Milyen mobil klímát érdemes

Olvasgatom itt a gugliban, hogy hűtésnél mennyinek kell legyen a kinti hőmérséklet amin működni tud a mobil klíma (Fisher Flexi FPR-123DE4-R mobil klíma (hűtő/fűtő) - 3.5 kW), illetve ha fűteni kell vele, akkor a kinti +7C alatt már nem használható. Ez csak ennél a modellnél van így, vagy ez általánosan érvényes a mobil klímákra?

Hozzászólások

Háromszori saját nekifutásunk után mondom: semmilyet.

Vortex Rikers NC114-85EKLS

Nem terelésből, de nem írok márkát: mind ugyanaz. Olcsó és drága, modern és ótvar egyaránt.

-Olyan hangja van, hogy a TV-t nem hallod tőle, bár ez csak a kisebbik prob. A nagyobbik baj, hogy kurva idegesítő egy idő után: a fejed megfájdul majd és azt sem tudod, hogy a hidegtől vagy a 40 éves lengyel ventillátoroknak odabaszó zajtól. Vagy mindkettőtől. Vagy esetleg derékmagasságban ment el a gáz, amit simán csak elégettél a kis testedben és kissé zizis lettél tőle.

-Ha menő vagy, akkor pl. az erkélyfrontra vágsz egy 120mm átmérőjű furatot a "kipufogójának" :DD, ami elég cig c osztályú megoldás, bár még mindig jobb, mint a nyitott ablakon kibaszni a kígyót. Bár vannak ilyen balkáni megoldások is, ha mondjuk nem szégyelled.

-A mellé rakott vízgyűjtő vödör a legalja mindennek. Mindennek. Ha vendég jön még a végén azt hiszi, hogy oda szoktatok huggyantani, vagy részegen oda hánytok.

-Dehogy' valami jót is írjak, az érezhető hideget gyártó mobilklímák úgy fogyasztanak mint az állat. Mondjuk ez meg nem neked jó hír, hanem az áramszolgáltató bátyádnak.

A mobilklíma még mindig átbaszás. A kompromisszum kompromisszuma, jó drágán és körülményesen. Mintha autó helyett frédibéni kocsit vennél, és hajtanád lábbal, kapafogú vigyorral örömködve. Gurul meg minden, de összesen ennyit tud :) a többire meg rámész, minden értelemben.

Vortex Rikers NC114-85EKLS

-Dehogy' valami jót is írjak, az érezhető hideget gyártó mobilklímák úgy fogyasztanak mint az állat. Mondjuk ez meg nem neked jó hír, hanem az áramszolgáltató bátyádnak.

Neked is jo, ha tultermel a napelemed, es 5 forintert kellene eladnod egy kwh-t. A mobilklimaval meg tudod akadalyozni, hogy a szolgaltato a dolgozo nep zsirjan hizzon, vagy valami ilyesmi. :)

"es 5 forintert kellene eladnod egy kwh-t. A mobilklimaval meg tudod akadalyozni, hogy a szolgaltato a dolgozo nep zsirjan hizzon" - Nyáron, szezonban a dinnye is olcsó, meg a túltermelés okán a villamosenergia felvásárlási ára is a béka valaga magasságát célozza meg. Miközben a dinnye valamennyire értelmesen tárolható is...

+1 

Az egyetlen(!) előnye és haszna a mobil klímának, hogy mindenféle trükközés nélkül lehet DIY megoldás. A split klímákatel sem adhatják beüzemelési ígéret nélkül, még akkor sem, ha a elvben előre fel van töltve. (ami pont annyit ér, mint halottnak a beöntés, ergo mindenképp kell hozzá embert hívni)

Viszont ha olyan helyre akarsz valami megoldást, ahová épelméjű összegért nem megy ki klímás, akkor megfontolható a mobil cucc, de akkor is lehet, jobb lemondani róla inkább.

Csillagos 5-ös, jól összefoglaltad. A vizesvödrös résznél már hangosan röhögve olvastam, annyira találó. Igazi istencsapás annak, akinek muszájból ilyen szarral kell szenvednie rendes split klíma helyett, mert a kibaszott kültérit sehol nem tudja elhelyezni a homlokzaton a városkép-szabályozás miatt.

pár havonta kellett üríteni a tartályt, de lehet ritkábban.

Úgy érzem olyanok fikázódnak akiknek vagy nem volt soha vagy valami gagyit fogtak ki.

 

Senki se mondja, hogy a mobil klíma a legjobb megoldás. A semminél sokkal jobb.

Talán a fogyasztással és a meleg levegő beszívással értek egyet mint problémával.

Egyébként vannak csendes, jól működő egyedek is.

nem a mobil klíma a gond, hanem azok, akik megveszik eladjak laikusoknak olyan használati esetre, amire nem jó.

FTFY :)

Ha megnezed nagyjabol barmelyik mobilklimas ceg oldalat, nem lesz odairva, hogy he oreg, ez amugy otthonra nem jo, csak kontenerhez (vagy hat igazabol ahhoz sem, mert oda van rendes ablakklima)

Miért kellene megtiltani, hogy megvegyék?

A tiltas egy szofordulat volt, igazabol nem erdekel, hogy tiltjak-e, csak utana ne legyen telesirva az internet, hogy szar. Talan most ujat mondok, de a faliklimat sem adjak oda a boltban csak ugy, kell hozza a pecsetes papir.

Egy csomó dolgot meg lehetne ugyanennyi erővel tiltani.

Agreed.

A szavazati jogot ne vegyük el?

Szerintem ne, eleg bizonyos feltetelekhez kotni.

A tiltas egy szofordulat volt, igazabol nem erdekel, hogy tiltjak-e, csak utana ne legyen telesirva az internet, hogy szar.

