulne a netszolgaltato sem ettol...)

lattal mar gov.hu-tol levelet, amiben 500 cimzett van (mert tobb nem lehet)? :) es elvarajak, hogy ne menjen spambe! :D visszafele mar nem biztos, hogy bemenne, teszem hozza...
nem egy semmibol jott retegigeny az osszes ugyfelednek/haverodnak/whatever kuldeni egy mailt valamirol. vagy automata riasztast. vagy 2fa linket vagy scanelsz oldalankent a nyomtatoddal, vagy...
eddig ezeket egy szolgaltatoi mailfiokkal megtehetted, "ingyen", most mehetsz a google-hoz, de $$ lesz a vege.

Én pont ezen nyavalyák miatt is üzemeltetek saját mail szervert is. Végülis egy kis VPS (1GB ram) elbírja azt, amire nekem szükségem van.

Továbbá ha valaki reklamál, akkor simán utána tudok nézni a szerverem logjaiban. Nem fogok én 1.0-s L1 supporttal szenvedni. Öreg vagyok én már ahhoz.

Értem, amit írsz.

Viszont én azt vallom, hogy az email nem garantált üzenetkézbesítési szolgáltatás. Ennek megfelelően is kezelem.
Egy friss sztori: fejvadász (Hire-One Kft.) keresett egy pozícióval kapcsolatban. Szerettem volna neki válaszolni, hogy köszönöm, de nem érdekel. Visszapattant a levél XY hibaüzenettel (náluk van a gond). Én biztos nem fogom magam törni, hogy az ő rendszerüket is rendbe tegyem. ;)

nem eri meg szellel szemben pisilni. az nem uzemeltetesi problema, hogy a google szarik mindenkire es azt csinal amit akar :) illetve szo szerint az, problema, csak a megoldas nem nalad van. takolni hakkolni lehet, meg relayezgetni jobbra-balra, amig ki nem talaljak a kovetkezo kovetelmenyuket. GOTO 10.
aztan mikor mernok oradijban+rezsi kiszamlazod a takolast az ugyfelnek, konnyen lehet, a kovetkezo csekket inkabb MS-nek vagy GGL-nek adja majd, mert az mindig mukodik.
mig nagyreszt mindenki valami sajat uzemeltetesu szemetdombon tarolta a levelezeset, el tudtad erni a fogado oldalt es/vagy levakartad magad a spamlistarol, ami jott NDR-ben, mostmeg a ceg annyit tud, hogy MS-nel vagy google-nel van a levelezese, sok szerencset kivanok... merthogy a support veluk se all szoba, vagy elhajtja oket valami automatikus bullshittel egy CHATGPT robotkurva.

Jogos amit írsz, csak engem, mint egy cég tulajdonosát az érdekel, hogy menjen a levelezés, és ne kelljen azért költenem, hogy azt valaki tákolgassa. Ha ezt valamelyik nagy szolgáltató megoldja, akkor azt fogom választani. Az IT nekem nem core domain, hanem supporting: támogatja a cégem üzletmenetét.

A levelező szerver működtetése nem tákolgatás, ez azért kezd itt eléggé félremenni ebben a topikban. Mintha a G és MS rendszerén kívül mindenki csak tákolgatna.

Mindenképp kell a levelezésre költeni, hogy jó legyen. Tulajként csupán azt kell mérlegelni, hogy a drágább megoldás (legyen az bármelyik) az tényleg annyival jobb élményt/minőséget ad-e mint amennyivel drágább.

Az IT neked is core domain, mindenkinek az. Ki lehet próbálni nélküle haladni. Nem termelési egység az egy dolog, de már nem olyan egy email sem, hogy majd holnap meggógyul, mert majd lesz valami. Olyan mélységben és szélességben fogja át az IT a cégek működését, hogy hihetetlen, de csak addig van idegeskedés, amíg valami "nemmegy", majd utána nincs valódi megoldás, csak impulzusmeghajtás alapon.

Egyáltalán nem tákolgatásról van szó, hanem hogy ha bármelyik nagy változtat, akkor utána kell mennie az üzemeltetésnek. Hiába van X felhőd, arra is figyelni kell, mert hát hogyismondjam, egyik sem orákulum, és attól hogy klikkelget a kedves sysadmin, attól még tudnia kell miért és mit csinál. Aztán nálam reklamálnak, hogy "nemmegy" a levél. Nem persze, mert letiltják magukat, meg sajjjjnos nincs benne, sajnos az.... hiszen honnan a retekben kéne tudni, hogy a random hírleveles cuccot használják, csak partizánakció, vagy simán elrontanak egy beállítást, aztán jön "remek" stílusú email, hogy épp ki a hibás. (Igen, kezd kissé sok lenni ezekből, hogy egyes helyek valahogy mindíg máshol keresik a hibát, véletlenül sem ott, hogy valamit elhangoltak, pláne miután kerekperec visszakapták az egyértelmű hibaüzenetet.)

Az IT neked is core domain, mindenkinek az.

Dehogy core domain az IT. Attól még, hogy használjuk minden nap és egyre többet, nem lesz core domain. Ahogy nem lesz core domain az elektromos áram sem, a víz sem, a fűtés sem, a takarítás sem, a bútorok sem, stb. pedig ezek is elengedhetetlenek a cégek működéséhez.

Attól még, hogy valami elengedhetetlen, nem lesz core domain. Egy ügyvédi irodának ugyanúgy fontos a levelezés, az internetes szolgáltatások használata, a digitális megoldások igénybevétele, mégsem core domain, ez nekik csak egy eszköz ahhoz, hogy dolgozni tudjanak, kulcsrakész megoldást akarnak venni (ahogy kulcsrakész megoldást vesznek amikor takarítási szolgáltatást, futárpostát, dokumentum-sokszorosítást, meg minden más egyebet használnak).

A cégek legtöbbje NEM IT cég, az infokommunikációs, digitális megoldások használata nekik csak eszköz, és nem a core domain része. Mint ahogy egy IT cégnél sem a core domain része, hogy legyen HR a cégnél, és legyen aki megcsinálha a bérszámfejtést, mégis elengedhetetlen a cég működése enélkül - ilyenkor fognak egy pénzügyi szolgáltató céget, aki megcsinálja ezt nekik és kész. Az IT pont ugyanez.

Hát igen, ezért vágják be a lépcsőfordulóba a "szervert", aztán csodálkoznak, ha sűrűn kell garival foglalkozni, és tajtékoznak, hogy ha 10 percre nem érhető el a levelezés. Nagy szerencse, hogy nekik ez nem fontos. Ami abból is kiderül, hogy simán elfelejtik hosszabbítani a szolgáltatásukat, majd erősen meg vannak sértődve, hogy ezzel nekik foglalkozni kell egyáltalán bármennyit, és mekkora kiesés volt (oké, ezt azt oszthatjuk bőven), meg gond.

Ha egy hétig kimarad a takarítás anélkül van élet, meg biznisz főleg, ha az irodában elmegy az áram (hacsaknem ott a szerver), akkor azért a notiban lesz akksi meg mobilnet, és lehet otthonról melózni, vagy beülni valahova.

Nem attól lesz valami "core domain" (gondolom külföldiül mégszuperfontosabb), mert 6 embert felvettél, hogy csak azt csinálják, hanem mert olyan szinten foglalkozol vele, és hajlandó vagy rendes pénzt költeni rá, hogy ne csak egy "hát úgy gondoltam jó lesz" alapon legyen működő a dolog.

A digitális megoldások nem pusztán eszközök, hanem minden ott történik, nem tudod már helyettesíteni, vagy hát mennyire fognak örülni a partnerek, ha mondjuk írógépen írott ajánlatot kapnak veretes ajánlott levélben, és ugyanilyen választ várnak. Nagy szerencse, hogy "csak használjuk".

Ha mondjuk 3 napra totál levágnak egy céget a levelezésről, szervereiről, akkor mennyire lesznek morcosak, meg esik ki minden? Valszin ha ennyi időre mondjuk nincs HR, akkor sincs őrület, hacsak nem akkora a fluktuáció.

Hát igen, ezért vágják be a lépcsőfordulóba a "szervert"

Nem, ezért vesznek SaaS megoldást. Nincs lépcsőfordulóban szerver, az egy drága és szar megoldás, ehhez képest a SaaS olcsóbb és jobb. Nem a 2000-es évek elején járunk.

ne csak egy "hát úgy gondoltam jó lesz" alapon legyen működő a dolog.

Szerintem fogalmad nincs arról, hogy mit tud az O365.

A digitális megoldások nem pusztán eszközök, hanem minden ott történik, nem tudod már helyettesíteni, vagy hát mennyire fognak örülni a partnerek, ha mondjuk írógépen írott ajánlatot kapnak veretes ajánlott levélben, és ugyanilyen választ várnak. Nagy szerencse, hogy "csak használjuk".

E-mail helyett van ezer más kommunikációs csatorna ám. Nem az egyetlen eszköz arra, hogy digitálisan kommunikálj másokkal.

Ha mondjuk 3 napra totál levágnak egy céget a levelezésről, szervereiről, akkor mennyire lesznek morcosak, meg esik ki minden?

Ha nincs 3 napig levelezés, akkor egyeztetek az ügyfelekkel Viberen, Messengeren, Telegramon, bármi máson. Nem csak e-mail létezik kommunikációra.

Szerintem fogalmad nincs arról, hogy mit tud az O365.