Hát eléggé nem szófordulat szaga volt, hanem kb. a BTK-ba soroltad volna: "a mobilklimat ugyanugy tiltani kellene, mint a tobbi atverest, legyen az piramisjatek vagy unokazos csalas"

Talan most ujat mondok, de a faliklimat sem adjak oda a boltban csak ugy, kell hozza a pecsetes papir.

Talán most újat mondok, de monoblokkos hőszivattyút odaadják a boltban, nem kell hozzá pecsétes papír. A split azért más, mert ott a gáztöltet igényel klímás szaktudást, a mobil klíma és a monoblokkos hőszivattyúban viszont gyárilag zárt a rendszer, nem kell a kalorikus rendszerhez hozzányúlni a beüzemeléshez.

Szerintem ne, eleg bizonyos feltetelekhez kotni.

És mi van, ha te kerülsz arra a felére, hogy nincs meg a feltételed? Vagy ez csak akkor jó és támogatandó, ha a te a bot kellemesebb végén vagy?

Hát eléggé nem szófordulat szaga volt, hanem kb. a BTK-ba soroltad volna: "a mobilklimat ugyanugy tiltani kellene, mint a tobbi atverest, legyen az piramisjatek vagy unokazos csalas"

Jo, nekem mindegy.

Talán most újat mondok, de monoblokkos hőszivattyút odaadják a boltban, nem kell hozzá pecsétes papír.

Igen, errol szol a beszelgetes. Hogy sokan megveszik, (peldaul mert nem kell hozza a pecsetes papir), majd rajonnek, hogy szar. Innen indultunk.

És mi van, ha te kerülsz arra a felére, hogy nincs meg a feltételed?

Akkor bizony szopo van, de az en altalam elkepzelt szabalyok eleg konnyen megugorhatoak lennenek. Ha nem sikerulne, szegyellnem magam.

Igen, errol szol a beszelgetes. Hogy sokan megveszik, (peldaul mert nem kell hozza a pecsetes papir), majd rajonnek, hogy szar. Innen indultunk.

Nem, onnan indultunk, hogy be akartad tiltani... :D

Akkor bizony szopo van, de az en altalam elkepzelt szabalyok eleg konnyen megugorhatoak lennenek. Ha nem sikerulne, szegyellnem magam.

És mi van, ha mások által elképzelt szabályok meg nem ugorhatók meg általad? A világ nem körülötted forog.

Pedig nem inverteres, nem is tudom létezik e olyan mobilban. Csak ki-be kapcsolós, de igazából komfortban nem nagyon tűnt fel, a 2.8-as nem volt gáz. A ventillátort kapcsolgatta 3 fokozat között, kb ennyi.

Egyébként ebben a termékben van hűtő-fűtő is. Bár nem tudom mennyire jó mobilklímával fűteni.

Én max a mostani ideiglenes dolgozó szobámba tennék be mobilt (4nm). Nagyobb helyekre inkább a split.

a mobil klimakban az a baj hogy mindig uj levegot sziv be (ez kell a mukodesukhoz), ami pont ellentetes homersekletu mint amit szeretnenk. es ez rontja a hatasfokot.

a "split" klimaknak nincs szukseguk erre a levegore, mert gazzal "cserelik" a homersekletet.

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

Ezt a gázzal cserélik részt nem értem :)

A mobil klíma ugyanúgy működik mint a split, csak a split kint fújja el a meleg levegőt, a mobil pedig bent a szobában a csőkivezetésben. Plusz igen, a kompresszor a benti levegőt szívja el és fújja ki, ergó a vúkumos részek is igazak mint hatásfok rontás.

Az egy csöves mobil klíma olyan, hogy a beltérben beszív például 25 fokos levegőt, a felét lehűti 15 fokosra, a másik felét felmelegíti 35 fokosra és kifújja a csövön, viszont a kifújt levegő helyére be fog jönni kívülről 35 fokos levegő valahonnan, vagyis van az a külső hőmérséklet, amitől kezdve nem hűt érdemben, csak közvetlenül a saját környezetében komfortos.

A kétcsöves olyan, mint a split klíma, csak belül van a kültéri, kívülről beszívja a 35 fokos levegőt és 45 fokosra melegíti, belül meg beszívja a 25 fokos levegőt és 15 fokosra hűti, így nagyjából ugyanazzal a hatásfokkal tud működni, mint a split, csak belül hangos a kompresszor miatt.

A split esetén a két csőben nem levegő mozog, hanem a kalorikus rendszer közege, folyékon és gáz halmazállapotban.

A mobil klímában is réz csövek vannak és klíma gáz, illetve egy kompresszor ami változtatja a gáz halmazállapotát, ezzel hőt elvonva, így hűtve. Ugyanúgy mint a split. Ugyanúgy működik mint a split.

Azt senki se vitatja, hogy a levegőt honnan szívja be és fújja ki.

Az meg nem igaz, hogy nem hűt érdemben. Ezért írtam máshol, hogy olyanok írhatnak véleményt akiknek soha nem volt még mobil klímájuk, vagy nagyon ótvar.

Használtunk többet is, és nagyon jól hűtött, persze közel nem olyan minőségben mint a split.

Az inverter azt csinálja, hogy a hálózati 50 Hz-ből egyenfeszültséget állít elő, majd ebből változtatható frekvenciájú feszültséget, és ezzel szinkronmotort járat. Így tudja változtatni a motor fordulatszámát széles tartományban, maximális hatásfok mellett.

A motor fordulatszámának változtatásával ?
Egyébként a régi klímák is változtatták a gázbeáramlást egy szeleppel. Bezárt a szelep megnőtt a nyomás lekapcsolt a motor. A szelep szépen utánaengedte a gázt ha kérte a beltéri és amikor lecsökkent a nyomás bekapcsolt a motor. Most meg nem kapcsolgat ki be hanem szinte 0-24 -ben megy az inverteres hűtő is szép halkan a kívánt teljesítménnyel.