Az átlag ügyfélnek sincs fogalma arról, hogy mit tud az O365. Levelezni veszik 90%-ban, a maradék 10% meg azért, hogy ne kelljen egybe kifizetni az Office licenc árát. Persze van 5-10% aki rájön idővel, hogy többre is jó.

E-mail helyett van ezer más kommunikációs csatorna ám. Nem az egyetlen eszköz arra, hogy digitálisan kommunikálj másokkal.

Ezt tudják a felhasználók is, vagy csak az IT szakik? Én még nem láttam ügyvédet, aki pl. szerződést vagy tervezetet instant messaging szolgáltatáson küldött volna bárkinek. Hamarabb küldi postára a titkárnővel, ha az email nem jó.

Ha nincs 3 napig levelezés, akkor egyeztetek az ügyfelekkel Viberen, Messengeren, Telegramon, bármi máson. Nem csak e-mail létezik kommunikációra.

Ha deklaráltan nincs délelőtt levelezés, akkor csak délutánra mennek be dolgozni. Életbe nem találkoztam olyan ügyféllel, akik meg lett volna levelezés nélkül. Persze nem kell ennyire, de olyan fontosnak tartják, hogy inkább mást sem csinálnak, ha a levelezés nem megy. Még olyanok is akik heti pár levelet váltanak mindössze.

Ha deklaráltan nincs délelőtt levelezés > akkor az IT valamit kurvaszarul csinal :D
ilyen o365-ben biztosan nincsen, cserebe van sokkilencnyi SLA, kvazi gombokert, amivel a homebrew/selfhosted/SPOF-rel teli megoldas nem tud versenyezni. (azon az aron tutira nem)

Nem akartam reagálni, de mégis.

Az Office365-ről elég sok fogalmam van (bár bevallom, hogy követni konkrétan nem tudok benne minden, mert állandóan úgy fejlődik, hogy valszin az MS sem tudja hol tartanak épp), mert talán az első között kezdtük itthon nagyüzemben használni (10+ éve, 150 körüli fiókkal), és azóta is, csak már más cégeknél. Nem azon múlik, hogy mire és hogyan fizetnek elő, hanem hogy komolyan veszik a történetet, mert része a "termelésnek", nem egy ilyen kósza mellékág. A lépcsőfordulóba nem pont levelezést kell érteni, csak épp úgy jött ki a mondat.

Nálad lehet, hogy SaaS van, meg minden van, de a hazai vállalkozások jelentős része finoman szólva is érdekesen próbál lavírozni, mert gondolkodásnak nehéz nevezni. Egyébként a SaaS-ba felpakolt, illetve ott létező adatokat mentitek valamilyen saját-saját eszközre, vagy lebegnek a felhőben a dolgok?

Egyébként a lépcsőfordulós esetben egy "szuperszakértőt" képtelenek voltunk csapatosan lebeszélni erről a hirtelen felindulásáról, de ők tudják. Aztán kiderült, hogy bizonyos egyedi fejlesztésekkel volt gond, és állítólag helyben fut a legjobban. Persze.

Az Office365-ről meg annyit, hogy azért volt olyan, hogy egész véletlenül 9:10-kor (talán az ír idő szerint, néztük szinte...) indult el az éjjel álló valamilyen háttér/menedzsment szolgáltatásuk. :) Gondolom beért a melóba, akinél megjelent a "nemmegy" felirat. Nem kell hanyattesni egyik felhőtől sem.

A Viber és társai nem email, hanem chat, nem alkalmas mondjuk ajánlatküldésre, visszaigazolásra meg ilyesmire. Gyors egyeztetésre kiváló, hiszen mi például Whatsapp meg Slack vonalon mozgunk, sőt még ismerjük az IRC nevű ősmegoldást. (Mondjuk, hogy az email mire alkalmas, és mire használjuk arról lehet vitázni.)

ha az irodában elmegy az áram (hacsaknem ott a szerver), akkor azért a notiban lesz akksi meg mobilnet, és lehet otthonról melózni, vagy beülni valahova.

Mégsem azt látod, hogy a cégek 99.99 százalékának nincs aggregátora, meg alternatív megoldása áramkimaradásra. Akinek meg fontos, annak van saját erőműve - ez a cégek 0.01 százaléka se.

Na, a levelezés pont még ennyire sem fontos, mert van ezer más kommunikációs megoldás - fogja a cég, vesz O365 előfizetést, ProtonMailt, GSuite-ot, bármi mást és kész, levelezés megoldva. Ahogy áramot is vesz az Eontól és megoldva. Sőt, az áramfelhasználás benne van az iroda bérleti díjban, és azzal sincs gond, más elintézi, a cég foglalkozhat pénztermeléssel.

Dehogy is core business. A core business az amivel egy adott cég alapvetően foglalkozik. Ilyen mondjuk a jog szolgáltatások nyújtása, a kutyakaja árulása, hegedűkészítés, cipővarrás, stb. Ez a core business, ebből származik a bevételük.

Az IT természetesen ott van a mai világban már mindenhol, de ez nem core, hanem supporting terület: támogatja a core business működését. Ugyanúgy, ahogy a jog/compliance, a pénzügy, a logisztika, stb. Az, hogy ezeket a támogató business-eket érdemes-e házon belül tartani, vagy pedig kiszervezzük, az egy üzleti döntés.

Ugyanúgy, ha van is IT házon belül, lehet, hogy bizonyos szolgáltatásokat egyszerűbb kiszervezni, és ilyen lehet a levelezés is (és igazából nem levelezést szervezünk ki, hanem felhasználókezelést, levelezést, üzenetküldést, office-t, stb. egyben). Ezt pedig azért csináljuk, mert olcsóbban, jobb minőségű, egységes szolgáltatást kapunk.  

Hasonlóan, lehet hogy a logisztikát is kiszervezzük (lásd csomagküldő szolgáltatások) és ez üzletileg lehet hogy jó döntés, de az is lehet, hogy nem, ezt minden cégnek magának kell megvizsgálni.

Kiveve ahol a termek resze. Pl a mi cegunknel ket IT van az egyik a hagyomanyos a sajat usereinket, partnereket, vegfelhasznalokat kiszolgalo platformok uzemeltetese a masik meg a termekfejlesztes (Implantatumokat es hangprocessorokat es azokhoz tartozo szoftvereket gyartunk/keszitunk. Ettol meg persze igaz amit irsz nalunk is o365 van.

Azért ne próbáld meg úgy beállítani, hogy ezen a büdös k világon senki nem tud egy rendes mail szervert összerakni, csak a google és az ms, aki az ISTEN...

Sajnállak ha csak ilyenekkel találkoztál.

"Sose a gép a hülye."

Sok pénzbe kerül havonta pár ezer forintért egy email hosting? Ezek is ugyanannyiba kerülnek, vagy még többe.

Ugyanakkor:

- Bármi bajod van, nem tudsz kihez fordulni, és 6dik lépés után is csak FAQ-okat meg automatát kapsz a megoldásra
- A GSuite (vagy minek hívják) meg O365 admin inkább titkárnő funkció, mint klasszik rendszergazda, az alap funkciókon kívül (fiók kezelése, jelszó, csoport, licencek) kb. semmit nem tudsz csinálni
- Esélyed sincs utánanézni technikai infóknak, logoknak. Ha spam lesz a levél, miért lett spam, ha eltűnt valahol az éterben, akkor miért és hova tűnt, stb.
- Kb. semmilyen egyedi megoldást vagy igényt nem tudsz megcsinálni, van pár beépített funkció, amit vagy bekapcsolsz, vagy nem, esetleg szintet váltasz, és ezzel vége.

Csak így hirtelen...

"Sose a gép a hülye."

"az alap funkciókon kívül (fiók kezelése, jelszó, csoport, licencek) kb. semmit nem tudsz csinálni"

Ezek csak peldak de kb meg 28 millio fele dolgot meg lehet nezni az Exchange Adminban de irhatsz custom query-t is...

Non-delivery report

‎0‎ records loaded

Monitor messages that aren't getting delivered to the intended recipients. When a message can't be delivered, the sender gets an emailed non-delivery report (NDR) with an error code that indicates why the message wasn't delivered. This page shows the details of the NDRs and helps you troubleshoot the issues

Mail flow map report

‎2‎ records loaded

This report shows how messages flow to and from your Office 365 organization. You can check the daily mail routing pattern to identify anomalies and fix issues.

 

Sok pénzbe kerül havonta pár ezer forintért egy email hosting?

Az kerül sok pénzbe, ha ezért egy rendszergazdát foglalkoztatni kell 1M+ HUF-ért.

- Bármi bajod van, nem tudsz kihez fordulni

Dehogynem, erre van a szipport.

- A GSuite (vagy minek hívják) meg O365 admin inkább titkárnő funkció, mint klasszik rendszergazda, az alap funkciókon kívül (fiók kezelése, jelszó, csoport, licencek) kb. semmit nem tudsz csinálni

Nem sok minden másra van szükség adminisztráció címén. Mégis szerinted mi kell?

- Esélyed sincs utánanézni technikai infóknak, logoknak. Ha spam lesz a levél, miért lett spam, ha eltűnt valahol az éterben, akkor miért és hova tűnt, stb.

Minden levélnek van egy nyoma, Message Trace a funkció neve. https://learn.microsoft.com/en-us/exchange/monitoring/trace-an-email-me…

- Kb. semmilyen egyedi megoldást vagy igényt nem tudsz megcsinálni, van pár beépített funkció, amit vagy bekapcsolsz, vagy nem, esetleg szintet váltasz, és ezzel vége.