Szia! Összekevered a hütőkamrával. A klimák kapilárcsőves adagolásúak.. A kültériben van a kapilárcső. Egyébként a kompresszor fordulat ami szabályozza a gázáramlást. Nagyobb klimáknál és hűtő berendezéseknél adagoló van. Van már 20 éve elektromos adagoló is csak az ritka. 

Már az olcsóbb szegmensben is jellemző a teljesen elektronikus, nem kapilláris csöves megoldás, 3,5 kW felett pl. a Gree Confort vonalon szinte egyeduralkodó. Az más kérdés, hogy plusz hibalehetőség és egy olcsó(bb) splitklímának azért így is van elég pontja, amin spórolnak, szóval én nem okvetlen gondolnám, hogy jó deal lenne ez az elektronikus adagoló ilyen esetben.

TheAdam

Látom trollfaktor ami posztolásra kényszerített. Az inverternek a DC/AC átalakítókat hívjuk általában. Az AC/AC átalakítókat funkcionalitása alapján vagy transzformátornak vagy frekvenciaváltónak szoktuk hivatkozni. Az itt hivatkozott hajtáshoz nem is kell tiszta szinuszos kimenetet előállítani, ezért egy sima hídkapcsolást nem is neveznék valódi inverternek.

Az eredeti kérdésem az volt, hogy a van e valami varázslat beleépítve, amiért kihangsúlyozzák az inverteres jellegét ezen az elektronikai marketing félrevezetésen kívűl? Valami komoly technológia fejlesztés, ami túlmutat egy szelep megspórolásán?

Azért hívják inverteresnek, mert a marketinges kitalált. Amúgy meg frekvenciaváltós, amiben lehet hogy van inverter, vagy az is lehet, hogy nincs.

Szerk: Az is lehet, hogy valami más okból hívják inverteresnek, csak mi nem tudjuk, hogy miért?

Invertáló erősítő kapcsolás mond e valamit?

Szerk:

A Boole jegyzetben a 22. oldal!?

The Authoritative Dictionary of IEEE Standards Terms, Seventh Edition, IEEE Press, 2000,ISBN 0-7381-2601-2, page 588:

A power inverter, inverter, or invertor is a power electronic device or circuitry that changes direct current (DC) to alternating current (AC).

De hátr itt AC-ból állítanak elő AC-t! Hogy is van ez? Mint az eper és a szamóca esete?

Invertáló erősítő kapcsolás mond e valamit?

Az invertáló erősítő, a bool algebra és a power inverter között semmi kapcsolat nincs.

A power inverter, inverter, or invertor is a power electronic device or circuitry that changes direct current (DC) to alternating current (AC).

Alakul-alakul... :D

De hátr itt AC-ból állítanak elő AC-t! Hogy is van ez? Mint az eper és a szamóca esete?

Gondolkodj még egy kicsit, rá fogsz jönni, erősen bízok benne, jó úton haladsz... annyit segítek, hogy történelmi okai vannak és fontos ismerni hozzá a korábbi technológiát (használt motor típusa és vezérlése)... :)

Mint írtam, történelmi okai vannak, nincs ebben semmi csapda, a BLDC és BLAC motorok meghajtó elektronikáját hívják inverternek (trapéz vagy szinuszos kimenettel), szóval amiben BLDC vagy BLAC motor van, abban inverter is van és inverteres hajtásúnak hívják.

Ez független attól, hogy te hogyan és miért próbálod a dolgot másképp elnevezni és mivel próbálod besatírozni a terület térképén a fehér foltjaidat... :)

Hosszú éveket dolgoztam egy piacvezető BLDC motorgyártó, fejlesztőrészlegén, de soha nem került a dokumentációba inverter a power module helyére! Ez urbánus legenda, csak a kiskereskedelemben nevezik inverternek! De maradjunk az eredeti kérdésemnél! Az inverter a szakmában valójában fázisváltó és nem frekvenciaváltó! Kérdés az hogy lehet e frekvenciaváltót ’inverter’ azaz félvezetőkből épített hídkapcsolás nélkül? AC->DC->AC átalakítás nélkül!

Hosszú éveket dolgoztam egy piacvezető BLDC motorgyártó, fejlesztőrészlegén, de soha nem került a dokumentációba inverter a power module helyére!

Faszé' írják a blokkvázlatra a gyártók az "inverter" szót arra a blokkra, ami az inverter a BLDC motor hajtásában? Pölö: https://www.ti.com/lit/ug/tiduf31a/tiduf31a.pdf

Soha, de soha nem olvastad, ja, vagy ott se jártál. Te már annyi hosszú évet dolgoztál mindenhol is, hogy már kétszer nyugdíjba mentél...

Az inverter a szakmában valójában fázisváltó és nem frekvenciaváltó!

Az inverter a szakmában valójában inverter, így hivatkoznak rá BLDC és BLAC motor esetén, aminek a közelében nem jártál, különben tudnád és nem írnál sokadjára hülyeséget.

Szóval mellébeszélsz, és válaszod nincs a kérdésemre!

Faszé' írják a blokkvázlatra a gyártók az "inverter" szót arra a blokkra, ami az inverter a BLDC motor hajtásában? 

Mert az egy  DC->AC inverter. De AC->AC az nem inverter, hanem frekvenciaváltó!