A cégek 99.99 százalékának nem is kell egyedi megoldás. Miért kéne? A levelezés csak egy kommunikációs forma, nem a pénztermelés eszköze.

Az kerül sok pénzbe, ha ezért egy rendszergazdát foglalkoztatni kell 1M+ HUF-ért.

Szó nem volt róla az egész topikban, hogy az e-mail küldés úgy két pólusú, hogy vannak a nagy felhős szolgáltatók, meg van az on-prem szerver főállású rendszergazdával...
A legtöbb kis cég egyszerű, nem-nagycég üzemeltette e-mail hosztingban levelezik, és 100-1000 ügyfél tartja el az 1M+ bérű hozzáértő rendszergazdát. Munkát kihelyezni nem csak az MS-hez meg a G-hez lehet.

Ezzel a sok-sok hozzászólás után is egyetértek. Az a mondat azokra vonatkozott, akik pl. levelező szervert üzemeltetnek (nem a cég, hanema konkrét személy, rendszergazda), és mivel több munkája van vele mint gondolta, terelni próbálja a klienseket más megoldások felé, hogy ne legyen vele melója.

Ergo az üzemeltető üzemeltet. Ha elmenekül előle, akkor megszűnik üzemeltetőnek lenni.

Az üzemeltetés elől a vezető menekülhet, aki kiszámolja, hogy ha nem üzemelteti a vállakozás (üzemeltető szakemberrel) az adott dolgot, hanem pl. bérlik mástól, akkor jobban járnak valami módon (ár, megbízhatóság, stb.).

De ha egy üzemeltető menekül, akkor mi lesz belőle? Kőműves? Zongorista?

az a baj, hogy nem uzemeltetes kerdese ami a ggl fele megy, hanem adminisztrativ baszkodas es talalgatas. ugyanis nem irjak le mitol megy a gozgep, robotok csinaljak, human entitasnak fingja sincs rola naluk sem, masreszt nem is akarjak elarulni, mert akkor a spammerek konnyebben alkalmazkodnanak...

Te kezdted azzal, hogy: Aki menekül az üzemeltetéstől, az nem üzemeltető. Főleg ezt olyan kommentre válaszoltad, ami azt mondja meg, hogy egyszerűbb venni az e-mail szolgáltatást mástól, ezzel nem értettél egyet, most meg jössz azzal, hogy mégis mástól is lehet venni. Most akkro döntsed már el, hogy jó-e az, hogy az ember O365, GSuite, ProtonMail, whatever szolgáltatótól vesz levelezést, vagy az nem üzemeltető, aki ettől menekül.

Nos, nálunk is, a core businesst kiszolgáló dolgokat magunk üzemeltetjük, de a levelezést nem, fasz se akar ezzel foglalkozni, megvesszük készen. Viszont szerinted szarul csináljuk, mert aki menekül a saját levelezés üzemeltetésétől, az nem üzemeltető.

"Aki menekül az üzemeltetéstől, az nem üzemeltető"

Ezt továbbra is tartom. Kihívsz egy bútorasztalost, hogy csinálja meg a konyhabútorodat, majd kimegy és azt mondja, hogy figy én ezzel nem akarok vacakolni, ott van az IKEÁ-ban, menj el és vedd meg készen, én meg majd összerakom.

Akkor mi a véleményed erről az asztalosról? Asztalos, vagy csak egy karbantartó, egy random bütykölő szaki?

"Sose a gép a hülye."

Tovabbgondolva a peldat az is lehet, hogy az asztalosod nepies stilusu tolgyfabutorokra specializalodott, te meg azt kered tole, hogy gyartson a mosogatogephez elolapot. O meg elkuld a lapszabaszatba, mert ott tetszoleges szinbol es anyagbol megcsinaljak neked meretre, csak fel kell csavarozni.

Az, hogy ez egy specializálódott asztalos. Egy másik topikban pont arról beszélgetünk, hogy specializálódik az IT. Aki Kubernetes klaszterek üzemeltetésére specializálódott, le se fogja szarni a postfix+dovecot+exim4+spamassassin+mittudoménmi szoftveregyüttes üzemeltetését, ahogy le se szarja a Windows AD üzemeltetést, vagy az Oracle RAC üzemeltetést is.

Azt hiszem, hogy te úgy látod, hogy ha valaki üzemeltető, akkor értenie kéne mindenféle szoftver üzemeltetéséhez is, de kérdés nekem, hogy te például elvállalnád-e egy DB2 + COBOL alkalmazás üzemeltetését AIX-en? Vagy menekülnél ettől? Esetleg megbíznál egy specialistát?

A GSuite (vagy minek hívják) meg O365 admin inkább titkárnő funkció, mint klasszik rendszergazda, az alap funkciókon kívül (fiók kezelése, jelszó, csoport, licencek) kb. semmit nem tudsz csinálni

Milyen beallitasi lehetoseget hianyolsz peldaul egy O365-os EXO admin feluletrol, ami egy atlag cegnek szukseges lenne?

kovetkezo csekket inkabb MS-nek vagy GGL-nek adja majd, mert az mindig mukodik.

Nem, nem működik mindig. Én szívtam már nem egyszer, hogy o365 céges előfizetésnél gondok voltak a küldéssel/fogadással. Support az nem igazán, ráadásul az MS által közzétett leírások rendszerint a kettővel előbbi verzióra vonatkoznak. Ami az újabb verzióban már nem ott van, nem úgy nevezik (angolul sem!), stb...

hogy szokott lenni? a kivetel erositi a szabalyt?
a faszbuk is megallt tegnap par orara... 3 ev utan :D szoval ez mar rendszeres!!!1111 :)
konkretan volt ugyfel, aki 2 eve lezart bejelentest nyitott ujra, hogy rendszeresen elofordulo hiba :D ilyen ez a bicikli

Itt nincs semmi széllel szemben pisilés. Követni kell a piacot és a technológiát, el kell olvasni, ki mit vár el a másik féltől, és utána kell menni a kofigurációval meg a szoftver verziókkal. Ezen felül nem a legalja, legolcsóbb, spammerek és hekkerek által használt hostingba kell üzemeltetni a saját szervert.

Az nem a G meg az MS "hibája", hogy nem állnak szóba csak TLS 1.0 meg 1.1 képes SMTP szerverekkel, meg saját aláírású tanúsítványt nem fogadnak el, meg megkövetelik az SPF-et, stb.

Google-ba nagyjából probléma mentesen lehet levelezni, ha az ember nem spam-mel és normálisan be van állítva a küldő rendszer. De a spam megfogható rate limittel és monitorozással elég jól. MS-be már valamivel problémásabb, mert ott találgatnak időnként random dolgokat, de az is megoldható esetenként 15 perc ügyintézéssel és aztán türelemmel várással. Aki az interneten levelezik (ügyfelek), az ezt mára megszokta, bárki a szolgáltatója.

A nagyok meg nem teljesn megváltás, ugyanis kezelünk O365 előfizetéseket is ügyfeleknek, és simán van, hogy O365-ből O365 be különböző ügyfelek között is megakad a levél... És akkor be kell lépni az egyáltalán nem barátságos admin felületre, kikeresni, aznap épp hogy hívják és melyik alrendszer része a message tracking és megkeresni benne a levélküldési hiba okát, majd írni a mindenható support-nak, hogy nézzen utána, mert tenant admin szinten nem oldható meg a gond...

Az ügyfél nagy szolgáltatóhoz terelésével annyi változik, hogy nem levelező szerver üzemeltetésben kell tovább fejlődni folyamatosan, hanem G Sutite vagy O365 menedzsmentben...

azzal nem tudsz mit kezdeni, mikor a netszolgaltato sajat provisioning tartomanya kerul a listara, akitol berli az meg nem tudja levetetni.
ahogy azzal sem, ha a ggl azt mondja, hogy bounce, aztan atrelayezed, hogy kimenjenek a levelek, ket het mulva raprobalsz, meg mindig bounce... oka: ja, az nincs. pedig ket hete 0 level erkezett a /26 felol...
ugyanaz a level, minden kovetelmenynek megfelel, ugyanaz minden csak egy masik ip felol... mintha a spammerek ne tudnanak ip-t valtani, erted...
magyarazd meg, kerlek, hogy ez igy a normalis es jol is van. :)

Én nem állítottam, hogy egyszerű lenne "saját" szervert üzemeltetni, vagy nincsenek folyamatosan megoldandó dolgok. Ahogy azt sem mondtam, hogy akkor nagy bót lenne, hogy megéri mégis.

De a nagy szolgáltató rendszerében piszkálgatni a user dolgait nem kevesebb meló a legtöbb esetben (ne 1-2 fiókos akárkit nézzünk, hanem 50-100 fiókost), mint a saját szerverét nyomkodni.

A nagy különbség, hogy a nagy szolgáltatós fiók mellett felmerűlő hiba esetén a pingvinezés kevésbé kellemetlen, mert rá lehet fogni a nagy szolgáltatóra, hogy ott a gond, míg saját szervernél nem olyan egyszerű ez.

Igazából így se jó meg úgy se jó az üzemeltetésnek, mert mindegyik esetben van olyan hibalehetőség (nem is kevés) aminek a megoldása nem a mi hatáskörünkben van, de az ügyfél ezt általában nem érti/nem fogadja el.

Nem minden rendszert kell üzemeltetnie az üzemeltetésnek sem, mert nem éri meg.