Akkor most inverter vagy nem inverter? Inverter van a dokumentációkban vagy soha nem került a dokumentációkba inverter? A linkelt MSPM0G TI dokumentáció címe is "BLDC Motor Inverter Reference Design", olyan Applications listával, hogy Refrigerator and freezer, Washer and dryer, Mixer, blender, and food processor, Cooker hood, Air conditioner indoor unit - csupa olyan dolog, ami manapság megkapja az "inverteres" jelzőt, ha van benne inverter, mert BLDC/BLAC motor hajtja. Micsoda meglepetés... :D

Döntsd el végre, hogy akkor most hosszú éveken át lófaszt se olvastál a vezető BLDC gyártónál, nemhogy doksit, vagy mégiscsak eszedbe jutott, hogy mi az inverter... bár teljesen mindegy, hogy döntesz, mert a szakma szerint a döntésedtől függetlenül inverternek hívják (lásd dokumentációk), csak neked sikerült leírni valami faszásgot, aztán nem tudod elengedni...

Látom hogy nem érted a lényeget, de segítek a googlizásban összeszedett útvesztőben eligazodni: A linkelt doksiban egy inverter azaz fázisváltó szerepel, mert 1F-ból csinál 3F-t. Ez a fő funkciója! Az csak mellékes hogy tud frekvenciát is változtatni, de ez egy inverter (azaz fázisváltó)! 
Ha nincs fázisváltás, akkor csak frekvencia váltóról kell beszélni, mert az frekvenciát vált.

Nézd csak meg: https://www.elektrika.lv/en/schneider-electric/industrial-products/freq…

De mondok egy másik példát: Rexroth Indradrive-ot tudom programotni Fázisváltónak, frekvencia váltónak, de alapvetően ennél sokkal többet is tud: szervovezérlő.

Esetleg az eredeti kérdésemre is fókuszálnál, vagy megint beszaladsz a google labirintusba!?

Akkor el lehet mondani, hogy minden 1f-ú klima inverteres klima, csak valamiért mostanában divatos kiemelni az adatlapján ezt a felhasználó számára teljesen lényegtelen információt. A ‘nagy’ klimák meg 3f-úak, ezért nincs bennük fázisváltó (inverter) csak frekvencia váltó, marketing szempontból nem annyira cimkézhetőek. Az inverteres klima COP-ja nem növekedett…

Nem minden egy fázisú klíma inverteres és van három fázisú inverteres klíma is. Azért nevezik így, mert nem 3F aszinkron motor van benne, hanem BLDC vagy BLAC. A BLDC vagy BLAC motornak inverteres hajtása van, a 3F aszinkron motornak meg frekvenciaváltós hajtása van. Mármint a szakma jelenlegi terminológiája szerint, de várjuk meg, amíg a Texas Instruments válaszol a felvetésedre, hátha a homlokukra csapnak, hogy de nagy balfaszok voltak eddig és átnevezik. Az is kiderülhet, hogy neked kellene a homlokodra csapnod, hogy mekkora balfasz voltál.

Tényleg nem gyanús, hogy rajtad kívül mindenhol inverteres hajtásról tud? Gyártók és tervezők egyaránt ezt a kifejezést használják BLDC és BLAC motor meghajtására... :D

nekem anno a klímások azt magyarázták, hogy serverek mellé csak inverteres klímára vállalják a sok (5-10) év garanciát - ezt azzal indokolva, hogy a "lakossági" klíma az ki-be kapcsol (viszont nem megy 0-24-ben) a serverek mellett használt klíma pedig 0-24-ben megy és a ki-be kapcsolás helyett a teljesítmény változtatásával szabályoznak. Persze, lehet, hogy vetítettek - vagy túlságosan "lebutították" a mondanivalót.

(természetesen 1f klímáról volt szó)

nekem meg pont az ellenkezojet :) de a tapasztalatom is az, a regi on-off klima birta 10 evig, aztan beraktak egy lg inverterest, na abban evente kellett cserelni valamit, paros evekben a belteri elektronikat paratlanban a kulteriet, aztan ugy 4-5 ev utan az egeszet... most egy midea on-off van ami lassan meglesz 10 eves es mukodik, semmit se kellett javitani rajta eddig.

nem en vettem... a gari amugy altalaban 2-3 ev az elektronikara, max a kompresszorra szoktak adni 5-10 evet. es amugy is ha meglatjak hogy ez 0-24be megy akkor mar nincs is gari, mert valahol az aprobetube benne van hogy ez nem arra valo... (ahogy a dell szervereknel is bukod a garit ha nem ups-en hasznalod stb)

es nem is a javita skoltsege a gond (azt se en fizettem) hanem hogy ilyenkor "alkatreszre varunk" cimen hetekig nincs klima a szerverszobaban (valojaban van mert a kb 30 eves ablak klima meg mindig "mukodik" (az elektronikaja reg kuka de a kompresszor direktbe bekotve megy, van rajta egy mechanikus termosztat azt jovanazugy), az a backup ilyen esetekre)

A munkahelyemen a redundancia kedvéért beraktak egy lakossági Midea mobil klímát kb 8 éve. Azóta nem látott szerelőt, nem volt kikapcsolva, nem volt karbantartva. Nem hangosabb, mint a szerverek, és ha megáll az irodaház elsődleges klímája, akkor is kb 26 fok körül tartja a szerverszobát. A csöve ki van vezetve, a víz kimenete pedig rá van kötve fixen egy lefolyóra. Nem mondom, hogy ideális, de sokkal sokkal olcsóbb volt, mint 5 emelet magasságból lehozni a réz csöveket egy split klíma miatt.

Esetleg az eredeti kérdésemre is fókuszálnál, vagy megint beszaladsz a google labirintusba!?

Nem te voltál az, aki beleszaladtál a Google labirintusba és inverztáló erősítőt hoztál példaképp meg bool algebrát? Ja, de. :D

Látom hogy nem érted a lényeget, de segítek a googlizásban összeszedett útvesztőben eligazodni: A linkelt doksiban egy inverter azaz fázisváltó szerepel, mert 1F-ból csinál 3F-t.

Figyelj, írd meg ezt a sok faszságot a Texas Instruments-nek is, hogy cseréljék le az összes doksiban az inverter szót, mert van rá sokkal jobb ötleted, hogy kellene hívni, megvárom itt, hogy mit reagáltak. :D

Szólj a Microchipnek meg a Renesasnak is! Meg a Microchip meg a Renesas sem tudja!

Ha nem csak a címet olvasod, akkor rájössz, hogy ők is tudják, idézetek a doksiból a másik hozzászólásomban, de csak a címet olvasod... :D

Amúgy mi a faszt dolgozál hosszú éveken át egy piacvezető BLDC motorgyártó fejlesztőrészlegén, ha nem tudod megkülönböztetni egymástól a motor control IC-t és az invertert? Mert nem tudod.

Na látom egyik se hajlandó leírni konyhanyelven, majd én:

A BLDC és az inverter úgy kerül össze hogy valójában a BLDC motornak is szüksége van arra hogy "forogjon a vektor". Csakhogy a BLDC-ben nem a kommutátor "forgatja a vektort" hanem az inverter. 

Gábriel Ákos

Annyi tennék hozzá, hogy ebben a tekintetben a BLDC/BLAC motort az aszinkron (induction) vagy még inkább a szinkron motorral érdemes összevetni, nem a kommutátoros (univerzális) motorral, mert szerkezetileg ahhoz áll a legközelebb, de a BLDC/BLAC motor a felépítéséből adódan és meghajtás módja miatt sokkal kompaktabb és nagyobb is a hatásfoka. A BLDC motort szokták négyszögmezős (square wave) szinktronmotornak is nevezni, amiből talán jobban lejön, hogy mi a fő különbség. :)

Egyszerűen az a terminológia, hogy a BLDC/BLAC motort inverter hajtja meg, az aszinkron/szinkron motort meg frekvenciaváltó, és annak ellenére nem felcserélhető a kettő, hogy mindkettő alapvetően a három tekercsben forgó mágneses teret hoz létre, mert BLDC/BLAC inverterrel nem tudsz aszinkron motort meghajtani és frekvenciaváltóval sem lehet BLDC/BLAC motort hajtani, mert hamar kijön a működtető füst a motorokból, lévén jelentősen eltérő a tekercselésük...

Ez ugyanabban az álmodban volt, amikor hosszú éveket dolgoztál egy piacvezető BLDC motorgyártó fejlesztőrészlegén? :D

Az megvan, ugye, hogy a BLDC motor sokkal egyszerűbb felépítésű, mint az aszinkron motor, robosztusabb, mint a szinkron motor, kevesebb anyag (réz, vas és mágnes) kell bele, ezért kisebb és könnyebb, illetve a BLDC inverter is sokkal egyszerűbb, mint egy frekvenciaváltó? Ezért használják például villanyautókban is a BLDC (ún. IPMSM felépítésű) motorokat, meg mindenhol máshol is, mert szinte minden szempontból jobbak, mint az aszinkron/szinkron motorok.

Ez ugyanabban az álmodban volt, amikor hosszú éveket dolgoztál egy piacvezető BLDC motorgyártó fejlesztőrészlegén?

Ezt rád hagyom, ovis szinted!

robosztusabb 

kevesebb anyag (réz, vas és mágnes) kell bele, ezért kisebb és könnyebb,

Szerinted a két állítás nem üti egymást?

Komoly kihívást jelent hengerpalástra ragasztott mágnesekel telepakolt forgástestet kicentírozni... Szerinted mennyi üzemórát  visel el egy 3-4kW-os "kisebb és könnyebb" BLDC motor? Jó ha egy aszinkronmotor élettartamának a töredékét.

BLDC inverter is sokkal egyszerűbb, mint egy frekvenciaváltó

Ez egy nagyon komoly marhaság! Te találtad ki, vagy valahol olvastad?

Ezt rád hagyom, ovis szinted!

:D

Komoly kihívást jelent hengerpalástra ragasztott mágnesekel telepakolt forgástestet kicentírozni... Szerinted mennyi üzemórát  visel el egy 3-4kW-os "kisebb és könnyebb" BLDC motor? Jó ha egy aszinkronmotor élettartamának a töredékét.

Faszé' tesznek minden villanyautóba ilyen BLDC hulladékot aszinkron motorok helyett, pedig ott 50-200 kW van, nem holmi csoffadt 3-4 kW teljesítmény. Egyre mélyebbre ásod magad nagy igyekezetedben... :D

Lehet, hogy azért, mert ők értenek hozzá te meg nem. Texas Instruments válaszolt már arra, hogy hülyeséget írnak a doksiban? :D

Ez egy nagyon komoly marhaság! Te találtad ki, vagy valahol olvastad?

Ez ugyanazokban a doksikban van, amiben nem olvastad az "inverter" szót, miközben az álommelódon dolgoztál hosszú éveken át. Ha eddig nem tetted meg, akkor most már tényleg érdemes lenne ránézned. :D

Faszé' tesznek minden villanyautóba ilyen BLDC hulladékot aszinkron motorok helyett, pedig ott 50-200 kW van, nem holmi csoffadt 3-4 kW teljesítmény.

Mert ott nem kell 40-50 év folyamatos üzemet teljesíteni, valamint az energia is DC formában áll rendelkezésre az akkuból. Állításod azzon része nagyon megütötte a fülemet, hogy "minden villanyautóba ilyen BLDC" motort tesznek. Ez is igazolásra várna!