Ahogy az Audi sem gyárt mindent maga, hanem az autóalkatrészekre beszállítói vannak, ugyanúgy egy cégnél sem éri meg mindent házon belül tartani - van, amit megéri kiszervezni.

A cég core kompetenciát érdemes megtartani házon belül, de nem hiszem, hogy egy cégnek az a fontos, hogy a levelezésés maga üzemeltesse.

Azt amivel pénzt termel, azt üzemeltesse házon belül - de nem hiszem, hogy sok cég az e-mail küldésből keresi a pénzét.

Ahol az ügyfélnek e-mail forgalommal elvárásai vannak, ott csak tájékoztatni kell az ügyelet a technológia korlátairól, és arról, hogy válthat szolgáltatót, de a technológia korlátait egyik sem fogja (és tudja) átugrani, akár kicsi, akár nagy szereplő.

Az tereli az ügyfelet a nagy szolgáltatók felé, aki eddig úgy üzemeltetett levelezést, hogy 10-20 éve telepítette és azóta hozzá se nyúl, nem követi a változásokat, és most szembesül vele, hogy egyre rosszabbul működik. Ezt párosítja azzal, hogy nem ért hozzá és/vagy lusta, így kézenfekvő a kuncsaftot a nagyok felé terelni.

Aztán mikor a kuncsaft elmegy O365-be és pár nap múlva felhívja, hogy "nagyon jó, de akkor itt a tenant admin hozzáférés, be kellene állítani ezt-azt", akkor meg néz ez az előbb nevezett üzemeltető, mint hal a szatorban, mert az O365 sem annyi, hogy előfizetek, oszt kész a tuti levelezés, nem az én bajom onnantól...

Itt a lehúzás / nyereségességi faktor más:
- onprem saját szerver: Elkérsz érte 1000 Ft/fiók/hó összeget. Egyszerű infra, mindenféle redundancia nélkül (esetleg van virtualizáció, online vm migráció). Nyereség 100 Ft/fiók/hó.
- MS365 / G suite: Elkérsz érte 10000 Ft/fiók/hó összeget - az ügyfél bátrabban is fizet a nagyoknak. Nagyobb infra, sokkal bonyolultabb üzemeltetni, megfelelő szaktudás és angol tudás is kell hozzá. Nyereség 1000 Ft/fiók/hó.

Ha gond van és az ügyfél pipa, akkor teljesen mindegy, hogy melyikről van szó. Csak MS365 / G suite esetén egyszerűbb megszabadulni a problémás ügyféltől.

Van olyan ügyfél aki bátrabban fizet a nagyoknak, de van olyan is, aki azt mondja, hogy a nyomorult e-mail-ért nem fog havi 10 rugót fizetni fiókonként senkinek - megjegyzem joggal.

Ugyanis az emberek nagy része azt sem tudja, mi minden pluszt kap azért a pénzért, és a legtöbbnek, ha tudná se lenne rá igénye, képessége (sajnos).

Ráadásul a legtöbb ügyfél úgy van, hogy kifizeti a nagynak a magasabb díjat, de az addigi üzemeltetőnek onnantól nem akar fizetni, merthogy kifizette a nagynak. Azt nem értik a legtöbben (elsőre legalábbis), hogy azt ugyan úgy üzemeltetni kell, és ugyan úgy nem ért hozzá ő mint ügyfél, mikor bármi gond felmerül. Sokkal nehezebb egyelőre, itthon pénzt kapni O365 adminisztrálásért, mikor már az MS ki van fizetve.

Persze ettől még nem jobb a saját rendszer üzemeltetése se munka se anyagi téren.

hogy 10-20 éve telepítette és azóta hozzá se nyúl > de jo is lenne. ahanyszor valtottam az utobbi 10 evben emaillel kapcsolatban technologiat kulonbozo helyeken, az gombocbol is sok... (igen, mar 10 eve is ruhelltem a levelezes uzemeltetest... :D)

"nagyon jó, de akkor itt a tenant admin hozzáférés, be kellene állítani ezt-azt" > es ezt egyszer megcsinalod, onnantol meg ketyeg magatol. nem kell kezivezerelt hakkimakkizni es babusgatni. mas skillset? ja. esakkor?

Hát, nekünk nem az a tapasztalatunk, hogy beállítom és megy magától az O365. Rendszeresen kell nyomozni sikeretelen küldést, karanténba kerülést, felhasználók ugyan úgy jönnek-mennek. Arról ne is beszéljünk, mikor rájönnek a shared dolgokra, és onnantól az üzemeltetés (sem) tudja követni, mi kivel van megosztva, ki mit lát, és az hogyan változik.

A legtöbb ügyfélnek csak ezért lett MS fiókja, aztán pl. most jön a kötelező MFA bekapcsolás, és tiszta pánikban van mindenki, hogy Ő nem akarja, nincs is okostelója (iskolatotkárnak 2 évvel nyugdíj előtt pl.), meg stb. Irtózat meló lesz mindenkinek bekapcsolni, betanítani, klienseket Oath2-re állítani vagy épp app jelszóval tovább rúgni (ameddig engedik), stb.

Persze lehet jönni a biztonsággal, de olyan elég ritkán fordul elő, hogy egy prosztó e-mail fiók egyébként erős jelszavát ellopva visszaélnek vele, így ott nem is fontos annyira az MFA, mindenki boldog (egyelőre), ellenben az MS rendszerében már annyi minden van, hogy azt valóban sokkal jobban kell védeni mint egy szimpla e-mail fiókot, indokolt a MFA.

kell nyomozni sikeretelen küldést > o365 ne felejtsen mar el NDR-t kuldeni... user pedig ha mar emailezik, tanuljon meg olvasni
karanténba kerülést felhasználók ugyan úgy jönnek-mennek > ez meg nem o365 specifikus
mikor rájönnek a shared dolgokra, és onnantól az üzemeltetés (sem) tudja követni, mi kivel van megosztva, ki mit lát, és az hogyan változik. > ennek meg semmi koze a levelezeshez...

azt tudom mondani, hogy aki nem tudja megugrani az MFA-t (vagy nem akarja), annak nem kell annyira az a levelezes. biztos banki appot se hasznal, mert arra is kotelezo az mfa... oh wait! :D
pont az a gond, hogy te sajat szervereden ezt sokkal kevesbe tudod kiforce-olni, MS/ggl meg azt mondja ugy van, akkor ugy van, ugyfel meg megszokja vagy megszokik... es innentol biztonsagosabb lett az egesz levelezese (is), win-win.

O365 küld NDR-t. Az van benne, hogy nem sikerült. Pont. Aztán a message tracking-ból derül ki, hogy a fogadó fél szerint túl sok levelet küldtél X idő alatt. Az NDR-ben ez nincs benne, hiába olvassa el a user.

A shared mailbox-ok adminisztrálásának azért van minimális köze a levelezéshez.

A legtöbb átlag user nem tudja megugrani az MFA-t. Ha Te nem ilyen user-ekkel vagy körülvéve, akkor óriási szerencséd van. Nagyjából bárki bármit le tud nyomni az ügyfél torkán ha akar, nem kell hozzá nagy cégnek lenni, ugyanis az ügyfél általában annyira nem akar egy váltással foglalkozni, hogy inkább elfogadja a szigorítást, stb. Itt nem is ez volt a lényeg, hanem az eddigi kötelező MFA figyelmeztetéseket mindenki figyelmen kívül hagyta, mert ugye nem kötelező még, most meg pánik lesz, mert 14-éhez két hétre mindenkinek elmúlik a levelezése, ha addig nem aktiválja az MFA-t. És egy átlag nem menedzselt tenant-nál (ahol nem hajlandóak csak az MS-nek fizetni, másnak nem) javarészt nincs az MFA aktiválva, kötelezővé téve...

Viszont én azt vallom, hogy az email nem garantált üzenetkézbesítési szolgáltatás.

 

A NAV egészen  biztosan nem ezt vallja.

Tekintve, hogy 3 emailkuldes utan kezbesitettnek tekinti.

Saying a programming language is good because it works on all platforms is like saying anal sex is good because it works on all genders....

A NAV is idióták gyülekezete. Mint általában a jogászoké.
Attól, mert a jogászok szerint a kézbesítési vélelem után a küldemény kézbesítettnek tekintetendő, attól még nem lesz technikailag is kézbesített. Pont ezért csak vélelem. Ezért is fejlesztettek / fejlesztenek sok helyen garantált üzenetkézbesítési rendszereket, amelyek nem SMTP alapúak.

Amíg nem kerül a teljes ip tartományod blacklist-re pár spammer miatt.

DO-nál annó belefutottam abba, hogy próbáltam emailt küldeni a gépről. Minden be lett állítva, minden zöld lett, kivéve, hogy spamlisten volt a tartomány. A végén rendszergazda ismerős röhögött körbe, h kb az egész DO listán van. Azóta nem próbálkozom ilyennel. Azure alatt alapból tiltva van a mailküldés a belső gépekről. Csak smtp szolgáltatót használhatsz, pl mailgun. Sokkal jobb is.

Emlékszem rá, hogy a volt munkahelyemen is a régivágású rendszergazda is mindig a saját email szerverre esküdött. Azt amikor kellett valami, mindig túrni kellett a qmail ótvar logjait.

Sokat számít, hogy egy mailgun felület kezeléshez nem kell durva szaktudás, csak enyhe it vonal. Az IT vezetőnk is elvolt vele, ha kellett supportolgatni, azt is el tudta intézni, nem kellett hozzá linux guru.

De amúgy mindenkinek a saját döntése mit használ.

hat ja, amikor le se tudod szedetni, mert nem te vagy az AS gazdaja, azok is gyonyoru korok, csak eppen megintcsak nem technikai a megoldas, nem rajtad mulik, hanem adminisztrativ orak, mire/ha es egyaltalan tuljutsz a level0-an a problemaddal. mikozben a levelezes meg nem megy bizonyos iranyokba > ugyfelsimogatas: "problemaja fontos szamunkra, az ugy folyamatban, kerem varjon"...
persze mindenki eldontheti, hogy a "rencergizda" miert kapja a fizeteset. "ha ezt kell csinalni, ezt kell csinalni", oh wait :D

Egyrészt monitorozás. Lehet figyelni, hogy mikor kerül fel a szerverem IP-je / tartománya blacklistre. Az elmúlt kb. 15 év alatt talán 2-szer került blacklistre a szerverem IP-je.

Másrészt ha ez túl sokszor történik meg, akkor válthatok szolgáltatót is.

Azzal abszolút egyetértek, hogy egy saját szerver, saját levelezés üzemeltetése __jól__ befektetést igényel. Időben, szaktudásban.

Azért megnyugtatlak: nincs a kezemben a szent grál.
Annyi a szerencsém, hogy kevés ügyfelem volt/van, kevés postafiókkal. Mindnek én generáltam az email jelszavát, amit nem is tudnak megváltoztatni. Továbbá az alap dolgok (SPF, DMARC, TLS stb.) rendesen be vannak állítva.

Egy Zabbixba bedrótozni, hogy ellenőrizze le, hogy rajta van-e a szerverem néhány email blacklisten, az nem űrtudomány. Ha érdekel, akkor írok róla kis blogbejegyzést is (alkalmazás szintű monitoring).
Amúgy is régóta tervezek egy blogsorozatot indítani. Épp aktuális is lenne a szerverem migrálása miatt (nem email, hanem a magyar VPS árak miatt).

szart se ersz vele, mert a ggl nem az alapjan rak teged devnullba, hogy rajta vagy-e a spamcopon... :)
azzal ervelsz, hogy te nem kerultel meg spamlistara, meg a te ugyfeleid ugyfeleinek nem vittek tomegesen/rendszeresen a mailbox jelszavait a spamerek a vindozikszpere tolt malware utan (amit nem te uzemeltetsz), ami szep es jo, csak a valo vilagban nem igy mukodik. :)

ezert aztan tendal is mindenki o365/gsuite iranyba

Tipikus birka mentalitás, sodródj az árral! Avagy 10 milliárd légy nem tévedhet.

(Amelyik képet kerestem, az nincs meg. )

A hazugság nem lesz igazság. A rossz nem lesz helyes és a gonosz sem lesz jó csak azért, mert a többség elfogadja.

 

https://www.pinterest.com/pin/479563060306468153/

Nem sodrodas, dontes kerdese.
Szivesen megneznem azt a szakmai egyeztetest egy ceg donteshozoival, ahol betolod ezt a bullshitmantrat, majd megkerdezik, hogy "OK, tanult filozofus baratom, ez hogyan oldja meg, hogy a leveleink elmenjenek o365/google iranyba?" :) Az eros hit/meggyozodes biztos csodakra kepes, csak az IT-ban valahogy nem jellemzok a csodak :D

Talán, ha fizetős G-t használsz, akkor vissza tudsz nézni valami logot...

Nem. Akkor sem tudtam kideríteni, mi történt, amikor két olyan Workspace-account között tűnt el nyom nélkül a levél, ahol mindkét domainnek adminja voltam.

(Ami viszont kifejezetten érdekes, hogy olyan levelem sosem veszett még el, amit olyan címről küldtem G felé, ami egyben Workspace-account is, de a levelezést pont nem a G-vel intézem.)

Nezd, tok egyszeru: van a netszolgaltatoja, az ad neki emailt, sot akar kezeli a domaines levelezeset is, pusztan a domain arat kell minden evben kifizetni. A levelek altalaban megerkeznek szepen, kuldeni is lehet. Igazabol inkabb: miert ne?

Error: nmcli terminated by signal Félbeszakítás (2)

Pl. én. Anno a Telekomnál volt olyan problémám, hogy a saját e-mail címemet használva soha semmilyen e-mail nem érkezett tőlük. Többször jeleztem nekik, amire mindig az volt a válasz, hogy ők válaszoltak. Kb. az ötödik ügyintéző fogta fel, hogy nem azt mondom, hogy nem válaszolnak, hanem azt, hogy nem érkeznek meg a levelek. A dolgot egy másik e-mail szolgáltatónál lévő cím használata oldotta meg.

Akkor döntöttem úgy, hogy ISP-vel csak az általa biztosított e-mail címől/címre levelezek, aztán ha nem érdkezik meg a levél, nézzék meg, miért akadt el a saját rendszerükön belül, ne én nyomozgassam, meg találgassam, hogy ugyan mi lehet a gond (mert ugye ahány szerver, annyi beállítás a beérkező levelekre, amitől vagy megkapod vagy nem, vagy spam lesz vagy nem)...

- rezso -

Én megértem.

Egyre nehezebb jól működő levelezést csinálni, és az exponenciálisan több munka ellenére sokasodnak a problémák, panaszok, így az ügyfélszolgálatok terheltsége.

Ráadásul ez egy ingyenesen adott szolgáltatás volt mindig is a szolgáltatók részéről, így csak nettó veszteséget termelt. A mai interneten pedig semmilyen versenyelőnyt nem jelent, hogy adnak e-mail fiókot (amikor bevezették 20-25 éve, akkor masszív előny volt).

Az más kérdés, hogy irtózat szívás e-mail címet váltani (szerintem sokkal nehezebb mint állandó lakcímet cserélni mindenhol), így az emberek/kis cégek jó részének esze ágában sincs váltani amíg nem muszáj.

Viszont ezt a 6 hónapot épp emiatt nagyon szűk határidőnek tartom. Én azt mondom, legalább dec. 31-ig életben kellene tartaniuk.

Nincs is gázabb annál amikor pl egy sarki hirdetőtáblán / cégéren látod az, hogy " Dr. Kovács Tihamér ügyvéd, drtihamer@t-online.hu"

Aláírás _Franko_ miatt törölve.
neut @

Hát, én nem pont erre gondoltam a szolgáltatói e-mail fiók 10 ezer HUF-os profibb alternatívájaként, hanem arra, hogy egy .hu tartomány évi 2 ezer és a maradék 8 ezerből simán kapni egy átlag magyar mail hosting-nál 10 GB tárhelyes szolgáltatást mondjuk 5 e-mail fiókkal, DNS kezeléssel.

Semmi gond.

Akinek nincs előképzettsége, az eseti alapon bízzon meg ezzel egy üzemeltető szakembert, aki elintézi a tartomány bejegyzést és a mail hosting beállítást, és a helyi kliens beállítást (vagy webmail bemutatást). Onnantól Ugyan úgy megy, mint az ISP levelezésével.

Az, hogy a szakember pénzbe kerül és mennyibe, nem releváns, mert aki nem ért hozzá, annak az ISP-s levelezés beállításához is valószínűleg szakembert kell fogadnia. A másik lehetőség, hogy a szimpatikusnak tűnő hosting-nál kér beüzemelési és beállítási segítséget, amit lehet meg is kap akár díjtalanul ha szerződik (ahogy erre van esély ISP-s fiókál is).

A lényeg, hogy belátható, nem horribilis kölségen tud akár egy egyéni vállalkozó is saját tartományos levelezést indítani, használni. Ha ennek a költsége nem fér bele a vállalkozásba, akkor ott el kell gondolkodni visszamenni munkavállalónak...

google gyakorlatilag monopolizalta az emailt, o365 meg eszmeletlen gaz, mert mindketto az "ha mi kezelesunkben levo cimmel akarsz levelezni, akkor alkalmazkodj hozzank" elv klepviseloje. Mindegy, hogy az "szabvany" vagy sem. Pont ez lesz az email veszte. Kozpontositas zajlik ami egy reszt vicces, egy decentralizalt elven keletkezett "harcteren".

Every single person is a fool, insane, a failure, or a bad person to at least ten people.

Egyetértek, hogy ez a kétpólusú e-mail világ nagyon rossz úgy általában. De durva különbség van a G és az MS között levél elfogadás és másokra nyomás gyakorlás téren.

G-nél csak az RFC-k és a (részben/egészben) általuk kitalált, de aránylag jól dokumentált szabályok betartását várják el. Újabban jött csak be, hogy ha túl sokat spam-elsz, akkor egy ideig nem veszik át a levelet az adott szervertől, régebben csak spam-ba ment egy ideig büntiből minden leveled. Amit bevezettek kötelezően az az SPF vagy DKIM elvárása, és az, hogy sima továbbított levélen legyen ARC seal, vagy ne legyen klasszikus szerver oldali forward (mert nem ellenőrizhető az eredetisége).

MS ellentétben random nem dokumentált dolgokat vár el (abból gondolom ezt, hogy olykor nem találok magyarázatot, miért nem vesz át levelet, mikor minden jó), és ha mindent teljesítesz akkor sem biztos, hogy átveszik a levelet, és nagyjából 6-12 hónap időközzel tiltólistára kerülnek a nem-MS (nem-nagyszolgáltató) IP címek minden ok nélkül, hogy aztán kérni kelljen, hogy vegyenek le a listáról - de ez több napos levelezési nehézséget okoz.