Valami oknál fogva a félvezetők nélküli frekvenciaváltóra irányuló kérdésemre nem akarsz, vagy nem tudsz fókuszálni! Megértem, hogy nem értesz hozzá, de viríthatnál arra vonatkozóan valami icipici infot, hogy a ferkevenciaváltó nagyon sokkal komplexebb szerkezet mint az inverter! Mert ezt állítottad! Az az érzésem, hogy ez is csak hasraütésszerű blöfföd, és ezért tereled nagybőszen a témát!

Texas Instruments válaszolt már arra, hogy hülyeséget írnak a doksiban?

Van valami kihívás, amikor egy hozzád hasonló okosnak gondolva magát folyamatosan ignorálja a konkrét kérdést, és még csak látszólag sem fókuszál az eredeti kérdésre! Komoly szellemi defekted lehet. Komolyan sajnálom a közeledben élőket.

Mert ott nem kell 40-50 év folyamatos üzemet teljesíteni, valamint az energia is DC formában áll rendelkezésre az akkuból.

Nézd, 40-50 évet sehol nem kell, hogy kibírjanak ezek a motorok, ráadásul a csapágyak sem bírnak annyit, alapvetően a tipikus élettartama ezeknek az aszinkron motoroknak 25-50 ezer üzemóra, ami nagyjából 3-6 éves folyamatos üzemet jelentene.

Ezen túl a tudomány mai állása szerint igen könnyű és olcsó dolog az AC-DC konverzió, ezért is van mindenben BLDC, amit ún. inverter hajt meg, és a BLDC a felépítéséből adódan strapabíróbb, mint az aszinkron motor, ami amúgy komplexebb forgórésszel készül.

Valami oknál fogva a félvezetők nélküli frekvenciaváltóra irányuló kérdésemre nem akarsz, vagy nem tudsz fókuszálni!

Valami oknál fogva arra nem akarsz fókuszálni, hogy írtál egy orbitális baromságot arról, hogy mi az inverter és mit nevez a szakma inverternek és azóta szerteágazó terelést folytatsz anekdotákkal fűszerezve. Próbálj meg egyszer frekvenciaváltóval BLDC motort meghajtani, aztán térjünk vissza a dologra. Addig is marad a BLDC meghajtásra az ún. inverter, amivel mindenféle dokumentációban könnyedén találkozhatsz, ha vennéd a fáradságot és beleolvasnál.

Próbálj meg egyszer frekvenciaváltóval BLDC motort meghajtani, aztán térjünk vissza a dologra.

Próbáld meg te! A BLDC motor az egyenáramú motor!

ezért is van mindenben BLDC,

Ez sem igaz! Nagyvasúti villamosvontatásban pl. nem, de a Tesla is épít be aszinkron motort a modeljeibe... Azért használnak BLDC motort, mert egyenáramú akkumulátorban áll rendelkezésre az energia! A villamos közhálózatból AC jön, amit veszteséggel egyenirányítanak, aztán egyenáramú motort hajtanak meg vele a "korszerű" gyártók.

Addig is marad a BLDC meghajtásra az ún. inverter, amivel mindenféle dokumentációban könnyedén találkozhatsz, ha vennéd a fáradságot és beleolvasnál.

Amit más gyártó sem nevez inverternek:

Microchip: 3-Phase Brushless DC (BLDC) Motor Gate Driver with Power Module, Sleep Mode, Op Amps

Renesas: Motor Control IC

de azt soha sem mondtam, hogy ez funkcióját tekintve (nagy áthallással) inverternek nem hívható, mert egyenáramból egy másik áramnemet állít elő, nevezetesen négyszög, PWM, vagy fűrészjelet.

Írok is a Microchipnek és a Remesasnak hogy mekkora hülyék, hogy nem nevezik inverternek a BLDC meghajtóikat!

Próbáld meg te! A BLDC motor az egyenáramú motor!

Na, látod, meg is van egy különbség a BLDC invertere és a frekvenciaváltó között. Megy ez, ha véletlenül elkezdesz gondolkodni a témán, hogy esetleg a motor felépítése a kulcs (de ezt már tegnap is megírtam: https://hup.hu/comment/3046562#comment-3046562). Lassan bebizonyítod magadnak teljesen véletlenül a nagy igyekezetedben, hogy miért nevezik inverternek a BLDC meghajtó elektronikáját és miért nem frekvenciaváltó.

Amit más gyártó sem nevez inverternek:

Mert mint a kettő motor control IC, az inverter és a szenzorok nélkül, amit hozzá kell tenni, lásd blokkvázlatok az application sheet-en és a motor solutions brochure doksikban, és itt-ott pár mondat ugyanezekből, például (kiemelés tőlem): "The outer speed loop pulse width modulates the motor drive inverter to produce the desired wave shape and voltage at the motor." és "A motor that can rotate without using mechanical contacts (brushes) by using an inverter circuit."

hogy ez funkcióját tekintve (nagy áthallással) inverternek nem hívható

Nem kell hozzá nagy áthallás, így hívják, lásd a magad által linkelt doksik is, aminek csak a címét olvastad el vélhetően. :D

Írok is a Microchipnek és a Remesasnak hogy mekkora hülyék, hogy nem nevezik inverternek a BLDC meghajtóikat!

Úgy hívják, de írhatsz, megvárom a válaszukat, Cc jöhet ide is, hogy mit kérdeztél tőlük... ne hagyd abba, remek szórakozás. :D

Na, látod, meg is van egy különbség a BLDC invertere és a frekvenciaváltó között.

LOL! Olvass vissza, egyértelműen leírtam, hogy az inverter (fátzisváltó) és a frekvenciaváltó mire való! Ez sajnos neked nem volt meg, és most is kevered a definiciókat!