Én levelező szerverek üzemeltetőjeként a G működésén azt érzem, hogy rá akarnak kényszeríteni mindenkire egy szerintük biztonságosabb levelezést. Soha nem tűnt nekem úgy, hogy arról szól, mikor nem megy el a levél, hogy vigye oda az ügyfél a tartományát, és majd jó lesz. Ezzel szemben az MS nagyon durván arra "terel" mindenkit, hogy menjen hozzá levelezni, az összes akadékoskodásukat úgy érzem, csak rról szól, hogy "na ugye, a másé mindig szar, aki nálunk van, az meg mindig működik".
Pl. régi klasszikus, hogy a G-től greylist esetén mindig azonos szerverről próbál újra küldeni (ahogy azt kell). MS-nél mindig másik szerverről, hogy muszáj legyél az összes MS címet kivenni a greylist alól (amit nem definiálnak elég pontosan, és pl. benne van az összes Azure cím is, amin olyan spam küldő robot futhat VM-ben vagy konténerben, amilyent csak a spammelő akar), mert egyébként tud napokat is késni egy-egy levél... G-nél sohasem került IP tartomány tiltásra (az én praxisomban), MS-nél fél évente beszopjuk ezt a halállistáról levetetést, ráadásul minden nagyobb szolgáltatásukra külön-külön (O365, Hotmail, outlook.hu, bevitt céges tartományok,. stb.).

rá akarnak kényszeríteni mindenkire egy szerintük biztonságosabb levelezést > a hangsuly a szerintukon van sajnos. amig objektive nem tudnak egy response-t adni, hogy mi a faszert dobja vissza az smtp a levelet, meg mitol javul meg/romlik el magikusan a felejuk iranyulo kommunikacio, addig.

bizonyara volna ra humaneroforras/befolyas/penz, hogy bevezessenek egy jobb szabvanyt, mint a partizeves email jelenlegi allapota, de amig nem ez van...

Mindig az SMTP jön fel arra, hogy huhh, milyen régi, elavult, és ez az egész rákfenéje... De ezen legalább rengeteget javítottak az évek/évtizedek alatt.

Azt kell mondjam az utóbbi hónapok SPAM hívásai, SMS-ei kapcsán azt kell mondjam, hogy a telefónia sem jobb egy dekával sem. Sőt... Ugyanolyan rossz. Gyakorlatilag bárki beírhat bármilyen callerid-t, és lehetetlen szűrni, hogy az most valid-e vagy sem.

"Sose a gép a hülye."

el kellene felejteni az email/sms/telefon-t mint hivatalos kommunikacios format. MINDENHOL. mert abszolut ellenorizhetetlen es megbizhatatalan, mindenki azt mond/hazudik amit akar es azt enged amit epp kedve van... :)
vagy bevezetni melle a _kotelezo_ personal ID-val alairast. (mondjuk telefon/SMS-nel hogyan, azt mondja meg valaki nalam okosabb...)

ami sajat kezelesben van es a kedves user authol. vagy pl. a sajat contact formod, rendes captcha-val... emailben meg max. autovalasz, hogy ide tessek faradni. jahogy akkor nem lehetne eladni annyi endpojnt szekuricsit, ha nincs kismillio emailben gyujtheto spam/scam... :D
ha meg akarod oldani, megoldod.

"ami sajat kezelesben van es a kedves user authol"

Ezt fejtsd ki technikailag hogy gondolod, mondjuk abban az esetben ha egy árajánlatkérő formról van szó, tehát a user még nem ügyfél, nincs nálad accountja, nem ismered, stb... Ügyfélkapuval belépteted? :D

"Sose a gép a hülye."

az mar MVP... az o problemaja.

Gyakran sikerül eladnod azt a fantasztikus contact form megoldást, ahol a "hogyan válaszolokra" azt mondod, hogy az más problémája?
 

vagy ugy kell csinalni, mint mostansag, mikor rendelsz valahol valamit, automatikusan kapsz egy fiok reget. ott lehet nezegetni. van ra X napod.
 

Amihez egyrészt az esetek jelenlétében szokott kelleni, egy -- wait for it -- e-mail (tudom tudom, nem kötlező, egy usernév pass mindenre elég :) ), és minden ügyfél rohanni fog, hogy regisztrálhasson az oldaladon, ha bármit kérdezni akar.  És te is természetesen mindenféle GDPR lófasszal akarsz ezek miatt külön foglalkozni.

ha a gov.hu-nal ez ok, masnal is lehet ok... :)

Egyrészt azok is küldenek egy --wait for it-- e-mail, hogy lehet nézegetni, másrészt azt az apró különbséget azért érdemes észrevenni, hogy gov-ot sokkal nehezebb másikat választani, mint random kereskedőt.

ha valaki felkeres teged egy kontakt formon keresztul es megadja az elerhetoseget, vagy felkeresed az adott modon (email/tel/stb) vagy nem. ha nem akarod a bizniszt...annak nyoges a vege.
Amihez egyrészt az esetek jelenlétében szokott kelleni, egy -- wait for it -- e-mail > es? kit erdekel, amig az a policy, hogy az email nem szentiras, ott lehet csekkolni. ha a kedves uf szolgaltatoja b*ta befogadni a mailt, so life. de ettol ne alljon mar meg egy folyamat...
És te is természetesen mindenféle GDPR lófasszal akarsz ezek miatt külön foglalkozni. > en? en biztosnem, a ceg kezelgesse csak az adatot. ezzel az erovel az emailcim is GDPR, tehat ha mailszervered van, akkor...? jahogy akkor se semmi :)
What are the GDPR rules for email. Email addresses, content, and attachments are considered personal data. If you store email addresses, send emails, receive emails, or manage email accounts on behalf of users within the EU then you must take steps to prevent any identification of that data with real people.
Egyrészt azok is küldenek egy --wait for it-- e-mail, hogy lehet nézegetni > amit ha nem vettel eszre, vagy visszapattant, felteszik a kezuket, hogy igy jartal van.

ha valaki felkeres teged egy kontakt formon keresztul es megadja az elerhetoseget, vagy felkeresed az adott modon (email/tel/stb) vagy nem. ha nem akarod a bizniszt...annak nyoges a vege.
 

Na jó, csak te jöttél azzal, hogy az e-mail nem jó. Aztán válaszolni meg már mégis jó? Szerintem kissé elbeszélünk egymás mellett, nekem úgy tűnt, hogy azt akarod mondani, hogy e-mailben kommunikálni nem jó, ezért aki úgy fogad be bármit, az hülye, minimum  egy contact form kell, mert az úgy már fasza. Most akkor vagy vigyük ezt végig, vagy mitől annyival kiemeltebb az első kommunikáció, hogy ott még nem jó, később meg lehessen már.

És te is természetesen mindenféle GDPR lófasszal akarsz ezek miatt külön foglalkozni. > en? en biztosnem, a ceg kezelgesse csak az adatot

Hát te javallottad, hogy ilyen kell az ügyfélnek, mer a levelezése nem jó. Azt nem fogja kibaszni, szóval az, hogy még ezzel is kell GDPR okoskodni, az plusz meló. 

ha emailt kap, azzal is kell GDPR-kodni. olvasd mar el mit ideztem neked...
es az email egy szar, mert annyira megbizhato, hogy... dobperges... semennyire. ertesitest kuldeni, ok, de hivatalosan kommunikalni, enyhen szolva is ontokonloves :) nem is veletlen, hogy a nagyok nem igy csinaljak. (nem mindent csinalnak jol/jobban, de ezt konkretan igen)

ha emailt kap, azzal is kell GDPR-kodni. olvasd mar el mit ideztem neked...
 

Te meg, amit én írtam neked :) Mivel mail van, ezért arra már meg van oldva / arra meg kell oldani, ha kiteszel egy contact fromot (ami nem azt csinálja, mint az ilyenek többsége, hogy küld egy levelet :D), akkor az a mögötti adatbázisban már megint. 

es az email egy szar, mert annyira megbizhato, hogy... dobperges... semennyire. ertesitest kuldeni, ok, de hivatalosan kommunikalni, enyhen szolva is ontokonloves :) nem is veletlen, hogy a nagyok nem igy csinaljak. (nem mindent csinalnak jol/jobban, de ezt konkretan igen)

Én nem állítom, hogy nem az, de egyrészt az, hogy legyen egy kontakt form, az még édeskevés lesz, ha te alapvetően e-mail mentes kommunikációról álmodsz. Ráadásul ez a ne akadjon meg ezért a folyamat, az abból a teljesen fals gov példából táplálkozik, hogy hát ha nem olvasta, IJB, beszopta, egy normális üzleti tranzakció nem ilyen. Másrészt ami jó egy nagynak a viszonylag bonyolult és sok példányszámban futó folyamataihoz, az a drtóttöhötömnek meg a zsauluzunkolcsón.hu kftnek fölösleges bonyolítás, a leendő ügyfeleit meg nagyságrendileg nagyobb tételben fogja elijeszteni a faszba, mint az a pár, akinek nem jött meg a levele. (Volt nejem pl ügyvéd, volt neki contact formja, mert csináltam neki, asszem kb 3x használták a pár év alatt. Elhiheted, hogy e-mailt ennél többet kapott)

Harmadrészt, meg hogy a nagyok nem így kommunikálnak...... AHHAHAHAHAHAHHHHHHHHHAAAAAAAAAAAA

Szerk:: egyébként ez az annyira szar is olyan, hogy a valóságban azért akad ki a hülye ügyfél, hogy miazhogynemjöttmegalevélhülyékvagytok, mert az egyszeri ember levelezésének túlnyomó része bizony működik. Ha közel vagy az üzemeltetéshez, akkor persze tudod, hogy sok van, ami nem, de mivel te ezeket látod állandóan, ezért felnagyítod az arányukat (és jellemzően azt se veszed észre, hogy bizony amikkel baj van, azok jelentős része is valami, ami azért valami szürke zónás spam / technikai jellengű levél, nem mancika Köcsög József vagyok, és fel vagyok háborodva egyedi levele.

mert a hosting szolgaltatonak, nvm-nek, nagykereknek, whatever nem ilyen feluletei vannak b2b is... jade.
lehetne 2024-ben is pl. emailen/telefonon/faxon/fustjelekkel/hirnok kuldozgetesevel rendelgetni mindent webshopok helyett, de nem ez tortenik...
klaszikust idezve: aki lemarad, az kimarad.