Mert mint a kettő motor control IC, az inverter és a szenzorok nélkül

Lassan menni fog ez na! Szóval BLDC motor működtetéséhez még szenzorok sem kellenek! Motor áramot kell csak mérni. És azt is mondom, hogy a motor control IC-re nem is kell invertert rakni, a vezérlőjeleket elő lehet állítani mikrokontrollerer is vagy DSP-vel is! Tehát van BLDC motor vezérlés inverter nélkül is! Hall szenzor meg csak az árammérő szenzorba kell, ha kell!

Bónuszként adok némi extra tudást is:

Ha megnézed egy BLDC motor nyomaték-szögelfordulás diagramját akkor láthatod, hogy a nyomatéka folyamatosan akár 50%-ot is pulzál. Míg egy indukciós (aszinkron) motor nyomaték-szögelfordulás diagramja sokkal simább. Nos ez az állandó rezgés, ami nagyobb mechanikai igénybevételt jelent a "lekönnyített" BLDC motor csapágyainak, mint hasonló teljesítményű indukciós motor esetében. Csapágy kopás -> kiegyensúlyozatlanság -> mágnes törés ... ez a folyamat. Ehez jön még a pontatlanabb gyártás is. :D

További jó szórakozást a tereléshez! De ha tartós klímát akarsz, akkor vegyél nem BLDC motorral szereltett, frekvenciaváltósat, és ami le is kapcsol, ha nem kell mennie, valamint lágyindítást is tud. Persze ha lehet még kapni ilyet, és nem csak az "olcsósított" BLDC-ket találod a piacon!

LOL! Olvass vissza, egyértelműen leírtam, hogy az inverter (fátzisváltó) és a frekvenciaváltó mire való! Ez sajnos neked nem volt meg, és most is kevered a definiciókat!

LOL! Onnan indultunk, hogy szerinted nincs inverter ezekben a cuccokban, sőt, még a BLDC motoroknál sincs, mert soha nem találkoztál ilyennel a dokumentációkban, most belinkeltél kettőt, hogy ebben sincs, de nyilván volt bennük említve az inverter, csak nem olvastál el a címen kívül semmit. :D

Lassan menni fog ez na! Szóval BLDC motor működtetéséhez még szenzorok sem kellenek! Motor áramot kell csak mérni.

Aham, ennek ellenére mindkét általad linkelt motor control IC-n vannak szenzor bemenetek is, például megnyitod a Renesas doksit és az első oldalon a feature listben már említve van, hogy "Support Hall IC type and Hall Sensor-less type", illetve az motor overtemperature protection sem megy áramméréssel, ahhoz hőmérsékletet mérő szenzor kell a motorban. Ezen túl vannak ennél komplexebb motorvezérlések is, szóval nem elég áramot mérni, és nem is szoktak megelégedni az áramméréssel, ezért aztán a motor control IC-k bizony tudnak szenzorokat használni. Mondom én, hogy csak a címet olvasod el.

És azt is mondom, hogy a motor control IC-re nem is kell invertert rakni, a vezérlőjeleket elő lehet állítani mikrokontrollerer is vagy DSP-vel is!

Akkor a faszé' linkelsz be két motor control IC-t azzal, hogy lám, nincs inverter bennük? Annyi erőt nem téve a dologba, hogy a blokkvázlatig eljuss, ahol ott van az inverter és a motor control IC is? :D

Ha megnézed egy BLDC motor nyomaték-szögelfordulás diagramját akkor láthatod, hogy a nyomatéka folyamatosan akár 50%-ot is pulzál.

Ahh, random ábra... ez felépítéstől is függ, pólusok számától is függ, illetve ezért használnak olyan helyen, ahol ez fontos, trapéz jelalakot, illetve ahol még fontosabb, ott BLAC motort a BLDC helyett. De ezt is írtam már.

További jó szórakozást a tereléshez!

Egészen eddig tereltél, mert le tudtad írni azt a faszságot, hogy az inverteres klímában nincs inverter. :D

De ha tartós klímát akarsz, akkor vegyél nem BLDC motorral szereltett, frekvenciaváltósat, és ami le is kapcsol, ha nem kell mennie, valamint lágyindítást is tud.

Panasonic eléggé tartós klímákat és hőszivattyúkat gyárt, BLDC motorral. Ez is lekapcsol, ha nem kell mennie és tud lágyindítást is. Lehet, hogy a Panasonic és sok más cég mérnökei értenek hozzá, te meg nem... :D

Az egyrészt komoly kihívást jelent a reggeli órákban,

Az eddigiek alapján neked a nap bármelyik szakában komoly kihívást jelent az olvasás, különben nem linkelnél weboldalakat azzal, hogy lám, nem is inverternek hívják, a blokkvázlatban meg inverter van rajzolva a BLDC motor vezérléshez; illetve olyanokat, hogy nincs szenzort bemente a motor control IC-nek, pedig ott van a blokkvázlaton és a specifikácioban is a szenzor bemenet. Szóval tényleg sokat segítene, ha olvasnál.

nem értenék a kollégáim, hogy miért röhögök térdemet csapkodva…

Ez egyszerű: ne a saját hozzászólásaid olvasd fel nekik, azokon én is folyamatosan röhögök... :D

hogy nincs szenzort bemente a motor control IC-nek, pedig ott van a blokkvázlaton és a specifikácioban is a szenzor bemenet.
 

Ez nálad az autizmus/diszlexia egy válfaja lehet! Aki kicsit is érti a dolgot, az tudja, hogy a tengely pozició jeladó szenzorról volt szó! Te nem érted, mert papírod van mindenről (OKJ-s?) de nem vagy képes semmiféle kommunikációra. Régebben azt hittem, hogy csak troll vagy, de egyre biztosabb, hogy ez neurológiai probléma nálad!

Ez nálad az autizmus/diszlexia egy válfaja lehet!