Persze, csak amig kozben egy fake emaillel le lehet rantani egy retail halozatot hatmilliard forintra, addig lofasz ez, nem ugyfelkapu meg security.

Mi van akkor, ha A ceg B cegtol akar valamit, de mindeketto csak a sajat ugyfelkapujaval kompatibilis? Kene egy szabvanyos kapcsolatfelveteli forma, ahol tetszoleges ceg alkalmazottait vagy departmentjeit be tudod irni cimzettnek. Peldaul lehetne ugy, hogy FabolVaskarikaKft@Sales. Vagy meg praktikusabb lenne ugy, hogy Sales@FabolVaskarikaKft, mert akkor tudod, hogy a sales-t az S betunel kell keresni a telefonkonyben.

Sot, tovabb lehetne egyszerusiteni ugy, hogy ne kelljen tudni a ceg pontos nevet, hanem ha tudod a weboldaluk cimet, akkor lehessen oda is levelet kuldeni. Mondjuk igy: sales@fabolvaskarikakft.com

Es akkor az A ceg ugyfelkapujabol lehetne uzenetet kuldeni a B cegnek, amit a sajat ugyfelkapujuk feldolgoz valahogy, es a megfelelo sales-eshez kerulne a megkereses.

"egy fake emaillel le lehet rantani egy retail halozatot hatmilliard forintra" - A hiszékenységnek a vámszedői itt is jelen vannak, igen. De attól, hogy vannak khm. kevésbé biztonságtudatos, ellenben magas polcon/komoly döntéhozatalra jogosult dolgozók, addig ez jelen lesz.

IT oldalrol nem full mindegy? Majd a kedves ma'na'gerek elrugoznak rajta kinek a f*sza nagyobb. (ha engem kerdezel, akkor pedig ahhoz, aki a szamlat allitja ki, mert o dolgozik, szolgaltat, arul, whatever, nala kell kezelni az ezzel kapcsolatos projectet/taskot...)

Hát ja, ez tök életszerű, hogy csinálok egy saját ügyfélkapu rendszert, ahol üzenhet nekem bárki, én meg vissza tudok üzenni (ha belép, el tudja olvasni). Meg a másik is csinál ilyent, meg a harmadik is csinál ilyent.

És akkor a partner belép az én ügyfélkapumon, kérdez valamit, és mellé írja az ő ügyfélkapuját, hogy akkor leszek szíves ott válaszolni, mert ő akkor hiszi el, hogy válaszoltam, ha az ő rendszerében teszem. Én ott válaszolok, és írom, hogy erre viszont nálam reagáljon, mert én meg azt hiszem el, amit hozzám beírt. Jól követkető lesz az egész, segíti a munkát.

Na ne már! Mondj egy működő példát, ahol ez így megy.

Pláne, hogy ahol van ilyen fiókozás (webshopok pl.), ott is nyomorult e-mail-ban értesítenek, hogy mi van, vagy lépjek be mert üzentek valamit. Nincs olyan ember a világon, aki csak úgy belépked a több tíz vagy száz fiókba, hogy ugyan akarnak-e neki mondani valamit az adott cégtől...

Szerkesztve: 2024. 03. 04., h – 15:55

fliphez sem jar. az nem hir :)
koltsegcsokkentes az van, aremelesekkel tarkitva...
gondolom a 4iG-nel nem tudnak levelezest uzemeltetni :)

A vodafonosat tavaly vagy előtte beszántották már. Nem tudom, hogy mennyire van szükség ilyen, szolgáltatáshoz kötöttemail címhez, amit nem tudsz magaddal hordozni, és ha olyan területrw költözöl, ahol a szolgáltató nem szolgáltat, akkor bukod az email címed. 

De egyébként nem egyszerű email címet üzemeltetni, ez kétségtelen. 

És nem lehet, hogy a prfitmaximalizálás miatt engedik el? (Mert valószínűleg egy ilyen pár hónapos kivezetés olcsóbb, mint amennyi bevételt hozna számításaik szerint az, ha elkezdenék fizetőssé tenni. Mondjuk először csak az újaknak - akik igénylik , aztán idővel a régieknek is - szintén akik közülük igénylik. (Valahol nekem is van ilyen megszűnő szolgáltatói e-mail fiókom, de be még nem léptem rá.)

Egészen biztosan a költségek miatt dobják. Az ISP e-mail jó ideje nem hoz pénzt a házhoz (nem vonz be ügyfelet az ingyen e-mail fiók), ellenben sokba kerül, főleg support és üzemeltetés terén. Egy szolgáltatónál, ahol bármi eddig ajándék volt és nem az a bevétel forrása, valószínű nem éri meg az ajándékot fizetősre váltani (mert megnőnek az elvárások, baj lesz amit addit elnéztek ingyen), hanem simán csak elengedni és az eddig is bevételt termelő dologra koncentrálni. Pláne, ha így pénz és szakember is felszabadul.

Az meg, hogy valaki kisebb-nagyobb e-mail hosting-ot üzemeltet üzleti alapon, miközben nagy szolgáltató meg dobja az ingyen adott levelezést, semmilyen relevanciában nincs szerintem. Nem érvényteleníti a fizetős e-mail hosting létjogosultságát-sikerességét,  hogy egy ISP-nek nem fűződik tovább érdeke ingyen adni ugyan azt a szolgáltatást.

jaja! veletlen se azert dobjak, mert egyre kotsogebb a ggl/o365, ahova tomegesen vandorolnak befele a ceges domainek es nem akaranak ezzel b*odni ok sem :) amikor egyszerre xK user veszi fel a telefont, hogy "nemmegyalevelezes!!!!11", mert eppen ggl/ms ugy gondolja inkabb 5.4.1/5.7.1 :D

elhiheted, hogy nem az a par db relative kis forgalmu emailszerver fenntartasa okoz fejfajast egy 4iG-nek :)

nem, ez egy eszmefuttatas arrol, hogy miert szunnek meg a szolgaltatoi emailek. te melyik mozit nezed? (T-nel konkretan tudom, hogy ezert nincs a fliphez, amit fentebb is irtam. nem, nem az utzemeltetes fajdalamas, egy ilyet 2-3 RG elvisz 3-5 szerver kell ala, es akkor mar a secondary relayed is benne van kb. hanem a support humaneroforrasa a k*asok: bejelentestoszogato mariskak es az o infrajuk)

Én azt a mozit néztem, amiben */2 hozzászólásban kifejtetted, hogy az on-prem és a klasszikus hoszting e-mail szolgáltatás mind halott, tákolás, működésképtelen, ezért is hagyják ott az ISP-k, így mindenkinek a G és az MS felhős e-mail rendszerébe kell mennie.

Az ISP-k azért szüntetik be, mert bevételt sohasem termelt, költséget viszont mindig, és eljutottak a profit maximalizálás azon pontjára, amikor ezen költség megtakarítása következik. Ebből semmi más nem következik. Az pláne nem, hogy mindenki, aki ezt egyébként pénzért csinálja, szintén be kell zárjon, és az ügyfeleket át kell küldje a nagy felhős szolgáltatókhoz, ha jót akar.

leirtam miert es konkret peldat is hoztam ra. hogy teged ez hidegen hagy, az igy jaras esete.
hint: ha valami elszarodik, mert MS/ggl eppen ugy erzi jonak, te konnyen vagy, a kedvenc cegeid kontaktjanak megirod, hogy szarazaszar, dolgozunk rajta, stb. (ha nem egy szerveren vanak, duplan orulsz, mert csak egyrol nem megy ki a level mondjuk) ezzel letudtal hasamra utok 100-1000 ugyfelet/ceg. ugyanakkor egy ISP-nel x100/x1000 ugyfel kapja fel a telefont es kezd el sirni a level0-nak, hogy nem megy az a sz*r!!!!! level0 pedig nem kuldheti el a jo b*s francba se, csinal hibajegyet es kezdodik a ticket-tologatas/nezelodes/whatever. mindekozben a normal hibabejelentesek valaszideje az egekbe szokik... (amire meg egyebkent van megfelelosegi vallalas es tarsai) teccik-e erteni? :)

perszehogynem. hagyateka egy regi rendszernek, amibol mindenki menekul, mert penzt nem tud kerni erte az ingyenes alternativak miatt, a baszkodas es (elsodlegesen support oldali) koltseg es az ugyfelelegedettseg ez miatti romlasa meg evrol evre egyre tobb vele.

Amikor gmailes e-mail címet látok egy cégnél, le is veszem egyből hogy mennyire lehett komolyan venni őket. Kb. Pistike Bt. kategória.

Ja. Ha eg esetleg bajod van ember az életben nem áll szóba veled.Vitatkozhatsz valami robottal amíg ki nem zárnak onnan is. Hagyjatok már ezekkel a felfuvalkodott szarokkal. Workspace. Röhög a seggem... Soha nem bíznék rájuk 1 betűt sem a doksijaimból. Ez lenne a kényrlem meg a csapatmunka? Megérett a pusztulásra a világ.

Nekem azert nagy kerdes, hogy peldaul van egy burkolo, aki fullon van mar munkaval (meg most is kb., pedig visszaeses van), de amugy jol burkol es ar/ertek aranyban is stimmel, az minek koltene egy fillert is nem-gmailes cimre. Az a jo, hogy te nem veszed oket komolyan, mert ugy meg nagyobb varolista lenne. :)

Bocs hogy beleszólok, de cégről volt szó, nem egy (többnyire E.V., vagy fusi) burkolóról. Én is módfelett komolytalannak tartom ha egy cég ingyenes levelező-szolgáltatást használ, és az összes üzleti titkát kiadja egy amúgy personal account-ként futó szolgáltatásnak, ami közismerten és nem titkoltan az oda önként átadott adatok elemzéséből és profilalkotásból tartja fenn magát. Ez ugyanaz a szint amikor a Facebook-on magánszemély profilt készít a vállalkozásnak és jelölgeti az ismerőseit... Komolytalan. Skip.

mert ez aztan a verprofizmus minden jele: https://workspace.google.com/business/new-business/
janem :D
attol, hogy valakinek a mailcime @azencegemponthu, mi fog valtozni? :) (azon tul, hogy idonkent fizet valaki(k)nek valamit erte, hogy "legyen".

Tovabbra is kerdes, minek oda sajat domain, sajat mailszerver, stb.?

Mondjuk azért, hogy ne kutasson a levelek tartalmában a "nagy testvér". Nem kell saját mail szerver, de egy évente pár ezer forintos tárhely szolgáltatás igazán beleférhetne. Tudom hogy macera egy mail szerver üzemeltetése, de azért vannak jó szolgáltatók itthon is. Lehet hogy csak a szakmai igényesség beszél belőlem, de szerintem vérciki egy hirdetésben a "pistaafestovagyok@gmail.com".

Addig talán nem érdekes, amíg burkoló cégről van szó, de ha valami fejlesztésről, és hogy, s hogy nem, elvtársak, a konkurencia hamarabb jelenik meg a cuccal a piacon, akkor azért baj van. Vagy mondjuk levédi, szabadalmaztatja egy másik cég a saját ötletedet.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Csak jelzem, ha valaki ennyire előrelátó, akkor a normál e-mail-t felejtse el, és bárhol is van a levelezőszervere, akkor legyen szíven rendes hitelesített és titkosított levelezést használni. Pl. PGP / GPG / más alapokon.

Ezzel egyetértek. Szerintem a cégek az ipari kémkedés lehetőségéről egyáltalán nem hajlandók tudomást venni, olyan naivitással adják ki a bizalmas műszaki és gazdasági információit harmadik félnek, mint amilyen módon a számítástechnika és internet hőskorában titkosítatlanul, feladó hamisíthatóságával áramlott minden adat a hálózaton, adathordozókon.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Mondom, más a tapasztalat. Mi kutatás-fejlesztéssel is foglalkozunk - gyártással is -, aztán az MS felhőjét használjuk. Azt tapasztalom, a cégek többsége önként átadja egy idegen állam cégeinek - ez jellemzően az USA - a fontos, bizalmas gazdasági, személyzeti és műszaki információit. Szerintem ez felelőtlenség, ostobaság, dilettantizmus.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

A saját domain annyiból lehet praktikus, hogy ha teleszalad a hócipő az aktuális szolgáltatóval - vagy épp megszűnik a szolgáltatás, lásd Digi -, akkor csak eggyel arrébb tolod a domaint. További előny, hogy egy ilyen váltáskor nem kell új névjegykártya és/vagy szórólap, illetve a céges furgont sem kell újra matricázni. (Kb. mint a számhordozás)

nem nagyon szeretnem a kiralyi posta utan a nepinemzeti, kotelezo drotpostat. persze amig lehet valasztani. :D
amugymeg el kell donteni mi eri meg a cegnek, ha tenyleg csak egy-ket koszos kontakt email, amire spameken kivul kap erdemben X havonta par levelet: a domain meg hosting rekurrens koltsege, vagy (az eddig precedens nelkuli) google megszunese eseten egy uj matrica...

Szerintem az nem ördögtől való, hogy legyen egy olyan domain név, amellyel alkotott e-meil címet hordozni lehetne, s ezt a lehetőséget néhány szolgáltatónak biztosítania kellene. Nyilván nem lehet ezt random külföldi szolgáltatóra ráerőszakolni. Most az a baj, fogalmam sincs, hány helyen felejtettem el megváltoztatni az e-mail címem annak változásakor, ami fontos lenne, mert szolgáltató, ügyfélkapu, bank, ilyesmi.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

Most az a baj, fogalmam sincs, hány helyen felejtettem el megváltoztatni az e-mail címem annak változásakor, ami fontos lenne, mert szolgáltató, ügyfélkapu, bank, ilyesmi. > na, eze' csinal a paraszt google.com/hotmail.com/yahoo.com-os mailt, mert az az elmult X (20-25) evben nem ment sehova. :) (es nem jutott NER-sorsra, mint a freemailponthu, meg most a digi* is...)

domaint meg hiaba tartod fent, ha eltunik alola a random szolgaltatod, ugyanugy nem lesz meg a valami kukac azencegem pont hu fiokod.

Ez pont nem igaz! Éppen gmailes címem volt, csak megváltozott a Google ÁSZF-e és adatvédelmi szabályzata, amelyet a továbbiakban nem állt módomban elfogadni, így bizony megszűnt a gmailes címem. Van freemailes, yandexes, a netszolgáltatómtól való is jelenleg. Amúgy a freemail ezeréve létezik, éppen nem szűnt meg. A domain név alatt váltahtsz szolgáltatót, akár VPS-re rakott mailszervert, vagy bármit, szóval éppen az nem fog változni.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

tehat a freebol fizetosbe valo "ASZF valtas" OK, a google-e nem? :D
remelem azert erzed a kulonbseget. :)
a szalban a kerdes az volt, hogy mennyire "nem meno" a gmail.com meg a freemail.hu a ceg levelezese kapcsan. onnantol, hogy fizetos a freemail (LOL?), akkor mar menove valik? :D

Nekem a freemail még sohasem számlázott, ingyen használom, és van vagy három freemailes címem. Elfelejtettek szólni, hogy fizetős. :) Vagy fizeti nekem az NSA, mert azt szeretnék hogy fenntartsam a fiókjaimat. Nem tudom. :P

Az tény, hogy amatőr hatása van cégnél, ha nem saját domainnevet használ, bár szerintem ez érzelmi kérdés, mert saját domainnév mögött is sok esetben a Gmail van. Akkor meg?

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

És mint tudjuk, egy domaint sosem lehet ellopni.

https://medium.com/@N/how-i-lost-my-50-000-twitter-username-24eb09e026dd

(ok, nem mai sztori, de azért érdekes)

Neki pont az a konklúziója, hogy ilyen public helyeken inkább valami nagy nevű domain mögötti emailcímet használ loginnévként, mert ott legalább maga a domain nagyobb biztonságban van.

Avoid Custom Domains for Your Login Email Address

With my GoDaddy account restored, I was able to regain access to my email as well. I changed the email address I use at several web services to an @gmail.com address. Using my Google Apps email address with a custom domain feels nice but it has a chance of being stolen if the domain server is compromised. If I were using an @gmail.com email address for my Facebook login, the attacker would not have been able to access my Facebook account.

If you are using your Google Apps email address to log into various websites, I strongly suggest you stop doing so. Use an @gmail.com for logins. You can use the nicer custom domain email for messaging purposes, I still do.

Mivel a levelezőszervert nem én üzemeltetem, arra mindig is valami ideiglenes, bukható dologként tekintettem. Ahogy írtam, ezeknél a történéseknél nagyobb eséllyel változhat meg az ÁSZF vagy az adatvédelmi szabályzat, amelyet ha már nem tudsz elfogadni, akkor bizony bukod a levelezésedet. Ezen a multifaktor auth nem segít.

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE

A "bukod a levelezésedet" nem igaz - maximum ha az adott szolgáltató által kezelt domainben van a fiókod, akkor kell címet cserélned mindenhol, ahol használtad. De a "bukod a levelezésedet" akkor is megtörténhet, ha csak usernév+statikus jelszó van használatban... Sőt. Az, hogy a statikus, ellopható jelszóhoz képest a 2FA jelentősen növeli az identitásod (mail fiók) eltulajdonításának az esélyét, azt remélem megérted...

Nekem is az az érzésem egy hivatalos freemailes vagy gmailes címtől, hogy nagyon amatőr, de ez tényleg csak érzelmi kérdés. Mennyivel jobb, ha van egy céges domain, de nem a cég saját levelező szervere van mögötte, hanem az MS, a Google vagy a Yandex szolgáltatása?

tr '[:lower:]' '[:upper:]' <<<locsemege
LOCSEMEGE