Mármint az, hogy nem tudsz olvasni? :D

Aki kicsit is érti a dolgot, az tudja, hogy a tengely pozició jeladó szenzorról volt szó!

Én pontosan tudom, hogy milyen szenzor ez, ahogy írtam a többi szokásos szenzort is már. Ugye onnan indultunk, hogy a motor control IC-re vannak kötve szenzorok, a kérdés az, hogy ez az a szenzor-e, ami szerinted másfél órája még nem létezett és hülye, aki szenzorról beszél, most meg már létezik? Szépen lassan megtanítom neked a BLDC motorok körüli elektronikát. :D

Nagyon szívesen olvasnám további faszságaidat! :D

Én nagyjából mindent megírtam és mindenre reagáltam, ami faszság a témában kijött belőled, időnként saját korábbi állításodnak ellentmondva. Szóval olvasd vissza az egészet, ha szeretnél még művelődni vagy kérdőre vonni a cégeket, gyártókat, tervezőket, hogy miért hívják inverteres hajtásnak azt, ami inverteres hajtás és miért nem hívják úgy, ahogy te szeretnéd.

Igazából nincs értelme tovább rágni. :D

De tudod mit? Ha már feljebb ajánlottad a Renesas dolgait olvasásra, akkor itt van egy egész fejezet az ún. Engineer School blogjukról a BLDC motorokról, tárgyalva az inverter témakörét  és a szenzorokat is: https://www.renesas.com/us/en/support/engineer-school/brushless-dc-moto…

Ezek után olvasd el újra a sok faszságot, amit összeírtál a témakörben és gondolkodj egy kicsit, főleg ezen a mondatodon: "Hosszú éveket dolgoztam egy piacvezető BLDC motorgyártó, fejlesztőrészlegén, de soha nem került a dokumentációba inverter a power module helyére!"

Kétcsöveset, vagy mobil split klímát. Az egy csöves a helyiségből szívja be a levegőt, a felét lehűti, a másik felét felmelegíti és kifújja, annak a helyére kívülről jön be meleg levegő, nem túl hatékony. A mobil split a legjobb, illetve a kétcsöves.

ha suket vagy es ingyen van az aram, akkor barmelyiket.

amugy semelyiket, ahogy mar elottem kifejtettek...

nekem van, fejbol nem tudom a markat. Hangosnak hangos, de akkor kapcsolom be amikor lemegyek a szobambol enni/boltba/akarhova. _nekem_ eleg ennyi hogy a 26->23 C levegot csinaljon, abban mar meg tudok lenni. a szoba ajto nyitva igy a lakasbol szivja a levegot, a lakas meg a pincebol, ott nyitva ejjel-nappal az ablak, van ideje lehulni.

a kivezeteshez meg csinaltattam egy megfelelo meretu plexi lapot (~5k korul), vagtak rajta egy lukat, oda van kotve a cso. (a kepen a ducktape meg csak a koncepcio ellenorzes fazis :D).

A vegtelen ciklus is vegeter egyszer, csak kelloen eros hardver kell hozza!

Megjegyzem, van már több gyártónál is két csöves mobil klíma (kintről szívja, és kintre fújja a felmelegedett levegőt), miközben a belsőt hűti, illetve olyan megoldás is létezik, amit kintre raksz le, és a (kintről beszívott) lehűtött levegőt fújja be.
 

Köszönöm mindenkinek, aki építő jelleggel szólt hozzá. Hűtésre ahogy olvastam a mobil split klíma a legjobb, ugyanakkor nekem mivel télen fűtésre is kellene, így maradt a split klíma, ami tudja a mínusz fokban is a fűtést. Sajnálom, mert ha csak 100.000-et megspóroltam volna, már nekem az is jó lenne, ugyanakkor azt látom, nem tudom megúszni a plusz költséget a mobillal szemben.

Anno 2 (nyári) szezont használtam mobilklímát (gree moma 3,5kw) hűtésre. A setup: 45nm albérlet szigeteletlen tégla épületben, erkély nélkül. A szoba nyáron nem volt 32 fok alatt, talán csak éjjel. Split klímát a főbérlő nem engedett felszereltetni még saját költségen sem. A mobilklíma ablakfüggönnyel (ez részben megakadályozza, hogy beömöljön a meleg) max "hangerőn" (16 fok-ra állítva) legfeljebb 25-26 fokra tudta lehűteni a kb. 22 nm-es szobát. (mondjuk azt gyorsan, és tartani is simán tudta, a hűtéssel elégedett voltam) Igen hangos, eléggé hangos de nekem akkor más megoldás híján életmentő volt. 

A fisher-nek van olyan mobilklímája ahol az egység kültérre/erkély is helyezhető, ha van erkély, és megoldható a levegő befújása a lakásba. 

A gree moma hűtő fűtő 3,5kw-os mobilklímát újonnan vettem 3 év garival (+24hó a kompresszorra) 193e Ft-ért. most hogy 2 szezon használat után nincs rá szükségem szinte eladhatatlan, hiába a magyarországi gari. 

Egyedül akkor tudom ajánlani, ha tényleg semmilyen más megoldás nem létezik, és még a költözés sem jöhet szóba. 

Egyetlen alkalommal tapasztaltam hasznát a mobilklímának, egy 3×3m méretű sátorban, ami egy tornacsarnokban volt felállítva, a cső a sátoron kívül, a csarnokba volt kivezetve. A csarnok amúgy is melegedett (fém tető), nem sokat tett hozzá a klíma által generált plusz hő, a sátor belseje viszont 1-2 óra alatt szépen lehűlt.

Off: olyan készülék (hőpumpa) nincs esetleg, ami a meleg levegőből hideg(ebb) levegőt és közben hideg vízből meleg vizet állít elő? Gondolom, nincs, de azért megkérdezem, hátha.